اسپرم چند روز زنده می ماند؟

آخرین بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

یکی از سؤالاتی که ممکن است از نوجوانی ذهنتان را درگیر کرده باشد این است که «اسپرم چند روز زنده می ماند؟». پاسخ این سؤل هنوز هم برای برخی از افراد گیج کننده است. اما درک بیشتر این موضوع می تواند در بارداری به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر بدانید که اسپرم چند روز در دستگاه تناسلی زنان باقی می ماند، می توانید بهترین زمان برای بچه دار شدن را انتخاب کنید. دانستن این امر می تواند چیزهای زیادی را تغییر دهد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد زنده ماندن اسپرم در شرایط مختلف اطلاعات مفیدی به دست بیاوریم.

اسپرم چند روز در خارج از بدن زنده می ماند؟

احتمال اینکه اسپرم در خارج از بدن بیشتر از یک ساعت زنده بماند بسیار پایین است (حتی در محیطی با دمای بدن). رطوبت یکی از مهم ترین فاکتورهای لازم برای بقای اسپرم است. مایع منی حاوی مخلوط مایعات و اسپرم بوده و از اسپرم ها محافظت می کند. بنابراین، زمانی که مایع منی تبخیر شود، اسپرم قادر به زنده ماندن نیست.

1_ زنده ماندن اسپرم در آب

اسپرم برای زنده ماندن به شرایط خاصی از جمله PH و دمای مناسب نیاز دارد. به عنوان مثال در آب گرم حمام (بدون کف و صابون) اسپرم ممکن است برای چند دقیقه زنده بماند. اما احتمال بارداری بدون مقاربت بسیار کم است. مطمئناً اسپرم در عرض چند ثانیه در یک جکوزی یا استخر شنای کلردار می میرد.

2_ میزان زنده ماندن اسپرم روی پوست

اگر انزال در نزدیکی سوراخ واژن اتفاق افتاده باشد این احتمال وجود دارد که اسپرم بتواند راهی به داخل واژن پیدا کرده و منجر به بارداری شود. اما زمانی که منی خشک شد، اسپرم قادر به بارور کردن تخمک نیست؛ حتی اگر دوباره به حمام بروید و اسپرم ها خیس شوند.

3_ اسپرم چند روز در رحم زنده میماند؟

اسپرم چند روز زنده می ماند؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که پس از انزال، اسپرم نمی تواند برای مدت طولانی زنده بماند. این تفکر کاملاً اشتباه است. اسپرم تا 5 روز می تواند در دستگاه تناسلی زنان زنده بماند! شما با دانستن این موضوع می توانید بهترین زمان برای بچه دار شدن را انتخاب کنید. روزهای اوج باروری زنان بهترین زمان برای تلاش برای بچه دار شدن است؛ بنابراین شما می توانید از روزهای قبل از تخمک گذاری شروع کنید.
اگر شما از روزهای تخمک گذاری همسرتان اطلاع دارید، برای بچه دار شدن می توانید از چند روز قبل رابطه ی جنسی داشته باشید. بسیاری از زوج ها ادعا می کنند که زمان دقیق باردار شدن را می توانند تشخیص دهند. اما تعیین کردن یک زمان دقیق برای باردار شدن بسیار نادر است. زیرا اسپرم می تواند برای بارور کردن تخمک روزها به تلاش خود ادامه دهد! مدت زمانی که اسپرم در بدن زن زنده می ماند به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

1_ مخاط دهانه ی رحم

مخاط دهانه ی رحم در طول تخمک گذاری بسیار چسبناک، رقیق و شفاف بوده و به راحتی کش می آید. این تغییر می تواند محیط و محافظ خوبی برای اسپرم باشد.

2_ زمان مناسب در چرخه قاعدگی

اگر در زمان مناسب رابطه ی جنسی داشته باشید، اسپرم می تواند تا 5 روز زنده بماند.

3_ کریپت های دهانه رحم 

کریپت (کانال های کوچکی که خارج از کانال دهانه ی رحم بوده و محل ذخیره ی موقت اسپرم هاست)، این کانال ها به صورت هوشمندانه اسپرم را در خود نگه داشته و طی یک بازه ی زمانی آزاد می کنند. همین امر منجر به افزایش باروری خواهد شد.

اسپرم چند روز درون بیضه زنده می ماند؟

اگر قصد بچه دار شدن دارید بهتر است هر روز یا یک روز در میان در زمان تخمک گذاری رابطه داشته باشید. زیرا بیضه ها به طور مداوم اسپرم تولید می کنند. اما هر چه بیشتر اسپرم در بیضه ها بماند، کیفت آن کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال بعد از 7 روز تحرک اسپرم کم می شود و همچنین بعد از 5 روز احتمال آسیب دیدگی میتوکندری و تخریب DNA به شدت بالا می رود. 

تولید اسپرم حدود 72 روز طول می کشد. زمانی که اسپرم بالغ شد، برای هفته ها در بیضه ذخیره خواهد شد و در صورت عدم انزال، دوباره جذب بدن می شود.

اسپرم در صورت انجماد یا فریز شدن چند روز زنده می ماند؟

فریز کردن اسپرم می تواند باعث حفظ کیفیت آن شود. در روش انجماد اسپرم (انجماد پزشکی)، اسپرم تمیز می شود، با استفاده از نیتروژن مایع منجمد شده و ذخیره می شود. اسپرم منجمد شده حتی بعد از 55 سال نگهداری خاصیت باروری دارد. اما به طور معمول زمان ذخیره سازی اسپرم حدود 10 سال است. 

بهبود تحرک اسپرم و کیفیت DNA

ایمپریل نوعی مکمل است که می تواند به بهبود اسپرم و افزایش کیفیت DNA آن کمک کند. این مکمل از طریق پشتیبانی درست از متابولیسم بدن شما با ریزمغذی های فعال این کار را انجام می دهد. باید بدانید که رشد اسپرم ممکن است تا 3 الی 4 ماه زمان ببرد. بنابراین اگر به فکر انجماد اسپرم های خود هستید بهتر است از 3 ماه قبل از انجماد، مصرف ایمپریل را شروع کنید تا کیفیت اسپرم شما تضمین شود.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر من واریکوسل دارم ولی هیچ دردی ندارم دکترمم معاینم کرده . دکتر جان نمیخوام عمل کنم .جواب سونو و ازمایشم و میفرستم خدمتتون ممنون میشم جواب بدید
    دکتر جان نزدیک ب 6 ماه هم هست اقدام ب فرزند اوری کردم با همسرم ولی متاسفانه جواب خانمم بادار نشدن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام شما نیاز به جراحی ندارید هم شما و هم همسر شما تحت نظر پزشک داروی تقویتی مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر