درمان قطعی پروستات در طب سنتی (گیاهان دارویی)

آخرین بروزرسانی: 24 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
در صورتیکه بزرگی پروستات با دارو و روتین مناسب زندگی درمان نشود. تنها درمان قطعی پروستات میتواند گزینه ی جراحی پروستات باشد اما متخصص اورولوژی باید تمامی علائم شما و راه های موجود را بررسی کن تا به نتیجه قطعی برسد.
 
یکی از نگرانی های عمده در آقایان بالای ٥٠ سال، مسائل مربوط به بزرگی پروستات و یا سرطان پروستات می باشد. در ادامه ما به شما مواد غذایی مفید، برای محافظت و درمان قطعی پروستات معرفی می کنیم. در صورتیکه این بیماری مهار نشود، عمل پروستات میتواند تنها راه درمان و کنترل عوارض آن باشد.
 

هر چند روند بزرگ شدن پروستات وابسته به سن بوده و به نوعی اجتناب ناپذیر است اما تشخیص و درمان سرطان پروستات در ابتدای ابتلا بسیار آسان است. با کمک یک آزمایش خون ساده و اندازه‌گیری آنتی ژن خاص پروستات PSA، می‌توان بیماری سرطان پروستات را در همان مراحل نخست شناسایی کرد.

پزشکان و متخصصان متوجه شده‌اند برخی مواد غذایی می‌توانند خطر ابتلا به بزرگی پروستات یا سرطان پروستات را کاهش دهند. در اینجا به چند توصیه از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

درمان سنتی پروستات با Zn (روی)

بیشترین میزان روی (Zn) در بدن آقایان در پروستات ذخیره می شود. این ماده در تمامی مراحل باروری در آقایان از جمله متابولیسم هورمونها، فعالیت و تحرک اسپرمها و سلامت و عملکرد غده پروستات نقش دارد.

تحقیقات نشان داده است که سطوح روی در بافت سرطانی پروستات نسبت به بافت سالم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. منابع غنی این ماده مدنی شامل صدف، جگر، غلات کامل، حبوبات، غذاهای دریائی و مغزهای گیاهی می باشد.

 

پروستات و درمان آن با فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از منابع غنی ضد سرطان است. تند بودن فلفل قرمز به علت وجود ماده‌ی كپساىسين‌ است. كپساىسين‌ علاوه بر اینکه باعث کاهش درد می‌شود، می‌تواند سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان پروستات را از بین ببرد.

این ماده همچنین به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، رادیکال‌های آزاد که موجب گرفتگی عروق می‌شوند را از بین می‌برد و لذا برای بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید است.

درمان خانگی پروستات با قارچ

قارچ‌ها به‌خصوص نمونه‌های آسیایی آن‌ها برای سلامتی بسیار مفید هستند و همچنین خواص ضد سرطانی دارند. به‌عنوان‌مثال در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، قارچ‌ شیتاکی مانع از پیشرفت سرطان سینه در موش‌ها شد. تاکنون اما مطالعه ی خاصی در زمینه  تأثیر قارچ‌ شیتاکی بر سرطان پروستات انجام نشده است.

قارچ‌های آسیایی همچنین شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام  ارگوتیونین هستند. قارچ‌های شیتاکی، اویستر، ریشی و مایتاکی ازجمله منابع غنی ارگوتیونین هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها خواص ضد سرطانی داشته و سلول‌های بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند.

فلفل قرمز

درمان گیاهی پروستات با کلم بروکلی

کلم بروکلی، منبعی غنی از مواد معدنی ضروری است. در میان خانواده کلم‌ها و سبزیجات، کلم بروکلی از میزان بالای سولفورافان فیتونوترینت و ايندول‌ برخوردار است که هر دو ماده از خاصیت ضد سرطانی بالایی بهره‌مند هستند.

بر اساس نتایج تحقیقاتی، ايندول‌ موجود در خانواده کلم‌ها، از جمله کلم بروکلی، باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان پروستات پیشرفته می‌شود و همچنین مانع تولید آنتی‌ژن‌های خاص پروستات می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام‌شده در مورد سرطان پروستات، تخمدان، کبد و روده، محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن کلم بروکلی بیش از یک‌بار در هفته موجب کاهش 45 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

برای آنکه از طعم بروکلی لذت ببرید، پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف آن را بخارپز کرده و یا به مدت 5 دقیقه در روغن تفت دهید. دقت داشته باشید چنانچه سبزی‌ها بیشتر از مدت مذکور تفت‌داده شوند، خاصیت ضد سرطانی خود را از دست می‌دهند.

کلم بروکلی

درمان خانگی پروستات با جوز برزیلی

از میان انواع آجیل، این نوع جوز که مخصوص منطقه ی آمریکا جنوبی است، منبع غنی سلنیوم معدنی بوده که برای سلامت پروستات بسیار مفید است. در واقع این آجیل ده برابر بیشتر از نوع دارویی آن حاوی سلنیوم است. بر اساس نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده است، مصرف سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است.

درخت جوز برزیلی در کشورهای برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پرو و بولیوی رشد می‌کند. جوز برزیلی منبع غنی روی و دیگر مواد معدنی مؤثر در سلامت پروستات است. علاوه بر این، جوز برزیلی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و همچنین منبع غنی منیزیم و تیامین(ویتامین ب1) است.

  چای سبز

ماهی سالمون

امگا 3 یکی از مواد مغذی و مفید برای سلامت پروستات است و ماهی سالمون نیز سرشار از امگا 3 است. رنگ پولک‌های انواع مختلف سالمون با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل برخی از انواع آن نسبت به بقیه امگا 3 بیشتری دارند.

بنا به گفته محققان، امگا 3 موجود در ماهی، مانع پیشرفت تومور پروستات میشود و همچنین مانع پیشرفت سرطان در دیگر قسمت‌های بدن افرادی می‌شود که پیشتر به این نوع سرطان مبتلا بوده‌اند.

نتایج مطالعاتی حاکی از آن بود که مصرف ماهی حداقل یک‌بار در هفته، باعث کاهش خطر پیشرفت سرطان حتی برای افرادی که به‌صورت ارثی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، می‌شود.

گوجه فرنگی

گوجه به‌عنوان منبع غنی از لیکوپن، فیتونوترینت و کاروتنوئید شناخته میشود. لیکوپن یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که برای سلامت پروستات بسیار مؤثر است.

گوجه فرنگی

چای و پروستات

خاصیت دارویی چای سبز به علت وجود آنتی‌اکسیدان کاتچين‌ است که انواع خاصی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، این آنتی اکسیدان باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده و با برخی از انواع سرطان از قبیل سرطان پروستات مبارزه می‌کند. هرچند انواع مختلفی از کاتچين‌ وجود دارد، اما مهم‌ترین نوع آن اپی گالوکاتچین گالات است.

بر اساس مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام‌شده، مردانی که در روز سه فنجان چای سبز می‌نوشند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب چای سبز مانع از فعالیت آنزیم‌هایی می‌شود که در ابتلای فرد به سرطان پروستات نقش اساسی دارند.

درمان گیاهی سرطان پروستات با تخمه کدو

تخمه‌ ی کدو خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت پروستات دارد، به‌ خصوص برای مردانی که مبتلا به سرطان پروستات خوش‌خیم هستند. روغن تخمه‌ ی کدو نیز سرشار از کاروتنوئید و امگا 3 است. به گفته محققان مردانی که از کاروتنوئید بالایی در رژیم غذایی خود برخوردار هستند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

درمان پروستات در طب سنتی با انار

انار سرشار از الاگیتانین است. الاگیتانین یک آنتی‌اکسیدان‌است و از بدن در برابر انواع سرطان ها از جمله سرطان پروستات محافظت می کند. بر اساس نتایج به دست آمده عصاره ی انار می‌تواند مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات شود.

انار

درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات با سویا

موادغذایی حاوی سویا از رشد سلولهای پروستات و بزرگی پروستات پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند. دلیل این امر ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که سبب کاهش میزان دی‌هیدروتستوسترون یا هورمون مردانه شده و از رشد بافت پروستات جلوگیری می کند (در بدن انسان هورمون تستوسترون در پروستات و اندام تناسلی خارجی به هورمون دی هیدروتسوسترون تبدیل شده که باعث رشد آن میشود. داروهایی مانند فیناستراید و دوداستراید با مکانیسم فوق باعث جلوگیری از رشد پروستات و در نتیجه کوچک شدن غده پروستات میشوند.)

تخم کتان

روغن‌های گیاهی به دلیل آنکه غنی از امگا ٣ هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌آورند. از انجاییكه بدن انسان خود قادر به ساخت امگا ٣ نمی باشد، باید این ماده را از مواد غذایی دریافت كند. دانه كتان حاوی مواد غنی از امگا ٣ بوده كه پودر این دانه را میتوان به غلات صبحانه و ماست اضافه كرد.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه‌ نوعی گیاه است که با آسیاب کردن ریشه‌های آن تبدیل به‌نوعی ادویه می‌شود. زردرنگ بودن این ماده سبب تندتر بودن مزه آن می‌شود.

زردچوبه می‌تواند مانع از بروز سرطان پروستات شود، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

ویتامین E

مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E، سبب کاهش احتمال بزرگ شدن پروستات مشوند و از غدد پروستات در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مارگارین، روغن‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل از جمله منابع غنی ویتامین E هستند.

سویا

ویتامین D

 سطوح بالای ویتامین D در خون نیز اثر حفاظتی در برابر سرطان پروستات دارد. این ویتامین به دلیل اثرات ضد تكثیری و ضد متاستاز خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش میدهد.

از آنجاییكه نور آفتاب و مواد غذایی محدودی مانند كره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر تنها منابع دریافت این ویتامین هستند، مصرف مكمل های ویتامین D در اغلب افراد ضروری به نظر می رسد.

 

ورزش چگونه به کوچک شدن پروستات کمک می کند؟

تحقیقات نشان داده است که ورزش راه خوبی برای کاهش التهاب بدن است، پس می‌تواند التهاب و  بزرگ شدن پروستات را کنترل کند. بنابراین، یافتن راه‌هایی برای کاهش این التهاب کلیدی برای مدیریت علائم بزرگ شدن پروستات مهم است.

ورزش همچنین می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند، که این امر باعث کاهش التهاب بدن می شود. چاقی همچنین خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش می دهد، بنابراین وزن سالم برای سلامت پروستات شما حیاتی است.

بهترین ورزش برای جلوگیری و یا کنترل بزرگی پروستات چیست؟

فعال‌تر شدن کافی است. لزومی ندارد که هر روز در باشگاه ورزشی باشید یا دوی ماراتن را انتخاب کنید. بهترین کار انتخاب یک برنامه تناسب اندام است که مناسب شما، سن و سبک زندگی شما باشد و به شما امکان دهد بیشتر حرکت کنید.

در اینجا چند ورزش مفید برای شما و سلامت پروستات شما آورده شده است:

تاثیر گیاه گزنه بر درمان پروستات 

گاها مشاهده شده که گزنه مانند فیناستراید (معمولاً برای درمان بزرگی پروستات تجویز می‌شود) در کاهش رشد پروستات عمل میکند. اما میزان تاثیر گزنه نسبت به فیناستراید بسیار ناچیز بوده و مصرف فیناستراید عاقلانه تر است.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیداحمد جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام علیکم دکتر جان چند روزه سوزش ادرار با سوزش انزال دارم خارش الت تناسلی هم دارم گرمی ناحیه الت و بیضه هم دارم میتونه عفونت پروستات باشه یاخیر؟چه داروی مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 550 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    سه روزه که پس از ادرار دوباره احساس ادرار دارم، البته تا چند ساعت هم میتوانم تحمل کنم و هنگام انزال هم درد دارم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار التهاب پروستات می باشید
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، پدرم عمل رادیکال انجام داد دوسال پیش، بد خیم، الان دوباره نمره ی پرستاتش داره میره بالا، شده 0/09 جای نگرانی هس؟ ؟ ؟ چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام تا زیر ۱ نیاز به اقدام خاصی ندارد
  • تصویر کاربر فهیمه دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 688 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم ۱۱روز پیش عمل کردن امروز سوند رادراوردیم نتونست ادرارکنه آیاطبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر میاح پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر آقای دکتر پدرم 65 سال سن دارن مریضی پارنکیسون دارن مدتی هست که مشکل ادرار پیدا کرده خیلی شدید تقریبا هر 5 دقیقه ادرار می‌کنه دکتر گفته که پروستات خیلی بزرگ شده نیاز به عمل داره اما چیزی که هست پدرم توان عمل نداره بیزحمت اگه درمان هست راهنمایی کنید ممنون میشم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 967 مشاهده پرسش
    کیسته کلیه ودرمان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      معمولا نیازمند درمان نیست
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 706 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مدتی پیش فشار ادرار کم شده بود و تاخیر ۵الی۶ثانیه در شروع ادرار داشتم سونوگرفتم. رفتم دکتر. بهم دارو داد. ولی باز همین دو مشکل رو احساس میکنم عکس هر دو سونو فرستادم لطفاً راهنمای کنید با تشکر .عکس ۱و۲ به تاریخ سال۹۹ و عکس۳و۴مربوط به برج ۴/۱۴۰۰
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    بنده از حدود ۴ سال پیش مشکل تکرر ادرار و دفع چندین بار ادرار پیدا کردم و ۲بار دارو مصرف کردم ولی باز به مرور زمان به علت تحریک بیش از حد و خود ارضایی با علائم سخت تر برگشت الان کلا اون کار رو دیگه به هیچ وجه انجام نمیدم ولی علائمش مونده و قرصایی که قبلا مصرف کردم پروترال ۰/۴ و ترازوسین ۲ بوده
    ولی الان دوباره اومدم مصرف کنم بدنم پس میزنه این ۲ قرص رو تپش قلب و گر گرفتی و گرفتی قفسه سینه و فشار خون پیدا میکنم --فکر میکنم به علت مصرف زیاد-
    میخواستم ببینم داروی دیگه غیر از این دو قرص هست که مصرف کنم و این عوارضو پیدا نکنم؟
    و یا داروی گیاهی هست درمان قطعی داسته باشه؟
    عکس سونوگرافی قدیمی رو براتون گذاشتم الان هم تقریبا همون حالت رو دوباره پیدا کردم ۲۵ سالمم هست
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر ارشلو سه شنبه ۳ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 815 مشاهده پرسش
    آیا میشود هنوز پرستار بزرگ نشوند با سبزیجات جلو سرطان پروستات را بگیریم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام سبک زندگی در جلوگیری از سرطان موثر است
  • تصویر کاربر یوسف یکشنبه ۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 946 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، پدر من پروستات دارن دکتر عمل کرد بعدش بدتر شد اولش ۶۰ بود بعد عمل شده ۵۲ ولی وضعش بدتر شده به طوریکه هر پنج دقه شایدم کمتر میره دست به آب، چندتا دکتر دیگ هم بردیم دارو دادن ولی باز کفایت نکرد و الان باز همونجوریه ، ممنون میشدم جواب میدادین و یه راهنمایی میکردین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب آخرین سونوگرافی و عکس از مجرا(RUG)به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر