آیا درمان واریکوسل به صورت سرپایی امکان پذیر است؟

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

واریکوسل یا  واریس بیضه به شرایطی گفته می شود که طی آن وریدهای بیضه بزرگتر از حالت عادی می شوند. ده تا پانزده درصد مردان، مبتلا به واریکوسل هستند. این بیماری شبیه واریسی شدن پاهاست که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. اسپرم ها در دمای نزدیک به 34.5 درجه ی سلسیوس ساخته می شوند و این در حالی است که دمای معمول بدن انسان ها 37 درجه سلسیوس می باشد. همین موضوع دلیل اصلی قرار گرفتن بیضه ها در خارج از محیط اصلی بدن است.

واريکوسل می تواند باعث تخریب سیستم پمپینیفورم که نقش اصلی شبکه ی  خنک کردن خون قبل از رسیدن به اسپرم ها است، شود و این موضوع باعث جلوگیری از تولید اسپرم های با کیفیت می شود. اگر به واریکوسل گرید 2 و یا گرید 3 مبتلا هستید، احتملا عمل واریکوسل تنها راه درمان شما باشد.

علائم واریکوسل

واریکوسل ندرتا باعث ایجاد درد می شود، اما اگر این اتفاق بیافتد، درد آن مانند زیر است:

واريکوسل ممکن است حتی غیر قابل درک باشد، اما پزشک می تواند با معاینه ی جسمانی آن را تشخیص دهد. در هر صورت، اگر فردی متوجه علائم زیر شد، باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص واریکوسل 

واریکوسل بر اساس شدت به سه درجه ی مختلف تقسیم می شود:

واریکوسل درجه ی 1

خفیف ترین حالت بوده، قابل مشاهده نیست، اما پزشک می تواند با انجام مانور وال سالوا آن را تشخیص دهد.

واریکوسل خفیف

واریکوسل گرید 2

قابل مشاهده نیست، اما مجددا با انجام مانور وال سالوا قابل تشخیص است.

واریکوسل درجه 3

واریکوسل با چشم قابل مشاهده است.

اگر بزرگ شدن به اندازه ی کافی زیاد باشد، ممکن است چیزی شبیه تجمعی از کرم ها مشاهده کنید. واریکوسل تحت بالینی نوعی از واریکوسل است، که فقط با آزمایش های تصویربرداری وجود آن دریافت می شود. این آزمایش ها شامل ترموگرافی بیضه ای و تست رفلکس داپلر که نوعی سونو گرافی است می تواند باشد.

سونوگرافی می تواند برای رد علل ممکن دیگری، که باعث واریکوسل می شوند، مانند وجود تومور در نزدیکی طناب اسپرماتیک، انجام شود. تست های آزمایشی دیگر شامل آنالیز مایع منی و تست های هورمونی برای پی بردن به میزان هورمون FSH  و تستوسترون می شوند. این تست ها ممکن است زمانی انجام شود که پزشک به  عملکرد بیضه ها شک  کند.

واریکوسل معمولا شرایط خطرناکی را ایجاد نمی کند، اما اگر باعث تغیر در شکل و اندازه ی بیضه یا تغییری در ناحیه ی جنسی شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

جراحی واریکوسل گرید 3 (ویدئو)

عکس واریکوسل گرید 1 و 2 و 3

عکس واریکوسل درجه 1

تصاویر واریکوسل گرید 3

عکس واریکوسل درجه 3

عکس واریکوسل گرید 3

واریکوسل گرید ۳ معافیت

در صورت درمان نشدن واریکوسل گرید 3 (پس از جراحی) یا بعبارتی عود بیماری پس از جراحی، معافیت شامل حال واریکوسل می شود.

آیا عمل واریکوسل با لیزر امکانپذیر است؟

علت ابتلا به واريكوسل
 

یکی از دلایل واریکوسل به دریچه های موجود در طناب اسپرماتیک برمی گردد. طنابی که خون را به بیضه برده و آن را برمی گرداند. به روشنی معلوم نیست چرا این اتفاق می افتد، ولی شبیه همان چیزی است که در واریسی شدن عروق پا اتفاق می افتد.

دریچه های یک طرفه به گونه ای قرار گرفته اند که جریان خون را به سمت قلب هدایت کنند. اشکال در دریچه ها می تواند جریان خون را مختل کند. به جای جریان خون آرام، گیر افتادن و تجمع خون را خواهیم داشت. این گیر کردن خون باعث گشاد شدن رگ ها می شود.

التهاب بیضه یا اورکیت

انواع واریکوسل

واریکوسل می تواند به دو گروه دسته بندی شود:

❇ نوع فشاری

طناب اسپرماتیک پر از خون می شود و به سمت واریکوسل درجه ی 1 پیشرفت می کند.

❇ نوع شنتی

تجمع زیاد خون باعث صدمه به ورید اسپرماتیک و بقیه ی ورید ها می شود. که این امر منجر به بزرگتر شدن و واریکوسل درجه 2 و 3 می شود. معمولا بیضه ی سمت چپ بیشتر دچار این شرایط می شود، در هر صورت اگر فقط یک سمت دچار واریکوسل شود، روی اسپرم سازی طرف دیگر هم اثر مخرب دارد.

عمل جراحی

درمان واریکوسل

در همه ی موارد درمان واریکوسل الزامی نیست، اما در صورت وجود عوارض زیر، درمان واریکوسل باید هر چه سریعتر انجام شود:

  • درد و ناراحتی
  • کاهش تعداد اسپرم ها
  • ناباروری ای که حداقل 6 ماه طول کشیده است و وجود نداشتن دلیل دیگری برای آن

❇ درمان خانگی

اگر واریکسول به اندازه ای جدی نبود که نیاز به جراحی داشته باشد، پوشیدن لباس های زیر حمایت کننده ممکن است درد را کاهش دهد. درمان های مختلف زیادی برای تعداد پایین اسپرم ها انجام می شود، اما بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

❇ جراحی واریکوسل

سه نوع جراحی برای درمان واریکوسل وجود دارد، از جمله:

  • جراحی از بین بردن واریکوسل

 نوعی جراحی باز که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی انجام می شود. جراح معمولا از طریق کشاله ی ران، یا به طور ناشایع از طریق شکم یا بالای ران به ناحیه مربوطه دسترسی می یابد.

با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ جراحی، جراح وریدهای آسیب دیده را میبندد تا جریان خون درست از طریق عروق سالم برقرار شود. درد بعد از جراحی معمولا بسیار کم است و فرد به زودی می تواند به زندگی سابق خود بازگردد. امروزه به دلیل دقت بالای جراحی میكروسكوپی در پیدا كردن وریدهای معیوب،احتمال كمتر برای آسیب زدن به شریانهای بیضه و عوارض كمتر پس از جراحی و هم چنين دوره نقاهت كوتاهترپس از جراحی،روش جراحی میكروسكوپی روش choice (انتخابی) در جراحی واریكوسل می باشد.

  • درمان واریکوسل با جراحی لاپاراسکوپی

 جراح یک برش کوچک روی شکم ایجاد می کند و از طریق آن یک ابزار جراحی ظریف را وارد عروق می کند.

  • درمان واریکوسل با لخته سازی زیرجلدی

 رادیولوژیست یک لوله یا کتتر را از طریق گردن یا کشاله ی ران وارد بدن می کند. وسایل جراحی از طریق این لوله وارد بدن می شوند، پس از آن جراح ورید های آسیب دیده را از طریق سوزاندن یا مواد شیمیایی خاصی می بندد.

👈توجه: این روش کم تهاجمی ترین عمل جراحی می باشد که حتی می توان به صورت سرپایی آن را انجام داد و مدت زمان بهبودی آن نسبتا کوتاه است. اما امروزه به دلیل احتمال بالای عود با روش لخته سازی زیر جلدی، به ندرت از روش فوق استفاده میشود.

 رابطه زناشویی تا ۲ هفته پس از جراحی توصیه نمی‌شود. اولین آزمایش اسپرم ۳ ماه پس از جراحی درخواست می‌شود. میزان موفقیت در بهبود اسپرم‌ها پس از جراحی، حدود ۸۰ – ۷۵ درصد بوده و بهتر است بیمار پس از جراحی جهت حصول نتیجه بهتر تحت درمان دارویی (داروهای تقویت کننده اسپرم) قرار گیرد.

واریکوسل

خطرات جراحی واریکوسل

این جراحی ها نسبتا بی خطر هستند، اما مانند تمام جراحی های دیگر، یک سری خطرات هم دارند که شامل موارد زیر می باشند:

  • آسیب به شریان
  • از بین رفتن بیشتر بافت بیضه
  • عفونت
  • کبودی، تورم و تجمع مایع در ناحیه ی مربوط
  • درد شکمی

ندرتا ممکن است ترومبوز (ایجاد لخته) عروق کلیوی نیز به وجود بیاید. که ممکن است کلیه ها را درگیر کرده و باعث تحمیل یک جراحی اضافه به بیمار شود. بعضی اوقات ممکن است عروقی که بعد از جراحی وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را دارند، نیز دچار اتساع شوند و نیاز به درمان دوباره باشد. 

✅لازم به ذکر است میزان بروز عوارض فوق در جراحی میکروسکوپی حداقلی (زیر %1) می باشد.

عوارض واریکوسل

در بعضی افراد، ممکن است واریکوسل سبب ایجاد عوارض جانبی خاصی شود از جمله:

❇ ناباروری

ناباروری جدی ترین عارضه ی احتمالی واریکوسل است. ممکن است این عارضه به دلیل افزایش خونرسانی و در نتیجه بالا رفتن دمای بیضه ها به وجود آید. بین 35 تا 44 درصد مردانی که ناباروری اولیه دارند، به واریکوسل مبتلا هستند. ناباروری اولیه به معنای عدم فرزند دار شدن زوجین، بعد از 12 ماه تلاش است.

برای مشاهده ی علائم ناباروری در مردان روی لینک زیر کلیک کنید:
علائم ناباروری در مردان

واریکوسل در 45 تا 81 درصد افرادی که ناباروری ثانویه دارند، تاثیر گذار بوده است. ناباروری ثانویه به معنای فرزند دار شدن زوجین برای حداقل یک بار، و عدم توانایی در انجام دوباره ی آن است.

طی تحقیقات اخیر که روی 7035 مرد انجام شد، مشخص شد که 15.7% آن ها واريکوسل داشتند و مایع منی آن ها کم کیفیت بود. ساخت اسپرم در دمای پایین تر از دمای بدن، موثرتر خواهد بود.

❇ انقباض بیضه

واريکوسل ممکن است سبب از بین رفتن بافت بیضه یا انقباض آن ها شود. لوله های اسپرم ساز، بخش عمده ی بیضه ها را تشکیل می دهند. اگر آن ها آسیب ببینند، بیضه کوچک تر و نرم تر می شود.

❇ بهم خوردن تعادل هورمونی

 به دلیل واکنش سلول ها به افزایش فشار، ممکن است هورمون ها دچار تغییر شوند. ممکن است سطح هورمون LH  افزایش یابد. این هورمون در مردان و زنان وجود دارد، ولی مقدار آن در زنان بیشتر است. همچنین ممکن است هورمون تستوسترون کم شده یا در کمترین حد ممکن باشد.

عوامل خطرزا

عامل خطرزای خاصی برای واریکوسل شناخته نشده است، اما ایجاد آن در سن بلوغ شایع تر است. اضافه وزن ممکن است، خطر ابتلا را افزایش دهد. واریکوسل در افراد با قدبلند بیشتر مشاهده شده است.

اگر مردان بالای 40 سال دچار واریکوسل شوند، این عارضه بیشتر در اثر بسته شدن ورید های بزرگ در سطح شکم رخ داده است. همچنین ممکن است در اثر سرطان کلیه باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید. و یا ویزیت آنلاین کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    با سلام ، جناب دکتر بنده 31 سالمه و مجرد هستم . واریکوسل دارم از روی بیضه و معاینه حضوری کاملا رگ های متورم شده مشخص هستند. درد به ندرت و خیلی کم شاید چندماه یکبار دارم (اما شدتش کمه ) عکس سونو و آزمایش اسپرم رو فرستادم خدمتتون. آیا الان نیاز به عمل هست یا بعدا باید انجام بدم یا اصلا عمل نکنم؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام آزمایش اسپرم شما خوب هست میتوانید عمل نکنید اما تحت نظر پزشک باشید
  • تصویر کاربر kU سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با سلام. دو سال قبل جراحی دو طرفه واریکوسل داشتم. شش ماه بعدش در آزمایش و یک سال بعد هم در سونوگرافی همه چیز نرمال بود. اما حالا احساس میکنم برجستگی رگهای سمت چپ زیاده و یادم نمیاد که بعد از جراحی هم به این شدت بود یا الان زیاد شده. احتمال عود مجدد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام شکل رگ بعد از جراحی به هیچ وجه ملاک موفقیت یا شکست جراحی نیست
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام طبق دستور پزشک متخصص آزمایش منی دادم ک حجم اسپرمم یه کم ضعیف بود ودکتر گفت مورد قبوله وقرص pentoksifilin با قرص ویتامین E وامگا۳ برام نوشت یکساله بچه دار نشدم بنظرت با وجود اون آزمایش خاص باز لازمه برم دکتر ک ببینم واریکوسل دارم یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 17 سالمه تقریبا 2ساله هست که یه چیزایی مثل کرم داخل بیضه سمت چپم حس میکنم اما هیچ گونه دردی ندارم و هیچ سنگینی هم نمیکنه اما الت تناسلیم کامل به حالت نعوظ نمیرسه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام احتمالا مبتلا به واریکوسل هستید هر چند ابتدا باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر کیوان پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام‌جناب دکتر وقت بخیر بنده سرباز نیروزمینی درمنطقه صفر مرزی سومار هستم دربرج یک امسال درد در بیضه داشتم جوری که‌ نمیتونستم‌راه برم به بیمارستان مراجعه کردم و گفتن سنو‌ بگیرم بعد از سنوگرافی گفتن واریکوسل گرید ۴ دارم ولی من تاجای که‌میدونم تا ۳ هستش واینکه بیضه سمت چپم کوچیکتر از راستم هست و بیضه سمت راستم بزرگتر هستش
    بهم گفتن عمل کنم اما ایا واریکوسل گرید ۴ وجود داره چون درد در نقطه بیضه هام بسیار زیاده و درمانگاه یگانمونم فقط مسکن ناپروکسن بهم میدن لطفا میگین چه باید بکنم و به کدام بیمارستان مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام شدیدترین درجه واریکوسل سه هست در صورت درد شدید یا ناباروری جراحی کنید
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 669 مشاهده پرسش
    سلام من برای چکاپ به دکتر مراجعه کردم ایشون گفتن سونو بگیرید و سونو گفت شما واریکوسل گرید ۳ دارید ولی دکتر گفت چیز خواصی نیست بنده هیچ علامی ندارم ودارایه یک فرزند هستم آیا نیاز به عنل دارم دکتر جواب سونورو براتون پیوست کردم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابتدا آزمایش اسپرم انجام دهید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات
    جناب اقای دکتر
    کشاله ران سمت راستم درد می کند و طوری تیر میکشد که درد ان را تا سر انگشتان پای راستم حس میکنم
    اگر راهنماییم کنید ممنون میشوم
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونو به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر خدایی سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    حدود۲۵سالگی پزشکی از روی علایم بعد از معاینه آنوقت نظرش رو واریکوسل بود و فرمود باید عمل بشه که انجامش ندادم .
    حالا هم متأهل و دارای سه فرزند می باشم و مشکل زودانزالی دارم آیا امکان دارد به واریکوسل بیضه ربط داشته باشد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۷ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 899 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من استخدام ارتش شرکت کردم ک رد شدم بدلیل واریکوس
    حالا میخام بدونم اگه عمل کنم بعد از چه مدت دکتر استخدامی منو معاینه کنه دیگه رد نمیکنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام معمولا ۳ تا ۶ ماه بعد
  • تصویر کاربر موسوی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    باسلام رفتم دکتر سونو گرفتم بهم گفت واریکوسل داری ولی خیلی شدید نیست ایا این ممکنه رو بچه دارشدن تاثیر بزاره باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بستگی به آزمایش اسپرم شما دارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر