قویترین دارو برای حرکت اسپرم

آخرین بروزرسانی: 1 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

عوامل بسیاری می توانند در ناباروی مردانه تأثیر داشته باشند. اگر اسپرمی سالم باشد، با وجود کم تحرکی اسپرم، بارداری باز هم ممکن است اتفاق بیفتد. با استفاده از تکنولوژی های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی یا تلقیح داخل رحمی (IUI) می توان به افزایش شانس بارداری کمک کرد. اگر به مدت 12 ماه یا بیشتر، تلاش شما برای بارداری ناموفق بوده است، با پزشک خود درمیان بگذارید.

او می تواند با استفاده از آزمایشات مختلف، مشکلات احتمالی شما و همسرتان را برای باروری تشخیص دهد. سپس، اقدامات بعدی را برای درمان مشخص خواهد کرد.  سلامت اسپرم، عامل مهمی در توانایی باروری زوجین است و شش معیار اصلی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

علاوه بر این، اسپرم برای یک باروری موفق، به تعداد کروموزوم های مناسبی نیاز دارد. هر گونه نقص در این معیارها می تواند منجر به ناباروری عامل مردانه شود. مطابق با آمار، 15 تا 20 درصد از زوجین در سراسر جهان با مشکل ناباروری مواجه هستند. عوامل مردانه ای همچون تحرک اسپرم، علت ناباروری 30 تا 40 درصد این افراد می باشد. 20 درصد ناباروری های دیگر بر اثر مجموعه ای از عوامل ناباروری مردانه و زنانه رخ می دهند.

حرکت اسپرم و بارداری

سرعت حرکت یک اسپرم سالم باید حداقل 25 میکرومتر در ثانیه باشد. اگر مردی حرکت اسپرم ضعیفی داشته باشد، دچار مشکلی به نام آستنوسپرمی شده است. مشکلات مختلفی می توانند تحرک اسپرم را مختل کنند که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:

سرعت و جنسیت اسپرم

از قدیم الایام این تصور رایج وجود دارد که اسپرمی با کروموزوم “y” یا اسپرم پسر، نسبت به اسپرمی با کروموزوم X یا اسپرم دختر، سریعتر حرکت می کند. تحقیقات ثابت کرده اند که این موضوع چیزی جز یک افسانه نیست و بین تحرک یا سرعت اسپرم X و Y ،تفاوت زیادی وجود ندارد.

علت کند شدن حرکت اسپرم 

کم تحرکی اسپرم، می تواند علت های مختلفی داشته باشد. بعضی از مردان ممکن است برای کم تحرکی اسپرم، یک علت ژنتیکی داشته باشند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است به یک بیماری نامعلوم مبتلا باشند. سبک زندگی و عوامل محیطی نیز نقش مهمی در تحرک اسپرم دارند. برای مثال، سیگار کشیدن با کم تحرکی اسپرم، رابطه مستقیم دارد، مخصوصاً اگر مردی در روز بیشتر از 10 نخ سیگار می کشد. 

مردان نظامی یا مردانی که شغل آنها نقاشی یا رانندگی است و یا از ناحیه باسن به طور مکرر دچار ضربه می شوند، ممکن است در خطر ناباروری بر اثر شرایط سخت کاری قرار بگیرند. شرایطی به نام واریکوسل، زمانی رخ می دهد که رگهای درون بیضه بزرگ شده باشند. این مشکل منجر به کاهش تحرک اسپرم می شود. همچنین، کم تحرکی اسپرم ممکن است مربوط به اختلال در ترشح غدد جنسی مردانه باشد که منجر به تخلیه آهسته تر غدد می شود.

تشخیص و بررسی تحرک اسپرم 

تحرک اسپرم را می توان از طریق آزمایش تجزیه و تحلیل مایع منی بررسی کرد. برای انجام آزمایش، شما باید حداقل دو نمونه منی تهیه کنید. نمونه های منی معمولاً در مطب دکتر یا آزمایشگاه از طریق خودارضایی گرفته می شوند. همچین نمونه ی اسپرم را می توان از طریق رابطه ی جنسی با کاندوم یا روش عقب نشینی برای جمع آوری منی انجام داد. 

نمونه منی باید در دمای اتاق نگهداری شود و ظرف مدت 30 الی 60 دقیقه به آزمایشگاه فرستاده شود. در صورتی که کمتر از 40 درصد اسپرم ها تحرک داشته باشند، فرد دچار کم تحرکی اسپرم است. آزمایش منی علاوه بر بررسی تحرک اسپرم، برای موارد زیر نیز استفاده می شود:

درمان تحرکت پایین اسپرم 

اصلاح سبک زندگی می تواند به درمان کم تحرکی اسپرم برخی از مردان کمک کند:

قویترین دارو برای حرکت اسپرم 

مصرف برخی از مکمل ها نیز می تواند به بهبود تحرک اسپرم کمک کند. برای مثال، مطابق با تحقیقات علمی، در مردانی که حداقل به مدت 100 روز متوالی، مکمل سلنیوم ( 200 میکروگرم) و ویتامین E (400 واحد) مصرف کرده اند، 52 درصد افزایش تحرک اسپرم مشاهده شده است. قبل از مصرف هرگونه مکمل باید با پزشک خود مشورت کنید و آن را فقط از داروخانه های معتبر تهیه کنید. 

اگر دلیل مشکل تحرک اسپرم، یک بیماری خاص مانند سطوح هورمون کم یا واریکوسل باشد، داروهایی مانند هورمون های محرک فولیکول و گنادوتروپین کوریونیک انسانی ممکن است مؤثر باشند. در برخی از موارد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    اسپر من تعدادش بیش از حد معمولی است.
    آزمایش دادم. اما دکتر گفت تحرکشون خیلی کمه. منم میخام پسر دار بشم دختر دارم یکی یه راهی دارویی برام بنویسید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۴۵سال دارم برای درمان ناباروری پیش دکتر رفتم وازمایش اسپرم رو نشون دکتر دادم ودکتر گفت تحرک اسپرم شما ۱۰ درصد است من قبلا واریکوسل داشتم وعمل کردم والان دکتر بیضه ها رو چک کردن گفتن که واریکوسل ندارم برای بهبود تحرک اسپرم راهی هست که بالای ۵۰ درصد برسه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام لطفا از طریق ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    من علی 52 سال خانمم 48 سال آیا امکان لقاح آزمایشگاهی داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام امکان دارد اما احتمال موفقیت کم است
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام من واریکوسل خفیف بیضه سمت چپ دارم ممکنه با دارو خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام واریکوسل درمان دارویی ندارد
  • تصویر کاربر آزمایش پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید جواب آزمایش اسپرم رو به دکتر نشون دادم میگه حرکت درجای داره میشه بپرسم چیکار کنم که حرکتشون سریع بشه می‌خوایم اقدام کنیم برای بارداری وتعیین جنسیت پسر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام حرکت نرمال است
  • تصویر کاربر مسلم شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من یه بچه دارم چهار سالشه و اقدام کردم برای بچه دیگه ولی هنوز واسم نگرفته.آزمایش اسپرم دادم و گفتن ضعیفم..لطفا راهنمایی کنید چا داروهای مصرف کنم و آزمایش تفسیر کنین.چند سال پیش واریکوسل یکطرفه هم جراحی کردم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا ابتدا یک سونوگرافی رنگی از بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر سجهی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام
    بعد از دو سال بچه دار نشدن خانومن رو فرستادم دکتر ک مشکل خاصی نداشت
    بعد من رفتم برا ازمایش دادن جواب آزمایش ک اومد دکتر گفت که اسپرم هام خیلی ضعیفه ک باید برم دکتر مردان بپرسم ک آیا با عمل و جراحی حل میشه یا نه
    حالا سوال من اینه آیا تعداد اسپرم من کمه یا اسپرم من تحرک نداره
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام بنده آزمایش شما را دریافت نکردم
  • تصویر کاربر خدا پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام دوسال درگیر تحرک کم اسپرم هستم به دکترهای مختلف مراجعه کردم هزینه های بالا حواب حاصل نشد با این که یه فرزند دارم اون هم باخوردن قرص پنتوکسی فیلین و اومید طی سه ماه جواب دادالان بعد ۷سال طی ۲سالدجواب نداد دارو ودرمان الانم ای واف برای اولین بار جواب نداد واقعا خسته شدم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر p.a پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من ۲۰ سال سن دارم ۶ ساله که واریکوسل دارم در ابتدا متوسط بود ولی حالا شدید شده سونو و آزمایش اسپرم رو پیوست کردم اصلا درد ندارم ظاهر بیضه هم اذیتم نمیکند درس میخونم و اصلا هم فعالیت سنگین ندارم
    آقای دکتر آلان باید عمل کنم؟؟؟
    خیلی ممنون از پاسخگوییتون و مطالب بسیار مهم سایتتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حرکت اسپرم مختل شده است بهتر است جراحی کنید
  • تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۱۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 540 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من همسرم عمل دیسک کمر داشته حدود سه هفته پیش تا چند روز بعد از عمل خون در ادرارش بود گفتن طبیعی به خاطر سندی که بهش وصل بوده است که قطع شد الان بعد از دو هفته دوباره لکه خون میاد و سوزش داره موقع ادرار می خواستم بدونم دلیلش چی می تونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا" ايشان دچار عفونت ادراري شده اند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر