درمان خانگی زگیل تناسلی در مردان

آخرین بروزرسانی: 8 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی به واسطه یکی از ویروس های خانواده ی hpv به وجود می آید. تمام ویروس های hpv منجر به زگیل تناسلی نمی شوند. ویروس هایی که باعث زگیل تناسلی می شوند تمام بافت های تناسلی را ملتهب می کنند. زگیل تناسلی در مردان معمولا روی بیضه،مقعد و در طول و نوک آلت تناسلی ظاهر می شود. البته در مردان و هم در زنان، امکان رویش زگیل ها در دهان هم دیده می شود، به خصوص اگر رابطه دهانی با فرد مبتلا برقرار شده باشد.  اما آیا درمان خانگی زگیل تناسلی در مردان پاسخگو هست؟ در پاسخ باید بگوییم بله و خیر… اما چرا؟ 

زگیل تناسلی، مانند نوعی توده هم رنگ پوست است که باعث خارش، ناراحتی و گاهی درد می شود. مهمترین اصل در درمان زگیل تناسلی مردان، تقویت سیستم ایمنی بدن برای دفع ویروس از بدن است، شما با مراجعه به پزشک میتوانید مکمل های لازم و برنامه ای جهت تقویت سیستم ایمنی بدن خود دریافت کنید، همچنین شما میتوانید برای داشتن احساس بهتر و اعتماد بنفس بالاتر برای ادامه ی فرآیند بهبود، با استفاده از کرایوتراپی زگیل تناسلی، ضایعه را از روی بدن خود حذف کنید.

درمان خانگی زگیل تناسلی در مردان

در ادامه،درمان های طبیعی یا خانگی را که برای درمان زگیل تناسلی موثر هستند بر می شماریم.اما به خاطر داشته باشید که باید به صورت اصولی از شر ویروس hpv رها شوید. اصولی یعنی مراجعه به متخصص اورولوژی و بررسی شرایط دقیق و میزان عود بیماری در بدن شما.

شما میتوانید راه های زیر را برای درمان زگیل تناسلی در منزل، در صورتیکه زگیل دچار زخم بریدگی و یا حتی خراش نشود، امتحان کنید:

1_ استفاده از آلوئه ورا 

در بیشتر موارد،زگیل تناسلی با استفاده از آلوئه ورا از بین می رود.اما باید به این نکته اشاره کنیم که این درمان برای زگیل تناسلی در برخی افراد کارایی ندارد. این مسئله به دلایل مختلفی به خصوص شکننده بودن سیستم ایمنی افراد جوابگو نخواهد بود. با این وجود نمی توان انکار کرد که آلوئه ورا دارویی است که بخاطر ترکیبات آن به خصوص ویتامین های C و A دارای خواص درمانی است.همچنین آلوئه ورا دارای اسیدهای آمینه و آنتراکینون است.  
 
همه این اجزای نام برده شده، لنفوسیت ها را که باعث ایجاد یک اثر ضد التهابی،ضد میکروبی و التیام بخش است را فعال می کنند.این فرآیندی است که باعث تمیزی و بازسازی پوست می شود. برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان زگیل تناسلی می توانید از ژل ساقه ها، ژل یا صابون تهیه شده از آلوئه ورا استفاده نمایید. استفاده از این درمان خانگی به شرح زیر است:

اگر قصد درمان زگیل تناسلی را با درمان های خانگی دارید، باید بدانید که نتیجه آن فورا دیده نمی شود. این روش نیازمند صبر و استمرار است،در عرض چند هفته متوجه تغییر این ضایعات پوستی خواهید شد. با این حال قبل از شروع این درمان طبیعی بهتر است برای اینکه بدانید زگیل تناسلی در چه مرحله ای است به متخصص مراجعه نمایید.

2_ درمان خانگی زگیل تناسلی با نمک

نمک می تواند نقش اساسی در درمان زگیل تناسلی داشته باشد.این ترکیب شیمیایی نه تنها به طعم دادن به وعده های غذایی ما کمک می کند بلکه دارای عناصری است که فواید متعددی برای بدن دارد؛ به خصوص نمک دریا. کلسیم و منیزیم عناصری هستند که باعث تقویت سلول ها و افزایش متابولیسم شان می شوند. 

همچنین می توان به کلرید سدیم و برومید به عنوان عناصری اشاره کرد که سلول های پوست را آبرسانی می کنند و ضد التهاب هستند.

3_ استفاده از زنجبیل 

زنجبیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برای زگیل تناسلی مفید است. می توانید آن را به صورت چای مصرف کنید یا آن را مستقیما بر روی زگیل بمالید؛ با هریک از این دو مدل از فواید زنجبیل بهره می برید. اگر زنجبیل را به صورت دم کرده استفاده کنید از خواص آن بیشتر بهره مند می شوید. 

پیش تر گفتیم که زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی است، و این چیزی است که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند و به آن کمک می کند تا با ویروس و زگیل ها تا زمان از بین رفتن بجنگد. 

همیشه به خاطر داشته باشید که نحوه دفاع شما نقش اصلی را در درمان ایفا می کند پس هرآنچه که بدن تان دریافت می کند شما را در این دفاع قوی تر خواهد کرد.بنابراین برای استفاده از زنجبیل به عنوان یک روش درمان خانگی برای زگیل تناسلی به ریشه آن نیاز دارید.

چگونه با زنجبیل زگیل تناسلی یا هر نوع زگیل دیگری را به طور طبیعی درمان کنیم؟ از این درمان خانگی به روش زیر استفاده کنید:

4_ پماد کلونئید نقره

کلوئیدنقره، از درمان های خانگی زگیل تناسلی است. (کلوئیدنقره برای توضیح وجود ذرات ریز نقره در مایع استفاده می شود). کلوئیدنقره برای درمان HPV می تواند مفید باشد اما هنوز شواهد علمی کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد. با این حال بسیاری از مردم از کلوئیدنقره برای درمان خانگی این عفونت ها استفاده می کنند. بهتر است قبل از استفاده این درمان خانگی از پزشک مشورت بگیرید.

درواقع، استفاده از آن هیچ خطری برای سلامتی ندارد. هیچ نشانی از سمی بودن در آن وجود ندارد و در صورت وجود هم خارج کردن آن از بدن آسانی است؛خروج آن از بدن از طریق ادرار است اما آن قدر ایمن است که زنان باردار هم می توانند مصرفش کنند.

علاوه بر HPV برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. از جمله این بیماری ها می توان به التهاب مفاصل،آسم، عفونت چشم، سوختگی،زخم و سلول های تومر اشاره کرد. کلوئیدنقره را می توان خورد و یا به صورت موضعی استفاده نمود. در مورد میزان استفاده آن باید گفت به ازای هر یک کیلوگرم از وزن تان می توانید یک قطره کلوئیدنقره خورد.

5_ جینسینگ و ژینگو

اعتقاد دانشمندان بر این است که ترکیبات فعال موجود در جینسینگ دارای اثرات تعدیل کننده سیستم ایمنی است، برخی از تحقیقات نشان می دهند که این ترکیبات فعال تولید سلول های ایمنی و سیتوکین ها را تحریک می کنند. این ترکیبات فعال همچنین موادی هستند که به سلول های ایمنی کمک می کنند تا ارتباط و عملکرد بهتری داشته باشند. 

از طرف دیگر، ژینگو دارای سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است؛ آن ها آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های آسیب دیده از رادیکال های آزاد مضر محافظت می کنند. پس، ژینگو احتمالا به طور غیرمستقیم از عملکرد سیستم ایمنی محافظت می کند. برای تهیه دمنوش گیاهی ساده با این گیاهان، به دستور زیر توجه کنید. مواد تشکیل دهنده:

این ها نکاتی بود که به شما کمک می کنند، بدانید چگونه با HPV روبرو شوید. بهرحال اگر واقعا می خواهید از شر ویروس HPV رها شوید نیاز به انجام کارهای بیشتر، تحت نظر پزشک متخصص است.

دکتر شهریار ناطق، متخصص ارولوژی در شهرک غرب 

لطفا به اشتراک بگذارید