15سوال رایج بعد از عمل واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

عمل واریکوسل دارای برخی عوارض احتمالی مثل کبودی، عفونت، درد، حساسیت به لمس در بیضه، مشکلات گوارشی و… می باشد. این عوارض عادی بوده و احتمال بروز آنها قابل پیش‌ بینی است. اما در صورت مواجهه با موارد زیر باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

چه مدت بعد از عمل واریکوسل میتوان رابطه داشت؟

داشتن رابطه ی جنسی طی دوره ی بهبودی بعد از عمل جراحی واریکوسل، تا زمان بهبودی کامل زخم جراحی و از بین رفتن هر گونه درد، اکيداً منع می شود. در اکثر موارد، بیمار برای شروع رابطه ی جنسی باید حداقل به مدت 3 هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل صبر کند.

بعد از عمل واریکوسل چه بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی مناسب نقش چشمگیری در طول دوره ی بهبودی بعد از عمل جراحی واریکوسل خواهد داشت. طی دوره ی بهبودی واریکوسلکتومی، به موارد زیر توجه داشته باشید:

بعد از عمل واریکوسل چه بخوریم

سؤالات رایج بعد از عمل واریکوسل

در ادامه ی مقاله به پرتکرارترین سوالات بیماران در خصوص مراقبت های بعد از عمل واریکوسل میپردازیم:

1. تغییر شکل بیضه بعد از عمل واریکوسل؟

با وجود اینکه واریکوسل روی اندازه ی آلت تناسلی و نعوظ مؤثر نیست، اما باعث افزایش سایز بیضه ها می شود.

2. آیا عمل واریکوسل باعث افزایش تستوسترون می شود؟

یکی از اهداف جراحی واریکوسل، افزایش میزان تولید هورمون تستوسترون است. بنابراین، سطح هورمون تستوسترون در 70 درصد بیماران بعد از انجام عمل جراحی واریکوسل بهبود می یابد.

3. نتایج جراحی واریکوسل بعد شش ماه چیست؟

سه الی شش ماه بعد از عمل جراحی واریکوسل، پارامتر های اسپرم مثل تراکم و تحرک دچار یک پیشرفت چشمگیر می شود و شما در زمان ادرار یا خروج منی دردی نخواهید داشت.

4. بعد از جراحی واریکوسل چه اتفاقی برای رگ ها می افتد؟

شما ممکن است بلافاصله پس از عمل جراحی واریکوسل متوجه گشاد شدگی رگ های ناحیه ی کیسه ی بیضه شوید؛ اما این ورم به طور تدریجی بهبود می یابد.

5. بعد از عمل واریکوسل چقدر طول می کشد تا واریکوسل به طور کامل از بین برود؟

التهاب و کبودی رگ واریکوسل حدود یک ماه پس از عمل جراحی از بین خواهد رفت. البته، واریکوسل در افرادی که عمل واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک روی آنها انجام شده بسیار سریع تر از بین می رود.

6. آیا می توانم بعد از جراحی واریکوسل راه بروم؟

روز بعد از جراحی واریکوسل باید از راه رفتن های غیر ضروری خودداری کنید. از روز دوم بعد از جراحی می توانید مسافت های کوتاه را قدم بزنید؛ اما باید حواستان باشد که به بیضه های شما فشاری وارد نشود.

7. آیا می توانم بعد از  جراحی رانندگی کنم؟

ورای نوع عمل جراحی واریکوسل، بیشتر جراحان رانندگی در 24 الی 48 ساعت پس از اتمام جراحی را منع می کنند.

8. آیا می توانم بعد از عمل از پله بالا یا پایین بروم؟

از روز دوم بعد از جراحی می توانید به آرامی از پله ها بالا یا پایین بروید؛ اما باید حواستان باشد که به بیضه های شما فشاری وارد نشود.

9_ آیا امکان بازگشت واریکوسل بعد از عمل وجود دارد؟

بازگشت پذیری واریکوسل به گشاد شدگی مجدد رگ های بسته شده بعد از جراحی واریکوسلکتومی گفته می شود. به بیان دیگر، طی عمل رگ های آسیب دیده مسدود می شوند؛ اما امکان ورم بعد از عمل شما وجود دارد. 

انجام دوباره ی جراحی عوارض متعددی را می تواند با خود به همراه داشته باشد؛ مثل هیدروسل، در کیسه ی بیضه، آتروفی بیضه و… . به همین دلیل، واریکوسلکتومی مجدد تنها در مواقع اورژانسی باید انجام شود. همچنین، برای تشخيص بازگشت پذیری واریکوسل، استفاده از عکس برداری اولتراسوند با رنگ داپلر پیشنهاد می شود.

10_ آیا بعد از واریکوسلکتومی امکان بارداری وجود دارد؟

درمان واریکوسل، با بازیابی جریان خون مناسب به بیضه ها باعث بهبود پارامتر های اسپرم مثل تراکم، حرکت و تعداد اسپرم ها می شود. علاوه بر این، سطح هورمون تستوسترون خون تنظیم خواهد شد. بنابراین، در صورتی که علت عدم باروری شما مشکل واریکوسل باشد، در صورت انجام عمل جراحی واریکوسل امکان پدر شدن شما افزایش خواهد یافت.

11_ چگونه درد پس از عمل را کاهش دهیم؟ 

طی دوره ی بهبودی بعد از جراحی واریکوسل، برای کاهش درد باید از مسکن هایی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و ادویل استفاده کنید. همچنین، مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت های احتمالی تجویز می شود. این دارو ها به بهبود هر چه زودتر کبودی و ورم کمک می کنند. 

بیشتر بیماران در این دوره نیاز به مصرف دارو های آرام بخش خواهند داشت. البته، باید به خاطر داشته باشید که مصرف این دارو ها عوارضی مثل يبوست و سایر مشکلات گوارشی را به همراه دارد. بنابراین، جراح ممکن است دارو های روان کننده مثل بیزاکودیل و متیل سلولز را برای جلوگیری از این نوع یبوست در دوره ی بهبودی و مصرف دارو های پیشین تجویز کند. 

از سوی دیگر، از آنجایی که ممکن است پس از جراحی دچار حالت تهوع و استفراغ (PONV) شوید، در برخی موارد به مصرف چند روزه ی دارو های ضد تهوع نیاز پیدا خواهید کرد. در مواردی که عمل جراحی واریکوسل به علت مشکلات باروری انجام می شود، پزشک ممکن است برای کمک به درمان این مشکل یک سری مکمل و داروی اضافی را نیز برای بیمار تجویز کند.

12_ استحمام بعد از عمل جراحی واریکوسل

پیشنهاد می شود که در 48 ساعت اول بعد از انجام عمل از استحمام خوداری کنید. بعد از این دوره، کیسه و بانداژ مخصوص را باز کرده و با آب گرم و صابون خود را بشویید. در زمان استحمام به هیچ وجه ننشسته و ناحیه ی برش جراحی را تحت فشار قرار ندهید.

13_ بعد از عمل جراحی واریکوسل چگونه بخوابیم؟

طی دوره ی بهبودی پس از عمل جراحی واریکوسل، بهتر است که به پشت بخوابید. سعی کنید در زمان خواب، پاهای خود را بالا نیاورید. برای کاهش فشار یک بالشت زیر زانوهای خود قرار دهید. بعد از گذشت دو هفته، رگ های شما ترمیم شده و می توانید هر حالتی که دوست دارید از خواب لذت ببرید!

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در تهران

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    من چند روز پیش عمل واریکوسل چپ انجام دادم ، و بیضه راستم هیچ مشکلی نداشت ، الان بعد چهار روز بیضه راستمم داره رگ هاش واریسی میشه ، و مثل بیضه چپم میشه ، از نزدیک بیضه داره رگ هاش بزرگ میشه .این عارضه ممکنه عوارض بعد عمل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر Venice سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    باسلام.آقای دکتر شغل من نانوایی هستش
    و اجبارا باید صبح تا شب سر پا‌وایستم چون فعالیتم سنگینه واریکوسل چپ گرفتم الان 22 روزه ک عمل انجام دادم دکتر گفت تا یک ماه کار سنگین نکن منم خیلی مراعات کردم و ب توصیه دکتر اونم بعد از دو هفته فقط کار سبک انجام دادم ولی موفع خم شدن برای فعالیت شکمم سمت چپ احساس فشار و درد میکنم علا وه براون سمت چپ بدنم بالا تا پایین الان دو روزی هست ک حالت خواب رفتگی جزئی ب خودش میگیره این موضوع انقد نگرانم میکنه ک میترسم حتی ب سمت چپ بخوابم لطفا راهنماییم کنید خیلی در شرایط سختی هستم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام این مسائل به علت دستکاریهای حین جراحی است و ادامه آنها تا ۲ ماه بعد از عمل ممکن است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر