آیا hpv از طریق بوسیدن یا بزاق منتقل می شود؟

آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

بوسیدن در سراسر جهان یکی از راه های ابراز علاقه به شمار می آید و به شکل های مختلفی انجام می شود؛ بوسیدن به صورت بالقوه می تواند بیماری های ویروسی زیادی، مانند بیماری های مقاربتی (STD) را منتقل کند. HIV، هپاتیت و تبخال از STD های شناسایی شده در بزاق هستند که از طریق بوسیدن سرایت پیدا می کنند. اما آیا می توان از بوسیدن به HPV نیز مبتلا شد؟ در ادامه در مورد HPV و راه های ابتلا به این ویروس صحبت خواهیم کرد.

آیا HPV از طریق بوسیدن منتقل می شود؟

یکی از سوالات متداول افراد این است که آیا HPV از طریق بوسه انتقال می یابد یا خیر. پاسخ کوتاه هم بله و هم خیر است. بوسیدن سبک و خفیف به احتمال زیاد ویروس را منتقل نمی کند، اما بوسیدن با دهان باز و به صورت صمیمانه با شریک جنسی شما احتمالاً می تواند باعث انتشار آن شود.

با این حال، شواهد موجود در متون علمی همچنان محدود هستند و ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند. در یک مطالعه گروهی از مردان، محققان دریافتند که شیوع انتقال دهانی HPV تنها ۲.۹ درصد است. خطر انتقال HPV در صورتی افزایش می یابد که فرد با چند نفر متفاوت رابطه جنسی دهانی برقرار کند و آنها را (با تبادل بزاق) ببوسد. افرادی که شخص مبتلا را بوسیده اند عموماً رفتارهای جنسی دیگری مانند رابطه جنسی واژینال یا دهانی نیز داشته اند که این امر شناسایی ارتباط مستقیم بوسه و HPV را پیچیده می کند.

چگونه از خود در برابر ابتلا به HPV محافظت کنیم؟

برای کاهش خطر ابتلا یا انتقال HPV، داشتن رابطه جنسی ایمن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ این بدان معناست که از کاندوم یا دنتال دم در طول فعالیت جنسی استفاده کنید و در صورت واجد شرایط بودن واکسینه شوید. علاوه بر این، واکسن HPV در پیشگیری از شایع ترین سویه های پرخطر که می توانند منجر به سرطان شوند، بسیار موثر است. 

واکسیناسیون HPV برای تمام نوجوانان و جوانان برای جلوگیری از عفونت های HPV پرخطر توصیه می شود. این واکسن می تواند از ۹۰ درصد سرطان های مرتبط با HPV پیشگیری کند.

چگونه از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به HPV محافظت کنیم؟

در صورتی که به یکی از STD ها یا HPV تشخیص داده شده اید، چند روش برای جلوگیری از انتقال آن وجود دارد؛ به شرکای جنسی خود اطلاع دهید که به ویروس مبتلا هستید. اگر نشانه های قابل مشاهده ای از عفونت، مانند زگیل را دارید، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. استفاده از کاندوم می تواند انتقال ویروس را کاهش دهد، اما ممکن است قسمت های آلوده ای در بدن شما وجود داشته باشد که کاندوم آنها را نمی پوشاند.

مراحل بعدی ابتلا به عفونت های مقاربتی

اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض HPV یا هر بیماری مقاربتی دیگری قرار گرفته باشید، حتماً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. با پزشک خود درباره علائم و نشانه‌ هایی که تجربه می‌کنید، سابقه پزشکی، روابط جنسی پرخطر و سایر عوامل مرتبط صحبت کنید. 

شما همچنین می توانید هر گونه نگرانی که در مورد سلامت جنسی خود دارید با پزشک در میان گذاشته و پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید. پزشک متخصص احتمالاً یک برنامه پیشنهادی متناسب با شما و بر اساس علائم و سابقه پزشکی تان به شما ارائه خواهد داد که ممکن است شامل تست های STD، تجویز دارو و موارد دیگر باشد.

در ۹۰ درصد موارد، HPV به تنهایی و بدون ایجاد هیچ گونه مشکل ظرف دو سال از بین می رود. اما اگر HPV از بین نرود، می تواند نگرانی های جدی برای سلامتی ایجاد کند. این ویروس می تواند باعث بروز زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و همچنین بیماری های دیگری همچون سرطان گلو شود.

HPV از طریق برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با یک فرد مبتلا انتقال می یابد. همچنین ممکن است از طریق تماس پوستی در حین فعالیت جنسی سرایت کند. حتی اگر فرد مبتلا بدون علائم باشد نیز این ویروس قابل انتقال است.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی در شهرک غرب 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم