علت تاول در ناحیه تناسلی مردان

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

زخم یا تاول آلت تناسلی می تواند به دلایلی مانند آسیب ناشی از پوشیدن لباس های تنگ، رابطه جنسی و یا بهداشت ضعیف ایجاد شود. این عارضه همچنین ممکن است به دلیل حساسیت به جنس پارچه لباس یا محصولات بهداشتی رخ دهد که در این صورت منجر به درماتیت (التهاب پوست) می شود. 

بیماری ‌هایی مانند سیفلیس، تبخال تناسلی و یا حتی سرطان آلت تناسلی نیز می‌توانند باعث زخم شوند. برخی از مردان همچنین ممکن است دچار ضایعات پوستی دیگری مانند توده های کوچک شبیه زگیل تناسلی شوند.

از آنجایی که زخم های آلت تناسلی می توانند علت های زیادی داشته باشند، باید توسط پزشک معاینه و بررسی شوند. پزشک ممکن است این زخم ها را مشاهده و لمس کند، سابقه بیماری یا علائم شما را بررسی کند و برای رد یا تشخیص ابتلا به عفونت، انجام برخی آزمایشات را درخواست بدهد. 

درمان این عارضه، به علت زمینه ای آن بستگی دارد و می تواند شامل استفاده از پمادهای ترمیم کننده، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد قارچ و یا ضد ویروس باشد. اگر زخم آلت تناسلی شما، ناشی از یک عفونت مقاربتی است، شریک جنسی شما نیز باید تحت درمان قرار بگیرد.

عکس تاول تناسلی مردان

علت تاول در ناحیه تناسلی مردان

شایع ترین علل زخم آلت تناسلی عبارتند از:

1. تحریک پوست

بعضی افراد ممکن است نسبت به جنس برخی لباس ها و یا محصولات بهداشتی، حساسیت پوستی داشته باشند که امر می تواند باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن، زخم های باز، خارش و سوزش پوست شود.

تحریک پوست همچنین می تواند به دلیل اصطکاک ناشی از لباس و یا رابطه جنسی رخ دهد. بهداشت ضعیف نیز ممکن است منجر به تحریک پوست شود. زیرا تجمع عرق، چربی و میکرو ارگانیسم ها بر روی پوست، می تواند باعث التهاب آلت تناسلی (بالانیت) شود.

🔰 نحوه درمان: 

اگر تحریک پوست مربوط به آلرژی است، باید از تماس با ماده حساسیت زا اجتناب کنید. برای کاهش علائم خود می توانید از قرص ها یا کرم های آنتی هیستامین استفاده کنید. کرم های مرطوب کننده نیز ممکن است به بهبود پوست آسیب دیده کمک کنند. 

بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی) با استفاده از داروهای کورتیکواستروئید، ضد قارچ ها یا آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. اگر درمان به طور صحیح انجام شود، بهبود زخم ها ممکن است حدودا 1 هفته طول بکشد.

2_ هرپس یا تبخال تناسلی

هرپس یا تبخال تناسلی یکی از شایع ترین علل ایجاد زخم در آلت تناسلی است. این بیماری که توسط ویروس ایجاد می شود، می تواند از طریق تماس مستقیم (برای مثال رابطه جنسی) با فرد مبتلا به زخم های فعال و باز منتقل شود. بروز زخم ها و تاول های کوچک که باعث درد و سوزش می شوند، از مشخصه های هرپس تناسلی است. 

🔰 نحوه درمان تبخال تناسلی: 

برای درمان تبخال تناسلی، پزشک ممکن است استفاده از داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر یا فامسیکلوویر (به شکل قرص یا کرم) را توصیه کند. مصرف این داروها باعث کاهش تکثیر ویروس ها می شود. استفاده از داروهای مسکن و سایر کرم ها یا ژل هایی که خاصیت بی حسی دارند (مانند لیدوکائین) نیز می تواند به کاهش علائم ناراحت کننده مانند درد و سوزش کمک کند.

3_ سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی است که توسط نوعی باکتری به نام ترپونما پالیدوم ایجاد می شود. این بیماری زخم های کوچک بدون درد ایجاد می کند که حدودا 3 هفته بعد از ابتلا ظاهر می شوند. سیفلیس اغلب از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده منتقل می شود. 

این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شود، عوارض آن کمتر است و در صورتی که درمان نشود، می ‌تواند به مراحل پیشرفته ‌تر عفونت، مانند سیفلیس ثانویه یا ثالثیه تبدیل شود.

🔰 نحوه درمان سیلفیس:

سیفلیس اولیه و ثانویه می تواند با تزریق پنی سیلین درمان شود. اگر مشکوک به علائم سیفلیس هستید، باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان شما در اسرع وقت شروع شود.

4_ سایر عفونت های مقاربتی

سایر بیماری های مقاربتی نیز می توانند باعث ایجاد زخم های باز و یا HPV شوند. زخم های اطراف مقعد که ممکن است به دلیل بیماری های داخلی ایجاد شوند، مانند اورتریت (التهاب مجرای ادرار)، می توانند باعث درد و ترشحات زرد رنگ یا روشن تر شوند. این زخم ها همچنین ممکن است توسط باکتری هایی مانند نایسریا گونوره آ (عامل بیماری سوزاک) ایجاد شده باشند.

🔰 نحوه درمان سوزاک: 

بعد از تشخیص عفونت های مقاربتی، باید درمان را طبق تجویز پزشک انجام دهید. درمان این بیماری ها اغلب شامل یک دوره مصرف آنتی بیوتیک ها است. اما درمان HPV می تواند شامل فریز کردن زگیل های تناسلی نیز باشد.

5_ بیماری های خود ایمنی

برخی از بیماری ‌های خود ایمنی نیز می‌توانند منجر به بروز زخم ‌های ناحیه تناسلی در مردان و زنان شوند. این اتفاق ممکن است در بیماری هایی مانند بیماری بهجت (نوعی بیماری التهابی مزمن)، بیماری پمفیگوس، لیکن پلان، بیماری کرون، بیماری رایتر، اریتم مولتی فرم و درماتیت هرپتی‌ فرم مشاهده ‌شود. در این بیماری ها، زخم ها اغلب در نواحی دیگر بدن نیز ظاهر می شوند. همچنین، بروز علائم سیستمیک مانند تب، خستگی شدید یا کاهش وزن نیز شایع است.

🔰 نحوه درمان: 

تشخیص و درمان بیماری های خود ایمنی معمولا توسط پزشک روماتولوژیست یا درماتولوژیست (متخصص پوست) انجام می شود. درمان این بیماری ها اغلب شامل استفاده از داروهایی مانند داروهای سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی یا کورتیکواستروئیدها استو این داروها عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می ‌کنند و علائم بیماری را بهبود می ‌بخشند.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر، آقای دکتر پسرم 10 سالشه و طول روی آلتش 3 سانتی متر هست ولی زیرش به راحتی جدا نمیشه ازپوست بیضه و به نظر پرده داره. میخواستم ببینم طولش نرماله؟ و امکان جدا کردن پوست بیضه وجود داره؟ دکتر بردم گفتن پوست آلت موقع ختنه زیاد برداشته شده، آیا این موضوع جلوی رشد آلت رو می گیره؟ چه سنی باید برای درمان اقدام کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام ابتدا باید معاینه شوند
  • تصویر کاربر قاسم پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر. ببخشید چند مدتی هست کلاهک آلت تناسلی بعد از برقراری رابطه زخم میشه انگاری که پوستش بلند شده خیلی سوزش دارم. باید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر چند وقتی هست آلت تناسلی به خارش افتاده بعدشم دو روزی هست که تاول زده چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۱۷ سالمه و اخیرا متوجه کجی آلت تناسلیم (به سمت چپ ) شدم و این موضوع من رو خیلی نگران کرده میخواستم بپرسم طبق عکسی که ارسال شده نیاز به جراحی هست یا خیر ؟ اگر نیاز هست ایراد و خطری داره که چند سال بعد این عمل رو انجام بدم یعنی مثلا انحرافش بیشتر میشه یا عارضه بدی داره ؟ چون الان خجالت میکشم این موضوع رو با خانواده مطرح کنم و در آخر میخواستم بپرسم این انحراف به خود ارضایی ارتباطی داره چون الان حدود ۴ ساله که این کار رو انجام میدم خیلی ممنون میشم کامل پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام انحراف ربطی به خود ارضایی ندارد،بهتر است پس از ۱۸ سالگی جراحی کنید
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من بیضه های بزرگی دارم سونو گرافی کردم سالها قبل گفتن طبیعی هست ولی داخل شلوار بد نمایان میشه ابروم میره باعث خجالتم میشه و اینکه از نظر قطر طول آلت ناراضی هستم لطفا امکان مشاوره تلفنی هست برای ای دمان برسم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام نیاز به معاینه دارید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من پارسال رفتم مسافرت و داخل هتل بدون لباس خوابیدم بعد چند روز خارش شدید در الت اتفاق افتاد و دیذم که سر آلتم یهو تبخال زد تقربا اندازه یه سکه دسترسی به دکتر نداشتم از داروخونه یه پماد بهم داد و خوب شد بعد چند ماه دوباره همون اتفاق افتاد دقیقا همونجا رفتم دکتر گفت حساسیت دارویی داری خوب شدم
    الان باز دوباره همون اتفاق افتاده واقعا خسته کننده شده چکار میشه کرد محل کارم هم خارح ایرانه و دسترسی ندارم به دکتر خوب میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر کیارش جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من قبلنا از تیغ برای تمیزکاری استفاده میکردم و پوست آلتم خیلی نازک شده ولی جدیدا از موبر استفاده کردم و فکر میکنم همین مسئله باعث ایجاد تاول های بزرگ روی سطح آلت تناسلیم شده که همراه با سوزش و خارش زیادی هست.راه حل و درمان این مسئله چیه؟؟ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام به نظر می‌رسد دچار التهاب(آلرژی)شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر یاشار دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با سلام استاد من سی سال قبل وازکتومی انجام دادم وهمیشه یک گره در بیضه لمس میکردم ولی مدت چند ماهی هست که دچار کجی شده ام به پایین ویک اسکار در زیر الت لمس میکنم که بطور کلی مشکل رابطه دارم ایا مربوط به وازکتومی بوده یا درمانی داردممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بعید است به علت وازکتومی باشد هر چند بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    دکتر من 18 سالمه و طول التم 12 سانتی متره در حالت نعوض. میخوام بدونم با هورمون درمانی امکان رشد 4تا5 سانت وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر کیهان شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام روی سر آلت تناسلیم یه آبله زده که همراهه با خارش شدید از داخل، قبلا هم سابقه HPV داشتم ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا عکس بفرستید
درحال دریافت اطلاعات