علائم تومور خوش خیم مثانه

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

رشد و تکثیر غیر عادی سلول های دیواره یا بافت مثانه، تومور غیر سرطانی مثانه نام دارد. تومورهای خوش خیم زمانی ایجاد می شوند که تغییری در سلول های مثانه رخ دهد. این تومورها در سایر نواحی بدن پخش نمی شوند (متاستاز نمی شوند) و -همانطور که از نام آنها پیداست- سرطانی نبوده و خطر جانی ندارند.

برای تشخیص تومورهای خوش خیم مثانه از سیستوسکوپی استفاده می شود. انواع مختلفی از تومورهای مثانه وجود دارد که ما در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

تومورهای غیر سرطانی مثانه

تومورهای خوش خیم مثانه معمولاً شایع نبوده و به ندرت اتفاق می افتند. این نوع تومورها می ‌توانند باعث ایجاد خون در ادرار و سایر مشکلات مثانه شوند. انواع رایج تومورهای غیر سرطانی مثانه پاپیلوم‌ ها و پاپیلوم‌ های معکوس هستند.

انواع تومور خوش خیم مثانه 

انواع نادر تومورهای خوش خیم مثانه عبارتند از:

1_ پاپیلوم ها

پاپیلوم‌ ها از پوشش داخلی مثانه شروع می شوند. این تومورها به سمت مرکز مثانه رشد می ‌کنند (معمولاً فقط یک پاپیلوم کوچک یافت می ‌شود). پاپیلوم ‌های معکوس معمولاً تومورهای مسطحی هستند که در دیواره ی مثانه رشد می‌ کنند. 

2_ لیومیوم

نوعی تومور خوش خیم ماهیچه ی صاف است که به ندرت ممکن است تبدیل به سرطان شود. این نوع تومورهای خوش خیم مثانه از ماهیچه ی صاف (خودکار یا غیر ارادی) مثانه آغاز شده و معمولاً به علت رشد و تکثیر بیش از حد سلول های عضلانی ایجاد می شوند.

3_ تومور فیبری منفرد

تومور فیبری منفرد نوعی تومور خوش خیم است که در بافت فیبری همبند شروع به رشد می کند.

4_ همانژیوم

تجمع غیر طبیعی عروق خونی در مثانه همانژیوم نام دارد.

5_ نوروفیبروم

توده ی کوچک در اعصاب مثانه نوروفیبروم نامیده می شود.

6_ لیپوم

توده ی چربی که در چربی های اطراف مثانه ایجاد می شود.

فیلم نمونه برداری از مثانه

علائم تومورهای خوش خیم مثانه

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تومور خوش خیم مثانه به تغییر سلول های مثانه گفته می شود. این تومورها سرطانی نیستند و به دیگر اعضای بدن سرایت نمی کنند. هر کدام از بیماری های مثانه ممکن است مثانه ی شما را تحت تأثیر قرار داده و در برخی موارد، علائمی مشابه سرطان مثانه داشته باشند. ما در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره کرده ایم.

1_ عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری UTI شایع ترین علامت تومور خوش خیم مثانه است، که معمولاً توسط باکتری های موجود در مثانه و مجاری ادرار ایجاد می شود. علائم و نشانه های UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

2_ سنگ مثانه 

یکی دیگر از مشکلات مثانه وجود سنگ در دستگاه ادراری است (که نفرولیتیازیس یا سنگ های کلیوی نیز نامیده می شوند). سنگ کلیه معمولاً به علت تجمع برخی از مواد معدنی موجود در ادرار (اغلب کلسیم) تشکیل می شود. این سنگ ها ممکن است در حالب یا مثانه رشد کنند. علائم وجود سنگ در دستگاه ادراری شامل درد شدید، وجود خون در ادرار و عفونت ادراری می باشد. 

سنگ های دستگاه ادراری معمولاً با دارو و نوشیدن مایعات فراوان (یا تزریق تورگی مایعات) درمان می شوند. البته در برخی موارد برای برداشتن سنگ نیاز به جراحی می باشد.

شما همیشه باید مراقب علائم غیرعادی ادرار خود باشید. در صورت مشاهده ی هر یک از علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده ی مشکل دیگری مثل عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه، سنگ مثانه و یا سایر بیماری های کلیوی باشند. اما نکته ی مهم این است که این علائم نباید نادیده گرفته شوند. اگر شما علائم تومور مثانه (مثل ادرار خونی) را دارید -به خصوص اگر ادرار شما بدون درد است- بهتر است سریعاً توسط پزشک معاینه شوید. 

تشخیص تومورهای مثانه

برای ارزیابی توده های موجود در مثانه پزشک معاینه ی فیزیکی، آزمایش خون و آزمایش ادرار (برای بررسی وجود خون در ادرار) را انجام می دهد. همچنین ممکن است سونوگرافی یا سایر آزمایشات عکسبرداری برایتان تجویز شود. اما در نهایت باید بدانید که روش تشخیص استاندارد این مشکل سیستوسکوپی است.

در سیستوسکوپی پزشک با استفاده از یک لوله‌ی نازک و انعطاف پذیر که انتهای آن دوربین و پروژکتور کوچکی قرار دارد (سیستوسکوپ) درون مثانه را بررسی می‌ کند. اگر در طی سیستوسکوپی بافت غیر طبیعی در مثانه پیدا شود، پزشک مقدار کمی از بافت را برای آزمایش بر می ‌دارد. این عمل برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار یا TURBT نامیده می ‌شود. 

در طی TURBT، پزشک ابزاری به نام رزکتوسکوپ را از طریق مجرای ادرار وارد بدن شما کرده و آن را به سمت مثانه هدایت می کند. سپس، تکه ای از بافت تومور یا کل تومور را از مثانه خارج می کند. بعد از این مرحله، بافت مورد نظر برای تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بودن توسط یک پاتولوژیست بررسی می شود.

آیا تومورهای خوش خیم مثانه باید برداشته شوند؟

دکتر ناطق متخصص اورولوژی در این باره می گوید: «این امر به تومور شما بستگی دارد. تومورهای خوش خیم مثانه معمولاً بسیار آهسته رشد کرده و به سایر نقاط بدن سرایت نمی کنند. در برخی موارد، ما فقط بیماران را به طور منظم تحت نظر داریم. با این وجود، برخی از تومورهای خوش خیم مثانه ممکن است خونریزی کنند یا بسیار بزرگ شوند. 

بزرگ شدن این تومورها فضای زیادی در مثانه اشغال می کند و ممکن است برای مثانه و سایر اندام های بدن مشکل ساز شود. در این صورت ما معمولاً تومورهای خوش خیم را با استفاده از روش TURB بر می داریم.»

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر