آیا خون در مدفوع نشان از سرطان است؟

آخرین بروزرسانی: 16 بهمن 1401

در این مقاله می خوانید

آیا خون در مدفوع نشان از سرطان است؟ سرطان روده ی بزرگ (یا کولورکتال) عموماً هیچ علائمی در مراحل اولیه ی بیماری ندارد. نوع علائمی که با بزرگ تر شدن توده ی سرطانی بروز پیدا می کنند، با توجه به محل قرارگیری توده در روده متفاوت است. افراد مبتلا به سرطان روده ی بزرگ ممکن است یک یا تعدادی از علائم زیر را تجربه کنند:

1_ وجود خون در مدفوع

زمانی که به طور واضح در مدفوع خود، خون مشاهده کنید یا مدفوعتان تیره رنگ باشد، احتمالا در ناحیه ی رکتوم یا روده ی بزرگ خونریزی داشته اید. گاهی ممکن است با وجود خونریزی روده، خونی در مدفوع دیده نشود؛ در این صورت فقط با آزمایش خون و بررسی مقدار گلبول های قرمز متوجه وجود خون خواهید شد.

2_ خونریزی رکتوم (مقعدی)

وجود خون روشن در مدفوع معمولا نشان دهنده ی خونریزی در قسمت رکتوم (مقعد) یا کولون (پس روده) می باشد که یکی از علائم سرطان روده ی بزرگ است. البته خون روشن می تواند نشان دهنده ی هموروئید (بواسیر) باشد. معمولا خونریزی رکتوم در افرادی که مبتلا به هموروئید هستند موقتی است (که گه گاه هم اتفاق می افتد). در حالی که خونریزی مقعدی ناشی از سرطان معمولا ادامه دار و دردناک بوده و با گذشت زمان تشدید می شود.

3_ تغییر در عادات دفعی روده

علائم سرطان کولورکتالی که مربوط به عادات دفعی روده هستند، شامل موارد زیر می باشد:

گاهی دلیل تغییرات روده تغییر در رژیم غذایی، مسمومیت یا عفونت ویروسی، باکتریایی می باشد. با این حال اگر طی چند روز علائم جدید و ناشناخته ای احساس کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

4_ درد شکم و نفخ

نفخ معده، گرفتگی و درد در ناحیه ی شکم و روده می تواند از علائم سرطان روده ی بزرگ باشد. این علائم ممکن است به علت برخی از مشکلات گوارشی مثل تغییر در رژیم غذایی، بیماری کرون (بیماری التهابی روده) یا کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده است که روده ‌ها، به خصوص روده ی بزرگ را درگیر می کند) اتفاق افتاده باشد. اگر دائما شکم درد و نفخ بی دلیل را تجربه می کنید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

5_ حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ در صورتی رخ می دهد که توده ی سرطانی باعث انسداد روده شود و از عبور هر گونه مواد زائد (به صورت مایع، جامد و گاز) جلوگیری کند. همچنین ممکن است انسداد روده با درد و گرفتگی شکم، نفخ و یبوست همراه باشد.

حالت تهوع و استفراغ یکی از علائم رایج مشکلات جسمی محسوب می شود اما اگر در طی 24 ساعت به صورت مداوم حالت تهوع، علائم کم آبی بدن و یا تهوع ادامه داشت، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

6_ کم‌خونی (آنمی)

اختلال خونی رایجی است که در آن میزان گلبول ‌های قرمز یا هموگلوبین در خون کم تر از حالت نرمال می باشد. در بیماران مبتلا به سرطان روده ی بزرگ در برخی موارد، خونریزی روده ممکن است منجر به کم خونی شود. با توجه به محل خونریزی در روده ی بزرگ، کم خونی می تواند اولین علامتِ از دست دادن خون باشد. علائم رایج کم خونی شامل: 

  • رنگ پریدگی پوست
  • افزایش ضربان قلب
  • خستگی، سرگیجه 
  • پریودی نامنظم

7_ کاهش وزن بی دلیل، بی اشتهایی و احساس ضعف

از دیگر علائم احتمالی سرطان روده ی بزرگ می توان به کاهش وزن بی دلیل، بی اشتهایی و احساس ضعف اشاره کرد. این علائم در بیماران مبتلا به سرطان روده ی کورورکتال در پی یکدیگر بروز پیدا می کنند. به عنوان مثال، اسهال مکرر می تواند باعث کاهش وزن شود؛ درد معده و حالت تهوع اشتهای شما را طوری کم می کند که قادر به مصرف غذای کافی در طول روز نباشید؛ علاوه بر همه ی این موارد، کم خونی نیز باعث احساس ضعف و خستگی می شود.

8_ درد لگن

درد لگن جزو علائم رایج سرطان روده ی بزرگ نیست. بروز این درد نشان دهنده ی گسترش سرطان به ناحیه ی لگن است.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر