بهترین زمان برای بارداری

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

تنها چند روز در هر سیکل وجود دارد که یک خانم می‌تواند باردار شود؛ اما افراد زیادی این موضوع را نمی‌دانند و به همین دلیل از هر دو زوج، با داشتن رابطه جنسی در روز‌های نامناسب ممکن است یک زوج بچه‌دار شوند. شناخت چرخه قاعدگی و زمان تخمک‌گذاری می‌تواند شانس شما را برای بارداری به حداکثر برساند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد بهترین زمان بارداری صحبت کنیم.

بهترین زمان داشتن رابطه جنسی برای بارداری 

بهترین زمان بارداری، روز‌های منتهی به تخمک‌گذاری و خود روز تخمک‌گذاری است (طی فرآیند تخمک‌گذاری، از تخمدان، تخمک آزاد می‌شود). از آنجایی که اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در بدن زن زنده بماند، زمان‌بندی رابطه جنسی برای روز‌های منتهی به تخمک‌گذاری نیز می‌تواند منجر به بارداری شود. شایعه‌ای وجود دارد که همه خانم‌ها یک چرخه ۲۸ روزه دارند؛ اما اینطور نیست. در ۵۲ درصد از چرخه‌های قاعدگی، حدود ۵ روز یا حتی بیشتر تفاوت وجود دارد.

آیا می‌توان در هر زمانی از ماه باردار شد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر! شما باید در روز‌های منتهی به تخمک‌گذاری و نزدیک به آن، رابطه جنسی داشته باشید. بهترین زمان بارداری، روز قبل و روز تخمک‌گذاری است. پس از تخمک‌گذاری، تنها تا ۲۴ ساعت در صورت عدم لقاح، تخمک زنده می‌ماند. 

روش‌هایی که به شما نشان می‌دهند فرآیند تخمک‌گذاری انجام شده (پس از رهاسازی تخمک)، شانس شما را برای باردار شدن در آن چرخه بیشتر نمی‌کنند؛ زیرا زمانی که متوجه شوید این اتفاق افتاده، برای بارداری خیلی دیر شده است. با این حال، از سوی دیگر، دانستن اینکه در آستانه تخمک‌گذاری هستید، می‌تواند مفید باشد.

چگونه با ردیابی هورمون متوجه شویم که چه زمانی احتمال بارداری بیشتر است؟

ردیابی هورمون‌ها، روشی دقیق برای شناسایی بهترین روزهای باروری و کمک به بارداری است. افزایش سطح استروژن قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد و شناسایی آن نشان می‌دهد که شما شانس بیشتری برای باردار شدن دارید. در صورت باردار شدن، استروژن باعث می‌شود که پوشش داخلی رحم برای حمایت از تخمک بارور شده تغییر کند. همچنین قوام مخاط دهانه رحم را تغییر می‌دهد تا پذیرای اسپرم باشد.

افزایش سطح استروژن باعث ترشح هورمون دیگری به نام LH می‌شود. این افزایش LH معمولاً ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد؛ فرآیندی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. شناسایی افزایش LH نشان‌دهنده این است که طی دو روز آینده، احتمال بارداری بیشتر می‌شود. اکثر تست‌های تخمک‌گذاری، افزایش LH را شناسایی کرده و بهترین روزهای باروری را مشخص می‌کنند. همچنین می‌توانید آزمایش‌های تخمک‌گذاری را برای تشخیص افزایش سطح استروژن انجام دهید.

بهترین زمان برای بارداری در زنان

تشخیص بهترین زمان برای بارداری 

دانستن بهترین روزها برای بارداری می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی زمان رابطه جنسی کمک کند. در ادامه می‌خواهیم ۴ روش برای این کار را به شما معرفی کنیم:

۱. حواستان به هورمون‌ها باشد.

یک روش دقیق برای شناسایی بهترین روز‌های بارداری، نظارت بر هورمون‌ها است. هنگامی که هورمون LH افزایش یابد، به این معنی است که در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده تخمک‌گذاری انجام می‌شود؛ بنابراین افزایش LH به شما نشان می‌دهد که ۲ روز از بهترین روزهای بارداری فرا رسیده است. سایر تست‌های تخمک‌گذاری هم افزایش استروژن را که قبل از افزایش LH رخ می‌دهد، شناسایی کرده و بهترین زمان بارداری را نشان می‌دهند.

۲. از برنامه های تعیین تخمک گذاری استفاده کنید.

برنامه‌ها و برخی از فناوری‌های پوشیدنی‌ با استفاده از تقویم، بهترین روزهای بارداری را شناسایی می‌کنند. ردیابی طول دوره‌های قاعدگی می‌تواند به شناسایی بهترین زمان بارداری کمک کند؛ زیرا تخمک‌گذاری معمولاً بین ۱۲ تا ۱۵ روز قبل از شروع قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد. با این حال، طول چرخه و تخمک‌گذاری می‌تواند حتی در سیکل‌های منظم متفاوت باشد. سایر فناوری‌های پوشیدنی‌ از دمای پایه بدن (BBT) برای محاسبه روز‌های بارداری استفاده می‌کنند.

۳.  به تغییرات در ترشحات واژن دقت کنید.

نظارت بر ترشحات واژن می‌تواند در تشخیص بهترین زمان برای بارداری کمک کند. درست قبل از رهاسازی تخمک، قوام مخاط دهانه رحم ممکن است شفاف، مرطوب و کشدار بوده و زمان خوبی برای داشتن رابطه جنسی باشد. همچنین قوام مخاط دهانه رحم پس از تخمک‌گذاری، ضخیم‌تر و کدرتر می‌شود. استفاده از این علائم می‌تواند غیرقابل اعتماد باشد و بهتر است با آموزش متخصص انجام شود. در صورت داشتن هر گونه ترشح غیرطبیعی باید به پزشک مراجعه کنید.

4_ به دنبال تغییرات در BBT (دمای پایه ی بدن) باشید.

دمای بدن شما در حالت استراحت پس از تخمک‌گذاری، اندکی بالا می‌رود. اگر هر روز صبح قبل از بلند شدن از رختخواب، دمای بدن خود را اندازه بگیرید، متوجه یک الگو خواهید شد. از آنجایی که دو یا سه روز قبل از افزایش BBT، بدن در بالاترین میزان باروری خود قرار دارد؛ پس نمی‌تواند معیار خوبی برای پیدا کردن بهترین روزهای بارداری باشد.

چقدر طول می‌کشد تا باردار شوم؟

برخی از خانم‌‌ها سریع‌تر از بقیه باردار می‌شوند. در واقع، در ۴۰ درصد از خانم‌‌ها، زمان بیشتری طول می‌کشد تا باردار شوند. مدت زمان لازم برای باردار شدن به عواملی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

اکثر متخصصین توصیه می‌کنند که اگر خانم‌‌های زیر ۳۵ سال، ظرف مدت یک سال باردار نشوند باید به پزشک مراجعه کنند. اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید و در مدت ۶ ماه نتوانستید باردار شوید، به پزشک مراجعه کنید. اگر بالای ۴۰ سال دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدرضا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من الان ۵روز واریکوسل عمل کردم جای بخیه‌ها خوبه ولی بیضه چپ ورم کرده راه نمیتونم برم چکار باید انجام بدم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام با آب سرد ماساژ دهید
  • تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشد بند سال 83 عمل واریکوسل داشتم در حال حاضر 3 سال است که ازدواج کردم 6 ماه پیش خانمم باردار شد و در سن بارداری 8 هفته سقط شد ماه پیش خودم آزمایش اسپرم دادم و از نظر مورفولوژی اسپرم نرمال 6 درصد بود و کلاس A/B 14 درصد کلاس A/B/C 25 درصد بود دکتر برای دوماه تاموکسی فن تجویز کرده و الان در حال مصرف هستم خواسنم ببینم آیا مشکلم با تاموکسی فن حل می شو ؟ نیاز به مکمل دیگری نیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا DFI چک کنید
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    خسته نباشید

    بنده دارای آلت پرده دار هستم
    چگونه میتونم نوبت بگیرم جهت معاینه حضوری و عمل
    چون که نوبت دهی اینترنتی سایت غیر فعاله ظاهراً

    سپاس
    موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق سایت nobat.ir اقدام کنید
    2. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر
      وقت بخیر
      چشم حتماً

      و یک سال دیگر
      آیا جراحی را در کلینیک جراحی دی ولنجک انجام می‌دهید؟
      چون چندباری در گذشته به اونجا مراجعه داشتیم واقعا راضی نبودیم، رفتار پرسنل خیلی بد و مشکلات دیگر...

      آیا بهتر شده یا همچنان کما فی السابق است.

      سپاس فراوان
      موفق باشید
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام امکان انجام آن در مراکز دیگر هم هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر