علت وجود توده در بیضه

آخرین بروزرسانی: 16 شهریور 1401

در این مقاله می خوانید

تورم ها یا توده های بیضه معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند. با این حال، گاهی اوقات این توده ها می توانند نشانه ای از یک بیماری دیگر و در موارد نادر سرطان بیضه باشند. پزشک با معاینه کردن بیضه و کیسه آن، وجود توده را تشخیص می دهد.

گاهی اوقات، یک توده بر روی بیضه یا درون کیسه آن شکل می گیرد. اغلب این توده ها خوش خیم بوده، خطری برای سلامت فرد نداشته یا علامتی از یک بیماری نه چندان جدی هستند. با این حال، برخی دیگر می توانند باروری مردان را تحت تاثیر قرار داده و در موارد نادر نشانه ای از یک بیماری همچون سرطان باشند.

توده در کجای بیضه رشد کرده و چه حسی دارد؟

توده های بیضه از نظر اندازه متفاوت بوده و می توانند در هر جایی از آن بروز دهند. در حالی که توده بیضه در برخی به کوچکی یک نخود است، برخی دیگر توده های بسیار بزرگ تری را تجربه می کنند. اغلب این توده ها نرم و پر از مایع بوده و سبب بروز ظاهری متورم در بیضه می شوند. 

این علائم معمولا بی خطر بوده و اغلب بدون نیاز به درمان برطرف می شوند. برخی توده ها سفت بوده و ممکن است به یک بیضه چسبیده باشند. توده های سفت تر می توانند علائم بیماری های جدی تر باشند. در صورت احساس هر گونه برآمدگی یا تورم باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کرد.

عوامل احتمالی بروز توده بر بیضه چیست؟

توده بیضه می تواند علامت مشکلات متعددی باشد که اغلب نیز بی خطر هستند. در برخی موارد، توده بیضه می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر همچون سرطان بیضه باشد. دیگر توده های بیضه شامل موارد زیر می شوند:

1_ کیست بیضه 

کیسه هایی پر از مایع در بیضه هستند.

2_ اپی دیدیمیت یا التهاب بیضه

اپی دیدیمیت به تورم مجرای نگهدارنده اسپرم ها در اثر عفونت یا التهاب گفته می شود.

3_ فتق بیضه 

مقداری بافت نرم همچون روده از طریق یک ناحیه ضعیف در دیواره شکم به درون کیسه بیضه وارد می شود.

4_ واریکوسل

به تورم و یا اصطلاحا واریس ورید های درون بیضه واریکوسل گفته می شود.

توده های بیضه چگونه شناسایی می شوند؟

پزشک ابتدا درباره سابقه پزشکی فرد از او سوال پرسیده و سپس با استفاده از چندین آزمایش علت بروز توده بیضه را شناسایی می کند. این آزمایش ها شامل موارد زیر هستند:

1_ آزمایش خون یا ادرار

پزشک نمونه ای از خون یا ادرار را از فرد گرفته و آن را از نظر ابتلا به عفونت یا علائم بیماری های دیگری همچون سرطان بررسی می کند.

2_ تصویر برداری

آزمایش های تصویر برداری با امواج فراصوت می توانند محل توده ها را مشخص و در تایید یا رد احتمال ابتلا به سرطان به پزشک کمک کنند.

3_ تابش نور (ترانس ایلومیناسیون)

پزشک یک نور پر قدرت را به پشت کیسه بیضه تابانده تا علاوه بر تشخیص محل و اندازه توده، وجود تجمع مایعات را نیز بررسی کند.

توده های بیضه چگونه درمان یا مدیریت می شوند؟

درمان توده های بیضه به عامل ایجاد کننده آن ها بستگی دارد. برخی موارد نیازی به درمان ندارند. درمان های استاندارد درد و توده های بیضه شامل موارد زیر هستند:

چه زمانی باید برای درمان توده بیضه به متخصص اورولوژی مراجعه کرد؟

افراد مبتلا به توده بیضه باید توسط پزشک معاینه شوند. برخی توده ها نسبت به انواع دیگر خطرناک تر هستند. در صورتی که توده پدیدار شده دارای ویژگی های زیر باشد باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:

علائم توده سرطانی بیضه

علائم و نشانه های سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم