اثربخشی پودوفیلین بر زگیل تناسلی

آخرین بروزرسانی: 13 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

یکی از بیماری‌های عفونی جنسی، زگیل تناسلی است که به صورت زائده‌های نرم گوشتی معمولا به رنگ پوست نمایان می شود. ویروسی به نام HPV، که معمولا و نه همیشه از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، عامل این بیماری است. علاوه بر کرایوتراپی زگیل تناسلی یکی از دارو‌های موثر در درمان زگیل تناسلی پودوفیلین بوده که در این مقاله قصد داریم با اثربخشی این دارو و ماهیت آن بیشتر آشنا بشویم.

مقایسه تاثیر سرمادرمانی در مقابل پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی

کرایوتراپی یا سرمادرمانی برای درمان زگیل تناسلی بهتر است یا اثر بخشی پودوفیلین بیشتر است؟

1_ اثر سرما‌درمانی در درمان زگیل تناسلی

در روش سرما‌درمانی معمولا از نیتروژن مایع بر روی زگیل تناسلی استفاده می‌شود. نیتروژن مایع موجب مرگ سلولی زگیل تناسلی شده و به نوعی به سلول‌های آن آسیب وارد می‌کند که باعث توقف رشد زگیل تناسلی می‌شود. 

2_ پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی

در استفاده از پودوفیلین به صورت موضعی که اغلب به شکل ژل یا سوسپانسیون است، توقف و به نوعی تکثیر سلول‌های زگیل تناسلی صورت می‌گیرد.

در مقایسه دو روش درمانی، می‌توان گفت طبق آزمایشات انجام شده، کرایوتراپی یا سرما درمان در مدت زمان کوتاه تری زگیل را از بین میبرد. اما پودوفیلین در مواقعی که بیمار زگیل های بسیار بسیار ریز و کوچکی داشته باشد، میتواند از پماد پودوفیلین استفاده نماید.

مقایسه‌ی اثربخشی محلول پودوفیلین 25 درصد با کرایوتراپی

کرایوتراپی هم یکی از شیوه‌های سرمادرمانی محسوب می‌شود که در انجام آن از گاز آرگون و یا نیتروژن مایع در جهت فریز کردن موضع استفاده می‌‌شود‌. در واقع در کرایوتراپی از طریق انجماد از پخش شدن و به نوعی تکثیر زگیل تناسلی جلوگیری می‌کنند. اما در مقایسه اثر بخشی محلول پودوفیلین ۲۵ درصد با کرایوتراپی باید بگوییم: هر دو روش، شیوه‌ی معمول برای درمان زگیل تناسلی هستند. 

اما شروع بهبودی با پودوفیلین در مقایسه با کرایوتراپی در زمان بسار بیشتری رخ می‌دهد و طول درمان طولانی تری را سپری خواهید کرد. به طوری که بهبودی کامل در کمتر از 1 هفته از طریق درمان با کرایوتراپی و حدودا 3 هفته از طریق درمان با پودوفیلین ایجاد می‌شود. پس برای درمان با پودوفیلین نیاز به جلسات بیشتر خواهید داشت. 

در مجموع، به طور قطع می‌توانیم بگوییم، میزان اثربخشی کرایوتراپی یا سرما درمانی نسبت به درمان با پودوفیلین بیشتر است.

اثربخشی پودوفیلین بر زگیل تناسلی

همان‌ طور که می‌دانید، عامل اصلی ایجاد زگیل تناسلی ویروسی به نام HPV است. ویروس‌ها برای تکثیر به سلول‌های میزبان نیاز دارند که داروهای آنتی میوتیک یا همان ضد تکثیر سلولی در متوقف کردن رشد این نوع ویروس تاثیر به سزایی خواهند داشت.

پودوفیلین به عنوان دارویی با یک ماده آنتی میوتیک (ضد تکثیر سلولی) بوده که فعالیت سلولی ویروس HPV که عامل ایجادکننده بیماری زگیل تناسلی است را دچار مشکل خواهد کرد. درواقع پودوفیلین به صورت پوششی، پروتئین‌های توبولین ویروس HPV را احاطه کرده و مانع ورود به سلول میزبان برای تکثیر می‌شود. به این صورت، تکثیر سلولی ویروس اچ پی وی مختل شده و روند رشد زگیل تناسلی متوقف می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی پودوفیلین برای زگیل تناسلی

دوز داروی پودوفیلین برحسب شدت بیماری زگیل تناسلی، می‌تواند متغیر باشد. همچنین پزشک شما ممکن است بر حسب نوع و میزان تکثیر بیماری، مدت زمان مصرف دارو را متفاوت در نظر بگیرد. به یاد داشته باشید، مصرف بیش از حد محلول یا ژل پودوفیلین، می‌تواند باعث تشدید این نوع عارضه پوستی بشود پس در مصرف این دارو حتما با تجویز پزشک پیش بروید.

اما به طور کلی، برای زگیل تناسلی از پودوفیلین ۲۵ درصد به صورت محلول یا همان سوسپانسیون استفاده می‌‌شود. به صورت روزانه، یک یا دو بار از این محلول را بر روی محل آسیب دیده بزنید و به مدت یک تا شش ساعت بگذارید، دارو روی پوست بماند. بعد از این مدت حتما پوست خود را با یک شوینده ملایم و آب ولرم بشویید. 

این روند درمان باید به طور مکرر تا شش هفته ادامه یابد. دقت بکنید، اگر یک نوبت دارویی خود را فراموش کرده‌اید به محض یادآوری، آن را مصرف کنید.

کاربرد و اطلاعات دارویی پودوفیلین

پودوفیلین یک نوع داروی گیاهی است که از گیاهی به نام پودوفیلوم تولید می‌شود. از گذشته‌های دور هم از عصاره این گیاه به عنوان درمان موثر زگیل تناسلی و حتی زگیل پا استفاده می‌شد. امروزه از ترکیب عصاره گیاه پودوفیلوم و بنزوئین یا الکل و کلروفرم، داروی پودوفیلین ایجاد می‌‌شود. 

پودوفیلین اغلب به صورت ژل ۲ و ۴ درصد و سوسپانسیون ۱۰ و یا ۲۵ درصد بوده که همه‌ی آن‌ها به صورت موضعی قابل استفاده هستند. در نظر بگیرد، پودوفیلین علاوه بر اینکه در درمان زگیل تناسلی استفاده دارد، دارای کاربرد‌هایی دارویی_درمانی زیر هم است:

موارد منع مصرف داروی پودوفیلین برای زگیل تناسلی

از آن جا که زگیل تناسلی یک نوع بیماری جنسی_مقاربتی هم به حساب می‌‌آید، ابتلا به آن در کودکان کمتر دیده می‌شود. با توجه به این نکته پودوفیلین در کودکان منع مصرف دارد و نباید از آن برای کودکان در هر نوع زگیل پوستی استفاده بشود. همچنین این نوع داروی موضعی را نباید زنان باردار و شیر‌ده استفاده بکنند. 

از طرفی رزین گیاه پودوفیلوم که در ژل و یا سوسپانسیون پودوفیلین استفاده می‌شود، سمی بوده و استفاده از آن به صورت خوراکی، می‌تواند عوارض بالایی به همراه داشته باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم