9 علت درد کشاله ران در مردان و زنان

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
کشاله ران ناحیه پیچیده ای از انتهای شکم تا ران پاها می باشد. درد عضلانی یک مشکل رایج است و شبکه بزرگ عضلات، استخوان ها، عصب ها و عروق خونی می توانند تشخیص علت درد کشاله ران را دشوار کنند. در این مقاله به بررسی انواع علل درد کشاله ران و روش درمان آن ها می پردازیم.
 

علت درد کشاله ران در مردان از زبان دکتر ناطق

علت درد کشاله ران به دلایل ارتوپدی

علت درد کشاله ران در مردان و زنان

عضلات بسیاری در ناحیه کشاله ران، از بدن پشتیبانی می کنند و به شما اجازه ی حرکت، خم و صاف کردن پاها را می دهند. عملکرد فراوان آن ها منجر به آسیب پذیر بودن آن ها می شود.  این آسیب ها اغلب در ورزشکاران رایج تر است. در افراد غیر ورزشکاری که فشار ناگهانی بر روی بدنشان اعمال می شود نیز ممکن است این مشکلات ایجاد شود.

مفصل لگن به عضلات و اعصاب کشاله ران نزدیک می باشد، بنابراین مشکلات مفصلی مربوط به لگن ممکن است باعث درد کشاله ران شود. درد کشاله ران ممکن است نشان دهنده یک اشکال در دستگاه ادراری و تناسلی نیز باشد.

1_ عفونت ادراری

مثانه درست بالاتر از کشاله ران قرار دارد و در صورت عفونت می تواند منجر به درد در کشاله ران شود.

2_ درد در بیضه ها

عفونت یا اشکال در جریان خون باعث ایجاد درد بیضه (علت درد بیضه راست) می شود که این درد ممکن است در کشاله ران احساس شود.

3_ فتق

ممکن است یک عضو، مانند روده، از بین عضلات آن ناحیه بیرون بزند و منجر به برآمدگی دردناکی شود که با سرفه و یا خم شدن بدتر می شود.

4_ غدد لنفاوی برجسته

گره های لنفاوی در دو طرف کشاله ران دیده می شوند و ممکن است به علت عفونت یا علل دیگر متورم شوند.

5_ سنگ کلیه

درد تیر کشنده در کلیه ها که از سنگ کلیه ناشی می شود، می تواند به کشاله ران منتقل شود.

علائم درد کشاله ران

اغلب ورزشکاران پس از یک حرکت اشتباه یا صدمه دیدن از درد کشاله ران رنج می برند. عضلات این ناحیه در طول فعالیت بدنی فشار زیادی را تحمل می کنند. به طور کلی این عضلات همیشه در معرض کشیدگی و آسیب هستند. درد کشاله ران می تواند تیز یا مبهم باشد، اما اغلب با حرکت بدتر می شود و ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

6_ آسیب عضلانی و تاندون

احتمالا شایع ترین علت درد کشاله ران، آسیب ماهیچه ها و تاندون ها در آن ناحیه می باشد که موجب درد می شود.

7_ گرفتگی عضلانی

فشار مستقیم بر روی یک عصب باعث درد شدید می شود که اغلب حالت تیر کشنده یا سوزشی دارد.

8_ شکستگی

تمرین شدید می تواند باعث شکستگی استخوانی همراه با درد شود، این شکستگی ها معمولا خود به خود بهبود می یابند.

9_ آرتریت

کشیدگی ها و پارگی ها می توانند در طول زمان به مفصل لگن آسیب برسانند، که در نهایت منجر به ناراحتی در ناحیه کشاله ران می شود.

10_ بورسیت

در بورسیت مایع روان کننده ای که بین عضلات، تاندون ها و استخوان ها در نزدیکی مفاصل وجود دارد، به شدت ملتهب می شود.

 واریس بیضه چیست؟

درد کشاله ران

9 علت اصلی درد کشاله ران

1_ فتق کشاله ران

فتق زمانی رخ می دهد که حلقه روده از داخل دیواره شکم خارج شود. با افزایش سن، بافت های حمایتی که اندام های داخل شکم را حفظ می کنند، ضعیف می شوند و خطر فتق افزایش می یابد. فتق های کشاله ران که فتق های اینگوینال نیز نامیده می شوند، شایع ترین نوع هستند. آنها اغلب به علت انقباض عضلانی هنگام بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می شوند.

فتق کشاله رانى که پیچیده باشد یک اورژانس پزشکی است. این نوع فتق به راحتی و بدون جراحی به داخل باز نمی گردد. این نوع فتق ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد، به این معنی که جریان خون ناحیه ی تحت فشار کم می شود و بافت ممکن است به سرعت بمیرد. این وضعیت تهدید کننده زندگی است.

2_ فتق غیر مستقیم

فتق زمانی رخ می دهد که یک عضو یا قسمت داخلی بدن از بین عضلات دیواره شکم برآمده و بیرون زده شود. فتق غیر مستقیم، در نتیجه بیرون زدگی بیضه از حلقه اینگوئینال عمقی می باشد.

پزشک دوره درمان را تعیین می کند و ناحیه ى بیرون زده را به داخل بر می گرداند. در بعضی موارد، پزشک عمل جراحی را توصیه می کند.  در فتق های بدون علامت معمولا درمان مراقبتی پیشنهاد می شود.

3_ آبسه کشاله ران

آبسه کشاله ران ناشی از عفونت پوست یا ناحیه زیرین آن است. عفونت معمولا توسط یک باکتری ایجاد می شود که بدن شما با ایجاد یک توپ التهابی در اطراف باکتری ها به آن واکنش نشان می دهد. باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا آبسه را تخلیه کند.

4_ بورسیت ایلئوپزواس

بورس ها، کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که در اطراف بدن در مکان های استراتژیک برای نرمی و کمک به کاهش اصطکاک قرار گرفته اند. بورسیت ایلئوپزواس یا لگنی، التهاب بورس های لگن است که باعث درد در ناحیه لگن می شود. درد ممکن است به خارج از ناحیه ران نیز گسترش یابد.

باید به پزشک خود مراجعه کنید. درمان این بیماری معمولا اجتناب از فعالیت هایی است که منجر به بدتر شدن علائم می شوند و هم چنین داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و تزریق استروئید نیز توصیه می شود. جراحی به ندرت مورد نیاز است.

درد کشاله ران

5_ فتق های ناشی از ورزش

فتق ناشی از ورزش به آسیب بافت نرم در کشاله ران اطلاق می شود که اغلب در طول حرکات چرخشی ناگهانی (هاکی روی یخ، فوتبال، کشتی و فوتبال آمریکایی) رخ می دهد. فتق ورزشی با فتق اینگوئینال متفاوت است و در ناحیه کشاله ران منجر به برآمدگی نمی شود.

بهتر است در عرض ٢٤ ساعت به پزشک خود مراجعه کنید. این وضعیت باید بلافاصله ارزیابی و با استراحت، فیزیوتراپی و داروهای ضد التهاب درمان شود. اگر درمان نشود، باعث درد مزمنی خواهد شد که مانع بازگشت به ورزش می شود.

6_ شکستگی لگن

شکستگی لگن، شکستگی یک چهارم بالایی استخوان ران ( فمور ) می باشد. میزان شکستگی نوع جراحی را مشخص می کند. باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید، زیرا عوارض ناشی از آن می تواند خطرناک باشد. درمان ترکیبی از جراحی، توانبخشی و دارو است.

7_ سلولیت

سلولیت عفونت پوست و بافت های زیرین آن است. سلولیت بیشتر به علت استرپتوکوک های گروه A ایجاد می شود و به طور معمول از طریق یک بریدگی در پوست وارد بدن می شود. باید به پزشک خود مراجعه کنید تا پوست شما را بررسی و آنتی بیوتیک های لازم را تعیین کند.

8_ بورسیت تروکانتر

بورسیت تروکانتر یکی از علل شایع درد ناشی از آسیب به تاندون ها و یا بورس ها (کیسه پر شده با مایع در نزدیکی مفصل) است که در نقطه بیرونی لگن ایجاد می شود.

اگر درد شما با فعالیت های روزانه تداخل دارد یا بهبود پیدا نمی کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. با این حال، اغلب موارد بدون درمان به مدت چند هفته بهبود می یابند.

9_ کبودی کشاله ران

کبودی، آسیب عروق خونی است که خون را به قلب (مویرگ ها و رگ ها) انتقال می دهند و خون در آن ناحیه جمع می شود. این موضوع توضیح دهنده ی رنگ آبی یا بنفش کبودی است.

درمان درد کشاله ران

برخی علل درد کشاله ران، آسیب های عضلانی جزئی هستند و معمولا در خانه درمان می شوند. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

علائم شایع

1_ استراحت

حداقل یک تا دو هفته برای بهبودی ناحیه آسیب دیده استراحت کنید.

2_ داروهای ضد درد

گزینه هایی مانند تیلنول و ادویل برای درمان کوتاه مدت درد عالی هستند.

3_ کمپرس یخ

کمپرس یخ روشی آسان برای کاهش درد می باشد.

4_ کمپرس گرما

در برخی افراد ممکن است کمپرس گرم بیشتر از کمپرس یخ موثر باشد.

5_ پشتیبانی

پوشیدن لبای های تنگ می تواند کمک کننده باشد.

6_ کشش

کشش صحیح ناحیه آسیب دیده در طول بهبودی می تواند مفید باشد و قبل از هر تمرین باید انجام شود.

7_ فیزیوتراپی

یک فرد حرفه ای می تواند تکنیک های پیشرفته و مربوط به قسمت خاص آسیب دیده را آموزش دهد.

8_ اشعه ایکس

پزشک ممکن است از اشعه ایکس یا برخی از انواع تصویر برداری مانند سی تی یا ام آر آی برای ارزیابی علت درد کمک بگیرد.

9_ تزریق استروئید

اگر درد شما ناشی از التهاب در ناحیه مفصلی یا اطراف آن باشد، استروئیدها می توانند این مشکل را درمان کنند.

10_ آنتی بیوتیک ها

اگر پزشک مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.

11_ جراحی

جراحی می تواند در موارد آسیب شدید عضلانی و شکستگی های استخوانی یا مشکلات دیگری مانند فتق مورد نیاز باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تراب سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من چند وقته ک درشب احساس ورم از دوطرفه پهلو هام دارم درحدی هستش ک از خواب بیدار می شم وتا نیم ساعت بعداز بیداریم ورمشو حس می کنم الآنم ک درد پهلوی راستم خیلی اذیتم می کنه گاهی اوقات ک از خواب بیدار می شم احساس می کنم الان ی چیزی در پهلو هام می خواد بترکه لطفاً راهنمایم کنید ممنون میشم 🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بعید است مساله خاصی باشد برای اطمینان میتوانید سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام خوبید آقای دکتر
    من میتونم قرص ایمونیس رو یک روز در میان یا ۴۸ ساعت یه بار بخورم چون ویتامین هاش بالاست و من خودم در طول روز ویتامین از طریق غذا میخورم چون بعد از خوردنش بدنم کوفته میشه اسیکلویر رو هرروز میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام به شرط اینکه سیستم ایمنی خوبی داشته باشید عیبی ندارد
  • تصویر کاربر رامین یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 666 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،24 سالمه و مجرد ،تقریبا از ده روز پیش بیضه ی سمت راستم شروع کرد به تیر کشیدن و هرروز هم داره بیشتر میشه به نحوی که تو راه رفتن اذیتم می‌کنه .سونو و آزمایش اسپرم هم دادم ،دکتر تشخیص واریکوسل خفیف داده ، آیا الان باید عمل کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام واریکوسل خفیف نیاز به جراحی ندارد
  • تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 873 مشاهده پرسش
    سلام
    من کرایو انجام دادم، کپسول کو آموکسی کلاو 625 تجویز شد، مصرف کردم به شدت معده درد گرفتم، دارویی جایگزین میخواستم چون جای کرایو داره عفونت میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام سفکسیم ۴۰۰
  • تصویر کاربر شیدا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 849 مشاهده پرسش
    من بعداز تخلیه بازهم احساس ادرا ر دارم وادرارم به طور کم کم در چند مرحله تخلیه میشه واحساس ادرارم تمامی ندارد به چه دکتری باید مراجعه کنم واین حالتم مربوط به کدام بخش بدنم هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام،ارولوژیست،مثانه
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر۳۴سالمه حدود۹ماه دررناحیه کشاله ران دارم سونوگرافی هم انجام دادم فتق ومشکل کلیه ورحم نداشتم ولی درددارم مشکل من چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ممکن است به علت کشیدگی تاندون باشد
  • تصویر کاربر صداقت شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    علت مراجعه ظاهرشدن یکمرتبه همراه درد حالت برامدگی زیرشکم سمت راست کشاله ران شبیه لوبیایی شکل دریکی از شب سحرهای رمضان.
    مرجعه به پزشک عنومی وارجاع به جراح عمومی.
    انجام سونوگرافی ونظر جراح احتمال عفونت غدد لنفافی بدلیل زخم در کف پای چپ که گوشه نبشی اهنی یکماهه پیش کف پام فرو رفت. تجویز انتی بیوتیک تترا سایکلین ۵۰۰ و مترانیدازول بمدت ۱۰ روز.
    مراجعه دوباره به پزشک جراح وتجویز یک دوره دیگه ۱۲ عدد کپسول داکسی سایکلین وآزمایش خون انزیم ها که ناشتا نبودم ولی انجام دادم .که براتون به پیوست میفرستم.وبا گرفتن جواب ازمایش جراح عمومی ارجاع داده به متخصص داخلی .
    نکته دیگه اینکه قبل از بوجود امدن این مشکل دو سه روز متوالی کار سنگین و بار جابجا کردم.بازکردن کابینت ۲طبقه ساختمان وجابجایی ونقل وانتقال انها از طبقه سوم ودوم به پایین و...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام طبق نظر پزشک انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پسری 18 ساله هستم
    هر چند وقت یک بار شاید حتی هر 1الی 2 ماه یکبار دردی قابل تحمل در کشاله ی رانِ راستم حس میکنم و فقط این درد در قسمت راستم به وجود می اید و بعد از چند ساعت خود به خود درد از بین میره
    این درد برای چیست و ایا جای نگرانی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سیدی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب اقای دکتر ناطقی مادر بنده دوسالی هست که از درد کشاله ران سمت چپ رنج میبره با توجه به آزمایش های خون و ادار و سونو گرافی که نشانه ای از سنگ کلیه و باد فتق دیده نشده در آخرین مراجعه به پزشک زنان عفونت پوستی در ناحیه کشاله ران دیده شده لطفا راهنمایی فرمائید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام نیاز به معاینه دارند
  • تصویر کاربر ناهید جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 734 مشاهده پرسش
    سلام چند سال پیش عمل واژگانی ترمیم و تنگی رحم انجام دادم بعد هم مشکلی در نزدیکی ندا ش تم متاسفانه بعد سالها از همسرم جدا شدم و الان دو ساله مجدد ازدواج کردم اما با گذشت دو سال هنوزم درد بسیار زیادی در هنگام نزدیکی دارم و قابل تحمل نیس چه اقداماتی باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام به همکاران زنان مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر