قرص کنترل ادرار در سالمندان

آخرین بروزرسانی: 2 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

بسیاری از افراد به راحتی می توانند رفتن به دستشویی را به تأخیر بیاندازند، اما برای افرادی که به طور منظم نشت ادرار را تجربه می کنند، این کار چندان هم ساده نیست. بی اختیاری ادرار چیزی نیست که همسر شما به سادگی آن را بپذیرد یا با آن کنار بیاید. در حقیقت، روش های مؤثری برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان، بدون در نظر گرفتن علت آن وجود دارد. در ادامه مطلب، می توانید در مورد علل، انواع و قرص های کنترل ادرار در سالمندان، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا بی اختیاری ادرار در سالمندان، جزیی از روند پیری محسوب می شود؟

بی اختیاری ادرار دقیقاً به چه معناست؟ در واقع، به خروج غیر ارادی ادرار، بی اختیاری ادرار گفته می شود. با اینکه این شرایط ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در سالمندان شایع تر است. با بالاتر رفتن سن، تغییرات بدن باعث می شوند که احتمال بی اختیاری ادرار در سالمندان افزایش پیدا کند.

مطابق با گزارش بنیاد مراقبتهای اورولوژی، از هر دو زن بالای 65 سال، یکی از آنها گاهی اوقات نشت مثانه را تجربه می کند. نشت مثانه می تواند ناشی از روند پیری طبیعی، انتخاب های سبک زندگی یا برخی از بیماری ها باشد. بی اختیاری ادرار در سالمندان می تواند شکل های مختلفی داشته باشد:

لیست قرص کنترل ادرار در سالمندان

داروهای زیر برای جلوگیری از تکرر ادرار، کمک به کنترل بهتر ادرار و نه خروج ادرار در روز و شب، در ایران تجویز می شوند:

در ویدئو زیر مشاهده میکنید: صحبت های دکتر ناطق جراح پروستات در رابطه با علت و نحوه ی درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان… 

علت بی اختیاری ادرار در سالمندان 

بی اختیاری ادراری می تواند علل زیادی داشته باشد که از عدم نوشیدن آب کافی در زایمان گرفته تا مشکلاتی مانند دیابت متفاوت اند. مشکلات سلامتی زیر می توانند عامل بی اختیاری ادرار هم در زنان و هم در مردان باشند:

⚠️ علل شایع بی اختیاری ادراری در زنان شامل موارد زیر می شوند:

انواع بی اختیاری ادرار 

6 نوع بی اختیاری ادراری شایع وجود دارد:

1_ بی اختیاری فوریتی

این نوع، شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار است که اغلب مربوط به مثانه پرکار می شود. در این نوع بی اختیاری، فرد نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کند که منجر به خروج ادرار پیش از رسیدن به توالت می شود.

2_ بی اختیاری کامل

بی اختیاری کامل، نشان می دهد که عضله اسفنکتر شما دیگر کار نمی کند. این شرایط منجر به نشت مداوم و غیر قابل کنترل می شود.

3_ بی اختیاری استرسی 

بی اختیاری استرسی زمانی رخ می دهد که افزایش در فشار شکمی بر فشار بسته شدن مثانه غلبه می کند. شما ممکن است به هنگام سرفه، عطسه، بالارفتن از پله یا برداشتن وسایل سنگین، درد شکمی را احساس کنید. بی اختیاری استرسی در زنان به علت بارداری و زایمان شایع تر است. گرچه، می تواند مردانی را که قبلاً سرطان پروستات یا جراحی داشته اند، تحت تأثیر قرار دهد.

4_ بی اختیاری سرریزی

بی اختیاری سرریزی زمانی رخ می دهد که مثانه هیچ وقت به طور کامل خالی نمی شود. مبتلایان به این شرایط، اغلب اوقات احساس نیاز به دستشویی رفتن دارند و مقدار کمی ادرار تخلیه می کنند. این شرایط اغلب ناشی از نوعی انسداد در سیستم مجرای ادراری است یا ممکن است به دلیل انقباضات ضعیف مثانه باشد و یا مثانه به طور کلی قادر به انقباض نباشد.

5_ بی اختیاری عملکردی

بی اختیاری عملکردی نوعی بی اختیاری ادرار است که بر اثر ناتوانی های دیگری ایجاد می شود. اختلالات نورولوژیکی، عوارض حمله قلبی یا آرتروز باعث می شوند فرد نتواند به سرعت زیپ شلوار خود را باز کند و منجر به حادثه می شود. افراد مبتلا به بی اختیاری عملکردی، فوریت ادرار را متوجه می شوند، اما از نظر فیزیکی قادر به برنامه ریزی برای رفتن به دستشویی نیستند.

6_ بی اختیاری ترکیبی 

به شرایطی گفته می شود که فرد به بیش از یک نوع بی اختیاری ادرار مبتلا باشد. افراد مبتلا به بی اختیاری ترکیبی مخصوصاً خانم ها معمولاً ترکیبی از بی اختیاری استرسی و فوریتی را تجربه می کنند. اما افراد مبتلا به زوال عقل، بیماری پارکینسون یا اختلالات نورولوژیکی و نیز افرادی که قبلا حمله های قلبی داشته اند، ممکن است هم بی اختیاری فوریتی و هم بی اختیاری عملکردی داشته باشند.

بی اختیاری ادرار در سالمندان

زندگی با تکرر ادرار در سالمندان

نزدیکان شما ممکن است از مشکل خود خجالت بکشند و از رفتن نزد پزشک خودداری کنند. آنها ممکن است برای کمک به مشکل خود از پدهای جاذب یا لباس زیر محافظتی استفاده کنند، اما با کمکهای پزشکی، بی اختیاری ادراری تا حد زیادی قابل درمان است. همچنین افراد ممکن است ندانند واقعاً به چه نوع پزشکی باید مراجعه کنند. 

پزشک برای حل مشکل بی اختیاری ادراری، چه کاری انجام می دهد؟

در اولین ویزیت، ممکن است از بیماران خواسته شود که دفترچه ادرار خود را همراه بیاورند یا قبل از دومین ویزیت، یک دفترچه تهیه کنند. در این دفترچه، آنها به احتمال زیاد موارد زیر را ثبت می کنند:

  • انواع نوشیدنی هایی که مصرف می کنند.
  • زمانهایی که در طول روز ادرار می کنند.
  • مقدار ادرار که با قرار دادن یک ظرف مدرج مخصوص در دستشویی، اندازه گیری می شود.
  • توصیف و تعداد دفعات حوادث ادراری

درمان بی اختیاری ادرار با رفتار درمانی 

اولین رویکرد، درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان است. پس از اینکه علت بی اختیاری ادرار تشخیص داده شد، غالباً رفتار درمانی، اولین درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان است. 

1_ آموزش به تأخیر انداختن ادرار

شما این کار را می توانید به تدریج با طولانی کردن فواصل دستشویی رفتن انجام دهید. برخی افراد می توانند ادرار کردن دو مرحله ای را نیز تمرین کنند. در ادرار کردن دو مرحله ای، فرد ادرار خود را تخلیه می کند، چند دقیقه صبر می کند و سپس دوباره ادرار می کند. این کار به فرد آموزش می دهد تا مثانه ی خود را کامل تر تخلیه کند.

2_ دستشویی رفتن در زمانهای برنامه ریزی شده

این راه حل، اغلب برای افرادی مفید است که مشکلات حرکتی یا اختلالات نورولوژیکی دارند، حتی اگر نیاز باشد فرد دیگری وظیفه ی بردن آنها به دستشویی را به عهده بگیرد.

تشخیص علت تکرر ادرار

اگر آزمایشات و معاینات پیشین، مشکل را تشخیص ندهند، بیمار می تواند یکی از رویکردهای تشخیصی زیر را انجام دهد:

1_ سونوگرافی مثانه و حجم ادرار باقیمانده پس از تخلیه (PVR)

پس از ادرار، پروب سونوگرافی روی شکم قرار داده می شود و مثانه را اسکن می کند تا مقدار ادرار باقیمانده در مثانه را نشان دهد. این رویکرد معمولاً پنج تا ده دقیقه طول می کشد و ممکن است یک کاتتر نیز روی مثانه گذاشته شود تا هر گونه ادرار باقیمانده را اندازه گیری کند.

2_ سیستوگرافی

با استفاده از یک کاتتر، ماده حاحب به مثانه تزریق می شود. سپس در حالیکه بیمار ادرار می کند، تصاویر اشعه ی ایکس کلیه ها، مجرای ادراری و مثانه گرفته می شود.

3_ آزمایش یورودینامک

یک کاتتر، مثانه را با آب پر می کند تا فشار درون مثانه را در حال استراحت، به هنگام پر شدن و در حین خالی شدن اندازه گیری کند. این آزمایش، آناتومی مجرای ادراری، توانایی عملکرد مثانه، ظرفیت مثانه و نیز احساس بیمار در حین ادرار را بررسی می کند.

3_ سیستوسکوپی

پزشک از طریق اسکوپ مثانه، مثانه بیمار را بررسی می کند. از این وسیله برای چک کردن ظرفیت مثانه، تومورها، سنگ ها یا سرطان استفاده می شود.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر