درمان جوش های خونی روی بیضه

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

آنژیوکراتوم به جوش های خونی کوچک روی بیضه گفته می شود.  در برخی موارد این جوش ها ممکن است دچار خونریزی شده و یا ظاهر آن باعث ناراحتی فرد شود. علت جوش های خونی روی بیضه معمولاً به دلیل گشاد شدن مویرگ های نزدیک سطح پوست ایجاد می شوند. این جوش ها گاهی اوقات با حساسیت یا بیماری های مقاربتی اشتباه گرفته می شوند، اما معمولاً بی ضرر بوده و نیازی به درمان ندارند.

برای درک تفاوت ظاهر جوش روی بیضه و زگیل تناسلی شما میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

عکس زگیل تناسلی در مردان و زنان

ظاهر جوش های خونی روی بیضه می تواند به شکل برجستگی های کوچک 1 میلی متری یا کمی بزرگ تر باشد. در برخی موارد، این برجستگی ها ضخیم یا سفت بوده و ممکن است به صورت چندین جوش کنار هم ظاهر شوند. رنگ آنژیوکراتوم ها تیره و متفاوت بوده و طیف رنگ های آبی، قرمز، بنفش یا سیاه را در بر می گیرد.

آنژیوکراتوم ها در برخی موارد ممکن است نشانه ی یک اختلال ژنتیکی نادر به نام بیماری فابری باشند؛ اما قطعاً جای نگرانی نیست و برای اینکه خیالتان راحت شود بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنژیوکراتوم ممکن است باعث حساسیت بیشتر شما به ظاهرتان، افسردگی یا اضطراب شود. برای بهبود تغییرات ظاهری می توانید روش های درمانی آنژیوکراتوم را امتحان کنید. بسیاری از آنژیوکراتوم ها نیاز به درمان ندارند؛ اما برای تشخیص صحیح و رد احتمال مشکلات جدی تر بهترین راه مراجعه به پزشک است.

جوش روی بیضه

درمان آنژیوکراتوم یا جوش های قرمز روی بیضه 

تا زمانی که جوش های شما درد یا خونریزی ندارند، نیازی به درمان آنها نیست. بهترین درمان برای جوش های خونی روی بیضه لیزر می باشد که در آن رگ های خونی گشاد شده (که باعث آنژیوکراتوم شده است) سوزانده می شود. آنژیوکراتوم خود به خود از بین نمی رود و در برخی موارد حتی بزرگ تر و زیاد تر هم می شود.

اغلب آنژیوکراتوم ها نیاز به درمان ندارند. با این وجود، اگر ظاهر آنها شما را آزار می دهد ممکن است دنبال درمان باشید. در صورتی که ضایعات پوستی شما با خونریزی، خارش یا مشکلات دیگر همراه است، بهترین راه درمان این ضایعات می باشد.

درمان آنژیوکراتوم در مطب پزشک و معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. باید بدانید که برخی از درمان های آنژیوکراتوم ممکن است باعث اسکار یا زخم در ناحیه تحت درمان شوند.

درمان آنژیوکراتوم شامل موارد زیر می شود:

علت ابتلا به آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم زمانی رخ می دهد که دیواره ی مویرگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و به مرور زمان مویرگ ها متورم و گشاد شوند. این امر می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی، ناهنجاری های عروقی، فشار روی رگ های خونی یا تحریک مزمن رخ دهد. رگ های عنکبوتی نیز می تواند مشابه این مورد باشد. در رگ های عنکبوتی مویرگ ها گشاد شده و به پوست فشار می آورند. با گذشت زمان، فشار روی پوست تبدیل به یک برجستگی تیره رنگ به نام پاپول (آنژیوکراتوم) خواهد شد.

ورم رگ های کیسه بیضه یا واریکوسل (عمل واریکوسل) یا فتق اینگوینال نیز می تواند باعث فشار روی مویرگ های این ناحیه شود. همین امر می تواند دلیل دیگری برای ابتلا به آنژیوکراتوم کیسه بیضه باشد. علاوه بر این، فشار روی ناحیه تناسلی در دوران بارداری در برخی موارد می تواند منجر به آنژیوکراتوم ولو شود. در برخی موارد، آنژیوکرام انفرادی یا تکی بعد از سال ها در ناحیه ای از بدن که دچار ضربه شدید شده است رخ می دهد.

علائم آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم ضایعاتی شبیه به زگیل بوده که می توانند در هر ناحیه ای از بدن ظاهر شوند. این برجستگی ها معمولاً در ابتدا قرمز هستند و به مرور زمان به رنگ سیاه یا بنفش در می آیند. زمانی که آنژیوکراتوم را فشار می دهید، سفید نمی شود. ممکن است یک ضایعه پوستی یا 100 ضایعه داشته باشید. ظاهر آنژیوکراتوم ها می توانند به شکل های زیر باشند:

عوامل خطر ابتلا به آنژیوکراتوم

هر کسی ممکن است مبتلا به آنژیوکراتوم شود؛ اما برخی از انواع آنژیوکراتوم در سنین و جنسیت های خاصی رایج تر می باشند. به عنوان مثال، مردان سفید پوست بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آنژیوکراتوم کیسه بیضه (فوردایس) قرار دارند. همچنین، افراد مبتلا به اختلالات ذخیره سازی لیزوزوم بیشتر مستعد ابتلا به آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوزوم هستند.

عوارض آنژیوکراتوم

اغلب آنژیوکراتوم ها مستعد خونریزی هستند (مخصوصاً اگر برآمده باشند). ظاهر آنژیوکراتوم برای برخی از افراد آزاد هنده می باشد. از سایر عوارض این مشکل می توان به خارش یا سوزش اشاره کرد. آنژیوکراتوم ها در برخی موارد می توانند باعث ایجاد لخته های خونی شوند. البته این لخته های خونی مانند آن دسته لخته هایی که باعث انسداد جریان خون می شوند خطرناک نبوده و شما را در معرض سکته مغزی یا قلبی قرار نمی دهند. اما لخته های خونی ناشی از آنژیوکراتوم ممکن است باعث ایجاد درد شوند.

تشخیص آنژیوکراتوم

برای تشخیص آنژیوکراتوم باید به یک متخصص اورولوژی یا پوست مراجعه کنید. با وجود اینکه آنژیوکراتوم ها سرطانی نیستند، اما برخی از ضایعات سرطانی ممکن است شبیه به آنژیوکراتوم به نظر برسند. بنابراین پزشک شما ممکن است برای مشاهده ی دقیق تر ضایعات پوستی از میکروسکوپ استفاده کند (درموسکوپی). همچنین برای رد احتمال سرطان ممکن است نیاز به بیوپسی (نمونه برداری) داشته باشید.

تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی از زبان دکتر ناطق جراح اورولوژی

انواع آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم معمولاً لایه میانی پوست (درم) و لایه بالایی (اپیدرم) را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع آنژیوکراتوم عبارتند از:

1_ آنژیوکراتوم فوردایس

بیشتر روی کیسه بیضه یا آلت تناسلی مردانه ظاهر می شود و در برخی موارد اندام تناسلی زنان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد در طول زندگی خود به آنژیوکراتوم فوردایس مبتلا می شوند. این مشکل اغلب در افراد بالای 50 سال رخ می دهد. احتمال ابتلا به ضایعات مشابهی به نام آنژیوم در زنان باردار یا زنانی که از هورمون های ضد بارداری استفاده می کنند بیشتر می باشد.

2_ آنژیوکراتوم میبلی

بیشتر در دختران نوجوان دیده می شود و نواحی بین انگشتان دست یا پا را تحت تأثیر قرار می دهد. در برخی موارد ممکن است شما در نواحی زانو، آرنج یا سینه نیز دچار این جوش های خونی شوید. آنژیوکراتوم میبلی به راحتی خونریزی می کنند.

3_ آنژیوکراتوم سیرکومس کریپتوم

این نوع از آنژیوکراتوم ‌ها بسیار نادر هستند که به ‌صورت دسته ‌ای روی پاها یا بدن شما ظاهر می‌ شوند. آنها معمولاً به‌ طور مادرزادی در هنگام تولد همراه نوزاد هستند؛ اما به ‌مرور زمان ظاهر آنها تغییر کرده و رنگشان تیره‌ تر می‌ شود یا شکل‌ های متفاوتی به خود می ‌گیرند. در موارد نادر ممکن است یک چهارم بدن شما را بپوشانند. برخی از کودکان در نواحی گردن، بدن یا کیسه بیضه دچار این ضایعات می شوند.

4_ آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوزوم

معمولاً با بیماری هایی مثل بیماری فابری در ارتباط می باشد. اختلالات متابولیک ارثی روی فرآیند تجزیه مواد زائد تأثیر گذاشته و همین امر به صورت ضایعات پوستی بروز پیدا می کند. این نوع جوش های خونی معمولاً در ناحیه تناسلی، شکم و پایین تنه (بین باسن و زانوها) ظاهر می شوند.

میزان شیوع آنژیوکراتوم یا جوش های قرمز روی بیضه 

آنژیوکراتوم بیماری نادری است که تقریباً 16/0% آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد. حدود 14% آنژیوکراتوم ها را آنژیوکراتوم فوردایس (جوش های خونی کیسه بیضه) تشکیل می دهند. این نوع آنژیوکراتوم بیشتر در مردان سفیدپوست رایج می باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم