علت و علائم شکستن آلت تناسلی

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

اگرچه آلت تناسلی مردان، استخوان ندارد، اما ممکن است شما شکستگی آلت تناسلی را تجربه کنید. این مساله، زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی در حالت نعوظ، به طور ناگهانی و با قدرت خم شود.

شکستگی آلت تناسلی به چه شرایطی اطلاق میشود؟

شکستگی آلت تناسلی، واقعا یک شکستگی نیست، زیرا آلت تناسلی، استخوان ندارد با این حال، اگر در حین نعوظ، به آلت تناسلی ضربه وارد شود یا خم شود، ممکن است بشکند. در آلت تناسلی، دو ستون یا استوانه وجود دارد که مانند اسفنج هایی هستند که پر از خون می شوند و با اینکار باعث سفت شدن آلت تناسلی می شوند. 

هر یک از این ستون ها، یک جسم غار است و به آن دو، جسم های غاری گویند. این ستون ها، توسط یک لایه محافظ به نام سپیدپرده، پوشانده شده اند. زمانی که سپیدپرده پاره شود، آلت تناسلی شما  اصطلاحا «شکسته» می شود. 

شکستگی آلت چقدر شایع است؟

برخی از گزارش ها، عنوان می کنند که این یک پدیده نادر است، اما برخی دیگر می گویند که اتفاقی غیر معمول نیست. این مساله، بیشتر در افراد جوان اتفاق می افتد. یکی از مشکلات این است که مردم نمی دانند که شکستگی آلت تناسلی، یک وضعیت اورژانسی است.

علائم شکستگی آلت تناسلی

علائم شکستگی آلت تناسلی، عبارتند از:

علائم شکستگی آلت تناسلی

علت شکستگی آلت تناسلی 

شکستگی آلت تناسلی در اثر نیروی بلانت ایجاد می شود، به عبارت دیگر زمانی که آلت تناسلی شما در حالت نعوظ به چیزی سخت برخورد می کند و خم می شود، شکستگی آلت، اتفاق می افتد. علل شایع شکستگی آلت، عبارتند از:

روش تشخیص شکستگی آلت تناسلی

پزشک معالج شما، ممکن است شکستگی آلت تناسلی را تنها با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. با این حال، ممکن است به آزمایش های دیگری هم نیاز باشد از جمله:

  • سونوگرافی
  • ام آر آی
  • عکس رنگی مجرا. این عکس زمانی استفاده می شود، که پزشک شما مشکوک باشد که ممکن است مجرای ادرار شما آسیب دیده باشد.

شکستگی آلت تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر، شکستگی آلت تناسلی اغلب با جراحی درمان می شود. جراح شما، سپیدپرده را بخیه می کند. همچنین ممکن است پزشک شما، به دنبال آسیب های دیگری همانند پارگی مجرای ادرار نیز باشد.

عوارض احتمالی جراحی شکستگی آلت تناسلی چیست؟

عوارض جراحی، برای ترمیم شکستگی آلت تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بهبودی پس از جراحی شکستگی آلت تناسلی چقدر طول می کشد؟

ممکن است چند روز پس از جراحی، نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. ویزیت های بعدی، برای بررسی روند بهبود زخم، وجود یا عدم وجود مشکل در ادرار خواهند بود. پزشک معالج شما، درباره زمان بازگشت شما به محل کار و همینطور زمان شروع مجدد فعالیت های جنسی، با شما صحبت خواهد کرد.

چگونه می توان خطر شکستگی آلت تناسلی را کاهش داد؟

با خم نکردی عمدی آلت تناسلی تان در حالت نعوظ، می توانید ریسک شکستگی آلت تناسلی را کاهش دهید. همچنین در زمان فعالیت جنسی، باید مراقبت این مساله باشید.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هایا سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پسر من سه سال و نیمه‌ست و کجی آلت داره. مشکل اصلیش مشخص نیست یه بار دیگر بردیم با بیهوشی کامل در سه سالگی دوباره ختنه کردیم و دکترش گفت ایراد از ختنه است. ولی اصلا درست نشد. الان دوباره نزد فوق تخصص اورولوژی کودکان هم بردیم گفتن باید میل بزنید و اگه درست نشد دیگه خودش اینجوریه کاریش نمیشه کرد. الان یه ماه بیشتره من میل میزنم براش ولی اصلا تغییر مثبتی نکرده. دکتر من خیلی نگرانشم که بیشتر روحیه‌ش آسیب ببینه...
    خواهش میکنم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام میل زدن برای تنگی مجرا است ‌ربطی به کجی ندارد لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات