هر آنچه که باید درباره ی هیدروسل و درمان آن بدانید.

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
هیدروسل کیسه ای پر از مایع است که در اطراف بیضه به وجود می آید. هیدروسل در نوزادان بیشتر دیده می شود. نزدیک به 10 درصد نوزادان پسر با هیدروسل متولد می شوند، این در حالیکه مردان در هر سنی می توانند به هیدروسل دچار شوند.
 
هیدروسل خفیف معمولا بدون درد و یا هر گونه عارضه دیگری بوده و هیچ تهدیدی برای بیضه ها نیست مگر اینکه بزرگ شود و اثر فشاری آن و گرمای ناشی از تجمع مایع دور بیضه، سبب آسیب به بیضه شود. اگر شما تورم کیسه ی بیضه داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک شما دیگر علل محتمل و خطرناک تر مانند سرطان بیضه را رد کند.

علت ایجاد هیدروسل

در اواخر بارداری، بیضه ی نوازادان پسر از شکمشان به درون کیسه ی بیضه نزول پیدا می کند. کیسه ی بیضه از جنس پوست بوده که در هنگام نزول بیضه ها، آن ها را دربر می گیرد.

هر بیضه دارای یک کیسه در اطراف خود است که حاوی مایع است. به طور طبیعی، این کیسه خود را می بندد و بدن طی سال اول نوزادی مایع آن را جذب می کند. با این حال، این برای نوزادان با هیدروسل اتفاق نمی افتد. نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند (تولد نارس) بیشتر در خطر ابتلا به هیدروسل هستند.

همچنین هیدروسل می تواند در بزرگسالی، بیشتر در مردان بالای 40 سال بروز کند. معمولا این اتفاق زمانی می افتد که کانالی که بیضه از طریق آن نزول پیدا می کند کاملا بسته نشود و یا کانال دوباره باز شود. این موضوع می تواند باعث آن شود که مایع از شکم به کیسه ی بیضه منتقل شود. 

همچنین هیدروسل می تواند در اثر التهاب یا آسیب به کیسه ی بیضه یا مسیر کانال ایجاد شود. التهاب ممکن است در اثر عفونت (اپیدیدیمیت) یا بیماری های دیگر باشد.

چند روز بعد از عمل هیدروسل ميتوان نزديكي كرد؟

طبق گفته ی دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی، حدودا ده روز بعد از عمل هیدروسل، میتوانید به زندگی نرمال جنسی خود برگردید.

انواع هیدروسل

انواع هیدروسل

هیدروسل دو نوع مرتبط و غیر مرتبط دارد:

1_ نوع غیر مرتبط

هیدروسل غیر مرتبط زمانی اتفاق می افتد که کیسه بسته شود، اما بدن شما مایع را جذب نکند. مایع باقی مانده معمولا در مدت یک سال جذب بدن می شود.

2_ نوع مرتبط

هدروسل مرتبط زمانی اتفاق می افتد که تمام مسیر کیسه ی اطراف بیضه ی شما بسته نشود. این موضوع به مایع اجازه می دهد که به داخل و بیرون جریان داشته باشد.

آیا هیدروسل بیضه خطرناک است؟

به طور کلی وجود مایعات در کیسه بیضه خطرناک نیست، اما در صورتی که این مایعات جذب نشود، میتواند در طول زمان درد در ناحیه بیضه ایجاد کند و یا از تشخیص مشکلات دیگر جلوگیری کند.

علائم هیدروسل 

معمولا هیدروسل باعث ایجاد درد نمی شود. معمولا تنها علامت هیدروسل تورم کیسه ی بیضه است. مردان بزرگسال مبتلا به هیدروسل ممکن است احساس سنگینی در کیسه ی بیضه داشته باشند. در بعضی موارد، ممکن است ورم در صبح بدتر از شب باشد.

در صورتی که خود یا کودکتان درد ناگهانی یا شدیدی در کیسه ی بیضه داشتید، به پزشک مراجعه کنید. این علامت ممکن است تظاهر یک مشکل دیگر به نام پیچ خوردگی بیضه باشد. پیچش بیضه زمانی اتفاق می افتد که بیضه بپیچد، معمولا در اثر جراحت یا تصادف.

پیچش بیضه شایع نیست، اما به این دلیل که می تواند باعث انسداد خون رسانی بیضه شود و در صورت عدم درمان در نهایت باعث نازایی می شود، یک اورژانس پزشکی به حساب می آید.

اگر فکر می کنید خود یا کودکتان دچار پیچش بیضه شده اید، به سرعت به اورژانس مراجعه کنید یا با 115 تماس بگیرید. این مشکل نیاز به رسیدگی و درمان فوری دارد.

تشخیص هیدروسل

برای تشخیص هیدروسل، پزشک یک معاینه ی بالینی انجام خواهد داد. اگر شما دچار هیدروسل باشید، کیسه ی بیضه ی شما متورم خواهد شد، اما دردی نخواهید داشت. پزشک از میان کیسه ی پر از مایع نمی تواند به خوبی بیضه ی شما را احساس کند.

پزشک ممکن است برای وجود درد واکنشی بیضه شما را بررسی کند و یا به کیسه ی بیضه شما نور بتاباند. این کار به پزشک اجازه میدهد که ببیند آیا مایع در کیسه ی بیضه تجمع یافته است یا خیر.

اگر مایع وجود داشته باشد، کیسه ی بیضه به نور اجازه ی عبور می دهد و کیسه ی بیضه ی شما در اثر عبور نور، روشن به نظر خواهد رسید. با این حال اگر کیسه ی بیضه ی شما در اثر یک توده ی جامد (سرطان) متورم شده باشد، نور نمی تواند از کیسه ی بیضه عبور کند. این آزمایش نمی تواند تشخیص قطعی را مشخص کند، اما می تواند بسیار کمک کننده باشد.

همچنین ممکن است پزشک روی شکم شما فشار وارد کند تا وجود مشکل دیگری به نام فتق اینگوینال را ارزیابی کند، همچنین ممکن است پزشک برای بررسی این مشکل از شما بخواهد که سرفه کنید یا خم شوید. این مشکل می تواند زمانی اتفاق افتد که قسمت کوچکی از روده از یک نقطه ی ضعیف شده در دیواره ی شکمی و از طریق کانال مغبنی بیرون بزند. در حالی که این مشکل معمولا تهدید کننده ی حیات نیست، ممکن است پزشک برای درمان آن انجام جراحی را توصیه کند.

ممکن است برای بررسی عفونت یک نمونه ی خون یا ادرار از شما بگیرند. غالبا، ممکن است پزشک برای ارزیابی فتق، تومور، یا دیگر علت های ممکن برای تورم کیسه ی بیضه یک سونوگرافی برای شما درخواست کند.

عمل جراحی

فیلم درمان هیدروسل بیضه دکتر شهریار ناطق

اگر نوزاد شما هیدروسل داشته باشد، احتمال دارد که حدود بعد از یک سال خود به خود برطرف شود. اگر هیدروسل خود به خود برطرف نشود یا بزرگ تر شود، ممکن است نیاز باشد که یک اورولوژیست او را جراحی کند.

هیدروسل خفیف معمولا نیاز به درمان ندارد درصورتیکه هیدروسل باعث ایجاد عارضه و یا ناراحتی شود و یا از نوع مرتبط باشد (نوعی از هیدروسل که با فتق همراهی دارد) انگاه هیدروسل از طریق جراحی اصلاح می شود.

 ❇عمل هیدروسل

جراحی هیدروسل بصورت سرپایی (Day Care) و تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی خفیف بوده و بیمار غروب روز جراحی از بیمارستان مرخص است.

یک برش کوچک روی شکم یا کیسه ی بیضه شما زده می شود (بستگی به این دارد که محل هیدروسل کجا باشد) و با جراحی هیدروسل را برمی دارند. به احتمال زیاد جراح شما یک پانسمان بزرگ روی محل برش قرار می دهد. براساس اندازه و محل هیدروسل، ممکن است نیاز به یک لوله ی تخلیه برای چند روز داشته باشید.

خطرات مرتبط با عمل شامل موارد زیر هستند:

  • لخته شدن خون یا خونریزی
  • صدمه به کیسه ی بیضه، مانند آسیب به عصب
  • عفونت

کمپرس یخ، بیضه بند پشتیبان و استراحت مطلق، ناراحتی بعد از جراحی را کاهش خواهد داد. پزشک شما یک معاینه ی عمومی برای شما انجام خواهد داد، زیرا بعضی اوقات هیدروسل ممکن است دوباره بازگردد.

❇ درمان هیدروسل با آسپیراسیون با سوزن

یکی دیگر از گزینه های درمان هیدروسل تخلیه ی آن با یک سوزن بلند است. سوزن به درون کیسه وارد خواهد شد تا مایع را خارج کند. در بعضی از موارد، ممکن است دارویی تزریق شود تا از پر شدن دوباره ی کیسه جلوگیری کند. به علت احتمال بالای، برگشت هیدروسل با آسپیراسیون با سوزن، برای کسی توصیه می شود که انجام جراحی برای او خطرساز باشد. شایع ترین عارضه ی جانبی آسپیراسیون با سوزن، درد گذرا در کیسه ی بیضه و خطر عفونت بیضه می باشد.

هزینه عمل هیدروسل

هزینه جراحی هیدروسل در یک کلینیک مجهز با تمام خدمات، و انجام فرایند توسط یک جراح حاذق بصورت میانگین (بسته به شرایط)، حدود 5 میلیون تومان است.

لازم به ذکر است این هزینه بدون در نظر گرفتن بیمه، عنوان شده.

بعد از عمل هیدروسل چه باید کرد؟

چه این که هیدروسل خود به خود برطرف شود چه با جراحی آن را درمان کنید، چشم انداز آن بسیار عالی است. اگر شما جراحی کنید، درد احتمالا حدود یک هفته بعد برطرف می شود. در صورت لزوم ممکن است پزشک برای شما مسکن تجویز کند.

احتمالا 1الی 2 هفته نتوانید به فعالیت های طبیعی خود بازگردید. این شامل پرهیز از باز نشستن، مانند دوچرخه سواری، برای حداقل سه هفته است. همچنین در این زمان باید از انجام دیگر فعالیت های تنش زا خودداری شود.

بخیه های محل برش جذبی بوده و خود به خود از بین می روند، اما ممکن است پزشک شما بخواهد که چند هفته بعد آن را بررسی کند. پاک نگه داشتن محل با استفاده از دوش گرفتن می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۴۱سالم بخاطر پایین بودن هورمون تستوسترون در جواب آزمایش دکتر برام سونوگرافی بیضه نوشتن که در جوابش مشخص شد هیدروسل جزئی بیضه چپ دارم الان باید چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام هیدروسل جزئی نیاز به اقدام خاصی ندارد
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیرنوجوان نوزده ساله ای هستم مدتی هست که بنده بیضه سمت چپم درد میکنه و این درد تا روی ناخن پا کشیده می‌شود و رگ های زانو و کشاله ران و طول پای چپم یک حالت غرشی درشون ایجاد می‌شود و بیضه ام رنگش نسبت به اون یکی بیضم تغییر نکرده اما مویرگ های قرمز و سیاهی رویش پیدا شده اما باید دقیق شد تا دیدشون در ضمن بعد از ارضاء شدن دردش بیشتر میشودو تمرکز درد بیشتر روی رگ های بالای بیضه ام رگ های زانوم هست و خیلی اذیت میشم ممنون میشم کمکم کنید در ضمن دکتر هم رفتن ایشون معاینه کردن و گفتن چیزی متوجه نشدن با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 10 ماه پیش)
      سلام بعید است مساله خاصی باشد محض اطمینان میتوانید سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام
    ۱۳ روز از جراحی هیدروسل که انجام دادم گذشته روز ۱۰ ام رفتم سر کار تقریبا ۲ ساعت رانندگی رفت و برگشت دارم امروز که روز ۱۳ ام هست مرخصی گرفتم به دلیل درد بیضه از داخل احساس سوزش دارم ولی در حالت دراز کش خوب هستم
    لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام معمولا وجود این دردها تا ۲ ماه پس از جراحی طبیعی است هر چند بهتر است با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    آیا ارضا شدن در زمان هیدروسل باعث بزرگتر شدن کیسه مایع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر ماهان پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 755 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب دکتر
    پسر ۲سال و ۹ ماهه ام دچار هیدروسل در بیضه ی راستش شده نیاز به جراحی داره به نظرتون؟؟
    معمولا بیضه سمت رو هم به سمت داخل فشار میده آیا درد داره؟؟
    تصویر سونو وجوابش رو هم فرستادم براتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله بهتر است جراحی شود
  • تصویر کاربر بهرام جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    نوه ۵ساله من تشخیص بالا بودن بیضه ساکن مشهد چند دکتر بردیم اختلاف نظر 2تا گفتن عمل 2تا گفتن با سه دوره تزریق ما سه دوره تزریق را انجام دادیم حالا گفتن عمل امکان اینکه تحت درمان شما واقع گردد خیلی نگرانم باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام درمان هورمونی منسوخ شده است حتما جراحی کنید
  • تصویر کاربر Mahsa جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید همسرمن در سال ۸۹ یا ۹۰ دورانی که سرباز بوده ومجرد در پادگان دردش میگیرد وهمان جا در بیمارستان ارتش عمل واریکوسل انجام میدهد الان که از آن ماجرا تقریبا ۱۰ سال می‌گذرد به تازگی بیضه سمت چپ همسرم درد می‌کند وبزرگ است با پزشک مشورت کردم گفتن احتمالا هیدروسل هست قراره ببرمش برای معاینه فقط میخواستم بدونم اگر هیدروسل باشد و عمل نشود خطر جانی ندارد؟ودوم اینکه هیدروسل با دارو برطرف می‌شود یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام پاسخ هر دو سوال منفی است
  • تصویر کاربر روزبه یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 835 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشین. من ۴ روز عمل هیدروسل و واریکوسیل چپ کردم سوالم اینه چند وقت طول میکشه بیضه حالت عادی خودشو پیدا میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام حدود ۲ هفته
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 495 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،۱۸سال سنمه رفتم دکتر برا بیضه سمت راستم بعد دکتر گفت برو سنو گرافی رفتم گفت آب گرفتگی (هیدروسل)خفیف بعد الان درد و ناراحتی دارم میخواستم بدونم ک ب عمل نیاز داره؟؟
    چون میخوام برم نظام اگه راهی وجود داره بگین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام هیدروسل خفیف نیاز به جراحی ندارد
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر ناطق عزیز، اقای دکتر من ۲۸ سالمه حدود ۱۰ سال پیش بیضه سمت چپ عمل واریکوسل انجام دادم بعد چند سال متوجه شدم بیضم آب اورده، دکتر رفتم ایشون معاینه فرستادن هیدروسل داشتم خلاصه باز عمل کردم دوباره باز برگشته به حالت اول ولی متفاوت تر، بعضی مواقع درد خیلی کمی داره، ولی همین که بزرگه اذیتم، یعنی الان دور بیضم اب نیست یک سر بیضه سمت بالا اب اورده ابعادشم حدودا ۳.۲ برابر بیضه راسته، تو همین سایزم مونده ‌. تو هوا گرم میشه سنگین میاد پاین خیلی اذیتم. لباس زیر تنگم میپوشم ولی اذیتم، سوالم از شما بزرگوار این که اگ جراحی کنم خوب میشه تورو خدا راهنمایم کنید. یک دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابتدا باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر