علت وجود خون در منی چیست؟ [+ درمان]

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
برای هر مردی، دیدن خون در مایع منی می تواند وحشت زا باشد. دیدن خون در منی اتفاق شایعی نیست و خوشبختانه در مردان زیر ۴۰ سال به ندرت می تواند علامت بیماری خاصی باشد.

به وجود خون در مایع منی هماتواسپرمی می گویند. هماتواسپرمی معمولا طولانی مدت ادامه پیدا نمی کند و خودبخود رفع می شود.  شایعترین دلیل وجود خون در اسپرم (هماتواسپرمی) التهاب غیر اختصاصی غده پروستات و غدد سمینال وزیکل (محل ذخیره و‌ نگهداری اسپرم) می باشد.

در هماتواسپرمی به دنبال چه باید بود؟

میزان خونی که لازم است تا رنگ مایع منی را به رنگ خون درآورد، یک قطره خون است. حجم خون در مایع منی بستگی به علت خونریزی دارد. علاوه بر داشتن خون در مایع منی، فرد ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

علت وجود خون در اسپرم چیست ؟

مایع منی در هنگام انزال از درون لوله های متعددی عبور می کند تا به پیشابراه برسد. اگر در هر کدام از این مسیر ها، عروق خونی پاره شود و خون نشت پیدا کند، باعث تغییر رنگ مایع منی به رنگ خون می شود.

در بسیاری از موارد علت دقیق هماتواسپرمی مشخص نمی گردد‌. از بین تمام عوامل، ۶ مورد زیر بیشترین احتمال برای ایجاد هماتواسپرمی را دارند:

1️⃣ التهاب یا عفونت

التهاب کیسه های منی، علت شایع وجود خون در مایع منی است. التهاب هر غده، مجرا، لوله یا ارگان های مرتبط به سیستم باروری مردانه می تواند مایع منی را خونی کند. این موارد شامل: پروستاتیت (التهاب غده پروستات ) که موجب درد، مشکلات ادراری و اختلال عملکرد جنسی می شود.

اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم که لوله پیچ خورده ای در قسمت فوقانی خلفی بیضه هاست که وظیفه نگهداری و ذخیره اسپرم ها را برعهده دارد ) که بیشتر مواقع بر اثر عفونت باکتریال که شامل عفونت منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا یا گنوره آ ( سوزاک ) به وجود می آید. علائم اپیدیدیمیت شامل قرمزی یا تورم کیسه بیضه، درد در بیضه ها و دردناک شدن در یک سمت بیضه (که لمس آن موجب درد می شود) ، خارج شدن ترشحات از مجرای آلت و ادرار کردن دردناک می باشد.

اورتریت (التهاب پیشابراه) که باعث درد در هنگام ادرار، خارش و یا سوزش در نزدیکی مجرای خروجی پیشابراه و‌ یا ترشحات از مجرای آلت می شود. گاها التهاب بر اثر تحریکات سنگ ها در پروستات، کیسه های منی، مثانه و یا پیشابراه ایجاد می شود.

همانند التهاب، عفونت در هر غده، مجرا، لوله یا ارگان های مربوط با سیستم باروری مردانه موجب خون در مایع منی می شود. عفونت های منتقله از راه جنسی همانند کلامیدیا، گنوره آ (سوزاک ) و هرپس تناسلی می توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. عفونت های ویروسی، باکتریایی یا قارچی می توانند موجب هماتواسپرمی شوند.

2️⃣ انسداد

اگر مجراهایی مانند مجراهای انزالی مسدود شوند ، عروق خونی اطراف آن متسع شده و پاره می شوند. همچنین اگر غده پروستات بزرگ و حجیم شود، باعث فشار بر روی پیشابراه شده که همان وضعیت را ایجاد می کند.

👈 مطلب مرتبط: بزرگی پروستات به سراغ چه مردانی می رود و چگونه درمان می شود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات بروری لینک زیر کلیک کنید.

بزرگی پروستات

3️⃣ توده یا تومور

پولیپ های خوش خیم یا بدخیم در پروستات، بیضه ها، اپیدیدیم یا کیسه های منی می توانند موجب خون در مایع منی شوند.

4️⃣ ناهنجاری های عروقی

ناهنجاری های عروقی در سیستم باروری مردانه مانند کیست های عروقی می توانند توجیه کننده هماتواسپرمی باشند.

5️⃣ فاکتورهای سیستمی

وضعیت هایی که بر روی کل بدن تاثیر بگذارند مانند فشار خون بالا، هموفیلی (بیماری که منجر به خونریزی های گسترده می شود)، سرطان خون و بیماری مزمن کبدی می توانند موجب خون در مایع منی شوند.

6️⃣ مداخله های پزشکی یا ضربه فیزیکی

ضربه های فیزیکی مانند ضربه به بیضه ها در حین ورزش باعث آسیب به عروق خونی و نشت خون شده که در نهایت منجر به هماتواسپرمی می گردد.

مداخلات پزشکی مانند معاینه پروستات یا نمونه برداری از پروستات و یا وازکتومی (عمل جراحی بستن لوله های انتقال دهنده منی ) نیز می توانند منجر به هماتواسپرمی شوند. در مبحث مداخلات پزشکی، عمده ترین علت هماتو اسپرمی، بیوپسی یا نمونه برداری از پروستات می باشد.

چه زمان برای خروج خون بعد از انزال به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سن بیمار بالای ۴۰ سال است:

مردان با سن بیش از ۴۰ سال و یا بیمارانی که ریسک بالاتری برای پیشرفت به سمت بیماری هایی چون سرطان پروستات دارند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

اگر سن بیمار زیر ۴۰ سال است:

مردانی که سن زیر ۴۰ سال دارند و یا علامت دیگری به جز مایع منی خونی ندارند، می توانند تا چند هفته صبر کنند که خون از مایع منی پاک شود. اگر مایع منی همچنان خونی باشد و یا علائم همراهی چون درد و یا تب به آن اضافه شوند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و علت خونریزی مشخص شود.

هماتواسپرمی چگونه تشخیص دادده می شود؟

در ابتدا باید علت وجود خون در مایع منی مشخص شود .موارد زیر جهت تشخیص انجام می گیرد:

❇ معاینه فیزیکی

در معاینه فیزیکی علائمی چون بیضه های متورم، قرمزی یا دیگر نشانه های عفونت و یا التهاب بررسی می شود.

❇ تست های عفونت های منتقله جنسی

تست هایی شامل آزمایش خون کامل می توانند عفونت های جنسی را تشخیص دهند.

❇ آنالیز ادرار

عفونت های باکتریال یا دیگر ناهنجاری های ادراری را می توان با تست ادراری تشخیص داد.

❇ تست PSA 

که آنتی ژن اختصاصی پروستات را چک کرده و سلامت پروستات را سنجش می کند.

👈 مطلب مرتبط: برای دانستن مقدار نرمال PSA و چگونگی انجام آزمایش پروستات برروی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش پروستات

تست های بررسی کننده تکمیلی همچون سونوگرافی، CT اسکن وMRI می توانند محل دقیق انسداد را مشخص کنند. اگر هماتواسپرمی بیش از یک ماه ادامه یابد، سونوگرافی ترانس رکتال (از طریق مقعد) توصیه می شود. مردان با سن بیش از ۵۰ سال با علائم خطر نیازمند بررسی تکمیلی می باشند.

درمان خارج شدن خون هنگام ارضا شدن

❇ درمان انزال خونی در خانه

اگر خون در مایع منی در نتیجه ضربه باشد، استراحت کردن و مهلت دادن برای بهبودی و پاک شدن مایع منی درمان اولیه می باشد.

همچنین اگر تورم در کشاله ران وجود داشته باشد، قرار دادن کیسه آب سرد بر روی آن برای فقط ۱۰ تا ۲۰ دقیقه کمک کننده می باشد. در بیشتر موارد، هماتواسپرمی خودبخود بهبود می یابد.

❇ درمان دارویی خون بعد از ارضا

اگر خون در مایع منی به علت عفونت باشد، درمان با آنتی بیوتیک انتخاب اول است. داروهای ضدالتهاب در مواقع التهاب درمان موثری می باشند.

جراحی در مواقع انسداد مانند برداشتن سنگ مثانه که مجرای ادراری را مسدود نموده و یا جراحی جهت برداشتن توده، درمان اصلی در صورت وجود سنگ یا توده به عنوان علت اصلی هماتواسپرمی می باشد.

👈 مطلب مرتبط: برای دانستن علت انسداد مجاری ادراری و روش های درمانی آن برروری لینک زیر کلیک کنید.

انسداد مجاری ادراری

همچنین اگر سرطان علت هماتواسپرمی باشد، مشاوره با متخصص انکولوژی جهت شروع بهترین درمان، الزامی است‌.

توصیه پزشک درباره ی مشاهده خون در منی

برخلاف ظاهر نگران کننده هماتو اسپرمی، در بیشتر مواقع علت خون در اسپرم مساله جدی نیست و خودبخود بهبود می یابد. مراجعه به پزشک معالج و‌ مشورت با ایشان در موارد طول کشیدن هماتواسپرمی و یا همراهی آن با سایر عوامل خطر الزامی است.

 

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Shayan یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خوب هستید
    اقای دکتر من خیلی تحقیق کردم راجب به انواع شیوه های افزایش سایز الت تناسلی و حدود۹۰درصد فیلم های جراحی های افزایش سایز الت‌تناسلی رو داخل چنل یوتیوب شما دیدم
    یک فیلم اموزشی داخل چنل یوتیوب شما بود که در اون روش جراحی یک ورقه سیلیکونی که فکر کنم سایز های مختلفی داره درسته اقای دکتر؟زیر پوست الت تناسلی قرار میگیره و باعث افزایش سایز چشمگیری میشه و داخل سایت های خارجی هم این روش بود که بهش میگفتن پنوما اگر اشتباه نکنم
    جناب دکتر خواهش میکنم لطف کنید بگید این جراحی رو شما انجام میدید؟واینکه هزینه و مدت زمان این جراحی چقدر هست و این که جراحی دائمی هست و تا اخر عمر مشکلی ایجاد نمیکنه مثل ورزش کردن و...؟باعث افزایش قطر هم میشه؟و اینکه چقدر به طول الت اضافه میکنه ؟سایز الت تناسلی من ۱۴ سانت در حالت نعوض و ۷سانت در حالت شل میباشد درسته که طبیعیه ولی من اصلا راضی نیستم و میخوام افزایشش بدم
    به شدت افسرده شدم و عدم اعتماد به نفس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام روش پنوما در افرادیکه دچار اختلال در حس و نعوظ شده اند کاربرد دارد نه در افراد عادی
  • تصویر کاربر جلیل شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام احساس میکنم طول الت تناسلی من کمه اندازه حدود ۱۴سانت میشه ولی کلفتی اندام کمه باریک هستش از جای که خوندم انگار پرده هم داره تو حالت خاب حدود۲نیم سانت میشه مشکل میبینی اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      سلام طول الت شما نرمال است در صورت تمایل میتوانید پرده الت را بردارید و ژل تزریق کنید: برای مشاهده اندازه نرمال آتن تناسلی در مردان میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید: https://drshnategh.com/8252 

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام آقذای دکتر وجود خون در مایع منی بعد همراه با درد در ناحیه مقعد البته این اولین بار هست علت رو میشه بفرمایید ضمنا من 30 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام التهاب در ناحیه پروستات
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    آقای دکتر خسته نباشین
    هزینه ژل بر روی آلت چقدر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام هر ۱۰ سی سی با تزریق ۷/۵۰۰
  • تصویر کاربر مجبد پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    آلت من کوچک هست و حس خوبی ندارم می‌خوام ببینم با زدن ژل امکان اینکه اندازه و قطر آن زیاد شود امکان دارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام ژل سبب افزایش قطر و نه طول میشود
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون از راهنمایی هاتون. خوا ستم اول لطف کنید که باجراحی طول آلت چقدراضافه میشه وهزینه اش هم چقده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام حدود ۳ سانت در طول و قطر ۲۰ میلیون تومان
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر توروخدا جوابمو بدین من طول آلتم ۱۳سانته ولی قطرش خیلی نازکه توروخدا بگین چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام میتوانید ژل و یا چربی تزریق کنید
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    بنده برای جلوگیری از ریزش مو 5 سال قرص فیناستراید 1mg استفاده میکردم که بعد از بروز عوارض جنسی قطع کردم، بعد از 4 سال حدود 1 ماهه به تجویز پزشک پوست و مو قرص دوتاستراید(آوودارت) مصرف کردم که در هفته سوم چند ساعت بعد از ارضا شدن لکه خون دیدم
    سه بار پیاپی این، اتفاق افتاد، در حال حاضر تو حالت عادی هم لکه خون روی لباس میبینم
    حالت التهاب تو ناحیه بیضه و مجرای ادرار دارم
    بنظر شما علت چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      شما دچار التهاب پروستات شده اید اما ارتباطی به داروی مصرفی شما ندارد
  • تصویر کاربر amin پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر امیدوارم حالتون خوش دلتون شاد باشه
    من بعداز نزدیکی موقعی که بیشتر تحریک میشم انزال پر فشاری دارم یعنی طوری که لوله ی خروجی درد ایجاد میکنه
    چند هفته پیش موقع انزال منی کاملا رنگ طبیعی داشت ولی چند دقیقه بعدش از آلتم چرک زرد همراه با خون خارج شد دقیقا ته آلتم درد زیادی حس میکردم دوسه روز بعد خوب شد بعداز سه هفته باز هم همین روش تکرار شد علتش چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام التهاب پروستات
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام 43سالم همراه بامایع منی خون وچرک امدوبعدازان کلیه سمت چپ درد دارم آزمایش دادم مشکلی توازمایش نبودفقط گلبول سفید وقرمز در مرزبودوعفونت جزیی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار عفونت پروستات شده اید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر