ایا گردو برای پروستات ضرر دارد؟

آخرین بروزرسانی: 31 فروردین 1403

در این مقاله می خوانید

گردو به خاطر داشتن آنتی اکسیدان هایی مثل فنول ها و کاروتنوئیدها به سلامت پروستات کمک می کند. در این مقاله، تلاش کرده ایم تاثیر مصرف گردو بر کاهش روند پیشرفت سرطان پروستات را بررسی کنیم. همچنین به معرفی خوراکی‌های دیگری می‌پردازیم که به سلامت پروستات کمک می‌کنند یا برای پروستات مضر هستند. لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید.

پروستات، قسمتی از سیستم تناسلی مردانه است که مایع منی را تولید کرده و به انتقال اسپرم ها کمک می کند. سرطان پروستات نوعی از سرطان است که بیشتر در مردان بالای 50 سال دیده میشود و دارای علائمی مانند بی خوابی شبانه، ضعف و خستگی، ناتوانی در دفع ادرار، مشاهده خون در ادرار یا منی و تغییر در عملکرد جنسی است.

در ویدئو زیر هر آنچه باید در مورد بزرگی پروستات بدانیم را مشاهده می کنید:

آیا گردو برای پروستات ضرر دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، دانه ها و مغزها با کم کردن سطح هورمون IGF-1 در بدن، زمینه ابتلاء به سرطان پروستات و سینه را در افراد بالا می برند، اما گردو با این که سرشار از چربی است، روند رشد سرطان پروستات را کاهش می دهد.

بنابراین، اگر این سوال برایتان پیش آمده که آیا مصرف گردو برای پروستات مضر است یا خیر؟ باید گفت مصرف گردو نه تنها برای پروستات ضرر ندارد، بلکه به دلیل داشتن مقادیر زیاد اسیدهای چرب، امگا 3، امگا 6، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مثل روی و منیزیم به بهبود عملکرد پروستات کمک می کند. 

با این حال، مصرف گردو ممکن است در افرادی که به آن حساسیت دارند، مشکلاتی بوجود بیاورد. به همین دلیل، اگر بدن شما به گردو حساسیت دارد، با پزشک مشورت کنید.

تاثیر مصرف گردو بر کاهش روند پیشرفت سرطان پروستات

در 30 سال گذشته، تعداد مبتلایان به سرطان پروستات 3 برابر شده است و سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در ایران، جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند. مصرف گردو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب اشباع نشده، به بهبود سلامت پروستات کمک می کند. گردو مسیرهای سیگنالینگ سلول های پیش التهابی را مهار کرده و با کاهش سطح پروتئینی به نام اندولتین، اندازه و میزان رشد تومورهای پروستات را کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف منظم گردو می تواند باعث کاهش خطر بروز بیماری های پروستات مثل التهاب پروستات یا سرطان پروستات شود. همچنین فعالیت های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی گردو، به بهبود علائم مربوط به بیماری های پروستات کمک می کند. 

با این حال، باید توجه داشت که مصرف گردو به تنهایی، نباید به عنوان درمان یا روشی برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان پروستات درنظر گرفته شود و بهتر است در این مورد با پزشکتان مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسبی را که برای سلامت پروستات مفید است، در اختیارتان قرار دهد.

نشانه های سرطان پروستات

مواد غذایی مضر برای پروستات چه چیزهایی است؟

رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سلامت پروستات و به حداقل رساندن علائم سرطان پروستات ایفا می کند. برخی از مواد غذایی که لازم است از مصرف آنها پرهیز کنید، عبارت اند از:

1_ قند و شکر

مصرف زیاد قند و شکر، ممکن است منجر به افزایش وزن بدن شود و به سلامت پروستات آسیب بزند.

2_ لبنیات

با اینکه کلسیم ماده مفیدی برای بدن به حساب می آید، اما مصرف بیش از حد آن، به رشد بافت سرطانی در پروستات سرعت می بخشد. به همین دلیل، بهتر است مصرف شیر، پنیر، ماست و بستنی را محدود یا متوقف کنید.

3_ الکل

الکل هم یکی دیگر از موادی است که میل به دفع ادرار را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن می شود. این کم آبی می تواند مثانه و پروستات را تحریک کند و خطر ابتلاء به بیماری¬هایی مانند التهاب پروستات و سرطان پروستات را بیشتر کند.

4_ غذاهای تند و اسیدی

مواد غذایی تند و اسیدی مثل فلفل قرمز، سس های تند و پودر کاری، باعث التهاب مثانه و پروستات می شوند و علائم اولیه را در مردانی که سلامت پروستاتشان به خطر افتاده است، افزایش می دهند.

5_ نمک

خوردن نمک زیاد، به سیستم دفع ادرار فشار آورده و خطر بزرگ شدن پروستات را بالا می برد.

6_ گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت های قرمز مثل گوشت گاو، گوساله و گوسفند به دلیل داشتن چربی های اشباع شده، خطر ابتلا به سرطان پروستات را به شدت افزایش می دهند.

مواد غذایی مفید برای پروستات چیست؟

تغذیه مناسب و داشتن تعادل در رژیم غذایی، همراه با فعالیت‌های ورزشی منظم، می‌تواند به حفظ سلامت پروستات کمک کند. برخی از مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت پروستات عبارت اند از:

1_ کلم

سبزیجاتی مثل کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند و می توانند از رشد سلول های سرطانی در پروستات جلوگیری کنند.

2_ ماهی های چرب

ماهی‌های چرب مثل ماهی سردابی، ماهی ماکرل، ماهی ساردین و قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که به سلامت پروستات کمک می‌کنند.

3_ توت ها

انواع توت به ویژه توت فرنگی، شاه توت و تمشک منابع آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام آنتوسیانین هستند و برای حفظ سلامتی پروستات مفیدند. 

4_ چای سبز

شاید شنیده باشید که چای سبز منبع آنتی اکسیدان هایی مثل کاتچین است که از جهش سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. بررسی ها نشان داده است، خطر ابتلاء به سرطان پروستات در مردانی که در روز ۳ فنجان چای سبز می نوشند، کمتر از سایرین بوده است.

5_ گردو

همان طور که گفته شد، گردو دارای آنتی اکسیدان‌ها، فیتوشیمیکال‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم و روی است که به حفظ سلامت پروستات کمک می‌کنند.

6_ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان قوی مثل لایکوپن، در پیشگیری از بروز سرطان پروستات تاثیر زیادی دارد.

مواردی که باید حین مصرف رعایت کنید.

در پایان باید گفت، اگر برای بهبود سلامت پروستات، قصد دارید مصرف روزانه گردو را در رژیم غذایی تان جا دهید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

1_ مصرف معقول

مصرف مقدار مناسبی از گردو موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. مصرف زیاد گردو ممکن است باعث افزایش وزن و سایر مشکلات جسمی شود.

2_ تنوع در مصرف

بهتر است از گردو به صورت متنوع در رژیم غذایی خود استفاده کنید و آن را با سایر منابع تغذیه مانند سبزیجات و کربوهیدرات ها ترکیب کنید.

3_ توجه کلی به رژیم غذایی

برای حفظ سلامت پروستات، تنها مصرف گردو کافی نیست، بلکه تغذیه مناسب و فعالیت های ورزشی منظم نیز از جمله موضوعات مهمی هستند که باید به آن ها توجه کنید.

4_ مشورت با پزشک

اگر دارای مشکلات پروستات هستید یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی یا استفاده از مکمل های غذایی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

5_ توجه به عوارض جانبی

در صورتی که هنگام مصرف گردو دچار حساسیت های ناخواسته شدید، مصرف آن را قطع کنید و با پزشکتان در این مورد صحبت نمایید.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در غرب تهران 

لطفا به اشتراک بگذارید