واریکوسل گرید 2

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

من 26 سال سن دارم و به تازگی ازدواج کرده ام. دقیقا سه ماه قبل به دلیل احساس درد در بیضه های خود به متخصص اورولوژی مراجعه، و واریکوسل گرید 2 دو طرفه، برای من تشخیص داده شد. پزشک از من درخواست کرد تا آزمایش مایع منی انجام داده و در صورت عدم بارداری همسرم، ظرف مدت  یک سال تحت عمل جراحی قرار گیرم.  

من پس از رابطه جنسی درد قابل تحملی را احساس می کنم. حین دفع مدفوع و لمس بیضه ها احساس درد شدید دارم. 

علاوه بر مشکلات روزانه گوارشی، با نفخ و مدفوع سست بیدار می شوم. پزشک، مصرف داروی ایبوپروفن را هنگام درد توصیه کرد و بیان داشت که ادامه ی این وضعیت به ناباروری منجر می شود. 

آیا راه حلی برای درمان بیماری من وجود دارد؟

واریکوسل و ناباروری

واریکوسل گرید 2

واریکوسل گرید 2 نوعی واریکوسل است که از نظر شدت بیماری بین واریکوسل گرید 1 و 3 قرار می گیرد. واریکوسل به صورت بزرگی ورید های کیسه بیضه بروز می کند. این ورید های مبتلا به واریکوسل در حالت طبیعی مشخص نیستند، اما در واریکوسل درجه ۲ بدون انجام مانور والسالوا و در حین معاینه بیضه ها می‌توان آن ها را بصورت برجستگی ورید های بالای بیضه را لمس کرد.

این وضعیت، تولید و عملکرد اسپرم را کاهش داده و به افت توانایی باروری منجر می شود. 10 الی 15 نفر از هر 100 مرد به واریکوسل دچار می شوند. ساختار بیضه در مردان، در دو سمت یکسان نیست، و واریکوسل اغلب در سمت چپ کیسه بیضه پدیدار می شود، بطوریکه در ۹۰٪ مواقع، در سمت چپ و در ۱۰٪ دیگر، واریکوسل سمت راست رخ می دهد.

علائم واریکوسل گرید 2

طبیعتا هر چه شدت واریکوسل بیشتر باشد، احتمال آسیب به بیضه، اختلال اسپرم و ناباروری بیشتر است.از علائم واریکوسل درجه 2 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص واریکوسل درجه 2

پزشک با استفاده از سابقه پزشکی شما، معاینه فیزیکی، آزمایش اسپرم و تصویر برداری بیضه ها، واریکوسل را تشخیص می دهد. 

انجام آزمایش خون و سونوگرافی نیز جهت اطمینان از عدم وجود دیگر عوامل دیگر، نیز توصیه می شود.

تشخیص واریکوسل درجه دو

معاینه فیزیکی واریکوسل

پزشک در حین معاینه فیزیکی حساسیت به لمس را در بیضه ها بررسی می کند.

آزمایش مایع منی و تست های هورمونی 

این موارد برای تشخیص، هورمون محرک فولیکولی (FSH) و تشخیص میزان تستوسترون انجام می شود.

سونوگرافی کیسه بیضه

با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری از کیسه بیضه ایجاد می شود و به پزشک این امکان را می دهد تا از عدم حضور عوامل دیگر اطمینان حاصل کند. در سونوگرافی کالر داپلر (رنگی) از بیضه ها، مشخصه واریکوسل دیلاتاسیون، گشادی ورید های بیضه و وجود جریان خون برگشتی وریدی به داخل بیضه ها، مشخص می شود.

سونوگرافی بیضه

درمان واریکوسل گرید 2

موثر ترین درمان واریکوسل درجه 2 جراحی میکروسکوپی (میکروسرجری) است. این جراحی هنگامی انجام می شود که واریکوسل سبب ایجاد ناراحتی شده و پزشک احتمال خطر ناباروری را تشخیص می دهد. در این درمان برش کوچکی بر روی شکم یا بالای ران ایجاد شده و سپس با استفاده از بزرگنمایی حاصل از Loop و ابزار های جراحی ورید های آسیب دیده بسته می شوند. 

خونی که از این ورید ها عبور می کند به دیگر ورید های سالم هدایت می شود. پس از این مراحل، پزشک یک پانسمان کوچک‌، روی محل برش قرار می دهد. این فرایند به واریکوسلکتومی نیز شناخته می شود. 

این فرایند تحت بی حسی یا بیهوشی خفیف انجام می شود. در مرکز‌ ما برش ها با استفاده از آخرین تکنیک میکروسکوپی انجام می شوند.

با استفاده از این روش، بیمار دردی را احساس نکرده و خونریزی، کمترین مقدار خود را خواهد داشت.

درمان واریکوسل گرید 2

موثرترین روش در درمان واریکوسل

این روش با ایجاد یک برش کوچک و بدون آسیب زدن، به سایر ارگان‌ها و ایجاد کمترین عوارض انجام می شود.

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی

علت درد بیضه چپ بعد از عمل واریکوسل

لطفا به اشتراک بگذارید