فواید ترک خودارضایی از نظر علمی

آخرین بروزرسانی: 9 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

در حال حاضر هجمه تبلیغاتی زیادی پیرامون اثرات اجتناب از خودارضایی وجود دارد. با این حال، با توجه به وجود رویکردهای ضد خودارضایی و سازمان‌هایی مانند نوفَپ و نو نات نوامبر که فقط بر اثرات مثبت پرهیز و خودارضايي تمرکز می‌کنند، مهم است که دیدگاه متعادل‌تری نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

در واقع اگرچه ممکن است در ترک خودارضايي نکات مثبتی وجود داشته باشد، اما خودارضایی نکردن نیز اثرات منفی دارد. ما قصد داریم در این مقاله، نگاهی به طیف وسیعی از تأثیرات اجتناب از خودارضایی داشته باشیم و خواهیم دید که علم نیز در این زمینه چه می‌گوید.

چرا نباید خودارضایی کنم؟

بیایید ابتدا به مزایای احتمالی ترک خودارضایی نگاهی بیاندازیم. طرفداران پرهیز از خودارضایی اصرار دارند که اجتناب از خودارضایی اثرات بسیار قدرتمندی بر روی بدن و ذهن شما دارد. اما ما باید برخی از مزایایی را که پزشکان گزارش می‌کنند را مورد تردید قرار بدهیم و نادرست بودن آن‌ها را اثبات کنیم. درحالی‌که برخی از آقایان به وجود چنین مزایایی سوگند می‌خورند، اما اغلب آن‌ها روایی و غیر موثق هستند و علم نیز صحت و احتمال وجود آن‌ها را تأیید نکرده است. در ادامه به جزئیات آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1_ تستوسترون

در نتیجه ی یک مطالعه خاص به‌صورت آنلاین، مشخص شد، اجتناب از خودارضایی به مدت یک هفته باعث افزایش 45.7 درصدی سطح هورمون تستوسترون در مردان می‌شود. از این مسئله ادعاهای دیگری مانند اینکه عدم خودارضایی به عضله‌سازی کمک می کند، نیز مطرح شد.

اگرچه صرفا این مطالعه نشان داد که پرهیز از خودارضایی باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود، اما مطالعات دیگر مخالف این نوع نتیجه‌گیری هستند. در واقع، ارتباط بین خودارضایی و میزان تستوسترون بدن هنوز بسیار نامشخص است. 

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده است که تستوسترون پس از انزال افزایش می‌یابد، درحالی‌که مطالعه دیگری نشان می‌دهد که خودارضایی هیچ تاثیری بر هورمون‌های بدن شما ندارد.

2_ کاهش قدرت اراده، تمرکز و انگیزه با خود ارضایی

یکی دیگر از اثرات مثبت و احتمالی عدم خودارضایی این است که تمرکز و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. این مسئله اغلب با نظریه تستوسترون که در بالا به آن اشاره شد، مرتبط است. همچنین به این ایده قدیمی که ورزشکاران یا سربازان باید روز قبل از اقدامات بزرگ خود از خودارضایی اجتناب کنند نیز ربط دارد.

اگرچه اغلب مردان تعهد بیشتری به انجام یک کار خاص در طول دوره‌های پرهیز از خودارضایی داشته‌اند، اما اخیرا یک مطالعه نشان داده است که پرهیز جنسی باعث بهبود عملکرد شما در روز بعد نمی‌شود. در واقع، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عدم خودارضایی تمرکز شما را بهبود می‌بخشد وجود ندارد. اگر فردی با میل جنسی بالا هستید، ممکن است این مسئله حتی باعث کاهش تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری شما شود. 

3_ استرس و خلق‌وخو

برخی از مردان پس از ترک خودارضایی ادعا می‌کنند که یکی از تأثیرات عمده آن بر خلق‌وخو و سطح استرس آن‌ها است. آن‌ها ادعا می‌کنند که شادتر شده‌اند و استرس کمتری دارند و افزایش احساس رفاه و سلامت عمومی را گزارش می‌دهند.

در واقع ما تجربه این مردان را انکار نمی‌کنیم واگر خودتان نیز این تأثیرات مثبت را احساس می‌کنید، خوب است. با این حال، شواهد زیادی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. با توجه به اینکه اخیرا خودارضایی به خودی خود مکانیزم مهمی برای کاهش استرس شناخته شده است و می‌تواند خلق‌وخوی شما را تقویت کند.

اگر خودارضایی برای شما با احساسات منفی مانند احساس گناه و اضطراب همراه است، مسئله‌ای که ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید رایج باشد، باز هم اجتناب از خودارضایی پاسخ درستی برای این احساس نیست. بهتر است در مورد آن با کسی صحبت کنید و در لذت بردن از خود اصلاً نباید احساس شرم داشته باشید!

فواید ترک خودارضایی در مردان

3_ بهبود سلامت جنسی

در نهایت، ادعا شده است که پرهیز از خودارضایی اثرات مثبتی بر سلامت جنسی شما مانند بهبود سلامت اسپرم، درمان اختلال نعوظ و تغییر نگرش ناسالم نسبت به رابطه جنسی و زنان دارد. همچنین به‌عنوان راهکاری برای مقابله با اعتیاد به پورنوگرافی ذکر شده است.

با این حال، شواهد زیادی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. درحالی‌که غلظت اسپرم‌ها با پرهیز از رابطه جنسی یا خودارضایی افزایش می‌یابد، مطالعات نشان داده‌اند که میزان حرکت آن‌ها با ادامه پرهیز از خودارضایی کاهش می‌یابد.

در ضمن یک مرد سالم ممکن است نعوظ بیشتری را به‌عنوان یک عارضه خنثی عدم خودارضایی تجربه کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کسانی‌که اختلال نعوظ بالینی را تجربه می‌کنند، در نتیجه خودارضایی دچار آن شده‌اند وجود ندارد.

همچنین باید گفت که در برخی از موارد، فرهنگ احاطه‌‌شده در جوامع مبنی بر پرهیز داوطلبانه مردان از خودراضایی می‌تواند نگرش‌های ناسالمی را نسبت به رابطه جنسی و خودارضایی ایجاد کند. در واقع اگرچه خودارضایی افراطی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما خودارضایی به خودی خود روندی طبیعی و سالم است و فواید خاص خود را به همراه دارد.

اثرات منفی عدم خودارضایی

اگرچه ما بسیاری از موارد مثبت احتمالی ترک خودارضایی را مورد بحث قرار داده‌ایم، اما زمان آن رسیده است که برخی از اثرات منفی عدم خودارضایی را نیز در نظر بگیریم. عمدتاً، عدم توجه به این واقعیت باعث می‌شود که شما بسیاری از مزایای این مسئله را از قلم بیاندازید.

1_ فواید خودارضایی

خودارضایی فواید روانشناختی و جسمی متفاوتی دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند خودارضایی می‌تواند به کاهش افسردگی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

اگرچه تا به امروز تحریکات زیادی در مورد ارتباط احتمالی بین خودارضایی و سرطان پروستات وجود داشته است اما اخیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند هر چه بیشتر در دوران جوانی خودارضایی کنید، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می‌شود.

علاوه بر این، خودارضایی ساده‌ترین راه را برای افراد فراهم می‌کند تا به ارگاسم برسند که خود مسئله‌ای است که برای سلامتی شما نکات مثبتی مانند کاهش فشار خون، کاهش استرس، کاهش احتمال بروز بیماری و افزایش احساس سلامتی را به همراه دارد. در واقع شما با ترک یا پرهیز از خودارضایی، از این فواید بالقوه چشم‌پوشی می‌کنید.

2_ نگرش‌های ناسالم نسبت به خودارضایی

همانطورکه در بالا اشاره کردیم، کمپین‌های مربوط به عدم خودارضایی می‌توانند نگرش‌های ناسالمی را نسبت به خودارضایی القا کنند. اعتقاد به فواید پرهیز از خودارضایی می‌تواند احساسات منفی نسبت به چیزی ‌که بخش طبیعی و عادی از زندگی همه افراد در سنین مختلف است را تقویت کند.

خودارضایی افراد را قادر می‌سازد تا بدن و تمایلات جنسی خود را کشف کنند و می‌تواند باعث شود که در هنگام آمیزش با شریک جنسی، فرد احساس راحتی بیشتری با خواسته‌های خود داشته باشید. محدودیت قائل شدن برای خودارضایی به‌عنوان چیزی که باید از آن اجتناب شود، مانع از رشد سالم افراد در زمینه مسائل جنسی می‌شود.

در پایان باید بدانیم که

با توجه به اینکه همه افراد از خودارضایی لذت نمی‌برند، اگر تمایل ندارید که این کار را انجام دهید، اجباری وجود ندارد. با این حال، متقاعد نشوید که عدم خودارضایی فواید سلامتی به همراه خواهد داشت. این ادعاها توسط علم تأیید نشده‌اند و صرفاً براساس نقل قول‌ها هستند.

خودارضایی مزایای زیادی مانند کاهش خطر افسردگی و بهبود سلامت پروستات را به همراه دارد، با توجه به اینکه انجام آن نیز یک کار لذت‌بخش و عادی است. با این حال اگر ترک خودارضایی به شما احساس خوبی می‌دهد، این مسئله به خود شما بستگی دارد. در نهایت کاری که شما با بدن خود انجام می‌دهید، انتخاب شماست و ما به آن احترام می‌گذاریم!

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام،من‌تقریبأ‌ده‌سال‌قبل‌ازدواج‌کردم‌و‌درهمان‌سالهای‌اول‌زندگی‌صاحب‌دوفرزند‌دختر‌شدم‌والآن‌سه‌سال‌هست‌که‌خانمم‌جلوگیری‌نمیکند‌وبچه‌دارهم‌نمیشود،،،،من‌هم‌خیلی‌پرتاب‌اسپرمم‌ضعیف‌شده‌رفتم‌آزمایش‌اسپرم‌دادم‌دکتر‌میگه‌صفر‌هستش‌میزان‌بچه‌دار‌شدن‌راه‌حل‌چیه‌بنظرتون‌عمل‌واریکوسل‌انجام‌بدم‌خوبه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام اگر واریکوسل دارید بله جراحی کنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    من پسری هستم 26 ساله حدود 1 سال و نیمه با مشکلات قوای جنسی رو به رو شدم چندین بار هم به ارولوژیست و دکتر غدد مراجعه کردم آزمایش دادم و ام آر آی انجام دادم متاسفانه هیچ کدوم علت رو متوجه نشدند و متاسفانه این اختلالات روز ب روز بیشتر میشه در آزمایشات اخیر نشان داده شده که سطح fsh و LHخیلی بالاس و ازمایش اسپرم نشان داده ک اسپرم سالم ندارم علاوه بر این مشکل کمبود انرژی بدن کمبودهیجان بی خوابی شدید بالا رفتن وزن هم دارا میباشم این چه نوع اختلالی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ممکن است به علت اختلال در بیضه شما سطح LH و FSH بالا باشد نیاز به معاینه اندام تناسلی دارید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر