عوارض هیدروسل در بزرگسالان

آخرین بروزرسانی: 27 شهریور 1402

در این مقاله می خوانید

هیدروسل، مایعی درون کیسه ای، در کیسه بیضه شما در کنار بیضه است. هیدروسل معمولا در یک طرف اتفاق می افتاد اما گاهی روی هر دو بیضه هم اثر میکند. در ادامه به عوارض هیدروسل در بزرگ سالان و راه های درمان آن می پردازیم…

درحالت طبیعی، بیضه با یک کیسه بافت محافظ و صاف احاطه شده است. به طور معمولی نمی توانید آن را حس کنید. این کیسه مایع روان کننده ای تولید و به بیضه اجازه حرکت آزادانه می دهد. مایع اضافی به طور معمول به داخل سیاهرگ های کیسه بیضه تخلیه می شود. 

اگر تعادل بین مقدار مایع ساخته شده و تخلیه شده تغییر پیدا کند، مقداری مایع به عنوان هیدروسل ایجاد می شود.  در افراد مسن در صورت تجمع بیش از حد مایع و تجربه ی عوارض، تنها راه حل میتواند عمل هیدروسل باشد.

عوارض هیدروسل در بزرگ سالان

علت بروز هیدروسل در بزرگسالان چیست؟

هیدروسل معمولا در بزرگسالان و در مردان بالای 40 سال رخ می دهد. علت بروز هیدروسل در بیشتر مردان مشخص نیست. زمانی که در یکی از بیضه ها مشکلی باشد، مقدار کمی هیدروسل ایجاد می شود. به طور مثال عفونت، التهاب، آسیب یا تومورهای بیضه باعث تشکیل مایع و هیدروسل می شوند. گاهی هیدروسل زمانی ایجاد می شود که تورم عمومی در نیمه پایینی بدن شما به دلیل احتباس مایعات به وجود می آید.

علائم هیدروسل چیست و چه حسی دارد؟

هیدروسل مانند یک بالون کوچک پر از مایع داخل بیضه احساس می شود. صاف است و معمولا در جلوی یکی از بیضه ها قرار میگیرد. هیدروسل اندازه های متفاوتی دارد. هیدروسل بزرگ در مردان مسن بیشتر دیده می شود که به موقع به پزشک مراجعه نکرده اند و احتمالا طی چند سال بزرگ شده است. 

هیدروسل معمولا بدون درد است. هیدروسل های بزرگ به دلیل اندازه ای که دارند احساس درد ایجاد می کنند. هنگام پیاده روی یا رابطه جنسی هیدروسل بزرگ آزار دهنده خواهد بود.

هیدروسل چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص مردان بیضه را معاینه می کند. پزشک با استفاده از تاباندن نوری روی بیضه ها به تشخیص هیدروسل می رسد. اگر هیدروسل بزرگ باشد و پزشک نتواند بیضه را حس کند، احتمال دارد مایع با کمک سوزن و سرنگ تخلیه شود. (این کار با تزریق بی حسی موضعی به پوست کمک می کند تا این عمل بدون درد باشد).

با خارج شدن مایع، بیضه ها مورد بررسی قرار می گیرند. احتمال دارد پزشک تشخیص سونوگرافی از بیضه را دهد. با این بررسی مطمئن می شوید که دلیلی برای ایجاد هیدروسل وجود ندارد.

درمان هیدروسل در مردان 

در بزرگسالان اگر هیدروسل هیچ علامتی نداشته باشد، رها کردن یکی از گزینه های درمان است. اگر بزرگتر یا مشکل ساز شد می توانید درمان های زیر را انتخاب کنید:

1_ عمل جراحی

اگر هیدروسل بزرگ یا آزار دهنده باشد احتمالا جراحی توصیه می شود. عمل هیدروسل با ایجاد یک برش کوچک روی کیسه بیضه یا پایین شکم انجام می شود. سپس مایع از اطراف بیضه تخلیه می شود. مسیر بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود تا در آینده دوباره هیدروسل به وجود نیاید.

عمل هیدروسل جزئی و بسیار روتین است و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. هیدروسل ممکن است پس از عمل بازگردد اما این بازگشت بسیار نادر است.

2_ تخلیه مایع

مایع را می توان به راحتی با سوزن و سرنگ تخلیه کرد. اگرچه با این روش معمولا کیسه هیدروسل طی چند ماه دوباره پر می شود. ممکن است هر چند وقت یک بار نیاز به تخلیه هیدروسل باشد. اگر شرایط عمل جراحی را ندارید یا نمی خواهید عمل کنید این گزینه مناسب شما است.

3_ اسکلروتراپی

اسکلروتراپی تزریق محلولی برای جلوگیری از بازگشت هیدروسل پس از تخلیه آن است. این مورد معمولا انجام نمی شود اما احتمال دارد برای بعضی از افراد که شرایط عمل را ندارند پیشنهاد و انجام شود.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی، شهرک غرب 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم