عوارض زیاد نگه داشتن ادرار چیست؟

آخرین بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
در حالت طبیعی یک فرد بالغ در طی ٢٤ ساعت حدودا ٨-٦ مرتبه ادرار کرده که هر بار نزدیک به cc ٣٠٠ دفع ادرار دارد. در این مقاله به بررسی نگه داشتن ادرار و عوارض آن میپردازیم.

یکی از عادات غلط خصوصا در کودکانی که به تازگی از پوشک گرفته شده اند و تحت آموزش ادراری ( Toilet Train ) میباشند، عدم رفتن به توالت حین احساس ادرار و بیش از حد نگه داشتن ادرار در مثانه میباشد.

در اطراف مثانه اندام‌های مختلفی وجود دارد که دستگاه ادراری را شکل می‌دهند، از جمله دو کلیه، دو میزنای (حالب)، دو عضله تنگ‌کننده میزراهی و میزراه (پیشابراه).

ادرار آهسته از کلیه‌ها حرکت کرده و به وسط دو مجرای عضلانی که میزنای(حالب) نام دارد، هدایت می‌شود. حالبها مسئول حمل ادرار به سمت پائین و به سمت مثانه هستند.

وقتی ادرارتان را بیش از حد نگه می‌دارید، چه اتفاقی می‌افتد؟

❇ با اینکار شانس عفونت مثانه افزایش میابد.

در حقیقت یکی از عواملی که به استریل نگه داشتن مجاری ادراری کمک میکند، جریان توربولانت ادرار و تخلیه مداوم آن است. افرادی که برای مدت طولانی ادرار را در مثانه خود نگه میدارند در معرض عفونت مثانه (سیستیت) و یا عفونت کلیه (پیلونفریت) میباشند.

❇ افزایش احتمال تشکیل سنگ مثانه

ادرار حاوی رسوبات و کریستالهای متفاوتی است که شایعترین آن کریستالهای کلسیم اگزالات می باشد. یکی از عوامل مهم در جلوگیری از تشکیل سنگ در سیستم ادراری، تداوم جریان ادراری است. با نگه داشتن ادرار داخل مثانه، شانس رسوب این کریستال ها و تشکیل سنگ مثانه افزایش میابد.

بی اختیاری ادرار در زنان

❇ افزایش شانس بی اختیاری ادرار

داخل لگن ارگانهای مختلفی از جمله مثانه، رحم، تخمدان و واژن وجود دارد. مقاومت در برابر نیاز به ادرار کردن، باعث تضعیف عضلات کف لگن میشود. عضلات کف لگن وظیفه ی پوشاندن و محکم نگه داشتن مثانه تا زمان آمادگی برای دفع ادرار را بر عهده دارند.

نگه داشتن ادرار به مدت طولانی، به بیش‌فعالی کف لگن، درد مثانه و در نهایت بی‌ اختیاری ادراری منتهی میشود. در واقع کف لگن از لیگامانها و لایه های عضلانی زیادی تشکیل شده است.

لگن کار محافظت از ارگان هایی که داخلش هستند را بر عهده داشته و به تخلیه صحیح ادرار، مدفوع و تسهیل عملکرد جنسی درمردان و زنان کمک می کند. به هر دلیلی که بافت همبندی و یا سایر ساختمان های حفاظتی عضلات کف لگن و یا استخوان های آن آسیب ببیند، اختلالات کف لگن بروز می کند. ضعیف شدن عضلات کف لگن باعث شل شدن واژن، تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار می شود.

این نوع بی اختیاری ناشی از بروز اختلال در سیستم انقباض عضلات و غالبا به دلیل کشیدگی بیش از حد عضلات کف لگن حین زایمان می باشد. اما بیش از حد نگه داشتن ادرار نیز به کشیدگی و تضعیف عضلات کف لگن کمک میکند. در این نوع بی اختیاری، خروج غیرارادی ادرار به دنبال فعالیت های فیزیکی مثل عطسه کردن، خندیدن و بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می افتد.

بی اختیاری مدفوع نیز مشکل دیگر این بیماران در موارد پیشرفته است که به دلیل مشابه (بروز اختلال در سیستم انقباض عضلات کف لگن) ایجاد میشود.

عدم لذت جنسی

مشکل دیگری که این بیماری، به فرد مبتلا وارد میکند، درد در طی و یا بعد از تماس جنسی است که این امر زندگی زناشویی بیمار را تحت شعاع قرار میدهد. به خاطر اینکه این مسأله روی کیفیت زندگی افراد تاثیر زیادی دارد در تمام دنیا به سرعت روی درمان های مختلف این بیماری کار می شود.

اینگونه نیست که درمان این اختلال صرفا جراحی باشد بلکه تغییر سبک زندگی، ورزش های ساده و تقویت عضلات کف لگن نیز در درمان این اختلال موثر میباشند.

 توصیه پزشک

زنان برای پیشگیری از این اختلال می توانند با ورزش دادن واژن با استفاده از مانور کگل و یا وزنه های واژینال عضلات این ناحیه را تقویت کنند. استفاده از توالت های فرنگی نیز تاثیر مفیدی دارد. استفاده از دستگاه های الکتروفیزیولوژیک هم کمک شایانی می کند. در نهایت توصیه میشود اکیدا از کارهایی نظیر چمباتمه زدن و یا نگه داشتن طولانی ادرار که سبب تضعیف عضلات کف لگن میشود، پرهیز کنند.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام من چند سال بود که دستشویی ام را در مدرسه نگه میداشتم وهمین موضوع باعث کلیه درد شدید من می شد و هرموقع که دستشویی میکردم کلیه هایم. خوب می شد الان چند ماه است که سخت ادرارم می آید ومن مجبورم که خودم ادرارم ام را بیرون بیاورم و بیشتر وقتی بعد ازخوردن مایعات زیاد سریع دستشویی ام می گیرد را حل این مشکل چیست ؟
    1. تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۲۳ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      راه حل چیست؟
    2. تصویر کاربر امیرعلی یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      الللببو
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام نوار مثانه انجام دهید و با جواب آن به پزشک مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آیدا پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام هرچی زودتر ادرار تخلیه شود، بهتر است، اما عادت کردن یا مجبور بودن به اینکه ادرار تا دو یا سه ساعت نگه داشته شود و بعد تخلیه شود خطرناک است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر خیلی مثانه تحت فشار نباشد مشکل زا نیست
  • تصویر کاربر کریم دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    مثانه بدون ضایعه ورژتاتیو گذاری ولومینال مشاهده شد.
    حجم پروستات54میباشد.سن54.
    چکار کنم.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام سن خود را ذکر نکرده اید ولی بهتر است برای پروستات دارو بخورید
  • تصویر کاربر حدیث دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام.حدود ۶سال ازدواج کردیم اول که همسرم اصلا میل جنسی نداشت یا بسیار کم بعد از یه مقدار درمان محدود بهترشد.،حالا ۱سالی هست واسه بچه اقدام کردیم که متوجه شدیم اسپرمش صفر هست تمام آزمایشات هورمونی واسپرمی رو هم انجام داده ودکتر گفته عمل جنین شناسی که اصلا ببینیم داخل بیضه هم چیزی هست یا نه،خواستم بپرسم واقعا هیچ راه دیگه ایی نیس اگر بشه میتونم آزمایشاهارو واستون بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا نمونه برداری از بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام ، من بدلیل وسواس سرکارم دستشویی نمیروم، حدود ۸ ساعت و مایعات هم مصرف نمیکنم. ولی بعد که به خانه برمیگردم سعی میکنم با خوردن آب و مایعات زیاد کمک به فعالیت کلیه کنم.آیا احتمال آسیب به کلیه ها وجود دارد؟البته من فقط دو روز در هفته سرکار هستم.
    اگر کاری جهت پیشگیری از بیماری ها نیز مفید است خواهشمندم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام کار شما در کل درست نیست اما اگر احساس تشنگی نمیکنید عیبی ندارد
  • تصویر کاربر آزادی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 522 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید،ما چای زیاد خوردیم بعد دیر به دستشویی رفتیم.الان زده به مغزمون.مثل اینکه باید زود زود به دستشویی بریم.باید چیکار کنیم؟
    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام شما دچار مثانه تحریک پذیر شده اید با دارو وذتغییر سبک زندگی بهبود می یابید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام زیر شکمم یک هفته ایست درد میکند اما دردش امروز شدید شده است طوری که انگار روده ها به پایین می ایند این درد ایا میشود از پارگی پرده باشد؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورت شک سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر . شنبه ۷ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    چند روزیه روی آلتم یک برامدگی اندازه لوبیا در اومده مشکلی نیست؟
    ایا خودش رفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام‌من دیشب از خواب بیدارشدم احساس ادرار شدید داشتم وقتی رفتم دست شویی تخلیه کردم تا الانخیلی مثانه درد دارم و حتی در ادرارم خون میبینم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت عفونت است
  • تصویر کاربر قدرتی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر باشه ......چرا وقتی که ادرار مدت طولانی نگه داشته می شود و حجم آن بالاتر و نزدیک به 500سی سی میرسد دراین حالت دفع به سختی انجام می شود شاید چند دقیقه منتظر بمانیم دفع صورت گیردویه وقت های لازم است آب گرم استفاده کنیم و تحریک کننده باشد تا دفع ادرار صورت گیرد دلیل این امر چیه؟؟دراین حالت که دفع صورت می گیرد دفع به صورت تیک. تیک انجام میگیرد و حالت پیوسته نداردولی وقتی چند سی سی خارج می شوددفع پیوسته صورت میگیرد دلیل این امر چیه وچرا این اتفاق می افتد؟؟.. ‌‌....ببخشید آقای دکتر جواب کامل لطف کنید بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عمدتا به علت بزرگی پروستات است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر