زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

آخرین بروزرسانی: 3 بهمن 1402

در این مقاله می خوانید

ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود عامل اکثر موارد سرطان دهانه رحم در زنان نیز است. زگیل تناسلی که به عنوان زگیل مقاربتی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در سراسر جهان است. در ادامه به دیگر عوارض زگیل تناسلی در زنان می پردازیم…

برای اطلاع از عوارض و خطرات زگیل تناسلی در مردان میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

حدود 90 درصد از تمام زگیل ‌های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می ‌شوند که همچنین عامل 70 درصد از سرطان ‌های دهانه رحم نیز هستند. این عفونت از طریق تماس پوست با پوست در طول مقاربت جنسی واژینال، دهانی و مقعدی با شریک جنسی مبتلا منتقل می ‌شود.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

از آنجایی که اکثر افراد ممکن است هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشند، این عفونت مقاربتی عموماً مورد توجه قرار نمی گیرد. زگیل تناسلی غالبا در عرض سه ماه پس از تماس جنسی با فرد مبتلا ظاهر می شود. زگیل ها به صورت زائده هایی نرم و صورتی شبیه گل کلم یا برجستگی های گوشتی روی واژن یا اطراف مقعد بروز پیدا می کنند که ممکن است باعث خارش، درد و احساس سوزش شوند.

عوارض زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد. افراد مبتلا به زگیل تناسلی بهتر است به طور منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تا در صورت تشکیل سلول های اولیه قبل از سرطان از آن جلوگیری کنند و درمان هرچه سریعتر آغاز شود.

علاوه بر این، ممکن است در دوران بارداری، مشکلاتی مانند مشکل در ادرار کردن، در نتیجه ی گسترش زگیل و انسداد در زایمان ناشی از وجود زگیل روی دیواره واژن (کانال زایمان) ایجاد کند؛ و یا زگیل تناسلی، حین زایمان طبیعی به نوزاد انتقال پیدا کند.

سرطان دهان و گلو، متاسفانه از دیگر عوارض زگیل تناسلی در زنان است. وجود ضایعات برجسته نیز میتواند از زیبایی ظاهری بدن شما بکاهد و مانع از ایجاد ارتباط صمیمانه با شریک عاطفی شما شود.

عوارض زگیل تناسلی در زنان باردار 

اگر طی دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، سطح بالای هورمون های بدن می تواند باعث رشد، تکثیر و خونریزی زگیل تناسلی شما شود. این عوارض بسیار نادر بوده و ممکن است طی شرایط زیر اتفاق بیافتد:

اگر زگیل های تناسلی منتشر شوند یا اندازه شان بیشتر شود، ممکن است شرایط سخت و دردناکی را به وجود بیاورند.

مراقبت های لازم در صورت ابتلا به زگیل تناسلی در زنان

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد. انواعی که باعث زگیل تناسلی می شوند، موجب سرطان نمی شوند. حتی اگر فردی زگیل های تناسلی خود را درمان نکند نیز تبدیل به نوع سرطانی نخواهند شد. با این حال، فرد می تواند هم زمان بیش از یک نوع عفونت HPV داشته باشد و حداقل ۱۴ نوع آنها می توانند باعث سرطان (از جمله سرطان دهانه رحم) شوند. 

پزشک ممکن است به یک زن مبتلا به زگیل تناسلی برای نشانه های سرطان دهانه رحم یا انواع پرخطر HPV، غربالگری را پیشنهاد دهد. تمامی زنانی که رابطه جنسی دارند بهتر است اقدامات زیر را انجام دهند:

پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد. با این حال، کاندوم تمام ناحیه تناسلی را نمی پوشاند و بنابراین ممکن است به طور کامل در برابر انتقال HPV محافظت نکند. سایر روش های پیشگیری از بارداری در برابر زگیل تناسلی حفاظتی نخواهند داشت. افراد می بایست در صورت داشتن این زگیل ها، به شریک جنسی خود اطلاع دهند.

واکسن HPV نیز به محافظت در برابر انواع ویروسی که می توانند باعث زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم شوند کمک می کند. واکسن HPV برای همه کودکان 11 یا 12 ساله و برای همه زنان 13 تا 26 ساله توصیه می شود. همچنین، افراد 9 تا 45 ساله نیز می توانند از این واکسن بهره ببرند.

هر فردی که دارای هر گونه آلرژی شدید یا حساسیت به مخمر است باید قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کند. واکسن HPV برای زنان باردار توصیه نمی شود. علاوه بر این موارد، ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

پزشک ممکن است درمان های موضعی را برای نشانه های HPV تجویز کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای زگیل تناسلی به طور قطعی وجود ندارد، اما شما میتوانید در صورت ایجاد برجستگی روی بدن خود با انجام فریز یا کرایوتراپی زگیل تناسلی این ضایعات را از بین ببرید.

در برخی موارد نیز، سیستم ایمنی فرد عموماً به تدریج با ویروس مبارزه می کند. در صورتی که زگیل تناسلی باعث ناراحتی یا رنج شخص شود، پزشک می تواند درمان هایی را برای تسکین علائم یا برداشتن زگیل پیشنهاد دهد. این درمان ها می توانتد به کاهش خطر انتقال عفونت به افراد دیگر نیز کمک کنند. درمان های موضعی زگیل تناسلی عبارتند از:

پزشک ممکن است برای افرادی که زگیل ‌های بزرگ ‌تر یا با درمان‌ سخت ‌تر دارند، روش های برداشتن آنها را توصیه کند. بعضی از این روش ها عبارتند از:

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در شهرک غرب

لطفا به اشتراک بگذارید