زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

آخرین بروزرسانی: 23 بهمن 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی، زائده های گوشتی کوچک و برجسته ای هستند که در ناحیه تناسلی، مقعد، گلو و یا اطراف این نواحی ایجاد می شوند. نظرات مختلفی پیرامون دوره نهفتگی و نمایان شدن زگیل تناسلی وجود دارد. در ادامه در قالب فیلم و متن به این سوال و دیگر سوالات پرتکرار پیرامون زگیل تناسلی پاسخ خواهیم داد…

عامل ایجاد زگیل تناسلی نوعی عفونت ویروسی می باشد. بیشتر زگیل های تناسلی در اثر آلوده شدن به نوع 6 و 11 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این زائده ها، عفونت های شایعی هستند که معمولاً خطر جدی برای سلامتی ندارند. تحقیقات نشان داده است که بیش از 50 درصد افراد 15 تا 49 ساله ای که از نظر جنسی فعال هستند، مبتلا به ویروس زگیل تناسلی می باشند.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می شود؟

زگیل تناسلی ممکن است چند هفته، چند ماه یا حتی چند سال پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر شود. به همین دلیل، تعیین زمان دقیق ابتلا به ویروس HPV و اینکه چه کسی آن را به شما منتقل کرده است بسیار دشوار می باشد. زگیل تناسلی در زنان و مردان بسته به میزان قدرت سیستم ایمنی بدن شما نمایان میشود.

در صورت بروز علائم، زگیل تناسلی معمولاً پس از 6 ماه تا 1 سال پس از آلوده شدن به ویروس HPV نمایان می شود. شما ممکن است با وجود ابتلا به ویروس HPV، هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. به این معنا که شما ممکن است ویروس HPV داشته باشید و هیچگونه علائمی تجربه نکنید. 

حتی ممکن است ناخواسته آن را به سایر افراد منتقل کنید. برخی از افراد تنها یک بار در طول زندگی خود دچار زگیل تناسلی می شوند. اما در برخی دیگر ممکن است زگیل تناسلی بعد از چند وقت مجدداً عود کند.

هنگامی که دچار زگیل تناسلی می شوید، ممکن است تصور کنید که همسرتان به شما خیانت کرده است! این تصور لزوماً درست نیست! در برخی موارد ممکن است زمان بسیار زیادی طول بکشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود. بنابراین، شاید شما و شریک زندگیتان مدت ها پیش مبتلا به HPV شده اید. گاهی اوقات، زگیل های تناسلی سال ها پس از آلوده شدن به HPV نمایان می شوند. در صورت داشتن هر گونه علائمی با شریک جنسیتان، پزشک یا یک متخصص صحبت کنید.

راه های انتقال زگیل تناسلی 

زگیل تناسلی از طریق تماس مستقیم پوست با پوست (مثل رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی) با فرد آلوده به ویروس HPV انتقال می یابد. شما با استفاده از کاندوم می توانید تا حدودی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. اما از آنجایی که کاندوم کل ناحیه ی تناسلی را پوشش نمی دهد، ممکن است پوست سایر نواحی اندام تناسلی شما آلوده شود.

همانطور که پیش از این گفتیم، راه غالب انتقال زگیل تناسلی تماس مستقیم پوست با پوست آلوده است. بر خلاف باور عموم، زگیل تناسلی از طریق استفاده ی مشترک از حمام، استخر، توالت، فنجان، بشقاب، کارد، قاشق و چنگال منتقل نمی شود.

علائم زگیل تناسلی

اکثر افراد مبتلا به HPV علائم خاصی (از جمله زگیل) را تجربه نمی کنند و با گذشت زمان، بدن خود به خود ویروس را از بین می برد. این امر بدان معناست که در برخی موارد ممکن است شما یا شریک جنسیتان حتی متوجه نشوید که مبتلا به ویروس HPV هستید.

شما ممکن است متوجه زائده های کوچک گوشتی و برجسته و یا تغییر رنگ پوست روی ناحیه تناسلی، مقعد یا گلوی خود شوید. زگیل تناسلی ممکن است داخل واژن یا مقعد نیز ایجاد شود و شما قادر به مشاهده ی آنها نباشید.

زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است؛ اما گاهی اوقات ممکن است خارش دار بوده و سبب التهاب یا خونریزی در ناحیه مقعد یا مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از آن خارج می شود) شود.

زگیل تناسلی زائده های برجسته و به رنگ پوست یا گوشتی رنگ هستند که در نواحی واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد ظاهر می شوند. اندازه ی زگیل تناسلی از کوچک تا بزرگ متغیر است و قسمت بالای زگیل ممکن است شبیه گل کلم باشد. زگیل تناسلی ممکن است به صورت تکی یا چندتایی ایجاد شود. این زائده ها معمولاً بدون درد هستند، اما در برخی موارد سبب بروز علائمی مثل خارش می گردند.

تمام برآمدگی های روی ناحیه تناسلی زگیل نیستند. عفونت ها و بیماری های پوستی دیگری وجود دارند که علائم مشابهی ایجاد می کنند. اگر فکر می کنید که مبتلا به زگیل تناسلی هستید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

عوارض بلند مدت زگیل تناسلی

همانطور که قبلاً به آن اشاره کرده ایم، زگیل تناسلی به ندرت باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی و طولانی مدت می گردد. اما متاسفانه ویروس HPV در زنان میتواند باعث سرطان دهانه رحم و در آقایان سرطان الت تناسلی و سرطان حلق و گلو شود.

درمان زگیل تناسلی

فرآیند درمان تنها در صورت داشتن زگیل تناسلی قابل مشاهده صورت می گیرد. هدف از درمان زگیل تناسلی تنها از بین بردن زگیل های قابل مشاهده می باشد. به عبارت دیگر، روش های درمانی تنها برای بهبود علائم به کار می روند و خود ویروس HPV از بین نخواهد رفت. این بدان معناست که پس از مدتی ممکن است زگیل تناسلی مجدداً عود کند.

روش های درمانی زگیل تناسلی معمولاً شامل منجمد کردن زگیل ها توسط پزشک (کرایوتراپی) و مصرف کرم ها یا محلول های موضعی می باشد. داروهای بدون نسخه ای که برای درمان زگیل تناسلی در داروخانه ها فروخته می شوند، جهت استفاده در ناحیه تناسلی مناسب نمی باشند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

استفاده از کاندوم تا حدودی می تواند از گسترش زگیل تناسلی پیشگیری کند؛ اما کاندوم تمام نواحی آلت تناسلی را نمی پوشاند. بنابراین، قادر به پیشگیری از انتقال عفونت به نواحی مقعد، بیضه ها و … نیست.

از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی خودداری کنید. اگر قصد به اشتراک گذاشتن آنها را دارید، پیش از استفاده حتماً آنها را شسته و ضد عفونی کنید؛ سپس آنها با یک کاندوم جدید بپوشانید. اصلی ترین عاملی که می تواند از ایجاد زگیل تناسلی پیشگیری کند، پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به ویروس HPV است. 

یعنی اگر سیستم ایمنی بدن شما از رشد و تکثیر سریع ویروس جلوگیری کند، شما هیچگونه زگیل تناسلی مشاهده نخواهید کرد. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی است. کاهش مصرف سیگار و الکل، داشتن سبک زندگی متعادل و یک رژیم غذایی سالم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس کمک کند.

آزمایش زگیل تناسلی

هیچ آزمایش معمولی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. در صورت داشتن زگیل های قابل مشاهده بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی سوابق پزشکی و جنسی و همچنین، معاینه ی زگیل ها می تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. پزشک همچنین برای اطمینان از وجود ویروس HPV در زنان ممکن است تست HPV یا تست پاپ اسمیر را تجویز کند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر