دکتر اورولوژی یا متخصص اورولوژی چه درمانی انجام میدهد؟

آخرین بروزرسانی: 2 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

نشانه های نیاز مراجعه به دکتر اورولوژی برای آقایان یا دکتر اورولوژی، چه چیزهایست؟ هر چند که مشکلات ادراری یا مسائل جنسی موضوعات محبوبی نیستند اما به همان اندازه مشکلات معمول و شایعی می باشند. 

اورولوژیست یک پزشک متخصص در زمینه یبیماری های دستگاه ادراری و آلت تناسلی شناخته می شود. این دستگاه قسمتی از بدن است؛ که شامل کلیه ها، حالب ها (لوله‌ هایی که ادرار را از کلیه به مثانه انتقال می‌ دهند)، مجرای ادراری، مثانه، غده ی پروستات و اندام های تناسلی مردانه می باشد. اورولوژیست ها، اختلال جنسی و علائم ناباروری در مردان و زنان را نیز درمان می کنند.

مردان همیشه تشویق می شوند که برای چکاپ و معاینه ی کلی، مخصوصاً در حدود سن 50 سالگی، به اورولوژیست مراجعه کنند. هر چند که بسیاری دیگر پیشنهاد می کنند که زودتر، یعنی در حدود سن 40 سالگی، برای این کار اقدام کنند. مهم این است که پیش از آن که خیلی دیر شود به پزشک مراجعه کنید.

مردان تحت هیچ شرایطی نباید هیچ یک از علائم زیر را نادیده بگیرند. در صورت بروز این علائم، یک وقت ملاقات برای مراجعه به اورولوژیست تعیین کنید:

  • درد زیر شکم
  • توده ی بیضه

 

1. اختلال نعوظ (ED)

اختلال نعوظ، بین 30 الی 50 درصد از مردان در سنین 40 تا 70 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. نیازی به گفتن نیست که این اختلال، مشکلی رایج در مردان است. علت و علائم زیادی برای بروز ED وجود دارد. درنتیجه، اولین قدم شما مراجعه به یک متخصص اورولوژی است. اورولوژیست علل متعددی را که باعث اختلال در نعوظ می شوند، بررسی خواهد کرد؛ این موارد شامل بررسی سلامت عروق، فشار خون بالا، نارسایی کلیوی، چاقی و چند مورد دیگر می باشد.

2. وجود خون در ادرار (هماچوری)

مشاهده ی خون در ادرار می تواند ترسناک باشد و ممکن است نشانه ای از سرطان مثانه یا کلیه باشد. مراجعه ی فوری به اورولوژیست، یک نکته ی بسیار کلیدی و مهم است. آن ها می توانند علت اصلی (هر علتی که باعث وجود خون در ادرار باشد) را پیدا کنند.

3. نشت ادرار

بی اختیاری ادرار، چیزی نیست که یک مرد هرگز بخواهد تجربه کند یا با آن سر و کار داشته باشد. متخصص اورولوژی می تواند با تجویز داروهای خاص یا توصیه ی روشی برای درمان به رفع مشکل کمک کند.

4. بزرگ شدن غده ی پروستات

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH؛ Benign Prostatic Hyperplasia)، اصطلاح پزشکی روند بزرگ شدن پروستات می باشد. این بیماری بیش از 50 درصد از مردان بالای 60 سال و تا 90 درصد از مردان 70 سال یا بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد. بزرگ شدن پروستات می تواند علائمی مانند ادرار فوری، کاهش جریان ادرار یا دشواری در ادرار کردن، افزایش حجم ادرار شبانه یا ناتوانی در تخلیه ی کامل مثانه ایجاد کند.

5. درد یا توده در بیضه

احساس درد در بیضه یا احساس توده در بیضه نشانه ی آن است که فرد باید فوراً به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند؛ با وجود نادر بودن آن، این احساس ممکن است نشانه ی سرطان بیضه باشد. باید سریعاً مورد بررسی قرار بگیرید تا محض اطمینان، امکان تشخیص زودهنگام برای شما وجود داشته باشد.

6. سنگ کلیه

سنگ کلیه اتفاق رایجی است و در صورت عدم درمان ممکن است دوباره عود کند. روش های درمانی متعددی برای آن وجود دارد و مراجعه کردن به یک اورولوژیست شما را در مسیر درست برای یافتن راه حل قرار می دهد.

7. PSA بالا

آزمایش PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات)، با اینکه عموماً شناخته شده نیست، یکی از حساس ترین شاخص های سرطان پروستات می باشد. بررسی و آنالیز سطح PSA می تواند به تشخیص سرطان پروستات کمک کند. مهم است که تحت نظر یک اورولوژیست سطوح PSA را بررسی و نظارت کنید، مخصوصاً اگر سطح آن بالا باشد. از پزشک خود در مورد آزمایش PSA سوال بپرسید.

هرچند که علائم مختلف دیگری هم وجود دارند؛ این موارد، شایع ترین علائمی هستند که احتمالا نیاز به مراجعه به اورولوژیست دارند. این موضوع همیشه دغدغه ی ذهنی مردان نیست اما با بالا رفتن سن، نیاز شما به حفظ سلامت اورولوژیکی خود افزایش می یابد.

8. انجام وازکتومی

اگر از قبل خانواده ای تشکیل داده اید و قصد ندارید عضو دیگری به آن اضافه کنید، احتمالاً علاقه مند به انجام وازکتومی باشید. این گزینه می تواند به شما و پارتنرتان آرامش خاطر در زندگی جنسی تان هدیه دهد.

اگر به نظرتان ممکن است وازکتومی برای شما مناسب باشد، خیالتان راحت باشد که یک روش سرپایی ایمن و سریع، بدون خطرات بلندمدت است. متخصص اورولوژی می تواند به هرگونه نگرانی و سوال شما در مورد این روش پاسخ داده و درباره ی سایر اشکال کنترل بارداری نیز راهنمایی تان کند. همچنین او می تواند عمل وازکتومی رو انجام دهد و شما را درمورد امن ترین زمان ها برای داشتن رابطه ی جنسی محافظت نشده، آگاه نماید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر