عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید

به رگ های واریسی در کیسه بیضه، واریکوسل گفته می شود. شما ممکن است به تازگی متوجه شده باشید که به واریکوسل مبتلا هستید. تا زمانی که تحقیقات خود را انجام نداده اید یا با پزشک صحبت نکرده اید، ممکن است از عوارض واریکوسل خبر نداشته باشید. این عوارض در صورت درمان نشدن می توانند تأثیرات طولانی مدتی روی باروری و سطوح تستوسترون داشته باشند و منجر به آتروفی بیضه شوند. 

شاید ندانید که حدود 85% مردان مبتلا به واریکوسل، هیچ علائمی ندارند؛ نداشتن علائم به این معنی نیست که در آینده علائم مرتبط با واریکوسل را تجربه نخواهید کرد. آشنایی با عوارض واریکوسل، ممکن است شما را تشویق کند که به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای درمان شما در نظر بگیرند.

عوارض واریکوسل

واریکوسل در مردان می تواند سه نوع عارضه اصلی داشته باشد که عبارتند از:

آیا واریکوسل باعث اختلال نعوظ میشود؟

بله، اما در واریکوسل گرید 3 معمولا این اتفاق می افتد، تستوسترون هورمون اصلی مردانه است که مسئول بسیاری از ویژگی‌های مردانه، از جمله تولید اسپرم، رشد عضلات و میل جنسی است. کاهش تولید تستوسترون می‌تواند منجر به علائم مختلفی شود، از جمله:

1_ علائم جنسی

اختلال عملکرد جنسی، مانند ناتوانی در نعوظ یا کاهش میل جنسی، از شایع‌ترین علائم واریکوسل ناشی از تولید کم تستوسترون هستند.

2_ علائم غیرجنسی

افسردگی، خستگی، کمبود انگیزه، مشکلات خواب، مسائل مربوط به تمرکز، کاهش توانایی ورزش کردن، عرق کردن ناگهانی یا برافروختگی صورت، بد خلقی و کاهش توده عضلانی از دیگر علائم واریکوسل ناشی از تولید کم تستوسترون هستند.

عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی

در حال حاضر پزشکان معتقدند ناباروری یا قدرت باروری پایین می تواند یکی از عوارض واریکوسل در مردان باشد. واریکوسل، برای مردانی که قصد بچه دار شدن دارند، مشکلاتی به دنبال دارد. در حقیقت از هر 10 مردی که ناباروری عامل مردانه را تجربه می کنند، 4 نفر مبتلا به واریکوسل هستند. 

ناباروری مردانه علاوه بر عدم توانایی برای بارداری، می تواند موجب بروز مشکلات و مسائل روانشناختی در روابط زناشویی شود. زمانی که مردان متوجه می شوند آنها عامل ناباروری در رابطه ی زناشویی خود هستند، اغلب اوقات ممکن است دچار مسائل زیر شوند:

1_  تستوسترون پایین

پزشکان معتقدند واریکوسل در برخی از مردان می تواند موجب پایین آمدن سطح تستوسترون شود. تستوسترون، اولین هورمون مردانه ای است که در بیضه ها تولید می شود. زمانی که بیضه ها تستوسترون کافی تولید نکنند، مردان ممکن است علائم خاصی را تجربه کنند. واریکوسل ناشی از تولید تستوسترون پایین می تواند علائم زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

2_ آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه)

واریکوسل می تواند موجب کاهش رشد بیضه و کوچکتر شدن بیضه ها شود. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند چرا واریکوسل موجب کوچک شدن بیضه ها می شود، اما فکر می کنند که جمع شدن خون در رگ های درگیر می تواند موجب افزایش فشار و آسیب دیدن بیضه ها شود.

درمان واریکوسل

اگر شما در حال تجربه ی عوارض یا علائم واریکوسل هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید. درمان واریکوسل می تواند:

بهترین درمان برای واریکوسل

در میان بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل که هم عمل به روش میکروسکوپیک (بسته) و هم جراحی باز را انجام داده اند، بسیاری از آنها به عنوان یک گزینه ی درمانی، روش میکروسکوپیک را ترجیح می دهند. پس از جراحی به روش میکروسکوپیک، تعداد اسپرم ها ظرف مدت سه ماه افزایش پیدا می کند. میزان موفقیت هر دو عمل برای درمان واریکوسل، 90% می باشد. این روش نسبت به جراحی مزایای متعددی دارد که چند مورد از آنها عبارتند از:

تشخیص واریکوسل می تواند زندگی فرد را دستخوش تغییر کند، اما درمان های موفقیت آمیز بسیاری برای بهبود آن وجود دارد. اگر بیماری واریکوسل در شما تشخیص داده شده و دچار مشکلاتی از جمله ناباروری عامل مردانه شده اید، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. برای مردانی که از جراحی فراری هستند، درمان کم تهاجمی به روش میکروسکوپیک بهترین گزینه می باشد.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر