سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام،، اقای دکتر من یک سنگ حدود ۸میل در دیستال حالب راست در فاصله ۳۰میلیمتری مثانه دارم دکترم گفته باید عمل بشی .. ایا با دارو میشه سنگ دفع بشه . سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا تصویر سونوگرافی خود را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 824 مشاهده پرسش
    سلام آقا ی دکتر .بنده ۱۷ فروردین۹۸ عمل tulانجام دادم و به تشخیص دکتر دبل جی گذاشته اند ایا بیرون آوردن دبل جی همراه با درد خواهد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،خیر
      در اوردن Dj همراه با sedation مختصر و بدون درد است
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 793 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض تبریک سال نو خدمت جناب دکتر ناطق
    حقیقتا یک بیماری است که مدتی جهت پروستات و مثانه تحت درمان شما بودند که بحمد الله با درایت حضرتعالی مشکلی نبود این بیمار دارای بیماری سرطان در انتهای روده میباشد که جدیدا بیماریش افزایش پیدا کرده و باعث انسداد ادار شده است که در همون جایی که بستری بود توسط پزشک معالج جناب مهدوی در دو طرف کلیه نفرستومی قرار داده شده است .
    متاسفانه از همان روز اول فقط از یک سمت ادار خارج میشد و بدلیل عدم پانسمان نادرست و عدم بستن شلنگها مجددا خارج شده است و این بیماری الان باید چکاری انجام داد ایا شما میتوانید انرا نصب کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،نصب نفروستومی توسط همکاران رادیولوژیست بسیار بهتر و دقیقتر است
  • تصویر کاربر مصطفي دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد
    دكتر دخترمن١٧ ماه از زور و تب و درد شديد و بروسي دكتر ارشدي در بيمارستان طبي كودكان
    متوجه شديم تنگي حالب مادرزازي زير٢ سانت داره
    بعداز گذاشتن دبل جي و مرخص شدن و قرار به اين كه١ ماه ديگه براي دراوردن چيزي بشه
    و تو ابن ١ ماه از سفكسيم ١٠٠ سفالكسين٢٥٠ استفاده بشه هفته سوم درد و تب مجددا عفونت شديد و نتيجه بستري شروع شد سونوگرافي از كليه و مجاري نشون داد وضيعت خوب حالا به نظر شما چه مراحله تا درمان باقي مانده عكس هسته اي و اسكن بعدازخروج دبل جي سرنوشت تنگي حالب مرسي از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،به نظر بنده بهترین گزینه برای مشخص شدن میزان تنگی حالب MRU است
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. بنده تقریبا 10 روز پیش درد کشاله ران داشتم و درد در مثانه و بیضه شمت چپ بصورت خیلی خفیف احساس میشد، بعلت تعطیلات دکتری نبود که مراجعه کنم، از دو روز قبل هم درد خفیفی در کلیه هام احساس میکنم، با بررسی سایت شما بصورت خود درمانی شروع به خوردن قرص های سیپروفلوکساسین بصورت 12 یک عدد کردم. درد کلیه ها را بعد از مصرف ندارم اما هرزگاهی درد مثانه ر ا احساس میکنم، با بررسی علائم عفونت کلیه ، احتمال دادم این مورد باشه. لطفا راهنمایی بفرمایید ( دکتر متخصص تا 17 فروردین نیست اگه دکترین عمومی میتوانند از نظر شما کاری برای من انجام دهند به آن ها مراجعه کنم؟)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،غیر از درد مساله دیگری ندارید؟سوزش یا تکرر ادرار و ....؟
  • تصویر کاربر بهادر یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    پدر من مشكل پورستات دارن و انسداد مجاري پيدا كردن تا اين كه سوند زدن بعداز دو هفته سوند كشيدن الان از صبح نه درد دارند نه wc رفتن ايا اين عادي هست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خیر
      احتمالا مجددا دچار احتباس ادرار شده اند اگر اینگونه باشد بهتر است جراحی کنند
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سه ماه پیش به علت وجود سنگی به اندازه 24 میلیمتر دقیقا در محل کلیه به حالب طبق سی تی انجام شده به دکتر مراجعه نمودم در گزارش پزشکی بعد از جراحی نوشته شده سنگ به کلیه برگشت و از دبل جی استفاده شد و یک مرحله هم سنگ شکنی لیزر کردم
    بعد از یک ماه برای خروج دبل جی مراجعه نمودم که در گزارش پزشکی بعد از خارج کردن دبل جی نوشته شده سنگ خرد و به روش بسکت خارج شد

    بعد از یک ماه دوباره درد شدید احساس کردم و بعد از گرفتن سنو و سی تی مشخص شد که سنگی به اندازه 10در همان محل کلیه به حالب و یک سنک 8 در میانه حالب وجود دارد
    که متاسفانه دوباره برایم طبق عمل دبل جی گذاشته
    میخواستم ببینم آیا یک کلیه می‌تواند در مدت یک ماه این سنگ را بسازد
    و دوم اینکه آیا نصب دبل جی با این شرایط مضر نمی‌باشد
    و آیا احتمال کم کاری پزشک وجود دارد
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،گذاشتن Dj برای کلیه ضرری ندارد بلکه به علت باز کردن مسیر حالب و رفع ورم کلیه مفید هم هست
      در مورد سایر سوالات چون بنده شما را جراحی نکرده ام نمیتوانم اظهار نظر کنم
      بهتر است با پزشک خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر هستی یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    با سلا پسرم ۹ ماه و ۱۵ روزه شه که در ۷ ماهگی به علت هیدرو نفروز کلیه چپ عمل شد بعد از نتونست دبل جی رو برتش بزان بعداز ده روز کلیه چپ متورم شد و نفرستومی شد بهداز خروج نفرستومی براش سوند دبل جی رو گذاشتن الان بعد از ۴۵ روز خارجش کردن ولی حجم ادرارش خیلی خیلی کم شده خیلی نگرانم دکتر دارم دیونه میشم ترازوسین ۲ به تجویز دکتر بهش میدیم ولی باز کم هست حتی بهضیا وقتا چن روز ساعت اصلا ادرار نداره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا با مدارک قبل و بعد جراحی و شرح عمل به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حمیدرضا شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    رابطه جنسی چه مدت بعداز برداشتن سنگ کلیه به روش لیزری یا همون خارج کردن سنگ از طریق ادرار مجاز میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،در صورت عدم خونریزی منعی ندارد
  • تصویر کاربر محمد‌نوری شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۳ هفته پیش عمل تی یو ال داشتم و‌دبل جی گذاشتن برام
    تو آخر هفته دوم بخاطر درد رفتم که بردارن ... تو‌طول عمل موقعی که داشتن خارج میکردن درد شدیدی گرفت و احساس کردم که دکتر نمیتونه در بیاره و بیهوش کردن منو و وقتی بهوش اومدم فهمیدم دکتر در نیاورده دبل جی رو و گفتن صلاح دیده که بمونه.
    الان هم درد خیلی شدید دارم حتی از قبل از اینکه برم برای در آوردن دبل جی هم بیشتر درد داره و‌فوق العاده میترسم که مشکلی پیش بیاد برام
    لطفا راهنمایی کنید ( اسم‌دکتر هم ابوالقاسم‌مصطفی هست)
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک عکس ساده شکمی(KUB)از دبل جی خود بگیرید و برایم بفرستید
      در ضمن شرح عمل،عمل دوم شما را هم میخواهم
درحال دریافت اطلاعات