بیماری سوزاک از علائم تا درمان آن

آخرین بروزرسانی: 1 آذر 1402

در این مقاله می خوانید
سوزاک یک بیماری منتقله از راه جنسی است. عامل ایجاد این بیماری باکتری نایسریا گونوره می باشد. این بیماری سبب عفونت در نواحی گرم و مرطوب بدن می شود.

سوزاک می تواند اندام های زیر را درگیر کند:

  • مجرای اداری (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه میکند)
  • چشم ها
  • گلو
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تولید مثل خانم ها

سوزاک از طریق تماس فرد به فرد در طی تماس جنسی محافظت نشده ی دهانی، مقعدی یا واژنی منتقل میشود. افرادی که شرکای جنسی متعدد یا روابط جنسی بدون استفاده از کاندوم دارند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار دارند.

بهترین راه های محافظت از این عفونت شامل خود نگه داری، تک شریکی (رابطه ی جنسی فقط با یک نفر) و استفاده از کاندوم میباشد. رفتارهایی که احتمال ایجاد روابط جنسی محافظت نشده را افزایش میدهند، فرد را برای ابتلا به این عفونت مستعد می کنند. این رفتارها شامل استفاده از الکل و مواد مخدر میباشند.

علائم سوزاک در مردان و زنان

علائم معمولا 2 تا 14 روز بعد از تماس ظاهر میشوند، هرچند بعضی از افرادی که به عفونت سوزاک مبتلا میشوند ممکن است هرگز علائم خاصی را تجربه نکنند.

مهم است بدانید شخصی که سوزاک دارد و علائمی را بروز نمیدهد، به عنوان شخص مبتلا و حامل شناخته میشود که همچنان بیماری را منتقل میکند. شخصی که علائم را بروز نمیدهد، بیشتر امکان دارد شرکای جنسی خود را مبتلا کند، زیرا علائم قابل توجهی ندارد.

 

علائم سوزاک در آقایان

مردان ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشند. بعضی از مردان ممکن است هرگز دچار علائم نشوند.معمولا یک هفته بعد از مبتلا شدن به عفونت علائم شروع به تظاهر می کنند. اولین علامت قابل توجه در آقایان اغلب سوزش یا احساس درد در هنگام ادرار کردن میباشد. با پیشرفت این بیماری دیگر علائم شامل موارد زیر میشوند:

  • تکرر شدید ادرار یا بی اختیاری ادرار
  • وجود ترشحاتی از آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ یا سبز)
  • تورم یا قرمزی خروجی آلت تناسلی
  • تورم یا درد بیضه ها
  • گلودرد مداوم

بعد از درمان علائم، عفونت تا چند هفته درون بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، ادامه یافتن سوزاک میتواند به دیگر اندام های بدن مانند مجرای ادراری و بیضه ها آسیب بزند. همچنین ممکن است درد به رکتوم (انتهای روده) نیز انتشار یابد.

زگیل تناسلی

علائم سوزاک در خانم ها

خیلی از خانم ها هیچ علائمی از سوزاک را بروز نخواهند داد. وقتی خانم ها علائم را بروز میدهند، ممکن است این علائم خفیف یا شبیه به دیگر عفونت ها باشد، که این امر تشخیص را مشکل میکند. سوزاک ممکن است خیلی شبیه به قارچ واژن یا دیگر بیماری های باکتریایی باشد.

علائم سوزاک در خانم ها عبارتند از:

  • ترشحاتی از واژن (آبکی، کرم مانند یا کمی سبز)
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • پریودهای سخت یا لکه بینی
  • درد گلو
  • درد هنگام روابط جنسی
  • درد شدید در زیر شکم
  • تب

تست تشخیص سوزاک

معالجان از چند طریق میتوانند سوزاک را تشخیص دهند. آنها میتوانند یک نمونه از مایعات نواحی که علائم را بروز میدهند، تهیه کنند، (مانند آلت تناسلی، واژن، رکتوم و گلو) و آن را روی یک اسلاید شیشه ای قرار دهند.

اگر پزشک شما به عفونت مفصل یا خون شک کند، از خون یا مایع مفصلی، یک نمونه تهیه خواهد کرد. در مرحله ی بعد آنها نمونه را رنگ آمیزی کرده و زیر میکروسکوپ آن را مشاهده خواهند کرد و تشخیص خواهند داد. این روش آسان و سریع میباشد، اما پاسخ دهی آن کاملا مطمئن نیست.

سوزاک

روش دوم تهیه ی یک نمونه و قرار دادن آن در یک ظرف مخصوص میباشد. بعد از آن، ظرف در یک شرایط مساعد برای رشد باکتری ها قرار داده خواهد شد (اینکوبه کردن). در صورت وجود باکتری، یک کلونی از آن تشکیل خواهد شد. نتایح اولیه بعد از 24 ساعت مشخص میشود و نتایج نهایی بعد از 3 روز بدست خواهد آمد.

عوارض ابتلا به سوزاک

زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض طولانی مدت سوزاک درمان نشده قرار دارند. عفونت درمان نشده در خانم ها ممکن است به دستگاه تولید مثل خانم ها گسترش یابد و رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر کند. این شرایط به نام بیماری های التهابی لگن شناخته میشود و میتواند سبب ایجاد درد شدید و مزمن و آسیب به دستگاه تولیدمثل خانم ها شود.

بیماری التهابی لگن میتواند در اثر عفونت های جنسی دیگر نیز به وجود بیاید. همچنین ممکن است خانم ها دچار انسداد یا زخم شدن لوله های فالوپ شوند که میتواند موجب جلوگیری از بارداری در آینده یا بارداری های نابه جا شود. بارداری نا به جا زمانی ایجاد میشود که تخم تشکیل شده خارج از رحم، لانه گزینی کند. سوزاک ممکن است در هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.

مردان ممکن است دچار زخم شدن لوله های ادراری شوند. همچنین مردان ممکن است دچار آبسه های دردناک درون آلت شوند. عفونت ممکن است سبب کاهش قدرت باروری یا ناباروری شود.

زمانی که عفونت به جریان خون منتشر شود، هم مردان و زنان میتوانند دچار آرتریت، آسیب دریچه های قلبی یا عفونت قشر مغز یا طناب نخاعی شوند. این موارد نادر ولی بسیار جدی میباشند.

 آنتی بیوتیک

درمان سوزاک

آنتی بوتیک های جدید عفونت سوزاک را درمان می کنند.

درمان های خانگی یا دارو های بدون نسخه

برای عفونت سوزاک درمان خانگی یا داروهای بدون نسخه وجود ندارند. اگر شما شک کردید که به سوزاک مبتلا شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

آنتی بیوتیک ها

برای شرکای جنسی فردی که به سوزاک مبتلا شده است، درمان های آنتی بیوتیکی تجویز میکنند تا از انتشار بیماری جلوگیری کنند. برای تجویز بهتر آنتی بیوتیک ها ممکن است از تست حساسیت آزمایشگاهی استفاده کنند.

کاندوم

پیشگیری از سوزاک

خود نگه داری بهترین راه جلوگیری از ابتلا به سوزاک و دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی است. اگر شما روابط جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید. مهم است که با شریک جنسی خود صادق باشید، منظم آزمایش بیماری های منتقله ی جنسی دهید و از آزمایش شریک خود نیز مطمئن شوید.

اگر شریک جنسی شما علائمی دارد که شما احتمال می دهید به این عفونت ها مبتلا شده باشد، از داشتن رابطه ی جنسی با او بپرهیزید و از او بخواهید تا به پزشک مراجه کند.

اگر شما به یکی از بیماری های منتقله از راه جنسی مبتلا شوید، برای ابتلا به سوزاک در خطر بیشتری هستید. همچنین اگر چندین شریک جنسی دارید نیز در خطر بیشتری هستید.

اگر به سوزاک مبتلا شدم، چه کنم؟

اگر فکر میکنید ممکن است سوزاک داشته باشید، باید از هر گونه رابطه ی جنسی پرهیز کنید. شما همچنین باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در هنگام معاینه ی پزشک به موارد زیر توجه کنید:

  • جزئیات علائمتان
  • صحبت درباره ی سابقه ی روابط جنسیتان
  • اطلاعات شرکای جنسی سابقتان برای تماس پزشک با او و درمان در صورت ابتلا

اجازه دهید شرکای جنسی شما به سرعت آزمایش شوند. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شد، مهم است داروها را به صورت کامل و درست مصرف کنید تا درمان شما کامل انجام شود.

قطع آنتی بیوتیک قبل از اتمام دوره ی مصرف میتواند سبب مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک شود. یک تا دو هفته بعد از اتمام دوره ی درمان پزشک خود را ملاقات کنید تا مطمئن شوید، عفونت کاملا از بین رفته است. اگر نتایج دوباره ی آزمایش ها منفی بود و شریک جنسی شما نیز سالم بود، شما میتوانید دوباره به روابط جنسی خود بازگردید.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرشید دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام بنده ۶۳ سال دارم و قند ندارم قبلا با سیلدنافیلد نعوظ داشتم تمایل جنسیم خیلی خوبه دکتر کالر داپلر نوشت بدام ولی شرایط روحی و مکانی جایی که انجام دادم خوب نبود دکتر هم می گفت پروتز باید انجام بدید که قیمتش هم خیلی بالاست راهی دیگری وجود ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام شما نارسایی وریدی دارید دارو همراه با وکیوم
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 758 مشاهده پرسش
    سلام اکثر جوابایی که دادین داخل سایت به کاربرا اینه که کم پرتاب شدن جهش منی ب ناباروری ربط نداره ولی هیچجا ننوشتین چه چیزای بخوریم یا چکاری انجام بدین که پرتاب منی افزایش پیدا کنه با تشکر جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام پرتاب منی به قدرت انقباضی عضلات الت ربط دارد با تغذیه تغییری نمیکند
  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 744 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم زگیل تناسلی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر ماسن جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، الان دو هفته ای هسته مشکل نعوظ پیدا کردم و وسط کار ناخودآگاه آلت شل میشه و به هیچ سراطی هم مستقیم نیسته بعضی مواقع هم مشکلی نداره و ناگفته نمونه که قبل از نزدیکی برای سفت شدن کمر و دیر ارضا شدن از شیره و تریاک استفاده میکنم که قبلا هم استفاده می‌کردم و مشکلی هم نداشتم فقط همین دو هفته گذشته این مشکل برام زیاد پیش اومده، لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام معمولا موقتی و بر اثر مسائل روحی است صورت تداوم به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده جدیدااختلال نعوظ دارم.بعضی وقتهاوسط نعوظ به حالت خوابیده برمیگرده وبیشتروقتهاهم نعوظ کامل نیست نیمه نعوظ هست.
    میخواستم بدون چه راه حلی وجودداره جناب دکتر
    ممنون بابت همه چی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابتدا باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر بهنام یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 883 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من روی قسمت راست آلتم یکی دوتا دونه خیلی ریز احساس میکنم که وقتی خیلی دقت کنید قابل مشاهده هستن . شاید چند ماه هست حسش میکنم و اندازشون تغییر نکرده . چندروزه دقیقا زیر سوراخ آلتم‌هم یدونه حس میکنم . از صب سرکه سیب میزنم یکم سفید میشه اون نقطه ها و قابل مشاهده تر میشن . پیش متخصص رفتم و عکسم فرستادم گفتن هیچی نیس کپسول سفالکسین بخور اما واقعا نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر سید جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام بنده 47 سالمه مشکل نعوظ دارم و پرتاب اسپرم ندارم خیلی نگران هستم آقای دکتر میخواهم بچه دار بشم ولی مشکل دارم خواهش میکنم راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب آزمایش اسپرم به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر من گلوم عفونت داشت و همش خلط داشتم و هیچ داروی انتی بیوتیکی مصرف نکردم فقط شربت دیفن هیدرامین خوردم و در طول مدت بیماری رابطه دهانی داشتم و بعد اون طرف مقابل به سوزاک مبتلا شد امکان داره از این طریق رابطه دهانی مبتلا بشه
    چون هیچ رابطه دیگه ای نداشتیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر Mhmd دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    چند وقتی است ک دو لکه کوچک بدون درد و خارش روی الت سر کلاهک پدیدار شده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    من نزدیک به یه ماه پیش رابطه جنسی داشتم که از کاندم استفاده کردم ولی اخر رابطه کاندوم پاره شده
    گاهی اوقات یه درد خیلی خفیف در ناحیه نزدیک به سر الت تناسلی حس میکنم
    ترشحی ندارم در حین ادرار درد و قطعی ندارم و حین نعوذ هم مشکلی ندارم
    میخواستم بدونم به نظرتون چیکار باید بکنم؟عفونته؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر