علائم پولیپ مثانه و مجاری ادراری

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

پولیپ، توده ای ست که روی غشاهای مخاطی یا سطوح دیگر داخل بدن تشکیل می شود. پولیپ ها می توانند در اندام های مختلف از جمله مثانه رشد کنند. پولیپ های مثانه، توده هایی هستند که در دیواره داخلی مثانه وجود دارند. مثانه ی شما یک اندام توخالی در لگن است که ادرار را ذخیره می کند. پولیپ ها می توانند خوش خیم یا سرطانی باشند. 

چه چیزی موجب بروز پولیپ مثانه می شود؟

پولیپ ها زمانی تشکیل می شوند که سلول ها شروع به رشد غیرطبیعی می کنند. اغلب اوقات علت این توده ناشناخته است. گاهی اوقات، سلولهای موجود در این پولیپ می توانند به سرعت رشد کنند و به اندام های دیگر گسترش پیدا کنند. این نوع از پولیپ ها سرطانی هستند. سرطان مثانه ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

پولیپ های غیرسرطانی فیبرواپیتلیال، پولیپ های نادری هستند که در حالب ها و بالای مثانه تشکیل می شوند. گاهی اوقات، کودکان با این نوع پولیپ متولد می شوند. در موارد دیگر، این پولیپ ها بر اثر عفونت، آسیب مثانه یا ضربه ایجاد می شوند. در موارد نادر پولیپ ها ممکن است بر اثر کلاژنی تشکیل شوند که برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی به مثانه تزریق می شود.

علائم پولیپ های مثانه؟

پولیپ های مثانه، اغلب هیچ علائمی ندارند. اما اگر شما علائم دارید، این علائم شامل موارد زیر می شوند:

عوامل خطر پولیپ مثانه، چه مواردی هستند؟

در موارد زیر، شما بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ های مثانه هستید:

پولیپ های مثانه چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص پولیپ های مثانه، شما می توانید به متخصصی به نام اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک در ابتدا در مورد علائمتان از شما سؤال می پرسد و همچنین در مورد سوابق فردی و خانوادگی پولیپ ها و سرطان از شما سؤال می کند. آزمایش های مورد استفاده برای تشخیص پولیپ های مثانه و سرطان عبارتند از:

پولیپ های مثانه چگونه درمان می شوند؟

اگر پولیپ مثانه، غیرسرطانی باشد و هیچ علائمی نداشته باشید، هیچ درمانی ضروری نیست. اگر پولیپ مثانه، سرطانی باشد یا به اندازه ای بزرگ باشد که موجب بروز علائم شود و یا عملکرد مثانه را تحت تأثیر قرار دهد، پزشک آن را خارج می کند. یکی از راههای برداشتن پولیپ، نوعی جراحی به نام برداشتن تومور از راه مجاری ادراری (TURBT) می باشد. 

پزشک در ابتدا سیستوسکوپ را از راه مجاری ادرار وارد مثانه می کند. سپس، جراح با استفاده از لیزر یا جریان الکتریسیته، توده را از بین می برد. اگر پولیپ سرطانی باشد و سرطان گسترش پیدا کرده باشد، پزشک ممکن است سیستکتومی رادیکال انجام دهد. در این عمل تمام مثانه و اندام های نزدیک آن مانند پروستات (در مردان)، مجرای ادرار، رحم و تخمدان (در زنان) برداشته می شوند.

چشم انداز این بیماری چیست؟

چشم انداز این بیماری به سرطانی بودن پولیپ بستگی دارد. زمانی که پولیپ غیرسرطانی خارج می شود، شما دیگر نباید علائمی داشته باشید. میزان بقای مبتلایان به سرطان مثانه به مرحله ی سرطان بستگی دارد. مرحله سرطان با اندازه تومور و احتمال گسترش آن به اندام های دیگر تعیین می شود. میزان طول عمر بیماران سرطان مثانه در مراحل اولیه بیشتر از سرطان های مثانه پیشرفته تر است. متخصص اورولوژی برای شما توضیح می دهد با توجه به مرحله سرطان چه چیزی در انتظارتان است.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در شهرک غرب

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم