بهترین زمان ختنه نوزاد

آخرین بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

پوست ختنه گاه، نوک یا سر آلت تناسلی را می پوشاند. جراح با بریدن پوست ختنه گاه، انتهای آلت تناسلی را آشکار می کند. در آمریکا تقریباً 55% نوزادان، اندکی پس از تولد ختنه می شوند. دیگر کشورها جراحی را مدتی بعد انجام می دهند و برخی ها به طور کلی آن را انجام نمی دهند. اما بهترین زمان ختنه نوزاد چه زمانی است؟

بهترین زمان ختنه نوزاد

بسیاری از والدین می خواهند بدانند بهترین سن برای ختنه کردن نوزاد پسرشان چه زمانی است. مطابق با این مقاله یک تا سه ماهگی، زمان ایده آلی برای ختنه نوازد است. ختنه خردسالی در مقایسه با ختنه بزرگسالی با تکنیک های ساده تری انجام می شود و زمان بهبودی معمولاً بسیار سریعتر است. مردانی که در کودکی ختنه شده اند، معمولاً نتیجه زیبایی بهتری خواهند داشت، زیرا خطوط زخم به مرور زمان محو می شوند. 

برای کودکان، نوزادی زمان ایده آلی برای ختنه کردن است، زیرا در این سن، نوزادان احساس درد کمتری دارند، در طول ختنه کمتر حرکت می کنند و هیچ خاطره ای در ذهن آنها باقی نمی ماند. بسیاری از ادیان مختلف، ختنه زودهنگام را توصیه می کنند. طبق تجربه، در صورتیکه کودک بین یک تا سه ماهگی ختنه شود، روش حلقه پلاستیبل بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

در این سن، عمل و دوره ی بهبودی هم برای مادر و هم برای کودک راحت تر است. بیش از یک دهه است که پزشکان این سن را برای ختنه توصیه می کنند. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان داده اند که تجربه ی زایمان، آستانه درد را در نوزاد به طور قابل توجهی پایین می آورد و منجر به واکنش استرسی و درد کمتر به ویژه در 90 روز اول عمر نوزاد می شود. ما به طور کلی انتظار داریم تمام نوزادان در طول 2 سال اول زندگی خود، با حلقه پلاستیبل ختنه راحتی را تجربه کنند. برای تمام نوزادان و کودکان، ما بی حسی موضعی را توصیه می کنیم، به طوری که پیش از جراحی تمام گیرنده های درد مسدود شوند و پوست بی حس شود.

در این سن، عمل و دوره ی بهبودی هم برای مادر و هم برای کودک راحت تر است. بیش از یک دهه است که پزشکان این سن را برای ختنه توصیه می کنند. علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان داده اند که تجربه ی زایمان، آستانه درد را در نوزاد به طور قابل توجهی پایین می آورد و منجر به واکنش استرسی و درد کمتر به ویژه در 90 روز اول عمر نوزاد می شود. ما به طور کلی انتظار داریم تمام نوزادان در طول 2 سال اول زندگی خود، با حلقه پلاستیبل ختنه راحتی را تجربه کنند. برای تمام نوزادان و کودکان، ما بی حسی موضعی را توصیه می کنیم، به طوری که پیش از جراحی تمام گیرنده های درد مسدود شوند و پوست بی حس شود.

ختنه نوزاد در 7 روزگی

در بسیاری از ادیان و آیین ها، 7 یا 8 روزگی، سن مناسبی برای ختنه محسوب می شود. ما باید به توافق برسیم که این سن، می تواند سن مناسبی برای ختنه با روش های قدیمی ختنه باشد که خونریزی و بهبودی ضعیف از عوارض واضح آنها است و به تأخیر انداختن ختنه می تواند احتمال وقوع این عوارض را افزایش دهد. گرچه، به نظر می رسد که حلقه پلاستیبل بین یک و سه ماهگی بهترین روش باشد اما به صورت مؤثر و ایمن برای نوزادان کمتر از یک ماه نیز انجام می شود. به شرط اینکه نوزادان پسر سالم و سرحال باشند، ختنه آنها را می توان در هفت روزگی انجام داد.

اگر کودک من بزرگتر از سه ماه باشد، چطور؟

ختنه برای هر سنی، یک عمل جزئی و قابل تحمل است. با این حال ما ختنه را با خدماتی توصیه می کنیم که بی حسی موضعی کافی را برای انجام عملی بدون درد فراهم می کنند. مُسکن خوراکی کافی نیز باید در دوره بهبودی مصرف شود که این مدت زمان ممکن است تا دو هفته طول بکشد. همچنین در طول دوره بهبودی می توان از پمادهای ضدالتهابی مسکن نیز استفاده کرد. برای کودکان، محیط و عقاید والدین نیز نقش مهمی در نحوه راحتی کودک در طول ختنه ایفا می کند. ما توصیه می کنیم ختنه را به تأخیر نیندازید، زیرا هرچه کودک بزرگتر می شود، عمل ختنه سخت تر می شود.

مراقبت های بعد از ختنه نوزادان

آمادگی برای ختنه

اگر شما می خواهید نوازد خود را ختنه کنید، با پزشکی که قصد انجام این عمل را دارد صحبت کنید. این پزشک می تواند متخصص اطفال، متخصص اورولوژی، متخصص نوزادان یا حتی جراح اطفال باشد. در حالیکه اکثر نوزادان را می توان ظرف مدت 2 روز بعد از تولد ختنه کرد، اگر نوزاد شما زود رس باشد، با مشکلی در آلت تناسلی متولد شده، مشکلات خونریزی دارد یا در خانواده سابقه این مشکلات را دارید باید بیشتر صبر کنید. 

در طول ختنه چه اتفاقی می افتد؟

اگر ختنه در نوزادی انجام شود، نوزاد باید در طول عمل ختنه بیدار باشد. به احتمال زیاد این عمل در بیمارستان انجام می شود. نوزاد باید به پشت قرار بگیرد و دست و پای او باید بی حرکت نگه داشته شود. پزشک، آلت تناسلی را با محلول ضدعفونی کننده شست و شو می دهد، سپس برای تسکین درد، به پایه آلت تناسلی ماده بی حسی تزریق می کند. 

گاهی اوقات پزشکان برای تسکین درد از پماد بی حسی استفاده می کنند. پزشک همچنین توصیه می کند پس از عمل نوزاد را قنداق کنید یا پستانک او را به قند آغشته کنید. همچنین برای تسکین درد می توانید به نوزاد شربت استامینوفن دهید. 

سه نوع گیره مختلف یا حلقه پلاستیکی برای ختنه استفاده می شود: گیره گومکو (Gomco)، دستگاه پلاستیبل و گیره موگان (Mogan). اما عملکرد تمامی آنها مشابه است. گیره یا حلقه به آلت تناسلی وصل می شود و پزشک پوست ختنه گاه اضافی را جدا می کند. حلقه روی آلت باقی می ماند و بعد از چند روز می افتد. سپس پزشک، ماده ای مانند وازلین را به آلت تناسلی می مالد و آن را پانسمان می کند. این عمل معمولاً 10 دقیقه طول می کشد. اگر عمل ختنه در بیمارستان انجام شود، پس از چند ساعت می توانید نوزاد را به خانه ببرید.

مراقبت های بعد از ختنه نوزاد 

بعد از ختنه، نوزاد شما ممکن است بی قرار و بهانه گیر شود. به هنگام در آغوش گرفتن نوزاد مراقب باشید به آلت او فشاری وارد نشود. نوک آلت آنها ممکن است درد داشته باشد و خود آلت ممکن است قرمز و ملتهب به نظر برسد. همچنین ممکن است یک پوسته زرد روی نوک آلت آنها مشاهده کنید. این طبیعی است و ظرف مدت چند روز از بین می رود. 

از یک هفته تا 10 روز طول می کشد تا آلت تناسلی نوزاد پسر شما به طور کامل بهبود پیدا کند. شستشوی آلت تناسلی تا زمان بهبودی مشکلی ندارد. شما باید با هر بار تعویض پوشک، پانسمان را نیز عوض کنید و می توانید مقداری وازلین به آن بمالید که به پوشک نچسبد. 48 ساعت بعد از ختنه، معمولاً بعد از درآوردن پانسمان، دیگر آن را پانسمان نکنید. 

گرچه، هنوز باید از ماده روان کننده استفاده کرد تا آلت تناسلی نوزاد به پوشک نچسبد. اگر مدفوع به آلت نوزاد چسبیده باشد، به آرامی آن را با آب و صابون ولرم بشویید. برای جلوگیری از عفونت، پوشک نوزاد را مرتب عوض کنید و سعی کنید آن را شُل ببندید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر اوقات، نوزادان بدون هیچ گونه مشکلی بعد از ختنه بهبود پیدا می کنند. تنها 1% آنها دچار عوارض می شوند. در صورت تجربه ی موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Amir جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من 17 سال سن دارم طول آلت 14 سانت با کسی که رابطه برقرار میکنم حسی نداره بعضی وقتا میگه توشه میخواستم ببینم با ژل یا بادکش یا هرچیز دیگه میشه قطر و طول رو افزایش داد
    و اینکه طول آلت در سن که دیگه رشد نداره به چقدر میرسه مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      طول الت سما بیش از نرمال است برای قطر میتوانید ژل بزنید
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من۶۰ سال دارم آلت تناسلی در حالت نعوض۱۴ سانتیمتر است وقطر ۱۰سانتیمتر امکان عمل داره که طول قطر بیشتر بشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام قطر بله طول خیر
  • تصویر کاربر ممد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده ۲۴ سالمه و مجرد هستم
    چند وقت پیش متوجه کجی التم در هنگام نعوظ شدم
    هم انحنا در خود الت هست و هم اینکه خود الت در هنگام نعوظ به سمت چپ منحرف میشه که با دست در هنگام نعوظ با احساس کشیدگی خفیفی در الت که قابل تحمله میتونم تقریبا انحرافو صافش کنم
    میخواستم بدونم با توجه به عکس ها به نظر شما انحراف بیش از ۳۰ درجه هست و برای دخول مشکل ایجاد میکنه؟
    (عکس ها در زمان های مختلف گرفتم فقط این نعوظ نود درصدی بنده هست چون میام عکس بگیرم یه ذره از نعوظم کم میشه) ولی شما نظرتون در مورد ایجاد مشکل رو بی زحمت در مورد این عکس ها بفرمایید
    بازم ببخشید عکس فرستادم چند وقته کلا اعصابمو‌بهم ریخته و نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام انحراف الت شما بیش از ۳۰!درجه و همراه با چرخش است حتما جراحی کنید
  • تصویر کاربر ar جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین . سوالما اینجور مطرح میکنم که مردی هستم 38 ساله ، 9 ساله ک ازدواج کردم و صاحب یک بچه هستم . از وقتی یادم هست آلتم کج بود و انحراف و خمیدگی محسوس به سمت پایین داشت ، و نکته دیگه اینکه برخلاف آلت های صاف و معمولی که با فشار دست بسمت بالا به راحتی خم میشوند و بسمت پایین خم نمیشوند آلت من کاملا برعکسه و وقتی با دست میخواهم بسمت بالا خمش کنم امکان نداره ولی بسمت پایین در جهت خمیدگیش براحتی خم میشه . خلاصه کنم بسیار هم از نظر زیبایی رنج اور هست و هم اینکه در مقاربت هم خانمم دچار درد میشه و در حالت نعوظ هم دچار درد هستم . برای بچه دار شدن هم بنظر میرسید بعلت خمیدگی منی بسمت پایین جهش داشت ن مستقیم که همین امر باعث شد 5 سالی بچه ار شدن ما دچار مشکل بشه ، ازتون خواهش میکنم در جهت درمان راهنمایی بفرمایید . تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دوست عزیز،تنها درمان کجی الت اصلاح آن از طریق جراحی است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر