درد پروستات کجا و چگونه است؟

آخرین بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

بیماری پروستاتیت ممکن است باعث بروز علائم گوناگونی شود که در بیماران مختلف، متفاوت می باشد. علائم پروستاتیت همچنین به میزان زیادی به نوع پروستاتیت شما بستگی دارد. برای شروع درمان هرچه سریعتر بهتر است بدانیم درد پروستات کجا و چگونه است؟

درد پروستات کجاست؟

تمامی مردان مبتلا به پروستاتیت (التهاب پروستات)، علائم سندرم مزمن لگن را به یک شکل تجربه نمی کنند. با این وجود، علائم پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم پروستاتیت باکتریایی حاد

علائم پروستاتیت باکتریایی حاد معمولاً سریعاً خود را نشان می دهند. این علائم عبارتند از:

حدود 10 درصد مردان مبتلا به پروستاتیت حاد باکتریایی، دچار احتباس ادراری حاد می شوند. احتباس ادراری مشکلی است که در آن مثانه ی شما در هنگام ادرار کردن به طور کامل تخلیه نمی شود. احتباس ادراری حاد به طور ناگهانی رخ می دهد و علائم آن معمولاً بسیار شدید است. 

در این مشکل فرد احساس می کند نیاز شدید به ادرار دارد، اما اصلاً نمی تواند این کار را انجام دهد. در صورت مواجهه با احتباس ادراری باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. پزشک یا پرستار یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر به نام سوند (کاتتر) را وارد مثانه ی شما کرده تا ادرار تخلیه شود.

علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن

رایج ترین علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن مشابه علائمی است که برای پروستاتیت باکتریایی حاد ذکر کرده ایم؛ اما معمولاً شدت این علائم در پروستاتیت باکتریایی مزمن کمتر می باشد. از علائم رایج این مشکل می توان به انزال دردناک، درد در آلت تناسلی و بیضه ها و عفونت ادراری اشاره کرد. این علائم ممکن است در بعضی از روزها شدیدتر از سایر مواقع باشند.

علائم پروستاتیت التهابی بدون علامت

همانطور که از نام این بیماری پیداست، در پروستاتیت التهابی بدون علامت شما هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنید. اما در صورت مشاهده ی علائم انواع دیگر پروستاتیت (که در بخش های قبلی به آنها اشاره کرده ایم) فوراً با پزشک تماس بگیرید.

چگونه می توان پروستاتیت را مدیریت یا درمان کرد؟

درمان پروستاتیت با توجه به علت و نوع این بیماری متفاوت می باشد. پروستاتیت التهابی بدون علامت نیازی به درمان ندارد. برای موارد سندرم درد مزمن لگن (CPPS)، پزشک شما ممکن است از سیستمی به نام UPOINT برای طبقه بندی علائم به 6 دسته استفاده کند. 

معمولاً پزشک چندین روش درمانی را -به صورت همزمان- برای رفع علائمی که تجربه می کنید به کار خواهد گرفت. پزشک علائم و درمان علائم را مطابق با این 6 گروه دسته بندی می کند:

1_ ادراری

داروهایی مانند تامسولوسین (فلومکس) و آلفوزوسن (اوروکساترال)، برای شل کردن عضلات اطراف پروستات و مثانه و بهبود جریان ادرار بیمار تجویز می شود.

2_ روانی-اجتماعی 

مدیریت استرس می تواند تا حدود زیادی به بهبود علائم کمک کند. به منظور این امر، پزشک ممکن است مشاوره یا داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی را برای بهبود اختلالات اضطراب، افسردگی و فرافکنی (واکنش بیش از حد به استرس های کوچک) بیمار تجویز کند.

3_ اندامی

مکمل های کوئسرستین و گرده زنبور عسل می تواند به کاهش تورم و التهاب غده پروستات کمک کند.

4_ عفونت

آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن باکتری های عامل عفونت می شوند.

5_ اعصاب

داروهای ضد درد تجویزی مثل آمی تریپتیلین (الاویل) و گاباپنتین (گرالیس)، دردهای نورولوژیک (عصبی) را تسکین می دهند. دردهای نورولوژیک شامل فیبرومیالژیا و دردهایی است که به پاها، بازوها و کمر کشیده می شود.

6_ حساسیت به درد

فیزیوتراپی کف لگن و انجام ماساژ ملایم برای شل شدن و کاهش تنش در عضلات کف لگن، می تواند به درمان یا کاهش اسپاسم های عضلانی کمک کند.

انواع پروستاتیت باکتریایی چگونه درمان می شود؟

مصرف آنتی بیوتیک می تواند به از بین بردن باکتری های عامل پروستاتیت کمک کند. مردان مبتلا به پروستاتیت باکتریایی حاد ممکن است به یک دوره ی 14 تا 30 روزه ی آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند؛ که معمولاً با آنتی بیوتیک های تزریقی (IV) در بیمارستان آغاز می شود. در موارد نادر، برخی از مردان برای تخلیه عفونت پروستات خود نیاز به جراحی دارند.

درمان پروستاتیت باکتریایی مزمن کمی دشوارتر است. شما ممکن است برای ریشه کن کردن باکتری ها و پاکسازی کامل پروستات به سه ماه مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر نتوان در طول 3 ماه باکتری ها را ریشه کن کرد، پزشک ممکن است برای پیشگیری از عود عفونت از آنتی بیوتیک های دوز پایین طولانی اثر استفاده کند. 

برخی از مردان برای برداشتن سنگ پروستات یا درمان زخم های مجاری ادراری به جراحی نیاز دارند. در موارد نادر، پزشک ممکن است عمل پروستاتکتومی (برداشتن قسمتی از پروستات یا کل پروستات) را تجویز کند.

چگونه می توان از پروستاتیت پیشگیری کرد؟

عفونت های ادراری را جدی بگیرید! درمان سریع و به موقع عفونت های ادرای می تواند از گسترش عفونت به پروستات جلوگیری کند. اگر هنگام نشستن در ناحیه پرینیوم (ناحیه بین مقعد و بیضه ها) درد دارید، به پزشک مراجعه کنید. این امر یکی از نشانه های اولیه پروستاتیت می باشد. شما با درمان به موقع می توانید قبل از ابتلا به سندرم درد مزمن لگن، اقدامات لازم را انجام دهید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در مردان 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حجت پنجشنبه ۲۹ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر ۳۵ سالمه.حدود ۸ماه سمت چپ کناره ران پایم و بیضه چپ و زیر شکم درد دارم به متخصص اورولوژ مراجعه حدود ۳ماه قرص کوتویموکسازول و آزیترومایسیون مصرف کردم جواب نگرفتم حدود یکماه پودر fosuirlمصرف کردم بازم جواب نگرفتم.حدود ۲ ماه قرص های سایمتیدین و لوکاست جهت التهاب پروستات مصرف کردم بازم تغییر نکردم.در سونو گرافی التهاب پروستات ۴۵mlبوده و کلیه و دیگر موارد سالم بوده است . آقای دکتر بنده قبلا خیلی خود ارضایی میکزدم و بیشتر جلوی خروج منی را میگرفتم و دیگه این کار را انجام نمیدم لطفا بنده را راهمنایی کنید .خیلی ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" به مطب مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر