قرص ناتریلیکس برای چیست؟

آخرین بروزرسانی: 25 دی 1401

در این مقاله می خوانید

ناتریلیکس اس آر یک قرص آهسته رهش و حاوی اینداپامید به عنوان ماده فعال می باشد. این دارو برای کاهش فشار خون بالا در بزرگسالان استفاده می شود. اینداپامید یک داروی دیورتیک یا ادرار آور است. بیشتر داروهای دیورتیک میزان ادرار تولید شده توسط کلیه ها را افزایش می دهند. 

با این حال، اینداپامید، با سایر دیورتیک ها متفاوت است و باعث افزایش اندک تولید ادرار می شود. علاوه بر این، اینداپامید عروق خونی را گشاد می کند تا خون راحت تر عبور کند. این کار به کاهش فشار خون کمک می کند.

ناتریلیکس برای چیست؟

ناتریلیکس یا اینداپامید به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا (فشار خون بالا) استفاده می شود. فشار خون بالا بر حجم کار قلب و عروق می افزاید. اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، قلب و عروق ممکن است به درستی کار نکنند. این می تواند به رگ های خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. 

فشار خون بالا همچنین ممکن است خطر حملات قلبی را افزایش دهد. در صورت کنترل فشار خون، احتمال بروز این مشکلات کمتر است. اینداپامید همچنین برای درمان احتباس نمک و مایعات (ادم) ناشی از نارسایی احتقانی قلب استفاده می شود. قرص ناتریلیکس پیوسته رهش یک دیورتیک شبه تیازیدی (قرص آب) است. با افزایش جریان ادرار که به کاهش فشار خون کمک می کند، میزان آب بدن را کاهش می دهد.

موارد احتیاط در مصرف ناتریلیکس

اگر قبلا حساسیت به نور را تجربه کرده اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است برای بررسی میزان پایین سدیم یا پتاسیم یا سطح بالای کلسیم، برای شما آزمایشاتی تجویز کند. در موارد زیر ناتریلیکس اس آر را مصرف نکنید و حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

تداخلات دارویی با ناتریلیکس

اگر داروی دیگری مصرف می کنید، اخیراً مصرف کرده اید یا ممکن است مصرف کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. نباید ناتریلیکس اس آر را همراه با لیتیوم به دلیل خطر افزایش سطح لیتیوم در خون، مصرف کنید (لیتیوم برای درمان افسردگی استفاده می شود). اگر از داروهای زیر استفاده می کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است مراقبت ویژه ای نیاز باشد:

⚠️داروهایی که برای مشکلات ریتم قلب استفاده می شوند 

به عنوان مثال:

  • کینیدین
  • هیدروکینیدین
  • دیسوپیرامید
  • آمیودارون
  • سوتالول
  • ایبوتیلید
  • دوفتیلید
  • دیجیتالیس

⚠️داروهایی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شود

داروهایی که برای بیماری هایی مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و سایر بیماری های روانی استفاده می شوند،به عنوان مثال: 

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای سرکوب کننده اعصاب

⚠️داروهای درمان آنژین صدری

مانند:

  • بپریدیل

⚠️داروهای درمان مشکلات معده و روده 

مانند:

  • سیساپرید، دیفمانیل

⚠️داروهای درمان عفونت

مانند:

  • اسپارفلوکساسین
  • موکسی فلوکساسین
  • اریترومایسین تزریقی
آیا فشار خون من قابل درمان است یا تا آخر عمر با من همراه است؟

⚠️و یا در صورت مصرف داروهای زیر 

استفاده از ناتریلیکس در دوران بارداری

اگر باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر قصد بارداری دارید یا باردار شدید، باید در اسرع وقت اقدام به جایگزین کردن داروی خود کنید و به پزشک خود اطلاع دهید. ماده فعال موجود در دارو در شیر جذب می شود، پس در صورت استفاده از این دارو شیردهی توصیه نمی شود.

عوارض ناتریلیکس

عوارض قرص ناتریلیکس

این دارو به دلیل کاهش فشار خون می تواند عوارض جانبی مانند سرگیجه یا خستگی ایجاد کند. این عوارض جانبی احتمالا پس از شروع درمان و پس از افزایش دوز رخ می دهند. در صورت بروز این عوارض، باید از رانندگی و سایر فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید. 

با این حال، با مصرف صحیح این دارو بعید است عوارض جانبی رخ دهند. ناتریلیکس اس آر حاوی مونوهیدرات لاکتوز است. اگر پزشکتان به شما گفته است که عدم تحمل نسبت به برخی قندها دارید، قبل از مصرف این فرآورده دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه ی مصرف دارو

بهتر است این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک یا داروساز خود مصرف کنید. اگر در مورد نحوه مصرف آن مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید. دوز توصیه شده یک قرص در روز و ترجیحاً صبح ها می باشد.
این دارو را می توانید بدون توجه به وعده های غذایی مصرف کنید. قرص را به همراه کمی آب مصرف کنید و آن را له نکنید و نجوید. 

دوز فراموش شده ناتریلیکس

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، دوز بعدی را در زمان معمول مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

⚠️اگر بیش از حد ناتریلیکس اس آر مصرف کرده اید، چه باید کنید:

اگر بیش از حد قرص مصرف کرده اید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. مصرف میزان بسیار زیاد ناتریلیکس اس آر می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ، افت شدید فشار خون، گرفتگی عضلات، سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و تغییر در میزان ادرار شود.

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی و جراح کلیه

چگونه عفونت کلیه را درمان کنیم؟

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر