آیا درد مثانه از علائم عفونت مثانه است؟

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید
علت درد مثانه بعد از ادرار میتواند عفونت مثانه باشد، نوعی عفونت ادراری است که کلیه ها، حالب ها و یا میزراه را درگیر می کند. عفونت مثانه معمولا به وسیله ی باکتری های موجود در مثانه ایجاد می شود. همچنین ممکن است مخمرها در کسانی که دارای نقص ایمنی هستند، باعث عفونت شوند. 

با توجه به ناگهانی بودن عفونت های مثانه، اکثرا به صورت حاد رخ می دهند. در مابقی حالت ها به صورت مزمن یا طولانی مدت اتفاق می افتند. شناخت صحیح علائم عفونت در مثانه و مجرای ادرار موجب درمان به موقع عفونتهای مثانه، یکی از راه حل های کلیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده عفونت است.

علت درد مثانه بعد از ادرار؟

باکتری های وارد شده به مثانه از طریق میزراه، میتوانند باعث عفونت شوند. با وجود اینکه بدن بوسیله ی ادرار خیلی از باکتری ها را از مثانه دفع می کند، ولی ممکن است این باکتری ها به دیواره ی مثانه چسبیده و به سرعت تکثیر شوند. تکثیر بیش از حد باکتری ها، باعث از بین رفتن توانایی بدن در نابود کردن آن ها و این عارضه، یکی از علل ایجاد عفونت در مثانه است.

بر اساس مطالعات، بیشتر عفونت های مثانه بوسیله ی باکتری E.Coli رخ می دهد. این باکتری به صورت معمول در روده ها وجود دارد. در صورت آغشته شدن ناحیه تناسلی به مدفوع، این باکتری ممکن است باعث عفونت در مجرای ادراری شود. در خانم ها باتوجه به کوتاه تر بودن مجرای میزراه و فاصله ی مقعد تا دهانه ی آن، این باکتری راحت تر می تواند باعث عفونت شود.

عفونت مثانه زنان

علایم عفونت مثانه

علایم عفونت مثانه زنان تفاوت چندانی با علائم عفونت ادراری در مردان ندارد. عفونت ادراری در خانم ها شایع تر از آقایان است. با توجه به شدت آن متغیر می باشد. تغییر در دفع ادرار، یکی از اولین علائم عفونت مثانه است. بعضی از علائم شایع عبارتند از:

  • درد یا سوزش هنگام تخلیه ی ادرار
  • ادرار تیره رنگ و آغشته به خون
  • تکرر ادرار
  • بوی نامطبوع ادرار
  • کاهش توانایی احتباس ادرار
  • درد در ناحیه تحتانی شکم یا کمر

قرص تکرر ادرار 

انتشار عفونت از مثانه به نقاط دیگر بدن، ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه میانی کمر شود. این درد با عفونت کلیه ها در ارتباط است. برخلاف دردهای عضلانی این درد بدون توجه داشتن به حالت بدن یا نوع فعالیت، به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

عفونت کلیه ها معمولا باعث ایجاد تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود. عفونت در کلیه ها خیلی خطرناکتر از عفونت مثانه بوده و نیازمند مداخله ی سریع پزشکی است.

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند؟

با اینکه تمامی افراد توانایی مبتلا شدن به این عفونت را دارند، ولی خانم ها بیشتر از آقایان درمعرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. با بالا رفتن سن در آقایان، احتمال بزرگتر شدن پروستات بیشتر می شود، در نتیجه امکان انسداد مجاری ادرار وجود دارد. در آقایانی که مجاری ادراری آنها به هر دلیلی مسدود شده است، احتمال ابتلا به عفونت های مجاری ادراری بیشتر است.

مابقی عوامل خطرساز در خانم ها و آقایان که احتمال ابتلا به عفونت مثانه را بیشتر میکند، عبارتند از:

  • سن بالا
  • ناتوانی در حرکت
  • کاهش مایعات بدن
  • جراحی بر روی مجاری ادرار
  • سوند گذاری
  • انسداد مجاری ادرار، که معمولا در مثانه یا میزراه اتفاق می افتد.
  • غیر طبیعی بودن مجرای ادراری به صورت اکتسابی یا مادرزادی
  • باریک شدن میزراه
  • بزرگی پروستات (علائم بزرگی پروستات در مردان)
  • بی اختیاری در دفع مدفوع
  • بارداری
  • ابتلا به دیابت
  • بیماری های عصبی درگیر کننده ی مثانه مانند ام اس
  • سیستم ایمنی تضعیف شده

خون در ادرار

تشخیص عفونت مثانه

یکی از مهمترین عوامل تشخیص عفونت در مثانه، آزمایش ادرار می باشد. این آزمایش برای ردیابی موارد زیر در ادرار انجام می شود:

  • گلبول های قرمز
  • گلبول های سفید
  • باکتری ها
  • یون نیترات(NO2)

همچنین در صورت نیاز از کشت ادرار نیز استفاده می شود. این کشت به منظور تشخیص نوع باکتری موجود در مثانه و ارزیابی حساسیت آن به انواع انتی بوتیک انجام می شود.

درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه زنان و مردان بوسیله ی انتی بوتیک ها و مسکن ها انجام می گیرد.

1_ درمان دارویی عفونت مثانه

انتی بیوتیک های خوراکی، به منظور از بین بردن باکتری های دخیل در عفونتها در مثانه استفاده می شوند. در صورت احساس درد و یا سوزش، میتوان از مسکن های خوارکی مانند فنازوپریدین (پیریدیوم) استفاده کرد.

2_ درمان عفونت مثانه در منزل

در زمان ابتلا به عفونت در مثانه بهترین اقدام مناسب، نوشیدن زیاد مایعات برای دفع باکتری های گیر افتاده در مثانه می باشد. با توجه به اینکه نوشیدنی های کافئین دار و افزودنی های مصنوعی باعث تحریک مثانه می شوند، از مصرف آنها باید اجتناب کرد.

از عصاره و آب ذغال اخته میتوان برای پیشگیری از عفونت مجاری ادرار بوسیله ی باکتری، استفاده کرد. البته در درمان این گونه عفونت ها، نباید فقط به این موارد اتکا کرد.

در مطالعات انجام شده در زمینه ی میکروبیولوژی، آب ذغال اخته باعث کاهش باکتری های موجود در مثانه میشود، ولی با این وجود در از بین بردن کامل این باکتری ناتوان است.

پیشگیری از عفونت مثانه

پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه شامل مواردی هم چون:

1_ تغییرات در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی می تواند تا حد زیادی از بروز و یا عود مجدد عفونت مثانه، جلوگیری کند. بعضی از عوامل کمک کننده در این راستا، شامل موراد زیر می باشند:

  • نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز
  • نوشیدن روزانه ی آب ذغال اخته
  • اقدام به موقع در تخلیه ی ادرار
  • تمیز کردن ناحیه تناسلی بوسیله ی دستمال کاغذی از سمت جلو به عقب در خانم ها
  • عدم استفاده از دوش، اسپری های استریل کننده، صابون های معطر و پودر های تمیز کننده پس از ادرار
  • استفاده از حمام سرپایی بجای استفاده از وان
  • پوشیدن لباس های زیر کتان و گشاد
  • عدم استفاده از دیافراگم و یا اسپرم کش ها برای جلوگیری از ایجاد بارداری
  • استفاده از کاندوم های روان کننده و غیر اسپرم کش
  • ادرار قبل و پس از رابطه جنسی

2_ قرص عفونت مثانه

مصرف روزانه ی آنتی بیوتیک ها به منظور پیشگیری از عفونت، در خانم هایی که دچار عود مکرر عفونت مثانه می باشند، مفید است. همچنین استفاده ی تک دوز از آنتی بیوتیک ها پس از رابطه جنسی نیز، می تواند موثر باشد.

بیشتر مشکلات عفونی مثانه طی 48 ساعت پس از دریافت آنتی بوتیک سرکوب می شوند. مصرف تمامی انتی بوتیک های تجویز شده، حتی در صورت احساس بهبودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از عفونت ها، به دلیل مقاومت باکتری ها به آنتی بوتیک های تجویز شده و یا عدم درمان کافی و به موقع، ممکن است به سمت کلیه ها انتشار پیدا کنند. عفونت مکرر و مداوم سیستم مجاری ادراری، به انجام بعضی از آزمایش ها و تست ها نیاز دارد. در عفونت های مزمن و مکرر مثانه باید از داروها و آنتی بیوتیک های قوی تری استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ص دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 712 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان

    من مدتی است دچار تکرر ادار وعفونت شدم ازمایش وسونگرافی هم نشون دکتردادم
    بااینکه تشخیص داد که پروستاتم بزرگ‌شده وفتق هم دارم وعفونت هم مشخص شده درازمایش ولی داروی که تجویز کردند هیچ یک ازمشکلاتم برطرف نشد یک ماه دارو وامپول استفاده کردم نتیجه ای نداد به نظرشماچکارکنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره تلفنی موجود در سایت اقدام کنید
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام، وقتتون بخیر.
    من اخیرا یه هفته ای میشه که تکرر ادرار مخصوصا شبانه دارم. یه ماه پیش آزمایش ادرار دادم توش به وجود مقدار کم باکتری و وجود خون توش اشاره شده بود. لطفا راهنماییم کنید بدونم علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام..
    یک سال پیش یک لکه صورتی رنگ روی کلاهک آلتم ایجاد شد که چون هیچ مشکل خاصی نبود اعتنایی نکردم اما با گذشت چندماه احساس کردم این لکه در حال گسترش و بیشتر شدن هست اما باز چون حس بدی نداشتم پیگیرش نشدم تا حالا که تقریبا نیمی از کلاهک صورتی هست و گاهاً احساس خارش دارم و هنگام نزدیکی و هنگام ارضا شدن و حتی تا یکی دو روز بعد از نزدیکی اصلا حس خوبی ندارم البته درد نداره ولی حس بدی خصوصا هنگام‌نزدیکی و ارضا شدن دارم! ممکنه سرطان باشه؟ تشکر از راهنمایتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نیاز به معاینه دارید
  • تصویر کاربر KjA سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب ، بنده چند وقته ک از قرنطینه تو خونه میگذره و تو خونه ورزش میکنم ۱۷.۵ سالمه ی چند وقت یهو تکرر ادرار پیدا کردم ب طوری که بین ۵ تا ۱۰ بار شبانه به دستشویی میرم اکثر اوقات زیاد هست و بی رنگه و حس میکنم کامل تخیله نمیشه و مشکل داره با اینکه زیاد تخیله میشه ی مشکل دیگ بعضی اوقات ک حس میکنم مثانه ام پره ولی تا قبل از مدفوع ادرار خالی نمیشه یعنی بعدش انگار دریچه ای چیزی باز میشه و راه رو باز میکنه لطفا کمکم کنید دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت به خیر
    اخیرا مشکل نگه داشتن ادرار برام شدت گرفته پیا پی نیاز به تخلیه پیدا می کنم ولی حجم ادرار به شدت کمه فشار ادرار کمه و فشار آوردن برای تخلیه زودتر من تاثیری در تخلیه نداره و پس از اتمام احساس باقی ماندن ادرار ندارم شبها خیلی اذیتم می کنه و اگه برای تخلیه بلند نشم صبح با درد کلیه از خواب بیدار می شم
    دو سال پیش عمل فیستول انجام دادم در دو مرحله . یکبار تخلیه عفونت که برام سوند هم وصل کرده بودن و چند ماه بعد نخ گذاری چون تبدیل به فیستول شده بود
    نمی دونم از کی شروع شده البته فکر می کنم بعد عمل و دردی ندارم و از بعد عمل به شدت نفاخ شدم
    ممنون می شم راهنماییم کنید
    آزمایش مربوط به 30/11/98 رو پیوست می کنم شاید کمکی به تشخیص کنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک نوار مثانه(UDS)انجام دهید و با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پریسا پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من مادرم سنشون 65ساله،نشسته بودن تلویزیون نگاه میکردن که یکدفعه درد از ناحیه کشاله ایجاد شد و الان 2روز هستش که اون ناحیه درد میکنه و امروز میگه دردش به پامم میزنه،با این اوضاع بیماری کرونا نمیتونم ببرم دکتر ،زحمت دادم به شما.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر ماهان شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    حدودا ۴روز پیش بادرد شدید پهلویِ چپ مواجه شدم،با مشورت پزشک ماما قرص مترو و سیپروفلوکساسین مصرف کردم،درد کلیه خوب شد
    ولی الان تکرر ادرار دارم با خوردن نبات داغ بهتر میشم ولی دوباره برمیگرده،توروخدا چیکار کنم توی این شرایطی که مراجعه به پزشک و آزمایشگاه امکان پذیر نیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام دخید
  • تصویر کاربر ناهید چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسرم دوسالو ده ماهشه تازه متوجه شدم که بیماری هیپوسپادیاس داره بعد ختنه به یه دکتر متخصص ارولوژی تو سن هفت ماهگی نشونش دادم ولی اصلا چیزی نگفتن خیلی ساده گفتن چیزی نیس سوراخش پایینه مادرزادی منم چون متخصص بود خیالم راحت شد تازه امروز بامطالب سایت شما فهمیدم وشوکه شدم باتوجه به تصاویر حالت خفیفه چیکار باید بکنم الانم میشه جراحی کرد پروسه جراحیش چطوره بعد عمل چه مراقبت هایی لازم داره لطفا راهنماییم کنید چون واقعااسترس زیادی دارم.حالت ظاهریش بدون جراحی تو بزرگسالی چطوره ایا باعث خجالتش میشه حتما نیاز به جراحی زیبایی داره؟ببخشید ایمیل ندارم یه چیز الکی زدم پیامم ارسال شه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،اگر هیپوسپادیازیس خفیف باشد نیاز به جراحی ندارد لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Alireza چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من یه پسر ۱۶ ساله هستم که چند هفته پیش خون در ادرارم مشاهده شد و بعد آزمایش خون و سونگرافی که دادم و رفتم دکتر متخصص بهم گفت که عفونت مثانه داری !
    الان بعد از ۷ روز که از معاینه دکترم گذشته دیگه علائم ابتلا به عفونت مثانه رو ندارم ولی خودم حس میکنم که بیضه هام کمی بزرگتر از حالت قبلیشون شدن و دردی هم ندارند
    یعنی الان من هیچ مشکلی ندارم جز اینکه فقط حس میکنم نسبت به قبل از مبتلا شدن به عفونت مثانه بیضه هام یکم بزرگتر شدن و بغضی اوقات کشاله ران پای چپ تیر میکشه اونم خیلی خفیف
    میشه گفت اینا به خاطر عفونت مثانس؟
    یا بیماری بیضه ای دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،اگر بیضه های شما نیز درگیر عفونت سده باشند احتمال بزرگی انها هست برای اطمینان میتوانید سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۵روز بهم سوند ادرار وصل بود تو بیمارستان بعد امروز در اوردن الان من هر یه ربع یه بار ادرار دارم میرم دستشویی بعد اخر ادرار یه ۲ قطره خون میاد چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار عفونت ادراری شده اید به پزشک مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات