قرص درمان ناباروری در مردان

آخرین بروزرسانی: 9 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

برای تقویت قدرت باروری مردانه، روش های درمانی مختلفی از هورمون درمانی گرفته تا داروهای تزریقی و یا قرص درمان ناباروری، که کار آنها بهبود مورفولوژی (ساختار فیزیکی) و پویایی (تحرک) اسپرم ها می باشد. این داروها باید دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند تا از بروز هرگونه عوارض جانبی جلوگیری شود. 

اگر تشخیص پزشک، ناباروری عامل مردانه باشد، داروهای باروری می توانند انتخاب هوشمندانه ای باشند. در صورتیکه عامل ناباروری واریکوسل باشد تنها راه درمان جراحی می باشد.

انواع قرص های درمان ناباروری در مردان 

موارد زیر، رایج ترین داروها برای درمان عوامل ناباروری مردانه هستند:

1_ کلومیفن سیترات (کلومید)

شاید دانستن این موضوع برای شما جالب باشد که همان دارویی که برای تقویت تخمک گذاری زنان استفاده می شود، برای مردان نیز به منظور افزایش تعداد اسپرم ها تجویز می شود. کلومیفن سیترات، یک داروی مسدود کننده استروژن است. وقتی که مردان این دارو را به شکل قرص خوراکی مصرف می کنند، غده هیپوفیز آنها تحریک می شود تا هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون تحریک کننده رشد فولیکول (FSH) بیشتری بسازد. 

بیشتر شدن سطوح این دو هورمون، می تواند موجب بهبود تعداد اسپرم، ساختار و پویایی آنها شود. کلومیفن سیترات، همچنین سطوح تستوسترون طبیعی را افزایش می دهد. اکثر مردان، با مصرف کلومیفن سیترات، عوارض جانبی مثبتی را تجربه می کنند که شامل افزایش میل جنسی، نعوظ سفت تر و طولانی تر، انرژی بیشتر، افزایش حجم عضله و کاهش وزن می شود.

این عوارض جانبی، به محض توقف مصرف داروی شما متوقف و یا معکوس می شوند. اگر تجربه ی هر یک از عوارض جانبی بالا را دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی احتمالی کلومیفن سیترات

2_ داروهای HCG و HMG

اگر شما یکی از مردان نادری هستید که به درمان با قرص کلومیفن سیترات پاسخ نداده است، پزشک احتمالا داروی تزریقی HCG و HMG را تجویز خواهد کرد. این داروها، همان عوارض جانبی و مزایای فهرست شده در بالا را دارند اما تنها در مواقع لزوم تجویز می شوند. زیرا این داروها به شکل تزریقی هستند که اجرای تزریق آنها مشکلات خاص خود را دارد.

3_ آناستروزول (آریمیدکس)

آناستروزول در ابتدا برای مردان و زنانی ساخته شد که مبتلا به سرطان سینه حساس به هورمون استروژن بودند. این دارو از تبدیل شدن هورمون تستورترون مازاد به استرادیول در بافت های بدن جلوگیری می کند. آناستروزول معمولاً زمانی استفاده می شود که سطوح استرادیول بدن مرد، بیشتر و سطوح تستوسترون او کمتر از چیزی هستند که باید باشند. آناستروزول پس از اصلاح این عدم تعادل هورمونی می تواند تولید اسپرم، ساختار و تحرک اسپرم را نیز بهبود بخشد. 

عوارض جانبی آناستروزول 

عوارض جانبی قرص آناستروزول عبارتند از:

4_ مکمل تستوسترون بله یا خیر؟

بسیاری از مردان به اشتباه معتقدند که تستوسترون درمانی موجب تولید و رشد اسپرم سالم می شود. در واقع، خلاف این موضوع درست است. زمانی که شما مکمل تستوسترون مصرف می کنید، به بدن شما این پیام ارسال می شود که مقدار بیش از حدی هورمون تستوسترون وجود دارد، بنابراین بیضه ها دیگر اسپرم سالم بیشتری تولید نمی کنند. پزشک متخصص باروری به هنگام درمان ناباروری مردانه، آزمایش تحلیل اسپرم را توصیه می کند و شما باید توصیه های او را کاملاً رعایت کنید.

5_ کانت بوست

اگر پزشک تشخیص دهد که اسپرم شما از لحاظ کمیت و تعداد شرایط نرمالی ندارد، کانت بوس تجویز می کند، این دارو برای تقویت تعداد اسپرم به کار می رود.

6_ ال کارنتین 

ال کارنتین، کوکیوتن (co Q10)، ویتامین E و C، پنتوکسی فیلین و موتیلیتی بوست داروهای هستند که خاصیت انتی اکسیدانی دارند و رادیکال های آزاد اکسیژن (ros) را در بدن کاهش میدهند و برای افزایش تحرک اسپرم و کاهش (dfi) میزان شکست DNA اسپرم بکار میروند. 

7- سلنیوم و اسید فولیک

این داروها معمولا برای بهبود مورفولوژی (شکل و ساختار اسپرم) تجویز می شوند.

8_ پروفرتیل، اندروفرتیل، اسپریژن

داروهای یاد شده، برای بهبود پارامترهای کلی اسپرم بکار میروند.

توجه داشته باشید که

قرص های ناباروری مردانه ممکن است مانند تمام داروهای دیگر، با داروها و مکمل های دیگر تداخل داشته باشند. همیشه باید با پزشک خود، 100% صادق باشید و مصرف هر گونه داروی تجویزی یا به اصطلاح خیابانی و نیز مکمل ها یا داروهای استروئیدی را به او اطلاع دهید، تا او بتواند سلامتی و ایمنی شما را حفظ کند.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر parsa سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    سونو و آزمایش اسپرم رو پیوست کردم
    ببخشید من حدودا تا ی سال دیگه نمیتونم عمل کنم چون کنکور دارم و اصلا تایم ندارم
    مشکلی برام پیش نمیاد آقای دکتر میتونم عمل رو تا اون موقع بندازم عقب؟
    ممنون خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام منعی ندارد بیضه را خنک نگه دارید دخانیات مصرف نکنید بدنسازی و کوهنوردی انجام ندهید
  • تصویر کاربر دانیال سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    من ۱۷ آذر ۱۴۰۱ عمل واریکوسل انجام دادم کی میتونم خون اهدا کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام منعی ندارد
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۸۰روز عمل واریکوسل انجام دادم که شدید بود که کلی مکمل وتقویت شدم بعد این مدت سونو دادم هنوز وریدهای مختصر متسع به اندازه ۲/۸،م۴/۳دال بر واریکوسل بود این یعنی چه ؟ومختصر هیدروسل .آزمایش اسپرم هم هنوز حرکت وتعداد کم ..آیا نیاز به عمل هست مجدد چون برا تعیین جنسیت پسر گفتن باید حرکت بالای ۴۰میلیون باشه..ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حداقل تا ۶ ماه پس از جراحی صبر کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر