بیماریهای مقاربتی مردانه

آخرین بروزرسانی: 4 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

از جمله بیماری های مقاربتی شایع در میان مردان میتوان به سوزاک،کلامیدیا، تریکومونیازیس، تبخال تناسلی و مورادی از این دست اشاره کرد. بعضی از شایع ترین بیماری های مقاربتی مردانه بدون علامت هستند. از جمله علائم اولیه و ثانویه بیماری مقاربتی می توان به زخم شدن یا خارش ناحیه تناسلی، اورتریت، علائم سیستماتیک که کل بدن را درگیر می کند (در اچ آی وی) و باکتری، ویروس یا انگل اشاره کرد.

آیا بیماری های مقاربتی مردانه قابل درمان هستند؟

معمولا بیماری مقاربتی در مردان با از بین بردن ویروس، قارچ یا باکتری درمان می شود، اما در برخی موارد هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. اگر بیماری مقاربتی ناشی از باکتری باشد، معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود اما برای بعضی از بیماری های مقاربتی نظیر اچ آی وی علاج وجود ندارد و تا پایان عمر باقی می ماند.

به همین خاطر، آزمایشات اولیه برای تشخیص بیماری و دریافت مشاوره جهت بررسی خطرات انتقال و شیوع عفونت و روش های پیشگیری از سرایت آن به دیگران بسیار حائز اهمیت است. ویروس زیکا بیماری جدیدی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.

خطر ابتلا به بیماری مقاربتی در چه مردانی بیشتر است؟

هر کس که رابطه جنسی دارد و از نظر جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به بیماری مقاربتی قرار دارد. تنها راه از بین بردن خطر، خودداری از انجام هرگونه رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم لاتکس تا حد زیادی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد اما هیچ روشی کاملا امن نیست. 
 
بنابر گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سالانه حدود 20 میلیون نفر مورد ابتلای جدید به آمار بیماری های مقاربتی افزوده می شود. افراد بین 15 تا 24 سال، حدود نیمی از این آمار را به خود اختصاص می دهند.  
 
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مردان همجنسگرا، دوجنسگرا و سایر مردانی که با مردان رابطه جنسی برقرار می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مقاربتی قرار دارند. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سیفیلیس، بیش از 50% از موارد جدید ابتلا به اچ آی وی در مردانی رخ می دهد که با یک مرد دیگر رابطه دارند.
فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

انواع بیماری های مقاربتی در مردان 

علائم هشداردهنده بیماری مقاربتی در مردان

می توان بیماری مقاربتی در مردان را به سه دسته تقسیم کرد:
 
  • بیماری های مقاربتی که عمدتا باعث زخم شدن (جراحت یا ناهنجاری) ناحیه تناسلی می شوند.
  • بیماری های مقاربتی که عمدتا باعث التهاب مجرای ادرار (اورتریت) می شوند.
  • بیماری های مقاربتی که تمام بدن را درگیر می کنند (بیماری مقاربتی سیستماتیک)

از جمله بیماری های مقاربتی که باعث زخم یا التهاب ناحیه تناسلی می شوند می توان به سوزاک و سیفیلیس اشاره کرد. اگر این بیماری ها درمان نشوند، به سایر اندام ها نیز آسیب وارد می کنند و در بدن پخش می شوند. بسته به نوع خاص عفونت، بعضی از بیماری های مقاربتی باعث زخم شدن ناحیه تناسلی می شوند، زگیل، ضایعه یا جراحت اندام تناسلی را به دنبال دارد. 

انواع بیماری های مقاربتی که باعث اورتریت می شوند، علائم زودهنگامی نظیر احساس درد یا سوزش هنگام دفع ادرار و ترشحات به دنبال دارند که مربوط به عفونت مجرای ادرار است.

آقایان چطور به بیماری مقاربتی مبتلا می شوند؟

انواع مختلفی از میکروارگانیسم ها، مثل ویروس، باکتری و انگل، باعث بروز بیماری مقاربتی می شوند. از جمله بیماری های مقاربتی ویروسی می توان به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، هپاتیت ب و ث و ویروس هرپس انسانی-8 (HHV-8) اشاره کرد. سیفیلیس، سوزاک و کلامیدیا از جمله بیماری های مقاربتی میکروبی هستند.

تریکوموناز از جمله بیماری های مقاربتی است که در اثر انگل به وجود می آید. عفونت های انگلی، مثل شپش یا گال، هم از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده سرایت پیدا می کند و ممکن است از طریق رابطه جنسی منتقل شود. انسان از طریق نیش پشه ناقل، به ویروس زیکا مبتلا می شود لازم است بدانید این ویروس از طریق رابطه جنسی سرایت پیدا می کند.

تشخیص بیماری های مقاربتی در مردان 

بسیاری از بیماری های مقاربتی براساس سابقه بالینی و شواهد فیزیکی تشخیص داده می شوند. تبخال و سیلفیس از جمله بیماری هایی هستند که علائم قابل مشاهده دارند. در اغلب موارد، تشخیص عفونت به تشخیص ریزجانداری که باعث بروز آن شده است بستگی دارد. چند آزمایش مختلف برای تشخیص بیماری مقاربتی در مردان وجود دارد که براساس تشخیص پروتئین سطحی جاندار یا ماده ژنتیکی آن طراحی شده و امروزه میزان استفاده از این روش ها نسبت به روش های قدیمی تشخیص عفونت مقاربتی بیشتر است.

درمان بیماری های مقاربتی در مردان 

بیماری های مقاربتی میکروبی، مثل کلامیدیا، سوزاک و سیفیلیس، با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمانند و برای درمان تریکومونیاز می توان از داروهای موثر در از بین بردن انگل استفاده کرد. گاهی بیماری مقاربتی ویروسی، مثل HPV، در صورت کنترل مناسب خود به خود برطرف می شود، اما باید بدانیم هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. ضایعه زگیل تناسلی را میتوان از طریق کرایوتراپی از روی پوست برداشت. 

هپاتیت ب، و در سطح پیشرفته تر، هپاتیت ث تداوم پیدا می کند و تبدیل به عفونت مزمن می شود. می توان برای کنترل این عفونت های بلندمدت از داروهای ضد ویروس و اینترفرون استفاده کرد اما این داروها باعث درمان قطعی بیماری نمی شود. به همین ترتیب، داروهای hiv هم عفونت را کنترل می کنند اما علاجی برای آن نیستند. تبخال تناسلی تا پایان عمر ادامه دارد اما داروهای ضد ویروس از شدت و بسامد عود بیماری می کاهند.

جلوگیری از ابتلا به بیماری های جنسی 

استفاده از کاندوم به جلوگیری از انتقال بسیاری از بیماری های مقاربتی کمک می کند اما هیچ روش پیشگیری 100% مصونیت ایجاد نمی کند. گاهی بیماری مقاربتی قسمت هایی از بدن را که معمولا حین سکس با کاندوم پوشیده نمی شود درگیر می کند. پیشگیری دشوار است زیرا بسیاری از افراد در عین ابتلا به بیماری مقاربتی هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. 

با اینکه تنها راه جلوگیری از بیماری مقاربتی خودداری از برقراری رابطه جنسی است، محدود کردن تعداد شرکای جنسی به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می کند. تشخیص زودهنگام بیماری و دریافت مشاوره درمورد خطرات بیماری مقاربتی باعث می شود از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کنیم.

برای درمان بیماری مقاربتی در مردان باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

متخصص اورولوژی یا اورولوژیست در زمینه بیماری های مربوط به اندام تولید مثل مردان تخصص دارد و در درمان بیماری مقاربتی در مردان نقش دارد. برای بعضی از بیماری های مقاربتی خاص، از سایر متخصصان مثل متخصص دستگاه گوارش (در هپاتیت) یا ایمن شناس (در اچ آی وی) کمک گرفته می شود.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خانمی ۲۴ ساله هستم در ورودی واژن متوجه زائده هایی شدم که خیلی منو نگران کرده میخواستم بدونم بنظر شما اینا چی هستن؟
    بنده مجردم و تا بحال هیچ گونه رابطه ای نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام باید معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات