علت درد بیضه چپ بعد از عمل واریکوسل

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

با وجود عمل جراحی واریکوسل من هنوز هم درد بیضه دارم. از زمان عمل جراحی، دوبار، سونوگرافی انجام داده‌ام و پزشکان می‌گویند که هیچ مشکلی ندارم. هیچ واریکوسلی باقی نمانده است.

علت درد بیضه بعد از عمل واریکوسل؟

دردی که امروز دارم مثل قبل شدید نیست. اما یک درد مزمن روزانه است که از بین نمی‌رود. زمانی که می‌نشینم شدیدتر می‌شود. کار من بدون تحرک است و وقتی ساعات طولانی کار می‌کنم، این درد بسیار عذاب‌آور می‌شود. نشستن روی سطوح سخت هم باعث افزایش درد می‌شود. حتی وقتی در حالت نشسته نیستم، نیز یک درد خفیف دارم. این درد هیچ وقت به طور کامل از بین نمی‌رود، تنها کمی ساکت‌تر می‌شود.

آقای دکتر ناطق عزیز این موضوع خیلی برای من ناراحت‌کننده است. تنها خواسته ی من این است که یک زندگی بدون درد داشته باشم. شاید باور نکنید اما من به دلیل این مشکل، دچار افسردگی شدید شده‌ام و حتی زندگی جنسی خوبی ندارم چرا که رابطه جنسی من هم با درد همراه است. دلیل این گفته‌ها در اینجا این است که می‌خواهم بپرسم آیا این مشکل به کف لگن مربوط می‌شود؟ آیا ممکن است در حین جراحی، به اعصاب آن ناحیه، ضربه ای وارد شده باشد؟

در این مدت اقدامات مختلفی برای درمان درد بیضه چپ انجام دادم که به صورت خلاصه در زیر آمده است:

از اینکه این همه پول هزینه کرده‌ام و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام ناامید شده‌ام. بهترین دکتر برای این مشکل چه کسی است؟ آیا متخصصی هست که بتواند دلایل این مشکل را پیدا کند؟ خیلی ناراحت می‌شوم که پزشکان می‌گویند هیچ مشکلی ندارم.
متشکرم که پیام من را مطالعه می‌کنید. پیشاپیش از نظرات شما تشکر می‌کنم.

سلام دوست عزیز، نکته اول اینکه امبولیزاسیون درمانی منسوخ شده برای واریکوسل است و به علت احتمال عود بالا دیگر کاربردی ندارد اما در مورد درد:

اصولا درد بیضه می‌تواند یکی از نشانه های واریکوسل باشد. در جریان واریکوسل به علت اختلال در جریان خون وریدی، ریفلاکس یا بازگشت خون به داخل بیضه اتفاق می افتد این برگشت بیش از حد خون سبب گرم شدن بیضه، ایجاد بار اضافه روی بیضه و احتقان بیضه شده و در نتیجه درد ایجاد می شود.

معاینه واریکوسل

کنترل درد بیضه بعد از عمل واریکوسل

با وجود این یادمان باشد که احتمال رفع درد پس از جراحی ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد بوده و در همه موارد پس از جراحی،درد رفع نمی‌شود.انجام کارهای زیر می‌تواند در رفع درد کمک کننده باشد:

۱-اجتناب از نشستن طولانی مدت

سعی کنید در فواصل منظم وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و همیشه در یک وضعیت ثابت نباشید.

۲-بیضه خود را خنک نگه دارید.

خنگ نگهداشتن بیضه

از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان اجتناب کنید. حمام داغ طولانی، سونا و جکوزی برای شما ضرر دارد. سعی کنید هر بار پس از اتمام توالت ۲ تا ۳ دقیقه بیضه خود را با آب خنک ماساژ دهید.

۳- از وارد کردن فشار روی آن منطقه جلوگیری کنید.

انجام کارهای بدنی سنگین و زور زدن می‌تواند باعث تشدید درد شود. بالطبع یبوست هم به دلیل اینکه باعث افزایش فشار روی شکم شما می شود، خوب نیست. دوچرخه سواری به علت وارد کردن میکرو تروما (ضربه های کوچک متعدد) بر روی بیضه شما مناسب نیست. هم چنین استفاده از توالت فرنگی برای شما بهتر از توالت ایرانی است.

در صورتیکه با انجام کارهای فوق و مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب درد شما بهبود نیافت، میتوانید از بلوک عصبی اعصاب مربوط به آن ناحیه استفاده کنید. این بلوک برای شما ضرری ندارد و باعث اختلال جنسی و یا ناباروری نمی‌شود.

درد بیضه چپ و دوچرخه سواری

چند سال پیش که درست بیست و یک سال داشتم، هر روز دوچرخه سواری می‌کردم. یک روز بر اثر تصادف، از دوچرخه، روی زمین افتادم. فکر می‌کنم این آغاز مشکل مزمن من شد. البته مطمئن نیستم فقط حدس می‌زنم.

چند هفته بعد از آن اتفاق، یک واریکوسل خفیف در بیضه چپ من تشخیص داده شد. اما این واریکوسل، بسیار دردناک بود و مشکلات زیادی را برای من ایجاد کرد مانند:

راستش به دلیل مسائل مالی تا چندین سال، نتوانستم عمل واریکوسل را انجام دهم. بالاخره 5 سال بعد، توانستم خود را بیمه کرده و عمل را انجام دهم. عمل جراحی آمبولیزاسیون واریکوسل را انجام دادم اما پزشکان عمل را نیمه کاره گذاشتند چرا که مشخص شد آناتومی آن قسمت از بدنم غیرطبیعی است.

آن روزها، آرامش و اعصاب من حسابی بهم ریخته بود و حتی پزشکان نمی‌توانستند سوند را به جایی که باید برود، هدایت کنند.
در نهایت، عمل جراحی دیگری را انجام دادم که نام آن را به خاطر ندارم. سمت چپ شکمم را برش دادند، یک برش چهار اینچی بالای کشاله ران درست در پایین شکمم بود. در این عمل جراحی، واریکوسل برداشته شد.

تورم بیضه و رگ های واریسی بعد از عمل واریکوسل

بیست روز پیش یک عمل جراحی باز واریکوسل در بیضه سمت چپ داشتم. اکنون وقتی به بیضه چپم دست می‌زنم احساس درد دارم. وقتی به طور ناگهانی دستم به بیضه می‌خورد (به ویژه در قسمت فوقانی و میانی بیضه چپ) کمی درد دارم، مثل اینکه کسی نیشگون کوچکی گرفته باشد و بعد از آن حس ناراحتی دارم.

پس از جراحی هنوز حس می‌کنم که در پشت بیضه سمت چپم، رگ‌ها ورم کرده‌اند، اما رگهای واریسی بالایی، از بین رفته‌اند. به نظر شما مشکل چیست؟

سلام ‌دوست عزیز تا حدودی این دردها پس از جراحی طبیعی است. منشا این دردها دستکاری های حین عمل و التهاب اعصاب است که انتظار داریم با گذشت زمان، مصرف مسکن و ضد التهاب، پوشیدن لباس زیر گشاد و خنک نگه داشتن بیضه بهبود یابند.

این نکته یادمان باشد که عدم تغییر شکل وریدها پس ازجراحی به هیچ وجه ملاک عدم موفقیت عمل جراحی واریکوسل نیست. گشاد شدن رگ‌ها در طول زمان به علت برگشت خون زیاد، اتفاق افتاده و طبیعتا” هر چقدر واریکوسل شدیدتر و مزمن تر باشد، این گشادشدگی بیشتر است.

مهم این است که در جریان جراحی، رگهای معیوب بسته شود و برگشت خون اتفاق نیافتد. پس حتی اگر شکل رگها پس از جراحی تغییر نکند، اما برگشت وریدی اتفاق نیافتد، جراحی موفقیت امیز بوده است. برای تشخیص برگشت وریدی و احتمال عود می توانید از سونوگرافی رنگی (کالر داپلر)عروق بیضه استفاده کنید.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در شهرک غرب 

لطفا به اشتراک بگذارید