چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

بیماری واریکوسل (رگهای متورم در کیسه بیضه یا واریس بیضه) از هر 5 مرد، 1 نفر را درگیر می کند. این بیماری، معمولاً علائم خفیفی دارد و یا بدون علامت است. واریکوسل، یکی از شایع ترین علت های ناباروری در مردان است. در ادامه به علت ابتلا و عوارض واریکوسل میپردازیم.

جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است شرایط باروری بیشتری را برای مردان فراهم کند. در مورد روش های درمانی مناسب با متخصص اورلوژی صحبت کنید.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

علت بروز واریکوسل ناشناخته است. واریکوسل ممکن است به علت وجود یک دریچه معیوب درون رگ های خاصی در طناب اسپرماتیک رخ دهد. این رگ ها، خون را از بیضه ها به دیگر قسمت های بدن منتقل می کنند. دریچه رگ، به عنوان یک کلید روشن و خاموش عمل می کند. زمانی که این دریچه، مطابق معمول عمل نکند، درون رگ های بیضه خون اضافی جمع می شود. به مرور زمان، این نقص عملکرد موجب تورم رگ ها می شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به واریکوسل قرار دارند؟

واریکوسل می تواند در تمام مردان با گروه های سنی مختلف رخ دهد. پزشکان معتقدند بسیاری از موارد واریکوسل، ارثی هستند. اغلب اوقات، افراد در طول سالهای نوجوانی خود متوجه واریکوسل می شوند. متخصصان گمان می کنند که این مشکل به بلوغ مربوط می شود، زیرا در این زمان جریان خون به اندام تناسلی افزایش پیدا می کند. 

واریکوسل چیست؟

واریکوسل، اختلال شایع رگ های درون کیسه بیضه می باشد. کیسه بیضه، یک کیسه محافظ است که بیضه ها را در جای خود نگه می دارد و از آنها حفاظت می کند. بیماری واریکوسل به معنای بزرگ شدن رگ های درون کیسه بیضه است (رگ ها گشادتر از حد معمول هستند). 

واریکوسل، معمولاً بدون درد است، اما گاهی اوقات موجب درد موقتی در بیضه می شود. در برخی از افراد، واریکوسل می تواند روی بارداری تأثیر بگذارد. اما، اگر واریکوسل مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

واریکوسل چقدر شایع است؟

واریکوسل، 15 تا 20 درصد از تمام مردان را درگیر می کند. در اکثر مردانی که به بیماری واریکوسل مبتلا هستند، این بیماری در بیضه سمت چپ رخ می دهد. واریکوسل، به  ندرت در کیسه بیضه سمت راست و یا در هر دو طرف رخ می دهد.

علائم واریکوسل

واریکوسل اغلب هیچ علائمی ندارد. اما فرد مبتلا ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

واریکوسل ممکن است موجب درد و یا ناراحتی خفیف (معمولاً) در بیضه سمت چپ شود. رگ متورم و بزرگتر در کیسه ی بیضه، اغلب شبیه به کیسه پر از کرم (یا ماکارونی) به نظر می رسد. یک واریکوسل کوچک، ممکن است به اندازه ای کوچک باشد که نتوان آن را احساس و یا مشاهده کرد.

آیا واریکوسل بر ناباروری مردانه تأثیر می گذارد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال، بله است: واریکوسل بر باروری برخی از افراد تأثیر می گذارد. گرچه، بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل، هیچگونه مانعی برای باروری ندارند. متخصصان دقیقا نمی دانند واریکوسل چه نقشی در ناباروری مردانه دارد. این امکان وجود دارد که بعلت تجمع خون در رگها، دمای درون کیسه بیضه تغییر کند. 

این دمای بالا بر تعداد یا تولید اسپرم تأثیر می گذارد. دغدغه ی باروری، یکی از مهم ترین دلایلی ست که افراد واریکوسل را درمان می کنند. تقریباً نیمی از زوج هایی که به دنبال مراقبت های پزشکی برای ناباروری مردانه هستند، مشکل واریکوسل دارند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است واریکوسل را پس از بررسی علائم با معاینه ی فیزیکی تشخیص دهد. برای تأیید تشخیص ممکن است به انجام سونوگرافی نیاز باشد که تصویر دقیقتری از رگ های بیضه را فراهم می کند. اگر نگران هستید که واریکوسل ممکن است باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد، پزشک ممکن است انجام آزمایش خون یا آزمایش منی را توصیه کند.

درمان واریکوسل با جراحی 

اگر واریکوسل، شرایط دردناکی ایجاد کند و یا اثر منفی روی زندگی داشته باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. پزشک اورولوژیست، در جراحی واریکوسل، رگ هایی را که موجب بروز علائم شده اند، می بندد. این کار، جریان خون درون رگ ها را متوقف می کند. 

جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپی، یک عمل سرپایی است، یعنی بیمار همان روز عمل می تواند به خانه برود. اکثر افراد حدود سه روز بعد از جراحی می توانند به محل کار خود بروند و ورزش و فعالیت جنسی را یک یا دو هفته بعد از عمل از سر بگیرند. 

شما پس از جراحی ممکن است واریکوسل را احساس کنید، اما رگ ها دیگر به بقیه بدن متصل نیستند و موجب درد یا آسیب به تولید اسپرم نمی شوند. بسیاری از مردان، تصمیم می گیرند برای بهبود عملکرد باروری خود، تحت جراحی قرار بگیرند. 

چندین تحقیق دریافته اند که تعداد اسپرم و جهش آن (توانایی اسپرم برای رسیدن به تخمک) پس از جراحی واریکوسل بهبود پیدا می کند. احتمال بارداری در زوج هایی که عمل جراحی واریکوسل انجام داده اند، 40 تا 50% بیشتر از افرادی است که این عمل را انجام نداده اند.

درمان خانگی واریکوسل 

روش های درمان خانگی واریکوسل عبارتند از: 

1_ هیچ درمانی

اگر واریکوسل شما را آزار نمی دهد یا مشکلات باروری برای شما ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. 

2_ تغییر سبک زندگی

ممکن است لازم باشد از انجام فعالیت های خاصی که موجب ناراحتی بیشتر می شوند خودداری کنید. پوشیدن لباس زیر تنگ می تواند علائم ناشی از ورزش یا ایستادن های طولانی مدت را تسکین بخشد.

3_ استفاده از یخ

استفاده از کیسه یخ روی کیسه بیضه ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری پیدا کنید. برای حفاظت از پوست خود، کیسه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. کیسه ی یخ یا کیسه یخ ژله ای را در یک حوله بپیچید و هر بار، 15 دقیقه از آن استفاده کنید.

4_ داروهای بدون نسخه

استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند درد بیضه خفیف را آرام کنند. 

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر