بی اختیاری ادرار بعد از عمل

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

بی اختیاری ادرار بعد از عمل، از شایع ترین عوارض بی حسی نخاعی می باشد. در این مقاله، علت و عوامل خطر این مشکل را توضیح خواهیم داد. احتباس ادراری پس از جراحی (POUR) زمانی ایجاد می شود که بیمار پس از عمل جراحی در دفع ادرار یا تخلیه ی کامل مثانه به مشکل بر بخورد. این امر یکی از شایع ترین و بدترین عوارض بعد از جراحی های مجاری ادراری است و حدود 70% بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد. 

احتباس ادراری پس از جراحی

احتباس ادراری پس از جراحی در اکثر بیماران یک مشکل جزئی بوده و پس از مدتی خود به خود رفع می شود. اما حدود 5% بیماران بقدری این مشکل برایشان پیچیده میشود که ممکن است به مداخلات پزشکی مانند کاتتر نیاز پیدا کنند.

برای بی حس کردن پایین تنه در عمل جراحی معمولاً از اپیدورال استفاده می شود. اپیدورال دارویی است که به نواحی اطراف نخاع تزریق شده و تنها پایین تنه را تحت تأثیر قرار می دهد (بیحسی نخاعی). به همین دلیل این دارو اغلب در جراحی های لگنی (خصوصا جراحی پروستات) و زایمان به کار می رود. تحقیقات نشان داده است که در برخی موارد، تزریق اپیدورال در اطراف نخاع ممکن است منجر به اختلال در دفع ادرار گردد.

علت بی اختیاری ادرار پس از عمل

اگرچه اغلب افراد بی حسی از کمر را تحت عنوان «بی حسی نخاعی» می شناسند، اما در واقع این نوع بی حسی نوعی بیهوشی عمومی یا کمای پزشکی است که باعث از هوش رفتن بیمار شده و پاسخ بدن را قطع می کند.

بر خلاف خواب، در این حالت برخی از عملکردهای غیر ارادی مغز (از جمله سیستم عصبی که پیام هایی جهت انقباض و دفع ادرار به مثانه می فرستند) کند یا متوقف می گردد. اپیدورال معمولاً ترکیبی از یک بی حسی موضعی و یک ماده ی مخدر است. بی حسی موضعی، گیرنده های لامسه و حرکتی را مسدود می کند و ماده ی مخدر درد را از بین می برد. ترکیب این دو دارو باعث می شود که بدن به دوز کمتری از هر دوی این داروها به صورت جداگانه نیاز داشته باشد.

احساس «بی حسی» لگن به عضلات کف لگن و مثانه ی شما سرایت کرده و روی حساسیت مثانه و کنترل ادرار تأثیر می گذارد. در اغلب مواقع زمانی که دارو به صورت کامل از سیستم خارج می شود، بدن شما گیرنده های عصبی را بازسازی می کند. اما در موارد اندکی این بی حسی می تواند باعث تغییر در حالت گردن مثانه و اختلال در عملکرد بسته شدن مجرای ادراری شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بی اختیاری ادرار پس از جراحی قرار دارند؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهند عبارتند از:

چگونه می توان بی اختیاری پس از جراحی را مدیریت کرد؟

اگر پس از جراحی در دفع ادرار یا تخلیه ی کامل مثانه ی خود با مشکل مواجه شدید به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. در اغلب موارد مشکلات دفع ادرار پس از جراحی پس از مدتی خود به خود رفع می شوند. اما اگر مثانه ی شما پر است و شما قادر به تخلیه ی ادرار خود نیستید، پزشک یا پرستار شما ممکن است از کاتتر برای تخلیه ی ادرار شما استفاده کند. در هر صورت تا زمانی که مشکلات ادراری شما به طور کامل در بیمارستان رفع نشود، از بیمارستان مرخص نخواهید شد.

بررسی احتمالات و تحقیق در مورد عوارض جراحی بهترین راه مدیریت هر گونه اضطرابی برای عمل است. بهترین راه برای رفع تمامی ابهامات این است که در مورد روش درمانی خود، عوارض جانبی، خطرات احتمالی مربوط به دفع ادرار و نحوه ی مدیریت و کنترل آن با جراح یا پزشک خود صحبت کنید.

مدیریت بی اختیاری ادرار پس از بی حسی نخاعی 

اگر بی اختیاری ادرار پس از جراحی ادامه دار شد، بهتر است سریعاً از پزشک خود وقت بگیرید. تا زمان ویزیت شما می توانید برای راحتی خود از پدهای مخصوص استفاده کنید. پدهای جاذب مخصوص TENA برای افرادی با ضعف مثانه طراحی شده اند. این پدها مایعات را به سرعت جذب کرده و بدون اینکه بویی ایجاد کنند، لایه سطحی آنها خشک می ماند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و مجاری ادراری در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سع سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام پانزده روز قرص تامسولوسین استفاده میکنم .نعوظم خشک .یبوست خارش گذاشتم کنار. مشکلی نیست که.بخاطر چند سی سی اداری کوچک تجویزشده..مشکل ح نشد باهمین آب گرم روالتم تخلیه میشم چندین سال. درضمن افلوکساسین وملوکسیکام استفاده میکنم درد مثانم بهتر شده.لطف کنید چکارکنم.سنم45 سال
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام احتمالا پزشک شما به علت التهاب پروستات این دارو ها را تجویز کرده است اگر مشکلی در دفع ادرار ندارید میتوانید تامسولوسین مصرف نکنید
  • تصویر کاربر مح سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    باسلام بعد از عمل totدچار بی اختیاری شدم وگاهی اوقات ترسیدن به توالت لباسم خیس میشود الان یکماه از عملم میگذره آیا خوب میشم یا عملم موفقیت نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سیدی یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من 39سالم هست امروز 5روز عمل افتادگی مثانه انجام دادم دچار احتیاط ادراری شدم دیروز سوند باز کردند با این که مثانه ام پر بود نتونستم ادرار کنم مجبور شدم سوند وصل کنم تا 5روز دیگه خواهش میکنم راهنماییم کنید چیکار کنم آیا خوب میشم آیا ممکنه اشتباهی در عمل رخ داده باشه توروخدا کمکم کنید یه شهر کوچیک هستم نه دکتر متخصص هست نه امکاناتی موندم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام تحت نظر پزشک جراح خود،داروهای تقویت کننده انقباض مثانه مصرف کنید معمولا بعد از مدت کوتاهی مشکل رفع میشود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر