انواع روش های دفع و درمان سنگ کلیه

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
سنگ کلیه یک بیماری نسبتا شایع است که حدود 5 تا 10 درصد افراد به آن مبتلا می باشند. در این مقاله به بررسی علائم و انواع روش های درمان سنگ کلیه میپردازیم.

علائم سنگ کلیه

از علائم شایع سنگ کلیه ، میتوان به دردهای کولیکی (دوره ای) شدید با شروع ناگهانی در پهلوها و انتشار به قسمت تحتانی شکم و اندام های تناسلی، حالت تهوع و استفراغ و همچنین علائم ادراری (سوزش ادرار، تغییر رنگ ادرار، تکرر ادرار و گاها احتباس ادرار) اشاره کرد.

محل احساس درد با توجه به موقعیت سنگ متفاوت است. سنگ موجود در کلیه باعث احساس ناراحتی و درد در پهلو، سنگ موجود در حالب باعث ایجاد علائم در قسمت تحتانی شکم و سنگ های موجود در انتهای حالب خصوصا محل اتصال حالب به مثانه، سبب ایجاد علائم تحریکی ادرار، شامل تکرر ادرار، سوزش ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار یا احتباس ادرار می شوند.

عوامل خطر در ایجاد سنگ کلیه

سنگ کلیه در مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان ایجاد می شود. بروز سنگ در قبل از 20 سالگی نادر بوده و بیشتر افراد در دهه 40 تا 60 زندگی به آن مبتلا می شوند. همچنین بروز سنگ در آب و هوای گرم و خشک به دلیل تعریق بیشتر و کاهش آب بدن، بیشتر می باشد. از دیگر عوامل خطر جهت ایجاد سنگ کلیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن بالا
  • کاهش مصرف مایعات
  • مصرف زیاد نمک، کربوهیدرات و یا پروتئین در رژیم غذائی
  • مشاغل مرتبط با گرمای محیط کار
  • بیماری های متابولیک
  • پر کاری غدد پاراتیروئید
  • افزایش دفع کلسیم یا اسید اوریک در ادرار
  • مصرف بعضی از داروها به ویژه استفاده طولانی مدت از داروهای کورتونی
  • بیماری های مزمن روده یا جراحی های تغییر دهنده طول روده
  • عفونت های مکرر سیستم ادراری
  • وجود تنگی و تغییرات اناتومیک سیستم ادراری
  • بارداری

تشخیص سنگ کلیه

تشخیص توسط شرح حال (توجه به نوع درد، پرسش در مورد داروهای مصرفی و سابقه خانوادگی)، معاینه فیزیکی ( افزایش فشار خون و ضربان قلب و تب خفیف)، تست های آزمایشگاهی (شایعترین نشانه آزمایشگاهی سنگ کلیه، وجود خون در ادرار یا همان هماچوری، می باشد. هر چند در 10%موارد خون در ادرار مشاهده نمی شود)، بررسی تست های عملکرد کلیه (در موارد شک به اختلال عملکرد کلیه) و در نهایت مطالعات تصویربرداری صورت می گیرد.

سونوگرافی به دلیل در دسترس بودن، هزینه پایینتر و عدم وجود اشعه، گزینه نخست می باشد. هر چند امکان تشخیص سنگ های کوچکتر از 2 میلی متر، سنگ های وسط حالب و سنگ در افراد چاق و با چربی شکمی بالا توسط سونوگرافی کم می باشد.

در موارد شک به وجود سنگ اما عدم رویت آن در سونو و یا گزارش مبهم و مشکوک در سونو، از سی تی اسکن جهت تشخیص سنگ کمک می گیرند. CT SCAN بدون تزریق ماده حاجب گزینه استاندارد در تشخیص سنگ کلیه بوده و توانایی تشخیص تمامی سنگ های موجود در سیستم ادراری را دارد.

درمان سنگ کلیه

اولین قدم در برخورد با بیمار مبتلا به سنگ کلیه بهبود درد بوده که معمولا به علت شدت درد، درمان اولیه توسط داروهای مخدر تزریقی انجام می شود. سپس بر اساس علائم بیمار، اندازه و محل سنگ در مورد درمان انتظاری (مصرف دارو و بررسی مجدد جهت رفع سنگ) و یا درمان مداخله ای (سنگ شکن یا انجام جراحی جهت خارج سازی سنگ) تصمیم گیری می شود.

❇ درمان سنگ کلیه با دارو

قسمت عمده ای از سنگ ها با درمان دارویی رفع می شوند. بیمارانی که سنگ آن ها به تازگی تشخیص داده شده، به شرط آنکه کنترل درد به خوبی صورت گرفته باشد، هیچ علامت بالینی دال بر عفونت نداشته باشند، عملکرد مناسب کلیوی داشته باشند و اندازه سنگ کوچکتر از 8 تا 10میلی متر باشد، کاندید درمان دارویی می شوند.

طی درمان دارویی از داروهای مسکن، شُل کننده و گشاد کننده عضلات جداری حالب (جهت تسهیل دفع سنگ) و هم چنین داروهایی جهت تحلیل و کوچک کردن سنگ استفاده می کنند.

احتمال دفع سنگ توسط درمان دارویی، وابسته به اندازه سنگ و محل آن می باشد. سنگ های کوچکتر از 5میلی متر و سنگ های موجود در قسمت تحتانی حالب، شانس زیادی برای دفع طی درمان دارویی دارند.

❇ درمان مداخله ای

در صورت وجود شرایطی همچون عدم دفع سنگ پس از درمان دارویی، اندازه بزرگ سنگ (بیش از 10 میلی متر)، افراد تک کلیه، انسداد کامل حالب (وجود هیدرونفروز شدید در سونوگرافی )، وجود انسداد در هر 2 حالب، وجود عفونت همراه با انسداد، خونریزی واضح و مکرر ادراری و یا تمایل بیمارجهت خارج سازی سنگ، درمان مداخله ای انجام می شود. درمان مداخله ای می تواند به صورت یکی از اقدامات زیر باشد.

  • درمان سنگ کلیه با سنگ شکن برون اندامی ( ESWL )

درمان سنگ کلیه با سنگ شکن برون اندامی به صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری) انجام شده و گزینه مناسب در درمان سنگ کلیه کوچکتر از 2 سانتی متری موجود در کلیه و سنگ های موجود در نیمه فوقانی حالب می باشد.

شکستن سنگ توسط امواج shock wave بوده و دفع خرده های ریز از طریق سیستم ادراری و بطور عمده طی 1هفته تا 10 روز پس از سنگ شکنی انجام می شود.

از 1هفته قبل از سنگ شکنی، مصرف تمامی داروهای رقیق کننده خون (اسپیرین، پلاویکس یا هپارین) قطع می شوند و هر گونه عفونت موجود در سیستم ادراری درمان می شود. به علت اثر سوء امواج Shock wave بر سیستم شنوایی جنین، انجام سنگ شکن برون اندامی (ESWL) طی بارداری ممنوع می باشد.

سنگ شکنی برون اندامی چگونه انجام می شود؟

  • درمان سنگ کلیه با سنگ شکن درون اندامی ( TUL )

شکستن و خارج سازی سنگ، طی درمان اندوسکوپی و از طریق مجرای ادرار و سوراخ حالب (بدون نیاز به شکافتن بدن) بوده و به دلیل امکان دسترسی بهتر سنگ های نیمه تحتانی حالب گزینه مناسب برای سنگ های نیمه تحتانی حالب می باشد.

هم چنین در مواردی که بیمار به علت مصرف داروهای رقیق کننده خون، عفونت موجود در سیستم ادراری و یا تنگی و ناهنجاری اناتومیک سیستم ادراری، امکان انجام سنگ شکن برون اندامی (ESWL) را ندارد، TUL گزینه انتخابی می باشد.

به دلیل شانس موفقیت بالاتر TUL نسبت به ESWL، در موارد وجود درد و علائم شدید در بیمار، انسداد کامل سیستم ادراری (هیدرونفروز شدید در سونوگرافی )، افراد تک کلیه یا سنگ های مقاوم به سنگ شکن برون اندامی (ESWL)، گزینه انتخابی سنگ شکن درون اندامی (TUL) می باشد.

❇ جراحی برای درمان سنگ کلیه

گزینه مناسب در درمان سنگ کلیه بزرگتر از 2 سانتی متر بوده که می تواند بصورت جراحی باز (OPEN SURGERY) یا جراحی بسته (PCNL) انجام شود.

سنگ کلیه در اطفال

سنگ کلیه در اطفال پدیده ای نادر اما حائز اهمیت است. بروز سنگ کلیه در اطفال نیازمند ارزیابی کامل شامل شرح حال خانوادگی، بررسی رژیم غذایی، بررسی کامل کریستال های ادراری و ادرار 24 ساعته، بررسی متابولیک و در نهایت انالیز و بررسی جنس سنگ می باشد. نیازیدها داروهای مناسبی برای دفع سنگ کلیه در اطفال می باشند.

دفع و درمان سنگ کلیه در بارداری

در طی بارداری تغییرات منحصر به فردی در سیستم ادراری ایجاد شده که فرد را مستعد به تشکیل سنگ می کند. بزرگ شدن رحم و اثر فشاری و انسدادی آن روی حالب ها، کاهش حرکات دودی (پریستالتیسم) حالب ها و در نتیجه افزایش احتمال رسوب کریستال های ادراری و مصرف مکمل های کلسیمی توسط مادر احتمال بروز سنگ در مادر باردار را افزایش می دهد.

بصورت معکوس افزایش ترشح مواد مهار کننده تشکیل سنگ(مانند سیترات) و گشاد شدن حالبها در اثر ترشح هورمون پروژسترون سبب کاهش تشکیل سنگ و افزایش احتمال دفع ان میشود بطوریکه در مجموع میزان بروز سنگ در افراد باردار تفاوت بارزی با افراد غیر باردار ندارد.سونوگرافی به دلیل عدم وجود اشعه، گزینه انتخابی برای تصویر برداری طی حاملگی میباشد.حدود 60 تا 80 درصد سنگ های زمان بارداری با درمان انتظاری (مایع درمانی، استفاده از مسکن و یا انتی بیوتیک در صورت لزوم) دفع می شوند. به دلیل ممنوعیت سنگ شکن برون اندامی طی بارداری و ریسک جراحی،در صورت نیاز به مداخله جهت رفع سنگ طی بارداری از سنگ شکن اندوسکوپیک درون اندامی(TUL) استفاده میشود.

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

در فردی که یک بار مبتلا به سنگ کلیه شده است، احتمال 50% وجود دارد که طی 5 تا 10سال آینده مجددا دچار سنگ کلیه شود. امروزه کاملا ثابت شده که سبک زندگی و رژیم غذایی نقش بسیار موثری در تشکیل و رشد سنگ کلیه دارد.

در واقع به علت حالت فوق اشباع کریستال ها در ادرار، تمامی افراد جامعه در معرض خطر تشکیل سنگ می باشند، اما به علت وجود مواد مهار کننده در ادرار (سیترات، منیزیم و پروتئین های ادراری نفروکلسین و تام هورسفال) از ایجاد سنگ های ادراری جلوگیری می شود.

دیده شده که در افراد مستعد تشکیل سنگ میزان وجود مواد مهار کننده کمتر از حد نرمال بوده و یکی از اهداف رژیم های پیشگیری تأمین مواد فوق می باشد.

مهمترین اصل در پیشگیری، تشویق بیمار به مصرف زیاد مایعات است. حجم ادرار کمتر از روزی 2 لیتر، خود یک عامل خطر برای تشکیل سنگ بوده و در افراد سنگ ساز توصیه به مصرف بیش از روزی 3 لیتر مایع می شود.

بهتر است 50% حجم مایع مصرفی آب باشد و مایع مصرفی بطور متناسب در کل شبانه روز مصرف شود از آنجایی که بیشترین غلظت ادرار و افزایش شانس رسوب مواد و تشکیل سنگ در طول خواب شبانه اتفاق می افتد، بهتر است قبل و در طی خواب شبانه نیز مایعات مصرف شوند.

بر خلاف تصور عموم درجه سختی آب (استفاده از اب معدنی یا موارد مشابه) نقش بارزی در افزایش یا کاهش تشکیل سنگ ندارد. آب های قلیایی(Carbonated water)و آب مرکبات (لیموناد و اب پرتقال) به دلیل افزایش سیترات ادراری نقش پیشگیری از تولید سنگ را دارند.

هم چنین می توان از مخلوط 4 اونس ابلیمو (حدود 115گرم) با 2 لیتر آب و مصرف آن طی شبانه روز بهره برد. در مقابل اب سیب و گریپ فروت به تشکیل سنگ کمک می کنند.

از دیگر تغییرات در رژیم غذائی جهت کاهش احتمال تولید سنگ، می توان به محدودیت مصرف پروتئین حیوانی (نیاز بدن به پروتئین حدودا 0/8 تا 1گرم در روز است که در افراد سنگ ساز بهتر است پروتئین مصرفی از نوع گیاهی باشد)، محدودیت در مصرف نمک (ترکیب محدودیت مصرف نمک، پروتئین حیوانی و محدودیت متوسط در مصرف کلسیم با هم تا 50% شانس تشکیل سنگ در افراد سنگ ساز را کاهش میدهد)، افزایش مصرف میوه و سبزیجات و کاهش نوشیدن مایعات حاوی اگزالات بالا(چای و کولا) اشاره کرد.

بیماری های متابولیک و چاقی نیز جزء عوامل خطر برای تشکیل سنگ می باشند. در ضمن بیماران چاقی که جهت کاهش وزن از رژیم های حاوی کربوهیدرات کم و پروتئین حیوانی بالا یا جراحیهای کاهش حجم معده استفاده می کنند نیز در معرض خطر برای تشکیل سنگ می باشند.

امروزه ثابت شده که محدودیت شدید در مصرف کلسیم، خود یک عامل خطر برای تشکیل سنگ بوده و بهتر است بیماران از محدودیت متوسط کلسیم در رژیم غذائی بهره ببرند.

در خانم های یائسه که توصیه به مصرف مکمل های کلسیم در ایشان می شود، بهتر است این مکمل ها بصورت کلسیم سیترات بوده و همراه با وعده های غذائی مصرف شود.

هم چنین کمبود ویتامین B6 و افزایش مصرف ویتامین C (بیشتر از 2 گرم در روز)شانس ایجاد سنگ را افزایش می دهد. یکی دیگر از مواردی که نقش بارزی در کاهش شانس تشکیل سنگ دارد بررسی و آزمایش جنس سنگ (stone analysis) است. طبق بررسی ها شایعترین نوع سنگ، کلسیم اگزالات (بیش از 60%موارد) می باشد که جهت کاهش احتمال عود، به بیمار توصیه به کاهش مصرف اگزالات در رژیم غذائی می کنیم.

اگزالات در توت فرنگی، ریواس، چغندر، اسفناج، چای، قهوه، کولا، شکلات و مغزها (خصوصا مغز بادام) به مقادیر زیادی وجود دارد. هم چنین در موارد سنگ ساز مکرر(stone former) که نیازمند درمان دارویی جهت جلوگیری از تشکیل سنگ می باشند، بر حسب نوع سنگ می توان از داروی مناسب بهره برد. بطوریکه در سنگ سازهای کلسیمی از تیازیدها، در سنگ های اسید اوریکی از الوپورینول و در سنگ های سیستئینی از کاپتوپریل استفاده می شود.

 

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر بنده حدوده ۲۰ روزه کلاهک آلتم از قسمت تتنه تغیر رنگ دادش و به یه رنگی مثله رنگه بی رنگ در اومد و همینجور داره زیاد میشه پماد و قرص تامسولوسین و سلوکسیب استفاده کردم درست نشدم به نظره شما این تغیر رنگ از چی میتونه باشه آقای دکتر
    توروخدا جوابمو بدید ممکنه سرطان آلت باشه چون تغیر رنگ پوست رو یا نوشته بود که علائم اولیه سرطان آلته؟
    درضمن آقای دکتر من ۱۷ سالمه و اینکه داخله آلتم هم بعضی اوقات سوزش دارم
    و دوماهی هم هست مایه منی من زرد رنگ هستش
    و اینکه چند تا تیکه گوشتی مانند زیره آلت هست میخواستم بدونم اونها زگیل هستند چون من تاحالا رابطه نداشتم
    آیا دکتر توروخدا جوابم رو بدید چون داخله سایتتون دیدم یه نفره دیگه چند سالخ پیش با مشخصات من ازتون سوال پرسیده بود تجربه این مورد رو دارید لطف کنید کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام بنده در عکس نکته غیر طبیعی نمیبینم میتوانید برای معاینه تشریف بیارید مطب
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    عرض سلام و روز بخير بنده آقايي هستم 53 ساله جهت بررسي وضعيت كبد خود به سونوگرافي رفته بودم كه در آنجا گفتند تصوير سنگ به ديامتر 5mm در كاليس تحتاني كليه راست و سنگ به ديامتر 7mm در كاليس مياني كليه چپ ديده شده است در صورتيكه بنده هيچ وقت درد سنگ كليه با اين ابعاد اعلام شده نداشته ام البته هر چند ماه يكبار شن ريز سنگ بطور خودبخود دفع ميكنم كه زياد هم اذيت نمي شوم سئوال من اين است كه آياد بايد براي از بين بردن اين سنگها كاري كنم و يا به قول راديولوژيست كه گفتن حالا كه اذيت نميشوي كاري به كار آنها نداشته باش . ضمنا تصوير سونو به ضميمه خدمت شما ارسال ميشود بسيار ممنون و سپاسگزار ميشوم راهنمايي بفرماييد . باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام درمان دارویی همراه با تغییر سبک زندگی
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 690 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر خدمت آقای دکتر همسر من سه ماه پیش عمل واکتوزمی انجام داد همه چی خوب بود اولش خیلی راضی بود ولی الان دربیشتز نزدیکهایی که داریم میگه مایع منی موقع انزال خارج نمیشه یا کم خارج میشه میگه انگار گیر میکنه چه کاری باید انجام بدیم مشکلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام وازکتومی باعث‌کاهش خروج‌مایع منی نمی‌شود
  • تصویر کاربر مسلم چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام.۴۲ساله و مجرد هستم.یک ماه پیش در طول دو هفته دچار عدم نعوظ و بی میلی شدید شدم.بیماری خاصی ندارم.فقط سیگار مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام در سن شما بیشتر مسائل روحی روانی موثر است در صورت تداوم به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر . من حدود ۳ ماه پیش سنگ شکن tul انجام دادم چون سنگ تو حالبم آمده بود و تقریبا ورم کلیه راستم شده بود حین عمل و بعد عمل هم مقداری سنگ دفع کردم اما حالا دوباره حس میکنم وقتی شکمم ورم میکنه سمت راست شکمم بیشتر میزنه بیرون ایا ممکنه تو این مدت کوتاه دوباره سنگ مسیر حالب رو تنگ کرده باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام انسداد و‌ تورم حالب سبب ورم شکم نمی‌شود اما بهتر است سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر بنده در تاریخ بیست هشتم آبان ماه دچار درد شکم شدم و رفتم بیمارستان بعد از آزمایشات و سونوگرافی گفتن سنگ کلیه دارم و سنگ چهار میل هستش و از کلیه چپم عبور کرده و الان توی حالب گیر کرده ، و برام دوتا قرص سیتسون و لیتورکس بی و یه شربت تلخ عصاره اورتیکا آیا سنگ با این قطر با این دارو قابل دفع ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر یدالله دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام من سنگی در ابتدای حالی کمی پایین تر دارم به اندازه ۱۱میل دوبار سنگ شکنی رفتم تا اکنون دفع نکردم نظر شما در این مورد چیست آیا دفع میشود یا خیر چه دارویی را توصیه می کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام TUL انجام دهید
  • تصویر کاربر سهیل یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر واکسن گارداسیل رو شما تو مطبتون تزریق میکنین؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر ه. یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ادرارم مدتی بوی بد میده بوی ماست ترش یا همچین بویی
    و مایعی از مجاری ادراری خارج میشه بی اختیار بعد حالت جامد پیدامیکنه و خارش هم ایجادمیکنه
    خارش داخل مجاری ادراری هم دارم
    کم کاری تیروئید و مشکل غدد لنفاوی هم دارم
    وزنمم زیاده متاسفانه
    من باید دقیقا چیکارکنم چه متخصصی باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار عفونت ادراری هستید لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر هاجر یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1266 مشاهده پرسش
    من دوهفته پیش بابت سنگ کلیه ۵و۳ میلی خدمت رسیدم واین فرص را روزی یکی هیدروکلراتیازیدنصف میخورم زیر قوزک پای چپم ورم کرده وچون قرص آمیلو دیپین هم میخورم خواستم علت را بپرسم ممنون میشم دکتر پاسخ بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،ارتباطی ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر