علت درد کمر و بیضه

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درد پایین کمر و بیضه می تواند نشانه ی شرایطی باشد که نیاز به درمان پزشکی اضطراری دارد. درد شما ممکن است براثر عفونت، سرطان، مشکلات ستون فقرات یا مشکلات زمینه ای دیگر باشد. تشخیص صحیح این شرایط باعث می شود درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید و به تسکین بار روحی درد کمر و بیضه بدون شناخت علت آن کمک می کند.

برخی از شایع ترین علل درد کمر و بیضه چه مواردی هستند؟

بیماری های زیر از جمله بیماری هایی هستند که میتوانند علائمی همچون درد هم زمان در بیضه و کمر ایجاد کنند:

1_ اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت، التهاب اپیدیدیم می باشد. اپیدیدیم، لوله ی پیچ خورده ای در پشت بیضه می باشد که اسپرم را ذخیره و حمل می کند. این شرایط، شایع ترین علت درد بیضوی شدید می باشد و سالانه بیش از 600،000 مرد به آن دچار می شوند. اپیدیدیمیت، در تمام گروه های سنی مردان اتفاق می افتد، اما در بین مردان 14 تا 35 سال بیشترین شیوع را دارد.

رایج ترین علت اپیدیدیمیت، یک عفونت باکتریایی مانند انواعی از عفونت های مقاربتی مانند گنوره آ یا کلامیدیا می باشد. گرچه، اپیدیدیمیت همچنین می تواند ناشی از عفونت های ناشی از باکتریهایی مانند E.coli یا ویروس اوریون باشد. اگر بر اثر کار سنگین، ادرار به اپیدیدیم برگردد، این شرایط باز هم ممکن است اتفاق بیفتد. اپیدیدیم ممکن است بر اثر شرایط زیر رخ دهد:

علت درد بیضه و کمر

علائم این بیماری

علائم اپیدیدیمیت معمولاً شامل درد و التهاب بیضه می شود که به صورت خفیف شروع می شود و کم کم شدید می شود. برخی از افراد ممکن است بر اثر این شرایط، درد به هنگام ادرار، خون در منی یا تب و لرز را تجربه کنند. رایج ترین درمان برای اپیدیدیمت، یک دوره ی یک تا دو هفته ای آنتی بیوتیک می باشد. با اینکه دو یا سه روز بعد از شروع درمان، ممکن است بهتر شوید، اما باید دوره ی کامل آنتی بیوتیک را مصرف کنید تا از برطرف شدن عفونت مطمئن شوید. 

اگر عفونت باکتریایی، یک عفونت مقاربتی باشد، شریک جنسی شما نیز نیاز به درمان دارد. ناراحتی شما ممکن است با اقدامات زیر نیز تسکین داده شود:

2_ ابتلا به سنگ کلیه

سنگ کلیه، رسوب سختی از مواد معدنی و نمک می باشد که در کلیه ها تشکیل می شود. سنگ های کلیه ممکن است به کوچکی یک دانه شن باشند و اگر در کلیه باقی مانند ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند. گرچه، اگر سنگ به سوی حالب حرکت کند، ممکن است جریان ادرار را مسدود کند و فشار و التهاب کلیه را افزایش دهد. انسداد، فشار و التهابی که معمولاً منجر به درد تشدید شونده در پایین کمر می شود، یکی از علائم کلاسیک سنگ کلیه می باشد. 

این درد معمولاً به صورت متناوب رخ می دهد، به طرف جلوی شکم کشیده می شود و موجب درد بیضه و کیسه بیضه در مردان می شود. دیگر علائم سنگ کلیه شامل موارد زیر می شوند:

انواع مختلف سنگ، علل مختلفی دارند. گرچه، کم آبی ناشی از ورزش سخت بدون افزایش یا کاهش مصرف مایعات به طور کلی می تواند احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد. سنگ ها همچنین ممکن است بر اثر بالارفتن میزان اسید اوریک موجود در خون، انسداد در جریان ادرار و عفونت های خاص مجرای ادرار تشکیل شوند.

3_ عوامل کمتر شایع برای درد کمر و بیضه 

با اینکه سرطان بیضه نسبتاً نادر است، اما شایع ترین سرطان در مردان بین 20 تا 30 سال می باشد. مردانی که بزرگ شدن غیرطبیعی بیضه را تجربه کرده اند، بیضه نزول نکرده داشته اند یا سابقه ی خانوادگی سرطان دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. با اینکه علت سرطان بیضه مانند سرطان های دیگر مشخص نیست، اما زمانی رخ می دهد که سلول های سالم در بیضه تغییر پیدا کرده باشند. زمانی که سلول ها به طور غیرطبیعی رشد کنند، این سلولهای سرطانی ممکن است جمع شوند و یک توده در بیضه را تشکیل دهند.

4_ فشار عصب نخاعی

مشکلات نخاع، معمولاً یکی از علل درد پایین کمر و بیضه در مردان می باشد که نادیده گرفته می شود. اغلب اوقات، این شرایط، براثر آرتروز استخوانی رخ می دهد که بعلت فرسودگی تدریجی استخوان های ستون فقرات با بالارفتن سن ایجاد می شود. فشار عصب نخاعی می تواند در هر نقطه ای در امتداد ستون فقرات ایجاد شود. فشار عصب نخاعی همچنین می تواند بر اثر موارد زیر باشد:

5_ اسپوندیلولیستزیس لومبوساکرال

این عارضه بر اثر لغزیدن یک مهره در زیر یک مهره دیگر کمر ایجاد می شود. این شرایط به عصب های اطراف فشار وارد می کند و باعث بروز علائم مختلفی می شود. علائم ممکن است شامل ضعف پاها به هنگام راه رفتن و ایستادن و احساس بی حسی یا مورمور در کمر، باسن یا پاها شوند. این شرایط همچنین ممکن است باعث سفتی در کمر و درد در پایین کمر شود که ممکن است به پاها و بیضه ها کشیده شود. 

این شرایط ممکن است بر اثر آسیب، فشار تکرارشونده به ستون فقرات یا فرسودگی کلی با بالارفتن سن باشد. اسپوندیلولیستزیس لومبوساکرال، در بین ورزشکاران جوانی شایع است که در ورزش هایی مانند بیسبال، فوتبال، کشتی، وزنه برداری، ژیمناستیک و رقص فعالیت می کنند.

چه زمانی باید برای درد بیضه و کمر به پزشک مراجعه کنید؟

مردانی که درد در پایین کمر و بیضه را تجربه می کنند، در صورت از بین نرفتن درد یا شدیدتر شدن آن باید با پزشک مشورت کنند. همچنین اگر درد با علائم زیر همراه باشد، باید تحت مراقبت های فوری پزشکی قرار گیرید:

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در شهرک غرب

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم