مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران

آخرین بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد بیماری زگیل تناسلی (Genital Wart) در انسان می باشد. ابتلا به این ویروس، شایعترین ابتلا به بیماری های مقاربتی ویروسی است (حدود  ۹ الی ۱۳ درصد جمعیت جهان به این ویروس آلوده است). 

حدود 40 گونه بیماری زای HPV در انسان وجود دارد که تنها ۱۵ گونه از آنها می توانند سرطان زا باشند. این ویروس از عوامل شایع و اصلی سرطانزایی دستگاه زنانه بوده و بر روی مخاط دستگاه مردانه و دستگاه تنفس نیز تاثیر می گذارد و می تواند منجر به ایجاد سرطان شود.

متاسفانه در جامعه ما آموزش کافی در مورد این ویروس وجود ندارد تا جاییکه به شخصه شاهد بوده ام جوانی با داشتن زگیل های متعدد ناحیه تناسلی به خیال اینکه این ها گوشت اضافه هستند و‌ پس از مدتی خود به خود رفع می شوند، پس از ۲ سال جهت معاینه مراجعه کرده بود اما متاسفانه طی این مدت موجب آلودگی چندین نفر از شرکای جنسی خود شده بود که در کمال تاسف یک نفر از آنها به سرطان دهانه رحم مبتلا گردید. اما ۲ نکته امیدوار کننده راجع به این ویروس وجود دارد:
 

1️⃣ ۹۰٪ آلودگی به این ویروس ها، با تقویت سیستم ایمنی بدن خودبخود بهبود می یابند.

2️⃣ روش های پیشگیری و واکسیناسیون بویژه بر ضد ویروس های تولید کننده سرطان های بدخیم وجود دارد.

 
این واکسیناسیون کاملا موثر بوده و پژوهش های فراوان برای درمان نیز در حال پیشرفت است. در این مقاله بیشتر در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی و خصوصا کاربرد واکسن زگیل تناسلی( واکسن گارداسیل ) صحبت می کنیم. منظور از پیشگیری از زگیل تناسلی افزون بر پیشگیری از ضایعات ظاهری (زگیل ها)، پیشگیری از پیدایش سرطان به وسیله این ویروس ها است که میتوان این مساله را در ۳ قسمت توضیح داد:

1️⃣ مساله اخلاقی و‌ انتقال فیزیکی

2️⃣ واکسیناسیون

3️⃣ پیشگیری و‌ جلوگیری از پیدایش سرطان نزد کسانی که الوده شده اند.

در مورد پیشگیری با کاندوم، نشان داده شده است که تا حدود زیادی می تواند از آلودگی جلوگیری کند. هر چند این توضیح لازم است که قسمتهایی که به وسیله کاندوم پوشیده نیستند، احتمال انتقال آلودگی را از بین نمی برند. بنابراین کاندوم از ایجاد زگیل تناسلی، 100% پیشگیری نمی کند.

واکسن زگیل تناسلی نخستین بار توسط کارخانه مرک (Merck) در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این واکسن برعلیه ۴ گونه از زگیل تناسلی، انواع ۶ و ۱۱ که شایعترین نوع زگیل بوده و انواع ۱۶ و ۱۸ که شایعترین نوع ایجاد کننده سرطان دهانه رحم بوده، موثر است. بطوریکه تزریق این واکسن احتمال انتقال بیماری را تا حد ۹۰٪ و احتمال پیدایش سرطان دهانه رحم را تا حد ۷۰٪ کاهش می دهد.

نکته بسیار مهم این است که نشان داده شده است که با تزریق واکسن چهارگانه گارداسیل، سلول هایی که در مراحل اولیه ناهنجاری به علت این گونه های ویروسی بوده اند، به حالت طبیعی برگشته اند (یعنی حتی در مراحل اولیه سرطانی نیز موثر بوده اند). بنابراین تزریق واکسن حتی پس از ابتلا نیز به ۲ دلیل زیر توصیه می شود:

1️⃣ تزریق این واکسن پس از ابتلا به یک گونه خاص سبب جلوگیری از ابتلا به سایر انواع آن میشود.

2️⃣ تزریق این واکسن در بانوان مبتلا به انواع بدخیم (High Risk) زگیل تناسلی، سبب کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم (بدخیمی) می شود.

واکسن گارداسیل در ۳ نوبت و‌ در عرض ۶ ماه تزریق می شود (نوبت اول نیم سی سی، نوبت دوم نیم سی سی ۱ یا ۲ ماه پس از نوبت اول و نوبت سوم نیم سی سی ۶ ماه پس از تزریق اول).

واکسن گارداسیل 9 در ایران

واکسن گاردازیل ۹ در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی مرک المان ساخته شد و اکنون جز برنامه واکسیناسیون روتین کشورهای امریکا و کانادا می باشد. این واکسن علاوه بر ۴ نوع ویروسی که واکسن گارداسیل ۴ پوشش می‌دهد (تایپهای ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸) ۵ تایپ دیگر ویروس HPV را پوشش می‌دهد (۳۱،۳۳،۴۵،۵۲ و ۵۸).

در حقیقت با تزریق این واکسن فرد در برابر ۹۵٪ ویروسهای HPV مصون میشود (در گارداسیل ۴ این میزان ۹۰٪ است). تایپهای ۶ و ۱۱ شایعترین ویروسهای مسئول ایجاد زگیل تناسلی بوده و انواع ۱۶٫۱۸٫۳۱٫۳۳۳۵٫۴۲ و ۵۸ مسوول ایجاد سرطانهای حلق و دهان،سرویکس(دهانه رحم)،فرج،واژن و مقعد میباشند.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) تزریق این واکسن را در آقایان و بانوان در سنین بین ۹ تا ۴۵ سالگی توصیه میکند. تزریق این واکسن همانند گاردازیل ۴ در سه مرحله انجام میشود.

متاسفانه توزیع این واکسن جهانی نبوده و بیشتر در امریکا،کانادا و معدود کشورهای اروپایی موجود میباشد. قیمت ۳ دوز این واکسن در امریکا حدود ۵۵۰ دلار و در انگلستان حدود ۵۰۰ پوند میباشد.

نکته حائز اهمیت این موضوع است که در امریکا به تمامی افراد بین ۹ تا ۲۶ سال واکسن گارداسیل بطور رایگان تزریق میشود و افراد مسن تر از ۲۶ سال موظف به پرداخت هزینه این واکسن می باشند که این مساله بیانگر اهمیت این موضوع میباشد.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل یک سری تحریم ها و قیمت بالای دلار، این واکسن به سختی پیدا می شود، امید است که در کشور عزیزمان ایران نیز شاهد واکسیناسیون گسترده بر علیه ویروس HPV باشیم تا شیوع این ویروس و موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم بطور چشمگیری کاهش یابد.

از کجا واکسن گارداسیل تهیه کنم؟

یکی از مراکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران ، مطب دکتر شهریار ناطق در ساختمان پزشکان بیمارستان آتیه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88367353 یا 88367231 تماس بگیرید.

پس از تایید اثر بخشی این واکسن توسط FDA، برنامه واکسیناسیون بر ضد این ویروس در ۱۹ کشور از ۲۹ کشور اتحادیه اروپا تنظیم شد. هم چنین در امریکا و کانادا نیز برنامه پیشگیری توسط این واکسن تنظیم‌ گردید بطوریکه در کانادا با پرداخت هزینه توسط دولت و برنامه ریزی کشوری، دختران ۹ تا ۱۸ ساله در زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند. بعدها این واکسن تا ۲۶ سالگی در اختیار همگان قرار گرفت دختران یا پسران با سن بالاتر می توانستند با هزینه شخصی این واکسن را تهیه کنند.

نشان داده شده است که واکسن گارداسیل در برابر ویروس ها با گونه های مربوط به خود، ۱۰۰٪ اثر پیشگیری کننده دارد ولی در مواردی عکس العملهای پیشگیری کننده در برابر ویروسها غیر از گونه های ویژه ی خود نیز نشان داده است. هم چنین نوع دیگری از واکسن به نام واکسن سرواریکس (واکسن ۲ گانه) وجود دارد که تنها بر علیه نوع ۱۶ و ۱۸ موثر است.

افزون بر گرانی (هر دوز این واکسن یا هر نیم سی سی ان حدود ۱۲۰‌ دلار است) عوارض متعددی نیز در تزریق این واکسن دیده می شود که شایعترین آن درد گذرای محل تزریق است و‌ همانند هر تزریق دیگری عوارضی چون سردرد، تب، حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ نیز گزارش شده است.

موضوع مهم پیدایش عارضه نادر اما خطرناک‌ غش کردن است که گزارشها حدود ۱ مورد در یک میلیون بوده است و چون این عارضه در عرض ربع ساعت پدید می آید، لازم است بیمار پس از تزریق به مدت ربع ساعت بی حرکت و در محلی زیر نظر تیم پزشکی بوده باشد.

واکسن گارداسیل 9

در دسامبر ۲۰۱۴ پژوهشگران امریکایی با افزودن گونه های ۳۱،۳۳،۳۵،۵۲ و ۵۸ موفق به ساخت واکسن گارداسیل ۹ شده که این واکسن از ۹۰٪ زگیل ها و ۹۰٪ سرطان های گردن رحم و دیگر مخاط های وابسته به آن جلوگیری می کند.

در پایان یاد آور می شویم که با انجام واکسیناسیون، بانوان نباید هیچوقت از انجام پاپ اسمیر سالیانه صرف نظر کنند، زیرا درست است که واکسیناسیون از پیدایش ۷۰٪ سرطان های مربوطه جلوگیری می کند، اما تا تهیه واکسن ۳۰٪ گونه های دیگر، باید تست پاپ اسمیر و مراقبت های ویژه انجام شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    دلیل این برامدگی چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عکس واضح نیست
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۶ اسفند ۱( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من چند روزه متوجه شدم دوتا زائده گوشی صورتی رنگ زیر التم داره در میاد یکمی هم سوزش ادرار گرفتم ممکنه تصویر رو یه نگاه بندازین و اگر زیگیل هست یه نسخه انلاین برام تجویز کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ اسفند ۱( 11 ماه پیش)
      سلام این زگیل نیست تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با سلام سه سال پیش در ناخیه الت تناسلی زگیل گرفتم
    تا چند روز پیش که در ناحیه مقعد متوجه چند عدد دانه ریز شدم
    ایا اینها زگیل هستند ؟؟؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بپرسم شما واکسن گارداسیل خارجی ۹ ظرفیتی موجود دارین؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام میخاستم ببینم تبخال تناسلیه یا نه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من اواخر سال ۹۹ فهمیدم ک مبتلا به اچ پی وی تایپ ۶۶ های ریسک شدم و بلافاصله کولپوسکوپی کردم و CIN1 بود. ولی هیچ ضایعه ظاهری ندارم. با خوردن پاورفیت و تغذیه سیستم ایمنیم رو تقویت کردم و بعد از اون به فاصله ۶ ماه پاپ اسمیر و پی سی ار اچ پی وی دادم که هردوبار منفی شد و تو پاپ اسمیر نشون داد که التهاب واژن و سرویکس خیلی کم شده و از moderate شده mild
    میخواستم بدونم از کجا مطمئن بشم ک واقعا ویروس از بین رفته تو بدنم یا فقط غیرفعال و نهفته شده؟ کولپوسکوپی مجدد میتونه نشون بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه پاپ شما منفی است نیاز به اقدام دیگری ندارید
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پسرم تازه وارد سن بیست سالگی شده و مجرد هست چند سالی میشه روی انگشتهای دستش زگیل داره یک بار لیزر کرد ولی دوباره در اومد و تعدادش بیشتر شده ، چند هفته پیش متوجه میشه که سه تا هم روی آلت و بیضه ش در اومده رفتیم بیمارستان رازی کرایو انجام دادن و الان هر سه هفته یکبار میره و کرایو انجام میدن الان دو دفعه رفته ولی فعلا که خوب نشده ، البته دکتر هیچ آزمایشی نگرفت فقط بالای برگه نوشته بودن کرایو خوش خیم ، میخام بدونم الان پسرم میتونه واکسن گارداسیل رو تزریق کنه ؟ آیا تاثیری داره در روند بهبودی ؟ و اینکه پسرم هر سه هفته یکبار کرایو رو انجام بده ؟ آقای دکتر خواهش میکنم راهنمایی کنید خیلی نگرانم 🥺 در ضمن من دو فرزند دیگه هم دارم دخترم ۶ ساله و پسر دیگم ۱۲ ساله ، آیا اونا هم باید واکسن بزنن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌ واکسن برای پیشگیری است نه درمان
  • تصویر کاربر رام پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 797 مشاهده پرسش
    باسلام. من و خانومم درگیر HPV16شدیم هیچ علائمی نداریم. میخواستم بدونم میتونم سفارش بدم از امریکا برام بفرستن و چطور باید نگهداری بشه تا به دست ما برسه خراب نشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در دمای ۲ تا ۸ درجه
  • تصویر کاربر رام پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 755 مشاهده پرسش
    باسلام. من و خانومم درگیر HPV16شدیم هیچ علائمی نداریم. میخواستم بدونم واکسن گارداسیل 9گانه کجا گیر میاد بخریم و ایا اثر مثبت دارد؟ تورو خداجواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      واکسن برای پیشگیری و نه درمان است تزریق در همسر شما برای جلوگیری از سرطان توصیه میشود
  • تصویر کاربر رضایی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من مورد ۵۲ های ریسک دارم چه واکسنی بزنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهترین گزینه گارداسیل ۹ هست ولی بعید هست پیدا کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر