قرص فنازوپیریدین + عوارض و نحوه مصرف

آخرین بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

قرص فنازوپیریدین، نوعی داروی مسکن است که روی قسمت پایین مجرای ادراری (مثانه و پیشابراه) تأثیر می گذارد. از این قرص برای درمان مشکلات ادراری همچون درد یا سوزش، افزایش جریان ادرار و افزایش احساس نیاز به ادرار استفاده می شود. این علائم ممکن است بر اثر عفونت، صدمه، جراحی، کاتتر یا شرایط دیگر ایجاد شوند. 

فنازوپیریدین، علائم ادراری را درمان می کند، اما نمی تواند عفونت مجرای ادراری را بهبود بخشد. برای درمان عفونت ادراری، شما باید هر آنتی بیوتیکی را که پزشکتان تجویز کرده مصرف کنید. فنازوپیریدین ممکن است برای مواردی غیر از مشکلات ذکر شده در این راهنمای دارویی نیز استفاده شود.

قرص فنازوپریدین برای چه مواردی تجویز میشود؟

فنازوپیریدین، درد مجرای ادراری، سوزش، ناراحتی و تکرر ادرار ناشی از عفونت های مجرای ادراری، جراحی، صدمه یا و دیگر ناراحتی های ناشی از تحریک مخاط مجرای ادراری بر اثر عفونت، ضربه، آندوسکوپی یا عبور امواج صوتی یا کاتترها را تسکین می بخشد. در نظر داشته باشید قرص فنازوپریدین، آنتی بیوتیک نیست و عفونت ها را درمان نمی کند. 

نحوه مصرف قرص فنازوپیریدین

فنازوپیریدین به صورت قرص یا کپسول خوراکی در بازار موجود می باشد. این دارو معمولاً باید سه بار در روز و بعد از غذا مصرف شود. این قرص ها را نجوید یا خُرد نکنید، زیرا ممکن است باعث لکه دار شدن دندان های شما شود؛ این قرص را درسته و با یک لیوان آب قورت دهید. 

شما ممکن است پس از رفع شدن کامل ناراحتی و درد، مصرف این دارو را متوقف کنید. هرگز این کار را بدون مشورت پزشک انجام ندهید. دستورالعمل های روی برچسب دارو را به دقت بخوانید و هرقسمتی را که متوجه نمی شوید از پزشک یا داروساز بخواهید برای شما توضیح دهد. قرص فنازوپیریدین را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید. این دارو را نباید کمتر یا بیشتر از میزان تجویز شده مصرف کنید.

این دارو باید به صورت خوراکی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود. دوزهای مصرفی خود را با فواصل منظم بخورید. داروی خود را بیشتر از حد توصیه شده مصرف نکنید. اگر احساس بهتری پیدا کردید، مصرف دارو را کم یا قطع نکنید. با پزشک خود در مورد مصرف این دارو توسط کودکان صحبت کنید، زیرا ممکن است به مراقبت های خاصی نیاز باشد. 

نحوه مصرف قرص فنازوپیریدین 100

قبل از مصرف فنازوپیریدین

اگر به فنازوپیریدین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، با پزشک و داروساز در میان بگذارید. در مورد هر گونه داروی تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید مانند ویتامین ها، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر بیماری کلیوی یا کمبود آنزیم گلوکز 6- فسفات دهیدروژناز (G-6-PD) (نوعی بیماری خونی ارثی) دارید یا قبلاً به آن دچار بوده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. 

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک بگویید. اگر در حین مصرف فنازوپیریدین باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کنم چه کاری باید انجام دهم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و برنامه منظم خود را ادامه دهید. هرگز‌به منظور جبران دوز فراموش شده، دوز قرص را دوبرابر نکنید.

اُور دوز یا مصرف بیش از حد مجاز

اگر فکر می کنید این دارو را بیشتر از حد مجاز مصرف کرده اید، فوراً با مرکز کنترل سموم یا اورژانس تماس بگیرید.

عوارض قرص فنازوپیریدین

فنازوپیریدین ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد. ادرار شما ممکن است رنگ نارنجی – قرمز یا قهوه ای به خود بگیرد که خطری ندارد. در صورتی که هر یک از علائم زیر شدید باشد یا رفع نشوند، به پزشک خود اطلاع دهید:

دوز معمول بزرگسالان برای سوزش ادرار

190 تا 200 میلی گرم قرص خوراکی 3 بار در روز

  • این دارو را بعد از غذا مصرف کنید.
  • این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.
 

این دارو را نباید بیشتر از دو روز همزمان با یک داروی آنتی باکتریال مصرف کرد. 

 

دوز معمول برای کودکان مبتلا به سوزش ادراری

12 سال به بالا

  • 190 تا 195 میلی گرم داروی خوراکی 3 بار در روز

در هنگام مصرف این دارو مراقب چه مواردی باید باشم؟

اگر علائم شما بهتر نشدند یا بدتر شدند، به پزشک خود اطلاع دهید. فنازوپیریدین، مایعات بدن را به رنگ قرمز در می آورد. این تأثیر بدون خطر است و پس از تمام شدن دوره مصرف دارو رفع می شود. این دارو، ادرار را به رنگ نارنجی تیره یا قرمز تغییر رنگ می دهد. 

رنگ قرمز ممکن است لباسهای شما را لکه دار کند. لنزهای تماسی نرم هم ممکن است دچار لکه شوند. پس بهتر است در حین مصرف این دارو، از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. اگر مبتلا به دیابت هستید، قرص فنازوپیریدین باعث نتایج مثبت کاذب برای مقدار قند خون در ادرار می شود.

دکتر شهریار ناطق جراح، متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تکرار ادرار سن 42سال 25ساله اینطوریم چندین بار دکتر رفتم نتیجه نگرفتم بهم گفتن عصبانی مثانه ام خیلی فعاله اداره نگه نمی داره آب یا چای زیاد می خورم شبها تا بیدارم زیاد می روم دستشویی ولی موقعی خوابم اگر چای زیاد نخورم بلند نمیشم ولی چای که زیادبخورم بلند میشم اما ما ه رمضان که روزه ام روزاش هم زیاد میرم ولی ادرارم کمه من دوران 17سالگی ادرارمو زیاد نگه می داشتم مثلاً اگر صبح ادرارم می گرفت تا شب نگه می داشتم همیشه همین طوری بودم اون موقع موقعی ادرارم می گرفت نگه می داشتم بعداز نگه داشتن زیاد یک درد ی مثانه ام می گرفت بعدش خوب میشدم تا شب که دومرتبه ادرارم می‌گرفت می رفتم دستشویی قند هم ندارم همه آزمایشاتی که گرفته بودم 10سال پیش خوب بوده من هم دیدم جوابی نمی گیرم بی خیال شدم شما اگر می تونی بی زحمت دارویی راهنماییم بکنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام شما دچار مثانه تحریک پذیر هستید لطفا به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر