قرص آلوپورینول

آخرین بروزرسانی: 15 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

آلوپورینول به منظور درمان نقرس، سطوح بالای اسید اوریک در بدن که ناشی از مصرف برخی از داروهای سرطان و انواع سنگ کلیه است استفاده می شود. قرص آلوپورینول در گروهی از داروها به نام مهارکننده های گزانتین اکسیداز قرار دارد. نحوه عمل این دارو کاهش تولید اسید اوریک در بدن است. سطوح بالای اسید اوریک ممکن است باعث حملات نقرس یا سنگ کلیه شود. 

کاربرد قرص آلوپورینول

بجز نقرس، سنگ کلیه و  مواردی که قبل تر ذکر شد، گاها از آلوپورینول برای درمان تشنج، درد ناشی از بیماری پانکراس و عفونت های خاص استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات برای افزایش بقای بیمار پس از جراحی قلب باز، برای کاهش عود زخم و جلوگیری از رد پیوند کلیه نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

بهترین زمان مصرف قرص آلوپورینول 100

آلوپورینول به صورت قرص خوراکی در بازار وجود دارد که معمولاً یک یا دو بار در روز و ترجیحاً بعد از صرف غذا مصرف می شود. برای آنکه مصرف آلوپورینول را فراموش نکنید، آن را هر روز تقریباً در یک زمان خاص مصرف کنید. دستورالعمل های تعیین شده توسط پزشک را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. 

آلوپورینول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. مقداری کم تر یا بیشتر از میزان تجویز شده توسط دکتر مصرف نکنید و همچنین تعداد دفعات مصرف دارو را نیز خودسرانه افزایش ندهید. احتمالاً پزشک شما در ابتدا دوز کمی از آلوپورینول را برای شما تجویز کرده و به تدریج، معمولا هفته ای یک بار، دوز دارو را افزایش می دهد.

ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد تا شما اثربخشی کامل آلوپورینول را مشاهده کنید. ممکن است در چند ماه اول پس از مصرف آلوپورینول، تعداد حملات نقرس افزایش یابد، اما این دارو در نهایت از حملات نقرس جلوگیری می کند. ممکن است پزشک شما در ماه های اول مصرف آلوپورینول، داروی دیگری مانند کلشی سین را برای جلوگیری از حملات نقرس تجویز کند. حتی اگر احساس بهبودی می کنید به مصرف آلوپورینول ادامه دهید. هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف آلوپورینول را قطع نکنید.

بهترین زمان مصرف آلوپورینول

عوارض جانبی قرص آلوپورینول

آلوپورینول ممکن است سبب ایجاد عوارض جانبی شود. اگر هر یک از علائم زیر به صورت شدید وجود دارد یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

آلوپورینول می تواند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر یک نوبت مصرف آلوپورینول را فراموش کردم چه باید بکنم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر نزدیک به مصرف نوبت بعدی دارو فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف نکرده و برنامه منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز از دارو را مصرف نکنید.

قبل از مصرف آلوپورینول چه اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنم؟

چنانچه به آلوپورینول یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز اطلاع دهید. درباره داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی که مصرف می کنید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که هریک از موارد زیر را مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید: 

⚠️ پزشک ممکن است دوز داروهای شما را تغییر دهد یا بروز عوارض جانبی را تحت نظر داشته باشد.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر