درمان عفونت بیضه

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

اپیدیدیم، مجموعه ای از لوله های کوچک است که اسپرم را جمع آوری و ذخیره می کند و به پشت هر بیضه متصل است. یکی از دلایل شایع درد بیضه، بیماری اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه است. این بیماری التهاب این لوله های پیچ خورده است که می تواند به دلیل عفونت ایجاد شود. در ادامه به علائم و درمان عفونت بیضه میپردازیم…

اپیدیدیمیت معمولاً یک عفونت باکتریایی ثانویه است که می تواند توسط طیف وسیعی از شرایط مانند عفونت ادراری (UTI) یا عفونت مقاربتی (STI) ایجاد شود. باکتری های موجود در مجرای ادرار (لوله ای که ادرار و اسپرم را از آلت تناسلی خارج می کند) از طریق ساختارهای ادراری و تناسلی به سمت اپیدیپیم حرکت می کنند.

گزینه های درمانی شامل آنتی بیوتیک و استراحت مطلق است. برخی افراد مبتلا به اپیدیدیمیت مزمن هستند که در آن، التهاب حتی در صورت عدم وجود عفونت نیز وجود دارد.

علائم عفونت بیضه (اپیدیدیمیت)

علائم اپیدیدیمیت عبارتند از:

علل ابتلا به عفونت بیضه 

بیشتر موارد اپیدیدیمیت ناشی از عفونت باکتریایی هستند، که عبارتند از:

عوارض عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت 

در صورت عدم درمان، اپیدیدیمیت حاد می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض شود که عبارتند از:

پیچ خوردگی بیضه زمانی است که بیضه پیچ خورده و جریان خون خود را قطع کرده باشد. این عارضه یک اورژانس جراحی محسوب می شود و ارزیابی آن بایستی در بخش اورژانس بیمارستان انجام شود. گاهی اوقات، اپیدیدیمیت و پیچ خوردگی بیضه به طور همزمان رخ می دهند. 

تشخیص عفونت بیضه

اپیدیدیمیت می تواند با کمک موارد زیر تشخیص داده شود:

درمان عفونت بیضه

گزینه های درمانی عفونت بیضه عبارتند از:

اپیدیدیمیت مزمن چیست؟

برخی افراد دچار عفونت بیضه مزمن می شوند؛ التهابی که حداقل به مدت ۳ ماه، هیچ عفونتی در آن رخ نداده است. علت اپیدیدیمیت مزمن مشخص نیست. تصور می شود که حساسیت بیش از حد ساختارهای خاصی (از جمله اعصاب و ماهیچه ها) ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. برخی از عوامل خطر شناخته شده برای اپیدیدیمیت مزمن عبارتند از:

تشخیص اپیدیدیمیت مزمن

برای تشخیص اپیدیدیمیت مزمن از سایر اختلال هایی که باعث درد مداوم کیسه بیضه می شوند (مانند سرطان بیضه، واریکوسل یا وجود کیست در اپیدیدیم) به انجام آزمایش نیاز خواهد بود. این آزمایش ها ممکن است شامل معاینه بدنی و سونوگرافی باشند.

درمان اپیدیدیمیت مزمن

درمان اپیدیدیمیت مزمن بسیار دشوار است. از آنجایی که هیچ عفونتی وجود ندارد، از آنتی بیوتیک نیز نباید استفاده کرد. گزینه های درمانی آن عبارتند از:

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم