وضعیت بیضه ها بعد از عمل فتق

آخرین بروزرسانی: 31 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

بروز تورم، پس از جراحی فتق اینگوینال (فتق کشاله ران) یا جراحی فتق ناف، بسیار رایج است. در بیشتر مواقع، این تورم تنها بر اثر پاسخ طبیعی بدن به آسیب ناشی از جراحی به وجود می آید، و بروز آن نشانه ای از یک اختلال در سلامتی افراد نمی باشد.

علت ورم بعد از جراحی فتق بیضه

در مراحل اولیه بهبودی، حجم زیادی از مایعات در محل آسیب دیدگی به درون بافت ها ترشح می گردد، که به صورت تورم در این ناحیه (شبیه به تورم پس از پیچ خوردگی مچ پا) بروز پیدا می کند. همراه با این مایع، مواد مغذی و سلول‌هایی برای کمک به ترمیم بافت، به ناحیه آسیب دیده انتقال می یابند. در اغلب اوقات این تورم پس از چند روز سفت می شود، و ممکن است افراد آن را مانند یک توده در زیر پوست احساس کنند. 

تورم و کبودی بعد از عمل فتق بیضه

به عنوان مثال، در عمل ترمیم فتق ناف، به طور معمول محل ایجاد برش جراحی و فتق به یکدیگر بسیار نزدیک می باشند؛ بنابراین بسیاری از بیماران یک توده سفت در نزدیکی ناف احساس می کنند، که چندین روز پس از عمل جراحی ایجاد می شود. پس از جراحی فتق ناحیه اپی گاستر (epigastric) و جراحی فتق باز (open incisional hernia) نیز تورم مشابهی به وجود می آید. 

بعد از جراحی فتق کشاله ران، اغلب در محل برش جراحی یا در زیر آن تورم ایجاد می شود و در بسیار ی از موارد تا کشاله ران و حتی کیسه بیضه و خود بیضه ها امتداد می یابد. از آنجایی که نیروی جاذبه، مایعات ترشح شده را به سمت پایین می کشد، بسیاری از افراد پس از جراحی فتق، در ناحیه تاسلی و بیضه ها، تورم و درد احساس می کنند. 

تورم پس از عمل ترمیم فتق، بخشی از روند طبیعی بهبودی می باشد؛ با توجه به این نکته، معملاً بین سه تا شش ماه طول می کشد، تا بدن آثار آسیب دیدگی را کاملاً ترمیم کند و تورم ناشی از آن ناپدید شود. در صورتی که باد فتق در ناحیه اینگوینال در بیماران بسیار بزرگ باشد و تا کیسه بیضه امتداد پیدا کند، ممکن است بیش از شش ماه طول بکشد، تا تورم پس از جراحی ترمیمی، از بین برود.

اغلب افراد این تورم را به شکل توده سخت و کوچکی مانند تیله در ناحیه زخم یا اطراف آن توصیف می نمایند. برای بسیاری از افراد، شکل ظاهری تورم یاد آور باد فتق می‌باشد و دیدن آن، موجب احساس نگرانی از بابت عود کردن این عارضه می گردد؛ اما با توجه به سفت بودن بافت در محل تورم و ثابت بودن آن (بر خلاف حالت باد فتق) این نگرانی برطرف می شود. به طور معمول درد یا ناراحتی خفیفی در ناحیه تورم وجود دارد، اما در روزها و هفته‌های پس از جراحی وضعیت بیماران بهبود می یابد.

در چه صورت بابت تورم بعد از عمل فتق باید به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی از موارد، تورم ایجاد شده نرم است و به نظر می رسد بعد از جراحی از بین نمی رود. به احتمال زیاد در این موارد تورم، حاصل تجمع مایع میان بافتی، در فضایی که باد فتق پیش از عمل آن را اشغال کرده بود، می باشد. اگر این تورم بیش از سه تا شش ماه پس از جراحی باقی بماند، باید مجدداً توسط تیم جراحی ارزیابی گردد تا در صورت عود مجدد باد فتق به سرعت تشخیص داده شود. 

متأسفانه، تصویر برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی، اغلب دارای حساسیت کافی، برای تمایز دادن بین تجمع مایع میان بافتی و بروز یک مشکل احتمالی در چند روز اول پس از جراحی، نمی باشند. زمان تنها چیزی است که بروز مشکلات و عوارض احتمالی را نشان می دهد.

بروز تورم بعد از جراحی فتق معمولاً طبیعی است، اما در موارد نادر می تواند نشان دهنده یک عارضه، از جمله عفونت یا عود فتق باشد. از آنجایی که عفونت پس از جراحی فتق در کمتر از 1% از موارد رخ می دهد، بروز تورم در 99% موارد طبیعی است. تشدید درد یا تورم پس از جراحی فتق و مشاهده درد و تورم همراه با قرمز شدن پوست، از نشانه‌ های عفونت می باشد و باید توسط تیم جراحی مورد بررسی قرار گیرد. 

کبودی بعد از جراحی فتق 

در برخی مواقع، جراحی می‌تواند سبب تجمع خون در زیر پوست، ایجاد کبودی و تغییر رنگ ناحیه به سیاه یا آبی گردد. این حالت ممکن است مانند تورم، پس از جراحی فتق اینگوینال، در اطراف ناحیه برش و همچنین در پایین کشاله ران مشاهده شود. جاذبه می تواند قطرات خون را به سمت آلت تناسلی و کیسه بیضه بکشد، که اغلب باعث ایجاد کبودی و تغییر رنگ در این اندام می گردد. 

این تغییر رنگ سیاه و آبی بعد از جراحی فتق طبیعی است و خیلی سریعتر از تورم برطرف می شود. رنگ سیاه و آبی اغلب به رنگ زرد تغییر می کند، و معمولاً تا قبل از موعد اولین چک-آپ بعد از عمل، کاملاً از بین می رود.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر س چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    بنده 2ماه پیش عمل فتق اینگوینال سمت چپ انجام دادم الان بیضه سمت چپ انگار یه توده چسبیده بهش دست میزنم کاملا مشخصه بیضه سمت راست عادیه فقط سمت چپ اینطوریه دردی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی کنید
  • تصویر کاربر مهدیار جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    بنده فتق اینگوینال سمت راست دارم و این مشکل مادرزادی هست یعنی از زمانی که به دنیا اومدم این مشکل رو داشته ام الان سن بنده ۲۲ سال هست و چند وقتی میشه این ناحیه حساس شده و با برداشتن کوچکترین جسمی درد خفیفی میگیره به دلیل اینکه دانشجو هستم و ترم آخر بنده هست تصمیم گرفتم برای جلوگیری از عقب افتادن تحصیلم عمل جراحی رو بعد از اتمام ترم یعنی تیر ماه انجام بدم اما گاهی این درد اذیتم میکنه مخصوصا این دو روز اخیر شب ها همش ناحیه کشاله رانم درد میگیره وقتی به روی شکم دراز میکشم بنظر شما اگر عمل رو زودتر انجام بدم دوران نقاهتش چقد طول میکشه میتونم بعد از یه هفته به دانشگاه برگردم و تحصیل کنم یا مدت زمان بیشتری برای نقاهت نیاز دارم؟ (در ضمن وسایلی که به دانشگاه میبرم یک عدد لپتاب و نهایتا چهار کیلو وسیله هست)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بعد از ۱۰ روز میتوانید
  • تصویر کاربر گوچی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    درود بر شما آقای دکتر ناطق عزیز .
    من ۲۷ سالمه ۱۸۰ سانتی متر قدمه و بیضه هام کوچیکه به خدا دارم دیوانه میشم ، به حدی اعصابمو داغون کرده و اعتماد به نفسم و از دست دادم که حاضرم به جای اونا پروتز بذارم ، در ضمن آلتم هم کوچیکه اما الان مشکل اصلی بیضه هامه . دارم می میمیرم از خجالت .
    تو رو خدا راهکار بدین .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دو هفته از عمل هرنی سمت راستم گذشته ولی در طول روز بعد اینکه آمدم سرکار درد خفیف دارم، ممون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام وجود درد تا ۲ ماه پس از جراحی طبیعی است هر چند باید به مرور کمتر شود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام من عمل فتق اینگوینال چپ انجام دادم بعد از عمل محل عمل تا بیضه چپم متورم شده و سفت هستش توری که راحت نمی تونم راه برم الان ۵ روز هستش که عمل کردم لطفا راهنمائم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به جراح خود مراجعه کنید تا معاینه شوید
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید آقای دکتر من بیضه سمت راستم درد می‌کنه همینطور کلیه سمت راستم ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام،سمت چپ کمی بالاتر از بیضه پسرم برآمده وسفت شده،خواهشمندم علت شو توضیح دهید،بعضی موقع میگه درد میکنه در حال راه رفتن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام
    من همسرم هر دو‌بیضه پنهان داشته و خودش میگه در کودکی عمل کرده و اونهارو‌وایین آورده
    توانایی نعوض کامل نداره و در سخت ترین حالت به شکل خمیری و شل هست .
    بیضه هاش به شدت حساس به حرکت و ضربه حتی معمولی هست
    خودش خیلی رنج میکشه
    ممکنه توضیح بدین این اختلال و آیا راه درمانی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی از بیضه ها به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر