کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان و علت ابتلا به آن

آخرین بروزرسانی: 1 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

جمع شدن آلت تناسلی مردان در واقع به دلیل کوچک شدن آلت صورت می گیرد. در این مقاله به شما می گوییم که دلیل کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان چیست و برای درمان کوتاهی آلت تناسلی آقایان چه باید کرد؟

بسیاری از مردان نگران اندازه نرمال آلت تناسلی خود هستند و تصور میکنند اندازه آلت در میزان رضایت جنسی خود یا شریک جنسی شان تاثیر گذار است. بسیاری از مردان نیز به خاطر اندازه آلت تناسلی شان اعتماد به نفس کافی برای برهنه شدن را ندارند.

جمع و کوچک شدن آلت تناسلی در مردان

مردانی که از اندازه آلت خود راضی نیستند، می توانند به دنبال روشهای افزایش سایز سریع مردانه باشند.اما قبل از آن به دو نکته توجه داشته باشید:

کوچک یا جمع شدن آلت تناسلی مردان (Penis shrinkage) به کاهش اندازه آلت تناسلی مردان گفته می شود. گاهی اوقات این جمع شدن دستگاه تناسلی ماندگار است و گاهی نیز حاصل یک مشکل قابل درمان یا سبک زندگی می باشد.

اندازه آلت تناسلی در مردان متفاوت است. پژوهشی نشان داده است نه نژاد و نه قومیت تاثیری بر اندازه آلت تناسلی ندارند. بسیاری از مردان فکر میکنند اندازه آلت تناسلی شان بزرگتر از حد متوسط است اما در واقع در بیشتر افراد اندازه آن در دامنه نرمال قرار میگیرد.

در مورد رابطه جنسی باید بدانید این تصور که هر چه طول الت بزرگتر باشد بهتر است، صدق نمیکند. در حقیقت قطر الت تناسلی برای رضایت جنسی مهم‌تر از طول الت است.

برداشت مردان از آلت تناسلی خود میتواند بر اعتماد به نفس آنها و ذهنیت مثبت از بدن خود تاثیر بگذارد. مردانی که اعتماد به نفس کافی برای اندازه آلت تناسلی خود ندارند و از آن خجالت میکشند، ممکن است دچار اختلال نعوظ ناشی از اضطراب یا مشکلات احساسی دیگر شوند.

روان درمانگرهایی که با مردانی که دچار این مشکلات هستند کار میکنند، میگویند این برداشت مردان از خیلی کوچک بودن آلت تناسلی شان با چیزی که تحقیقات نشان میدهد، تطابق ندارد.

اندازه نرمال آلت تناسلی مردان

بسیاری از مردان زمانی ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا اندازه آلت تناسلی شان در اندازه خوبی هست یا نه؟ بر اساس یک پژوهش متوسط طول آلت تناسلی در حال شل ۹/۲ سانتیمتر و در حالت نعوظ ۱۲/۹ سانتیمتر است.

متوسط اندازه دور آلت تناسلی (قطر آلت) ۹/۳ سانتیمتر در حالت شل و ۱۱/۷ سانتیمتر در حالت نعوظ می باشد. اندازه دور آلت تناسلی در پهن ترین بخش آن حساب میشود. همچنین تنها 5 درصد از افراد اندازه آلت تناسلی شان در حالت نعوظ 16 سانتیمتر یا بزرگتر بوده است. 

آلت تناسلی

تنها در 5 درصد افراد اندازه آلت تناسلی در حالت نعوظ برابر یا کمتر از ۱۰ سانتیمتر می باشد. یعنی تنها 5 نفر از هر 100 مرد آلت تناسلی کوتاهتر از ۱۰سانتیمتر (در حالت نعوظ) داشتند.

هم چنین مردانی که اندازه آلت تناسلی شان در حالت نعوظ مشابه است، ممکن است آلت شان در حالت شل اندازه های متفاوتی داشته باشد.

تحقیقات، اندازه ی متوسط آلت تناسلی مردان را طبق زیر نشان داده است:

اندازه گیری آلت تناسلی

برای اندازه گیری آلت تناسلی، از ابتدای شروع آلت تناسلی (از محل اتصال آن به استخوان شرمگاهی) تا نوک کلاهک را اندازه بگیرید. نوک کلاهک انتخاب بخش مدور نوک آلت تناسلی است. چربی جلوی استخوان شرمگاهی را هنگام اندازه گیری آلت، به داخل فشار بدهید. پوست ختنه گاه را جزء طول آلت نباید حساب کنید. برای اندازه گیری دور آلت تناسلی (قطر آلت) قاعده یا وسط بدنه آلت را اندازه گیری کنید.

آیا اندازه آلت تناسلی با افزایش سن، تغییر میکند؟

طبیعی است که با افزایش سن کاهش اندازه آلت تناسلی تا حدی تجربه شود. مردانی که در دهه شصت تا هفتاد عمر خود قرار دارند، ممکن است اندازه آلت شان ۱ تا ۱/۵ سانتیمتر کوتاهتر شود. همچنین این امکان وجود دارد که آلت تناسلی را با کاهش وزن، اصلاح موی ناحیه شرمگاهی و حفظ تناسب اندام، بزرگتر نشان دهید.

عواملی مانند سرما نیز ممکن است باعث کوچک شدن آلت تناسلی شوند اما این موقتی بوده و دوباره آلت به اندازه طبیعی خود برمیگردد. از طرفی افزایش چربی بدن با افزایش سن، ممکن است باعث شود آلت کوتاهتر به نظر برسد.

آیا اندازه آلت تناسلی بر رضایت جنسی تاثیر می گذارد؟

عوامل زیادی بر سازگاری و متناسب بودن دستگاه تناسلی مرد با زن وجود دارد و همه چیز مربوط به اندازه آلت نمی شود. پژوهش ها نشان میدهند اندازه آلت تناسلی مهمترین فاکتور رضایت جنسی نیست به عبارتی الزاما فردی که واژن تنگی دارد، ممکن است تمایلی به شریک جنسی با آلت تناسلی بزرگ نداشته باشد. 

در زوج هایی که رابطه جنسی مقعدی دارند، اندازه بزرگ آلت ممکن است مانعی در برقراری رابطه جنسی باشد. زوجین باید در مورد نیازهای جنسی خود روشن و شفاف با یکدیگر صحبت کنند تا ببینند چه راههایی برای بهبود رضایت جنسی پیش رو دارند.

اندازه آلت تناسلی گاهی اوقات بر مسائل دیگری مانند موارد زیر تاثیر میگذارد:

1- راحتی جنسی

اگر آلت تناسلی تان برای شریک جنسی تان خیلی بزرگ باشد، ممکن است دخول برای او دردناک شده و بدون استفاده از لوبریکانت (روان کننده) مناسب، رابطه جنسی لذت بخشی برقرار نشود. اگر عدم تناسب بین دستگاه تناسلی دو طرف زیاد باشد، رابطه جنسی مقعدی بسیار دردناک و یا حتی غیر ممکن میشود.

2-لذت جنسی

طول و قطر آلت تناسلی مرد بر توانایی تحریک کردن شریک جنسی تاثیر میگذارد. مثلا فردی که آلت کوتاه اما قطوری دارد، ممکن است بتواند نواحی ابتدایی داخل مقعد یا واژن را بسیار تحریک کند اما ممکن است نتواند نواحی عمیقتر واژن را تحریک نماید.
عکس کیر

3- اضطراب جنسی

اندازه آلت تناسلی تنها چیزی نیست که در رابطه اهمیت دارد. برداشت و نظر هر کسی در مورد بزرگی آلت متفاوت است و این بر میزان اضطراب و لذت بردن مرد تاثیر میگذارد. مثلا ممکن است فردی از احساس کوچک بودن آلت تناسلی خود شرمنده و مضطرب باشد و این باعث شود در رابطه جنسی لذت کافی نبرد در حالی که اندازه آلت او در واقع متوسط است.

زن‌ها دوست دارند الت تناسلی مرد کوچکتر باشد یا بزرگتر؟

اندازه آلت تناسلی بیشتر یک ترجیح است و ترجیح هر کسی بستگی زیادی به نیازهای جنسی او ، نوع رابطه جنسی که آن شخص دارد، هنجارهای فرهنگی و عوامل دیگر دارد.
 

تحقیقات نشان میدهند اندازه آلت جنسی در بیشتر افراد مهمترین عامل رضایت جنسی نیست. در یک نظرسنجی در سال 2006 از 52031 مرد و زن صورت گرفت مشخص شد 84 درصد از زنان از اندازه آلت تناسلی شریک جنسی خود رضایت دارند و تنها 14 درصد آنها ترجیح میدادند اندازه آلت تناسلی شریک جنسی شان بزرگتر باشد. 2 درصد از زنان نیز میخواستند آلت تناسلی شریک جنسی شان کوچکتر باشد.

اندازه آلت

آیا ممکن است آلت تناسلی مرد برای زن بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد؟

واژن نیز همانند آلت تناسلی مردان اشکال و اندازه های مختلف دارد. به همین خاطر زنان نیز ممکن است نگران اندازه واژن شان باشند. با این حال تفاوتها در اندازه واژن را به راحتی نمیتوان اندازه گیری کرد یا متوجه شد چرا که واژن عضله های داخلی دارد که شکل آن را در مواقع مختلف در سیکل قاعدگی، بارداری و مواقع دیگر تغییر میدهد.
 

برخی افراد واژن کوچکتری نسبت به دیگران دارند، برخی واژن شان عمق کمتری دارد و دهانه رحم شان به ورودی واژن نزدیکتر است؛ در نتیجه عمق دخول در آنها کمتر می باشد. این ویژگی برای برخی که آلت تناسلی کوتاهتری دارند، مزیت به حساب می آید. اما رابطه جنسی این زنان با کسانی که آلت تناسلی بلندتری دارند، ممکن است دردناک باشد یا دخول کامل سخت شود.

آیا واژن با افزایش سن یا رابطه جنسی زیاد گشادتر میشود؟

با افزایش سن یا رابطه جنسی مکرر، اندازه واژن تغییر نمیکند. عضله های کشسانی که واژن را نگه میدارند، قابلیت کشیدگی و جمع شدن به شکل طبیعی اولیه را دارند. با این حال صدمه دیدن عضله های لگن میتواند حس واژن و دخول را تغییر دهد.
 
آسیب دیدگی عضله های کف لگن در اثر جراحی یا زایمان طبیعی میتواند عضله ها را ضعیف کرده و باعث شود رابطه جنسی دردناک شود یا واژن شل تر یا سفت تر حس شود.
اندازه واژن
ورزشهای عضلات کف لگن مانند ورزشهای کگل میتواند به حفظ قدرت عضلات کف لگن و غلبه بر مشکلات لگن کمک کند. اما باید بدانید این ورزش ها بر ناسازگاری های شدید آناتومی فائق نمی آیند. تفاوت در آناتومی بر رابطه جنسی مقعدی نیز تاثیر میگذارد. مقعد همانند واژن از عضله تشکیل شده است. 

اگر چه معمولا عضلات مقعد خیلی کشیده نمیشوند، اما تجربه های پیشین رابطه جنسی مقعدی باعث میشود این عضله ها برای دخول راحت تر شل شوند. افراد کوتاه قد تر مقعد کوتاهتری دارند از این رو ممکن است در رابطه با فردی که آلت تناسلی بزرگی دارد، دخول برایشان سخت تر باشد.

باید بدانید اندازه آلت تناسلی به ندرت اهمیت زیادی در رضایت جنسی دارد. بنابراین اگر نگرانی در این زمینه دارید حتما با شریک جنسی خود مطرح کنید و راه حل مشکل را بررسی کنید.

آیا میتوانم اندازه آلت تناسلی ام را بزرگ کنم؟

تصمیم گیری برای افزایش اندازه آلت تناسلی باید با دقت و پس از مشاوره با اورولوژیست انجام شود. پیش از اقدام، بهتر است مشاوره روانشناسی نیز دریافت کنید. او به شما کمک میکند انتظار واقع بینانه ای از خود داشته باشید و تصورات اشتباه و غیر واقعی در مورد اندازه آلت تناسلی را کنار بگذارید.

روشهای بزرگ کردن آلت تناسلی چیست؟

بزرگ کردن آلت با پروتز
👈👈 یک روش درمان کوچک بودن آلت تناسلی، عمل جراحی است که بر روی رباطهایی صورت میگیرد که آلت را به استخوان شرمگاهی متصل می کند. این عمل باعث میشود آلت بیشتر از بدن فاصله بگیرد و جلو بیاید.
 
👈👈 عمل جراحی پیوند پوست اطراف آلت تناسلی نیز برای افزایش قطر آلت انجام میشود.
 
👈👈 برخی از مردانی که چربی اطراف آلت تناسلی دارند و به خاطر لایه چربی، آلت شان کوتاهتر دیده میشود از لیپوساکشن اطراف استخوان شرمگاهی سود میبرند.
 
👈👈 پروتزهای قابل باد کردن آلت تناسلی نیز وجود دارند که طی عمل جراحی در داخل آلت جایگذاری میشوند تا بهبود اختلال عملکرد نعوظ و یا افزایش طول آلت تناسلی ایجاد نمایند.
 
اگر میخواهید آلت تناسلی خود را بلندتر یا قطورتر کنید، پیش از هر کاری با پزشک متخصص (اورولوژی) کنید.

آیا خود ارضایی بر اندازه آلت تناسلی تاثیر میگذارد؟

شایعات و باورهای نادرستی در مورد اندازه آلت تناسلی و ارتباط آن با عوامل مختلف وجود دارد. برخی میگویند خود ارضایی یا استمنا باعث کوچک شدن یا بزرگ شدن آلت تناسلی در مردان میشود.
 

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خود ارضایی تاثیر ماندگاری بر اندازه آلت تناسلی دارد. خود ارضایی با ایجاد نعوظ باعث بزرگ شدن آلت تناسلی به صورت کاملا موقتی میشود. اما پس از انزال، اندازه آلت تناسلی به وضعیت اولیه برمیگردد.

چه عواملی اندازه آلت تناسلی را تعیین میکنند؟

اندازه آلت تناسلی بیشتر حاصل عوامل ژنتیکی است. آلت تناسلی در دوران بلوغ و گاهی تا چند سال پس از آن رشد میکند. در بیشتر مردان رشد آلت در حوالی 18 تا 19 سالگی متوقف میشود.
 
تستوسترون هورمون مردانه لازم برای عملکرد جنسی و رشد است. در دوران بلوغ پسران تستوسترون افزایش می یابد و باعث رشد آلت تناسلی میشود. مقدار تستوسترون در استمنا نیز تغییر میکند.با این حال این تغییر تستوسترون جزئی بوده و تاثیر بلند مدت ندارد. اندکی پس از انزال مقدار تستوسترون به سطح نرمال برمیگردد.
بسیاری از شرکتها ادعا میکنند، لوسیون، پماد یا محصولات دیگری ساخته اند که اندازه آلت تناسلی مردان را افزایش میدهد. اما شواهد اندکی در پشتیبانی از این ادعاها وجود دارد. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خود ارضایی تاثیر ماندگاری بر اندازه آلت تناسلی دارد. خود ارضایی با ایجاد نعوظ باعث بزرگ شدن آلت تناسلی به صورت کاملا موقتی میشود. اما پس از انزال، اندازه آلت تناسلی به وضعیت اولیه برمیگردد.

علت جمع شدن دستگاه تناسلی مردان

1- افزایش سن

با افزایش سن مردان، رسوبات چربی در شریان ها تجمع یافته و باعث کاهش جریان خون آلت تناسلی می شود. درنتیجه سلول های عضلانی در لوله های نعوظی آلت تناسلی ضعیف خواهند شد.

لوله های نعوظی آلت تناسلی با پر شدن توسط خون باعث فرآیند نعوظ میشوند، به همین دلیل جریان خون کمتر به معنی نعوظ کوچک تر میباشد.

یکی درگیر از علل محتمل کاهش اندازه ی آلت تناسلی، به وجود آمدن بافت های اسکار با گذشت زمان در طی رابطه ی جنسی و ورزش میباشد. این تجمع از بافت اسکار، روی بافت اسفنجی نعوظی آلت تناسلی تاثیر میگذارد و باعث کاهش اندازه ی آلت تناسلی و محدود شدن اندازه ی نعوظ آن خواهد شد.

2- افزایش وزن عامل اصلی کوچک شدن آلت مردانه

تاثیر افزایش وزن به ویژه در اطراف معده، یکی از نگرانی های اصلی بسیاری از مردان است. گرچه آلت تناسلی ممکن است با افزایش وزن کوچک تر به نظر برسد، اما اندازه ی آن تغییری نکرده است. علت این که آلت تناسلی کوچک تر به نظر میرسد این است که آلت تناسلی به دیواره ی شکمی متصل شده است و زمانی که شکم بزرگ میشود، آلت تناسلی را به سمت درون خود میکشد. اگر مردی وزنش را کم کند، آلت تناسلی اش به اندازه و شکل سابق برمی گردد.

افزایش وزن و کاهش طول آلت

3- جراحی پروستات

تحقیقات نشان داده است مردانی که سابقه ی جراحی پروستات سرطانی داشته اند، ممکن است دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی شوند. یکی دیگر از مطالعات نشان داد، 71 درصد از مردانی که سابقه ی برداشتن پروستات داشتند، دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی شدند.

اما محققان به درستی نمیدانند چرا بعد از جراحی برداشتن پروستات این اتفاق می افتد. بعضی از محققان معتقدند این موضوع ممکن است با طول مجرای ادراری مرتبط باشد، لوله ای که به مثانه متصل میشود و در طی برداشتن پروستات کوچک میشود.

4- بیماری پیرونی

در این بیماری، بافت اسکار فیبروزه که درون آلت تناسلی تشکیل میشود، باعث میشود که آلت تناسلی در طی نعوظ کج شود. در بیشتر مواقع، نباید نعوظ کج باعث ایجاد نگرانی شود، اما برای بعضی از مردان، خم شدگی ممکن است مهم یا دردناک باشد.

بر اساس مطالعات، بیماری پیرونی( کج بودن آلت تناسلی ) بیشتر از 23% مردان بین 40 تا 70 سال را تحت تاثیر قرار میدهد. درحالی که پیرونی با افزایش سن پیشرفت میکند، این بیماری در افراد جوان تر از 30 سال نیز مشاهده میشود.

پیرونی میتواند باعث کاهش طول و اندازه ی آلت تناسلی مردان شود. بعضی اوقات، پیرونی خود به خود برطرف میشود، اما در بیشتر مواقع یا به همان حالت باقی میماند یا حتی بدتر میشود.

پزشکان تنها زمانی این بیماری را درمان میکنند که کجی آلت تناسلی دردناک باشد یا باعث اختلال در رابطه ی جنسی شود. در طی جراحی بافت اسکاری که سبب کاهش اندازه، کجی یا دردناکی آلت تناسلی شده است، برداشته میشود.

درمان دارویی پروستات 5- داروها

بعضی از داروها میتوانند باعث کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان شوند. داروهایی شامل آدرال، که برای اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی تجویز میشود، بعضی داروهای ضد افسردگی و ضد روانپریشی و بعضی از داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات تجویز میشوند، می توانند منجر به این امر شوند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد بعضی از مردانی که برای بزرگی پروستات از داروی فیناستراید استفاده کرده بودند، دچار کاهش اندازه ی آلت مرد و کاهش میل جنسی شده بودند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد 41 درصد مردانی که از دوتاسراید برای درمان بزرگی پروستات استفاده کرده بودند دچار اخلال در فعالیت جنسی شده بودند.

6- سیگار دشمن آلت مردانه

مواد شیمایی موجود در سیگار میتوانند باعث اختلال خونرسانی به آلت تناسلی، ایجاد صدمه به عروق آلت تناسلی و جلوگیری از خونگیری و کشش آن شوند. بدون در نظر گرفتن محرک ها و تاثیر آن ها روی مغز، اگر عروق خونی آسیب ببینند آلت تناسلی قادر به نعوظ نخواهد بود.

در یک مطالعه، آلت تناسلی در حال نعوظ 200 مرد مورد بررسی قرار گرفت. براساس یکی از گزارش ها، مردان سیگاری در مقایسه با افرادی که سیگاری نبودند اندازه ی آلت کوچک تری در حالت نعوظ داشتند. محققان بیان کردند ممکن است کاهش طول به علت محدود شدن جریان خون آلت تناسلی به خاطر سیگار کشیدن و جلوگیری از کشش آلت تناسلی باشد.

همچنین سیگار کشیدن با اختلال نعوظ در ارتباط میباشد. این اختلال باعث جلوگیری از نعوظ کامل شده و ممکن است افراد سیگاری نتوانند به نعوظ برسند.

درمان کوچک شدن آلت تناسلی مردان

بیشتر عواملی که منجر به کوچک شدن آلت تناسلی در مردان میشوند مانند: سیگار کشیدن و اضافه وزن با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی قابل اصلاح هستند. اگر مصرف دارو باعث جمع شدن آلت تناسلی شده باشد تنظیم یا تغییر دارو میتواند این عارضه را خنثی کند.

برای مردانی که پس از برداشتن پروستات آلت تناسلی شان کوچک شده است ظرف چند ماه تا یک سال معمولا این وضعیت خود به خود بهبود می یابد. توانبخشی آلت تناسلی (نوعی فیزیوتراپی) پس از جراحی به بازگرداندن عملکرد نعوظ کمک میکند و داروهایی مانند: ویاگرا، سیلدنافیل، تادالافیل، ویزارسین و سیالیس گردش خون در آلت تناسلی را تقویت میکنند.

داپوکستین

 

در درمان بیماری پیرونی، بافت فیبروزه از داخل آلت برداشته میشود. این کار با عمل جراحی و یا دارو صورت می گیرد. در واقع اصلاح انحنای آلت به بهبود عملکرد جنسی و رفع درد کمک میکند.

درمان کوچکی آلت مرد با داروی گیاهی امکان پذیر است؟

علیرغم تبلیغات بسیاری که در مورد اثرات پماد ها و روغن ها و جوشانده های گیاهی در مورد افزایش سایز آلت می شود، تاثیر گذاری هیچکدام در مورد افزایش سایز آلت مردانه اثبات نشده است.

البته تاثیر درمان های گیاهی و دارویی در بهبود نعوظ و سفت شدن آلت دیده شده است که ممکن است به علت نعوظ کامل و سفت تر، مرد پنیس حود را بزرگ تر از حالت عادی ببیند.

آیا وکیوم در افزایش سایر آلت مردان تاثیر دارد؟

در موارد محدودی، وکیوم کردن، موجب افزایش موقت سایز می شود. اما به دلیل خطر آسیب رسانی به بافت پنیس از نظر پزشکی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

به طور خلاصه هیچ راه درمانی اثبات شده ای به غیر از جراحی که فقط برای میکروپنیس تجویز می گردد برای بزرگتر کردن آلت مردان وجود ندارد.

اما می توان با افزایش توان جسمی و تمرینات ورزشی، کیفیت نعوظ و مدت زمان آن را افزایش داد تا رابطه جنسی با لذت بیشتری انجام شود.

زمان مراجعه به پزشک

در بعضی موارد این وضعیت به سن، دارو یا سبک زندگی (سیگار کشیدن یا اضافه وزن) مرتبط است و به دارو نیازی نداردعادات سالم در زندگی و تغییر داروها میتواند کوچکی آلت تناسلی را اصلاح کنند و مشکلات جنسی دیگر را نیز کاهش دهند.

کسی که دچار کوچک شدن آلت تناسلی شده و درد یا مشکلات جنسی نیز دارد یا نگران سرطان است باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

آیا میدانستید ده بیماری جنسی در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که برخی سبب سرطان می شوند. برای دیدن توضیحات و تصاویر عفونت های جنسی در دستگاه تناسلی مردان روی لینک زیر کلیک کنید:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر